РЕШЕНИЕ
№ 296
Шумен, 27.02.2025 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
Административният съд - Шумен - V състав, в съдебно заседание на шести февруари две хиляди двадесет и пета година в състав:
Съдия: | МАРГАРИТА СТЕРГИОВСКА |
При секретар ВИЛИАНА РУСЕВА като разгледа докладваното от съдия МАРГАРИТА СТЕРГИОВСКА административно дело № 230 / 2023 г., за да се произнесе взе предвид следното:
Производството е по реда на чл. 166 от Данъчно – осигурителния процесуален кодекс (ДОПК) във връзка с чл. 145 от Административно процесуалния кодекс АПК).
Образувано е по депозирана жалба от Община Шумен, представлявана от кмета против Акт за установяване на публично държавно вземане № АПВ-ОП-1/23.08.2023 г., ведно с допълнение към жалбата, в която се изразява несъгласие с така издадения Акт за установяване на публични държавни вземания. Оспорващият счита, че същият е постановен при допуснати съществени нарушения на административнопроизводствените правила, в противоречие с материалния закон, като са изложени подробни съображения в тази насока. Счита, че в приложимия закон ЗУСЕФСУ са предвидени два режима за издаване на акт за установяване на публично държавно вземане – разписаният в чл.64, ал.2 от ЗУСЕФСУ, като излага аргументи във връзка с цитирания ред, както и по реда на чл.75, ал.2 от ЗУСЕФСУ. Във връзка с тези доводи е направен обстоен анализ на сключените договори, въз основа на които произтичат изводите на административния орган за отказ от верификация, респективно са основания за издаване на акт за установяване на публично държавно вземане в съответните размери, а именно: Договор № DIR-51011116-С045-L3-S-001 от 17.07.2013г., Договор № DIR-51011116-С045-L1-S-001 от 13.05.2014г., Договор № DIR-51011116-С045-L4-U-013 от 11.09.2013г. Навеждат се и допълнителни доводи за допуснати нарушения на материалния закон при издаване на процесния акт, подробно разписани в допълнение към жалбата.
Отправено е искане до съда да отмени оспорения АУПДВ като незаконосъобразен поради нарушение на материалния и процесуален закон. В хода на съдебното производство, жалбоподателят редовно призован, не се явява, представлява се от адв. В., ШАК, която поддържа жалбата, предлага да се уважи и претендира сторените съдебно – деловодни разноски в размер на внесена държавна такса. Депозира писмени бележки по делото.
Ответникът – Главен директор на ГД Оперативна програма «Околна среда» и ръководител на УО на Оперативна програма «Околна среда 2014-2020»– редовно призован, не се явява. Постъпило е становище от пълномощника Ст. Т., с което намира жалбата за неоснователна.
Съдът, след като прецени събраните по делото доказателства и обсъди доводите и възраженията на страните, приема за установено от фактическа страна следното:
С оспореният в настоящото производство АУПДВ, издаден от главен директор на Главна дирекция ,,Оперативна програма ,,Околна среда“ и ръководител на Управляващия орган на ,,Оперативна програма ,,Околна среда 2014-2020 г.“ на осн. чл. 59, ал. 1 и ал. 2 от АПК, чл. 166, ал. 2, изречениe първо, чл. 175, ал. 1 от Данъчно-осигурителния процесуален кодекс (ДОПК), чл. 35, ал. 3 от Наредба № Н-3/22.05.2018 г. за определяне на правилата за плащания, за верификация и сертификация на разходите, за възстановяване и отписване на неправомерни разходи и за осчетоводяване, както и сроковете и правилата за приключване на счетоводна година по оперативните програми и програмите за европейско териториално сътрудничество (Наредба № Н-3/22.05.2018 г.), заповед № РД-471/05.07.2023 г. на министъра на околната среда и водите, във вр. чл. 162, ал. 2, т. 8 ( предложения - недължимо платени суми и надплатен аванс) и т. 9 от ДОПК, чл. 62 от Закон за публичните финанси, член единствен, ал. 1 и ал. 2 от Постановление № 426 на МС от 18.12.2014 г. за определяне размера на законната лихва по просрочени парични задължения и чл. 35, ал. 1, т. 2, (предложения - недължимо платена и надплатена сума) от Наредба № Н-3/22.05.2018 г., са установени задължения на Oбщина Шумен с БУЛСТАТ *********, с адрес [населено място], п.к. 9700, [улица], представлявана от Л. Х. – кмет, към Министерство на околната среда и водите, произтичащи от договор за безвъзмездна финансова помощ № Д-34-24/30.06.2016 г., по Оперативна програма „Околна среда 2014-2020 г.“, съфинансирана от Европейския фонд за регионално развитие и от Кохезионния фонд на Европейския съюз, за финансиране изпълнението на проект „Интегриран воден цикъл за [населено място] – II етап - втора фаза“.
В хода на производството, към 31.07.2023 г. задължението по горепосочения договор е определено в размер на 6 200 088,83 лв. (шест милиона двеста хиляди и осемдесет и осем и 0.83 лв.) от които:
1. 981 274.83 лв. (деветстотин осемдесет и една хиляди двеста седемдесет и четири и 0.83 лв.) – надплатен аванс, съгласно Решение за верификация от 05.07.2018 г., изпратено чрез писмо изх. № 1-005-0008-3-95/05.07.2018 г., за който е регистрирана нередност ОПОС20/18/КФ/120/01;
1.1 509 882.61 лв. (петстотин и девет хиляди осемстотин осемдесет и два и 0.61 лв.) - лихва за забава върху сумата от 981 274.83 лв., считано от 20.07.2018 г. до 31.07.2023 г.;
2. 2 980 373.86 лв. (два милиона деветстотин и осемдесет хиляди триста седемдесет и три и 0.86 лв.) – неверифицирани разходи, представляващи недължимо платена сума съгласно Решение за верификация от 05.07.2018 г., изпратено чрез писмо изх. № 1-005-0008-3-95/05.07.2018 г., за която е регистрирана нередност ОПОС20/18/КФ/120/01;
2.1 1 548 640.08 лв. (един милион петстотин четиридесет и осем хиляди и шестстотин и четиридесет и 0.08 лв.) - лихва за забава върху сумата от 2 980 373.86 лв., считано от 20.07.2018 г. до 31.07.2023 г.;
3. 179 917.45 лв. (сто седемдесет и девет хиляди деветстотин и седемнадесет и 0.45 лв.) – недължимо платена сума.
Като мотиви УО посочил, че на 30.06.2016 г. между Министерство на околната среда и водите (МОСВ), като Управляващ орган, от една страна, и община Шумен, като бенефициент, е сключен договор за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ № Д-34-24/30.06.2016 г. (ДБФП - II) за изпълнението на проект с наименование „Интегриран воден цикъл за [населено място] – II етап - втора фаза“ (Проект - II) - финансиран по Оперативна програма ,,Околна среда 2014-2020 г.“ (ОПОС 2014-2020 г.).
Дейностите по ДБФП - II били продължение на дейности по договор за безвъзмездна финансова помощ № DIR-51011116-C045/19.09.2012 г. (ДБФП - I) за изпълнение на проект „Интегриран воден цикъл (ИВЦ) за [населено място] – II етап“ (Проект - I) - финансиран по Оперативна програма ,,Околна среда 2007-2013 г.“ (ОПОС 2007-2013 г.), които дейности не са завършени в сроковете, предвидени в ДБФП I. При изпълнение на ДБФП – I /били сключени няколко договора с изпълнители, които продължават да се изпълняват и при реализиране на дейностите по ДБФП – II по ОПОС 2014-2020 г. Един от тези договори е договор № DIR5101111-C045-L1-S-003/13.05.2014 г. с изпълнител „Строително-предприемачески холдинг“ ЕООД на стойност 24 004 743.62 лв. без ДДС.
С писмо изх. № 08-00-615/28.01.2015 г. на Ръководителя на Управляващия орган на ОПОС 2007-2013 г. (РУО на ОПОС 2007-2013 г.) била определена финансова корекция в размер на 5% от стойността на договор № DIR-51011116-C45-L1-S-003/13.05.2014 г., потвърдено с писмо изх. № 08-00-615/10.09.2016 г. на Ръководителя на Управляващия орган на ОПОС 2014-2020 г. (РУО на ОПОС 2014-2020 г.). Определената финансова корекция от 5% е извършвана при: а) искане за междинно плащане (ИМП) № 2 - 138 246.45 лв.; б) по ИМП № 3 - 66 117.66 лв.; в) по ИМП № 4 - 55 111.62 лв. по Проект – II, в които са предявявани разходи за възстановявана по договор № DIR-51011116-C45-L1-S-003/13.05.2014 г., като удържаната сума възлиза на 259 475.73 лв. за сметка на БФП и 11 460.63 лв. - съответния собствен принос.
С Решение от 30.04.2018 г. на РУО на ОПОС 2014-2020 г., изпратено на бенефициента с писмо изх. №1-005-0008-1-58/30.04.2018 г. бил увеличен размерът на финансовата корекция по договор № DIR-51011116-C45-L1-S-003/13.05.2014 г. от 5% на 10%, което след обжалване пред Административен съд - Велико Търново, с решение № 442/22.10.2018 г. по адм. дело № 372/2018 г. е отменено. Съдебният акт е е потвърден с Решение № 11895/14.08.2019 г. на ВАС по адм. дело № 15346/2018 г.
В изпълнение на ДБФП – II по ОПОС 2014-2020 г. от МОСВ били извършени 5 плащания към община Шумен, както следва:
- на 29.08.2016 г. сумата в размер на 981 274,83 лева – авансово плащане;
- на 28.10.2016 г. сумата в размер на 2 626 682,60 лева – междинно плащане;
- на 02.12.2016 г. сумата в размер на 1 256 235,48 лева – междинно плащане;
- на 16.12.2016 г. сумата в размер на 1 047 120,75 лева – междинно плащане;
- на 12.04.2017 г. сумата в размер на 508 773,77 лева – междинно плащане;
С последващо Решение от 05.07.2018 г. на РУО на ОПОС 2014-2020 г., изпратено с писмо изх. № 1-005-0008-3-95/05.07.2018 г., чрез Информационна система за управление и наблюдение на средствата от Европейските структурни и инвестиционни фондове (ИСУН), бенефициентът е уведомен за резултата от приключилия процес по верификация по искане за окончателно плащане № 6 по проекта, съгласно което размерът на неодобрената/неверифицирана от УО на ОПОС 2014-2020 г. сума по проекта е 2 980 373.86 лв. от безвъзмездна финансова помощ (БФП). Посочено е, че от верифицираната сума за сметка на БФП по проекта е приспаднат авансът по ДБФП II на стойност 981 274.83 лв. Oбщата сума, която следва да бъде възстановена от бенефициента възлиза на 3 961 648.69 лв. (2 980 373.86 лв. + 981 274.83 лв.) и последният е поканен да я възстанови в 14-дневен срок от получаване на Решението, което е получено на 05.07.2018 г. чрез ИСУН.
Последното е оспорено пред ШАС с искане за прогласяване на нищожност, по което е постановено решение №333/12.03.2024 г. по АД № 337/2023 г. по описа на ШАС, с което е прогласена нищожността на горепосоченият акт. Същото е влязло в сила на 22.11.2024 г., съгласно решение №12712/22.11.2024 г., постановено по АД № 6825/2024 г. по описа на ВАС.
На следващо място УО приел, че след като с решение № 442/22.10.2018 г. по адм. дело № 372/2018 г. на АСВТ, потвърдено с Решение № 11895/14.08.2019 г. на ВАС по адм. дело № 15346/2018 г., е отменено Решение от 30.04.2018 г. на РУО на ОПОС 2014-2020 г., изпратено с писмо изх. №1-005-0008-1-58/30.04.2018 г., за увеличение на финансовата корекция по договор № DIR-51011116-C45-L1-S-003/13.05.2014 г. от 5% на 10%, се установява, че е налице верифицирана, недължимо платена сума в размер на 179 917.45 лв., която сума с оглед общия размер на неверифицираните разходи по проекта, се явява недопустим разход –недължимо платена сума.
По отношение на дължимата сума в размер на 179 917.45 лв. е прието, че по договор № DIR-51011116-C045-L1-S-003/13.05.2014 г. с изпълнител „Строително-предприемачески холдинг” ЕООД в искането за окончателно плащане по проекта са подадени само разходи в размер на 3 026 098,32 лв. от БФП, които не покриват общата стойност на неверифицираните разходи по този договор в общ размер от 4 516 563,64 лв. (вкл. 4 325 513,00 лв. от БФП и 191 050,64 лв. от СФ) и в общ размер от 2 400 474,36 лв. (вкл. 2 298 934,29 лв. от БФП и 101 540,07 лв. от СФ), съгласно Решение от 05.07.2018 г., стр. 3, 4, 5, 6 и 7, поради което оставащата разлика се отразява в намаляване на верифицираните разходи (съотв. увеличаване на неверифицираните разходи) за този договор в предходните искания за плащане: ИМП № 2, ИМП № 3 и ИМП № 4. (4 325 513,00 лв. + 2 298 934,29 лв. – 3 026 098,32 лв. = 3 598 348,97 лв.) По договор № DIR-51011116-C045-L1-S-003/13.05.2014 г. има определена финансова корекция, която в момента на верификация на искането за окончателно плащане (към 05.07.2018 г.) е 10%, то сумата, с която се намаляват верифицираните разходи в предходни ИМП се намалява и със съответстващата 10% финансова корекция. След отпадане увеличението на финансовата корекция от 5% на 10%, т.е. при прилагане на 5% финансова корекция, оставала разлика от 179 917.45 лв., с която се увеличават неверифицираните разходи по договор № DIR-51011116-C045-L1-S-003/13.05.2014 г. и която – както е посочено в настоящия акт, следва да бъде възстановена от бенефициента.
Сумата от 179 917.45 лв. представлява недължимо платена по смисъла на чл. 162, ал. 2, т. 8 (предложение - недължимо платени суми) от ДОПК и чл. 35, ал. 1, т. 2, (предложение – недължимо платена сума) от Наредба № Н-3/22.05.2018 г., и следва да бъде възстановена от община Шумен на основание чл. 35, ал. 1, т. 2, предложение - недължимо платена сума от Наредба № Н-3/22.05.2018 г. - ,,Бенефициентът възстановява предоставената с акта по чл. 2, ал. 1 финансова подкрепа, когато е: 2. недължимо платена или надплатена, както и неправомерно получена или неправомерно усвоена сума по смисъла на чл. 162, ал. 2, т. 8 от Данъчно-осигурителния процесуален кодекс.“. В изпълнение на чл. 35, ал. 3 от Наредба № Н-3/22.05.2018 г. за тази дължима сума се издава настоящият акт за установяване на публично вземане, за да се събере принудително.
Във връзка с издаването на АУПДВ, с писмо изх. № 1-005-0008-4-137/03.05.2023 г. е предоставена възможност на община Шумен да изрази своите обяснения, бележки, възражения и е поканена доброволно да възстанови дълга си.
С писмо изх. № ЕО-Ш-955_001/15.05.2023 г. община Шумен посочила, че не е приложим реда, регламентиран в ДОПК, за издаване на акт за установяване на публично държавно вземане, че Община Шумен не дължи описаните в писмото вземания и евентуално се прави възражение за погасяване на задълженията по давност. Възражението е обсъдено в процесния акт и прието за неоснователно.
С оглед гореизложеното, и предвид изтекли срокове за доброволно изпълнение, УО установил, че към 31.07.2023 г. Министерство на околната среда и водите има изискуемо вземане срещу Oбщина Шумен с БУЛСТАТ *********, с адрес [населено място], п.к. 9700, [улица], в размер на 6 200 088.83 лв. (шест милиона двеста хиляди и осемдесет и осем и 0.83 лв.), от които:
1. 981 274.83 лв. (деветстотин осемдесет и една хиляди двеста седемдесет и четири и 0.83 лв.) – надплатен аванс, съгласно Решение за верификация от 05.07.2018 г., изпратено чрез писмо изх. № 1-005-0008-3-95/05.07.2018 г., за който е регистрирана нередност ОПОС20/18/КФ/120/01;
1.1 509 882.61 лв. (петстотин и девет хиляди осемстотин осемдесет и два и 0.61 лв.) - лихва за забава върху сумата от 981 274.83 лв., считано от 20.07.2018 г. до 31.07.2023 г.;
2. 2 980 373.86 лв. (два милиона деветстотин и осемдесет хиляди триста седемдесет и три и 0.86 лв.) – неверифицирани разходи, представляващи недължимо платена сума съгласно Решение за верификация от 05.07.2018 г., изпратено чрез писмо изх. № 1-005-0008-3-95/05.07.2018 г., за която е регистрирана нередност ОПОС20/18/КФ/120/01;
2.1 1 548 640.08 лв. (един милион петстотин четиридесет и осем хиляди шестстотин и четиридесет и 0.08 лв.) - лихва за забава върху сумата от 2 980 373.86 лв., считано от 20.07.2018 г. до 31.07.2023 г.;
3. 179 917.45 лв. (сто седемдесет и девет хиляди деветстотин и седемнадесет и 0.45 лв.) – недължимо платена сума.
Върху сумите от 981 274.83 лв. и 2 980 373.86 лв., установени с настоящия акт, считано от 20.07.2018 г. до окончателното им изплащане, се начислява лихва на основание чл. 175, ал. 1 от ДОПК във връзка с член единствен, ал. 1 и ал. 2 от Постановление № 426 на МС от 18.12.2014 г. Върху сумата от 179 917.45 лв., в случай че не бъде възстановена в седемдневния срок за доброволно плащане, до окончателното ѝ заплащане, ще се начислява лихва също на основание чл. 175, ал. 1 от ДОПК във връзка с член единствен, ал. 1 и ал. 2 от Постановление № 426 на МС от 18.12.2014 г.
Срещу АУПДВ са депозирани жалба на 04.09.2023 г. и допълнение към жалба на 05.09.2024 г./стр.28 и 53 от делото/, поради което следва извода, че оспорването е упражнено в преклузивния 14-дневен срок.
В хода на съдебното производство като писмени доказателства по делото са приети представените с жалбата, административната преписка и допълнително ангажираните от страните документи.
Установено е, че на 19.09.2012 г. между Община Шумен и ръководителя на Оперативна програма „Околна среда 2007 – 2013 г.“ е сключен договор за безвъзмездна финансова помощ №Д-34-24, за проект „Интегриран воден цикъл на [населено място] – ІІ етап “, за финансиране в размер на 72 425 998,71 лв., представляващи 95,66% от стойността на проекта. На 13.05.2014 г. между Община Шумен и „Строително-предприемачески холдинг“ ЕООД е сключен договор за обществена поръчка с предмет „Изграждане на биологично стъпало с отстраняване на азот и фосфор за пречиствателната станция за отпадъчни води – [населено място]“ на стойност 24 004 743,62 лв. На 28.01.2015 г., с акт, рег. №08-00-615, ръководителят на Управляващия орган на Оперативна програма „Околна среда“ определя на Община Шумен финансова корекция в размер на 5% от стойността на сключения договор със „Строително-предприемачески холдинг“ ЕООД за нередности за нарушения: 1.) ограничителни изисквания за подбор за доказване на техническите възможности; 2.) ограничителни изисквания за подбор – пълна проектантска правоспособност на ключови експерти „проектант – технолог по пречистване на отпадъчни води“ и „специалист по електромеханика и на неключовите експерти; 3.) методиката за оценка е в нарушение на чл. 28, ал. 2 от Закона за обществените поръчки (ЗОП, отм.); 4.) избраният изпълнител не отговаря на изискванията за подбор. Актът е съобщен на Община Шумен и е породил правно действие.
На 30.06.2016 г. между Община Шумен и ръководителя на Оперативна програма „Околна среда“ е сключен договор за безвъзмездна финансова помощ №Д-34-24, за проект „Интегриран воден цикъл на [населено място] – ІІ етап – втора фаза“, на стойност 13 149, 478,47 лв. от които 9 812 748,29 лв. безвъзмездна помощ, 3 336 730,18 лв. собствен принос и 2 903 317,57 лв. недопустими за финансиране разходи.
На 10.09.2016 г., с акт, рег. №08-00-615, ръководителят на Управляващия орган уведомява Община Шумен, че потвърждава установените с акта си от 28.01.2015 г., рег. № 08-00-615, нередности и определения с него размер на финансовата корекция. Актът не е обжалван и е влязъл в сила. На 14.03.2017 г. ръководителят на Управляващия орган на Оперативна програма „Околна среда 2007 – 2013 г.“ получава окончателен доклад, изх. №04-15-19 от 10.03.2017 г., на Изпълнителна агенция „Одит на средствата от Европейския съюз“, във връзка с извършен одит на операциите на сертифицираните в периода 09.12.2015 г. – 30.06.2016 г. разходи по Оперативна програма „Околна среда 2007 – 2013 г.“, в който по отношение на обществената поръчка, въз основа на която е сключен договора със „Строително-предприемачески холдинг“ ЕООД, са установени нередности и е предложено определяне на финансова корекция в размер на 10% от разходите по сключения договор.
На 24.04.2017 г. ръководителят на Управляващия орган, с акт, рег. №08-00-351, уведомява Община Шумен за получен окончателен одитен доклад от Одитен ангажимент за приключване на Оперативна програма „Околна среда 2007 – 2013 г.“ като по отношение на договора със „Строително-предприемачески холдинг“ ЕООД са установени нарушения с финансово влияние: 1.) ограничителни изисквания; 2.) незаконосъобразна методика; 2.) нарушение на чл. 68, ал. 8 от Закона за обществените поръчки; 4.) избраният изпълнител не отговаря на всички изисквания на възложителя; 5.) незаконосъобразно изменение на договора за обществена поръчка, заради което определя допълнителна финансова корекция (доналага) в размер на 5% от верифицираните разходи по договора със „Строително-предприемачески холдинг“ ЕООД.
На 14.08.2017 г., с Решение №294, постановено по административно дело №345/2017 г., Административен съд, [населено място], отменя акт, рег. №08-00-351. На 12.03.2018 г. ръководителят на Управляващия орган уведомява Община Шумен за установените в резултата на проведен последващ контрол и отразени в окончателния одитен доклад, изх. №04-15-19 от 10.03.2017 г. на Изпълнителна агенция „Одит на средствата от Европейския съюз“, нередности по обществената поръчка, въз основа на която е сключен договора със „Строително-предприемачески холдинг“ ЕООД, и за предложението за увеличаване на размера на определената финансова корекция от 5% на 10%, като му предоставя двуседмичен срок за възражение. На 29.03.2018 г. Община Шумен представя възражение по предложението за определяне на финансови корекции за установените от одита нарушения и доналагане на една обща финансова корекция от 10% върху стойността на договора със „Строително-предприемачески холдинг“ ЕООД. На 30.04.2018 г., ръководителят на Управляващия орган, с акт без номер, определя на Община Шумен нов размер на финансовата корекция като налага общ увеличен размер от 10% от стойността на засегнатите от нарушенията и признати за допустими разходи по договора със „Строително-предприемачески холдинг“ ЕООД за нередности за нарушения преразказани въз основа на окончателния одитен доклад, както следва: 1.) ограничителни изисквания: подборни изисквания за ключов експерт „ръководител на екипа“, „ръководител на строителния обект“, „помощник ръководител на строителния обект“, „проектант – технолог по пречистване на отпадните води“, „специалист по електромеханика“ и „технолог по пречистване на отпадните води“; 2.) незаконосъобразна методика за оценка; 3.) нарушение на чл. 69, ал. 1, т. 3 ЗОП (отм.); 4.) незаконосъобразно допускане до участие на участник, чиято оферта не отговаря на подборно изискване за ключов експерт „технолог по пречистване на отпадни води“; 5.) незаконосъобразно изменение на сключения договор. На 04.05.2018 г. актът на ръководителя на Управляващия орган от 30.04.2018 г. е връчен на Община Шумен.
На 18.05.2018 г. Община Шумен оспорва акта на ръководителя на Управляващия орган от 30.04.2018 г. пред Административен съд, [населено място]. На 17.07.2018 г., с Решение №9831, постановено по административно дело №11309/2017 г., Върховният административен съд оставя в сила Решение №294 на Административен съд, [населено място].
Съгласно Договор № Д-34-24/30.06.2016г. за безвъзмездна финансова помощ по Оперативна програма «Околна среда 2014-2020г.», съфинансирана от Европейския фонд за регионално развитие и Кохезионния фонд на Европейския съюз, сключен между МОСВ в качеството му на Управляващ орган и Община Шумен – бенефициер, на Община Шумен била предоставена безвъзмездна финансова помощ (БФП) за изпълнението на проект “Интегриран воден цикъл за [населено място], II етап – втора фаза“ » (Р-л I, чл.1, ал.1 от договора), с обща стойност на проекта в размер на 13 149 478,47 лева, от които 9 812 748,29 лева максимален размер на безвъзмездната финансова помощ, която бенефициерът има право да получи, 3 336 730,18 лева максимален размер на средствата, които бенефициерът трябва да осигури под формата на собствено участие и 2 903 317,57 лева недопустими разходи (Р-л III, чл.8, ал.1, т.1-3 от договора).
С Решение от 05.07.2018г., във връзка с постъпило искане за окончателно плащане № 6 (пакет отчетни документи № 7), на стойност 2 627 190,92 лева по проект № BG16M1OP002-1.005-0008 „Интегриран воден цикъл на [населено място] – II етап – втора фаза“ с бенефициер Община Шумен, на основание чл.60, ал.1 и ччл.62, ал.1 от ЗУСЕСИФ (сега ЗУСЕФСУ) Ръководителят на УО на ОП“Околна среда 2014-2020г.“, Управляващият орган е решил, че сумата на представеното от бенефициера искане за плащане възлиза на 2 627 190,92 лева; приложените разходооправдателни документи са на обща стойност 3 767 845,63 лева (включваща допустими разходи в размер на 3 608 465,78 лева от БФП и 159 379,85 лева от собствено финансиране), както и недопустими разходи (за ДДС и други), в размер на 333 576,84 лева. Приел е, че във връзка с представеното плащане не следва да се одобрява плащането на средства в размер на 2 627 190,92 лева от БФП, а от бенефициера следва да бъдат върнати средства в размер на 3 961 648,72 лева (или общо 6 588 839,64 лева), както и, че не се признават средства в размер на 291 017,99 лева от собствено финансиране. В края на Решението е посочил, че размерът на неодобрената/неверифицираната от УО на ОПОС сума по проекта е 2 980 373,86 лева от БФП, респективно непризнатата сума от собствено финансиране е 131 638,14 лева. От верифицираната сума за сметка на БФП по проекта е приспаднат авансът от ДБФП на стойност 981 274,83 лева, в резултат на което бенефициерът следва да възстанови сумата от 3 961 648,69 лева (2 980 373,86 лева + 981 274,83 лева).
Последното е оспорено пред ШАС с искане за прогласяване на нищожност, по което е постановено решение №333/12.03.2024 г. по АД № 337/2023 г. по описа на ШАС, с което е прогласена нищожността на горепосоченият акт. Същото е влязло в сила на 22.11.2024 г., съгласно решение №12712/22.11.2024 г., постановено по АД № 6825/2024 г. по описа на ВАС.
С решение № 442/22.10.2018 г. по адм. дело № 372/2018 г. на АСВТ, потвърдено с Решение № 11895/14.08.2019 г. на ВАС по адм. дело № 15346/2018 г., е отменено Решение от 30.04.2018 г. на РУО на ОПОС 2014-2020 г., изпратено с писмо изх. №1-005-0008-1-58/30.04.2018 г., за увеличение на финансовата корекция по договор № DIR-51011116-C45-L1-S-003/13.05.2014 г. от 5% на 10%, се установява, че е налице верифицирана, недължимо платена сума в размер на 179 917.45 лв., която сума с оглед общия размер на неверифицираните разходи по проекта, се явява недопустим разход –недължимо платена сума.
Към преписката са приложени писмо № 08-00-615/28.01.2015 г. , с което е определена финансова корекция в размер на 5% от стойността на договор № DIR-51011116-С45-L1-S-003/13.05.2014 г., потвърдено с писмо №08-00-615/10.09.2016 г.
По отношение на горепосочените писма, с решение 11895/ 14.08.2019 г., на ВАС по АД 15346/2018 е прието следното: „независимо какво е било правното основание на органа с акта от 10.09.2016 г., т.е. при действието на Закона за управление на средствата от Европейските структурни и инвестиционни фондове, отново да „потвърди“ определената през 2015 г. финансова корекция на бенефициера, то този акт, доколкото е повтарящ, не поражда самостоятелно правно действие, отделно от факта, че не е оспорен от бенефициера. Изложеното в акта на органа от 12.03.2018 г., че „с писмо наш изх. №08-00-615/10.09.2016 г.“ бенефициерът „е уведомен“ за наложени „няколко отделни и обща финансова корекция от 5%, като правната и фактическата обосновка, процентните показатели за определяне на ФК, приложимият метод на определяна на ФК, размерът на ФК и др., препраща към писмо наш из. №08-00-615/28.01.2015 г.“ с нищо не променя обективния факт на определяне на финансовата корекция с акта от 28.01.2015 г., което прави акта от 10.09.2016 г. само повтарящ, информативен, т.е. без правно значение“.
С последващо писмо № 1-005-0008-4-137/03.05.2023 г. Община Шумен е била уведомена за започване на производство по издадане на АУПДВ за следните задължения, възникнали по договор за безвъзмездна финасова помощ №Д-34-24/30.06.2016 г. в размер на 6 078 681.74 лв., към 30.04.2023 г., въз основа на което е издаден Акт за установяване на публично държавно вземане № АПВ-ОП-1/23.08.2023 г., с който и предвид изтекли срокове за доброволно изпълнение, УО установил, че към 31.07.2023 г. Министерство на околната среда и водите има изискуемо вземане срещу Oбщина Шумен с БУЛСТАТ *********, с адрес [населено място], п.к. 9700, [улица], в размер на 6 200 088.83 лв. (шест милиона двеста хиляди и осемдесет и осем и 0.83 лв.), от които:
1. 981 274.83 лв. (деветстотин осемдесет и една хиляди двеста седемдесет и четири и 0.83 лв.) – надплатен аванс, съгласно Решение за верификация от 05.07.2018 г., изпратено чрез писмо изх. № 1-005-0008-3-95/05.07.2018 г., за който е регистрирана нередност ОПОС20/18/КФ/120/01;
1.1 509 882.61 лв. (петстотин и девет хиляди осемстотин осемдесет и два и 0.61 лв.) - лихва за забава върху сумата от 981 274.83 лв., считано от 20.07.2018 г. до 31.07.2023 г.;
2. 2 980 373.86 лв. (два милиона деветстотин и осемдесет хиляди триста седемдесет и три и 0.86 лв.) – неверифицирани разходи, представляващи недължимо платена сума съгласно Решение за верификация от 05.07.2018 г., изпратено чрез писмо изх. № 1-005-0008-3-95/05.07.2018 г., за която е регистрирана нередност ОПОС20/18/КФ/120/01;
2.1 1 548 640.08 лв. (един милион петстотин четиридесет и осем хиляди шестстотин и четиридесет и 0.08 лв.) - лихва за забава върху сумата от 2 980 373.86 лв., считано от 20.07.2018 г. до 31.07.2023 г.;
3. 179 917.45 лв. (сто седемдесет и девет хиляди деветстотин и седемнадесет и 0.45 лв.) – недължимо платена сума.
Върху сумите от 981 274.83 лв. и 2 980 373.86 лв., установени с акта, считано от 20.07.2018 г. до окончателното им изплащане, се начислява лихва на основание чл. 175, ал. 1 от ДОПК във връзка с член единствен, ал. 1 и ал. 2 от Постановление № 426 на МС от 18.12.2014 г. Върху сумата от 179 917.45 лв., в случай че не бъде възстановена в седемдневния срок за доброволно плащане, до окончателното ѝ заплащане, ще се начислява лихва също на основание чл. 175, ал. 1 от ДОПК във връзка с член единствен, ал. 1 и ал. 2 от Постановление № 426 на МС от 18.12.2014 г.
Срещу АУПДВ са депозирани: жалба на 04.09.2023 г. и допълнение към жалба на 05.09.2024 г./стр.28 и 53 от делото/, поради което следва извода, че оспорването е упражнено в преклузивния 14-дневен срок.
В хода на съдебното производство като писмени доказателства по делото са приети представените с жалбата, административната преписка и допълнително ангажираните от страните документи. Приложени са материалите по АД № 337/2023 г. по описа на ШАС.
При така установеното от фактическа страна, съдът обосновава следните правни изводи:
Жалбата изхожда от надлежна страна – адресат на обжалвания АУПДВ, имаща право и интерес от оспорването. Подадена е в законоустановения срок, поради което е ПРОЦЕСУАЛНО ДОПУСТИМА.
Разгледана по същество жалбата е ОСНОВАТЕЛНА.
Съгласно чл. 162, ал. 2, т. 8 от ДОПК публични са държавните и общинските вземания за недължимо платени и надплатени суми, както и за неправомерно получени или неправомерно усвоени средства по проекти, финансирани от средства на Европейския съюз, включително свързаното с тях национално съфинансиране, които възникват въз основа на административен акт, включително финансови корекции, надплатен аванс, надхвърлени процентни ограничения, превишени позиции по бюджета на проекта, кръстосано финансиране, както и глобите и другите парични санкции, предвидени в националното законодателство и в правото на Европейския съюз. Събирането на държавните и общинските публични вземания се извършва въз основа на влязъл в сила акт за установяване на съответното публично вземане, издаден от компетентен орган, освен ако в закон е установено друго.
Съгласно чл. 166 от ДОПК установяването на публичните вземания се извършва по реда и от органа, определен в съответния закон, а ако в съответния закон не е предвиден ред за установяване на публичното вземане, то се установява по основание и размер с акт за публично вземане, който се издава по реда за издаване на административен акт, предвиден в АПК. Ако в съответния закон не е определен органът за издаване на акта, той се определя от кмета на общината, съответно от ръководителя на съответната администрация.
Обжалваният Акт за установяване на публично държавно вземане № АПВ-ОП-1/23.08.2023 г. е издаден при действието на заповед №РД-572/07.08.2023 г., т. е. от компетентен орган. Настоящият съдебен състав приема, че обжалваният акт е издаден при допуснато съществено нарушение на административнопроизводствените правила, както и в противоречие с материалният закон - основания по чл. 146, т. 3 и 4 от АПК.
Според разпоредбата на чл. 166, ал. 2 от ДОПК, ако в съответния закон не е предвиден ред за установяване на публичното вземане, то се установява по основание и размер с акт за публично вземане, който се издава по реда за издаване на административен акт, предвиден в АПК. Ако в съответния закон не е определен органът за издаване на акта, той се определя от кмета на общината, съответно от ръководителя на съответната администрация.
Съгласно разпоредбата на чл. 62 от ЗПФ, органите, отговорни за финансовото управление на средствата от Европейския съюз, са длъжни да предприемат необходимите действия за събирането на недължимо платените и надплатените суми, както и на неправомерно получените или неправомерно усвоените средства по проекти, включително свързаното с тях национално съфинансиране, както и на глобите и другите парични санкции, предвидени в националното законодателство и в правото на Европейския съюз или в клаузите по други програми и договори.
В чл. 35, ал. 1, т. 2, предл. 1 от Наредба № Н-3/2018 г. е предвидено, че бенефициерът възстановява предоставената с акта по чл. 2, ал. 1 финансова подкрепа, когато е недължимо платена или надплатена, като в ал. 3 е описано, че в случаите по ал. 1, т. 2 управляващият орган отчита вземане въз основа на акт за установяване на публично вземане, издаден във връзка с чл. 62 от ЗПФ по реда на чл. 166, ал. 2 от ДОПК.
В оспорения акт административният орган е посочил като осъществени две от възможните хипотези на чл. 162, ал. 2, т. 8 и т.9 от ДОПК – приел е, че сумите са едновременно недължимо платени суми и надплатен аванс.
УО приема, че към 31.07.2023 г. задължението по горепосочения договор е определено в размер на 6 200 088,83 лв. (шест милиона двеста хиляди и осемдесет и осем и 0.83 лв.) от които:
1. 981 274.83 лв. (деветстотин осемдесет и една хиляди двеста седемдесет и четири и 0.83 лв.) – надплатен аванс, съгласно Решение за верификация от 05.07.2018 г., изпратено чрез писмо изх. № 1-005-0008-3-95/05.07.2018 г., за който е регистрирана нередност ОПОС20/18/КФ/120/01;
1.1 509 882.61 лв. (петстотин и девет хиляди осемстотин осемдесет и два и 0.61 лв.) - лихва за забава върху сумата от 981 274.83 лв., считано от 20.07.2018 г. до 31.07.2023 г.;
2. 2 980 373.86 лв. (два милиона деветстотин и осемдесет хиляди триста седемдесет и три и 0.86 лв.) – неверифицирани разходи, представляващи недължимо платена сума съгласно Решение за верификация от 05.07.2018 г., изпратено чрез писмо изх. № 1-005-0008-3-95/05.07.2018 г., за която е регистрирана нередност ОПОС20/18/КФ/120/01;
2.1 1 548 640.08 лв. (един милион петстотин четиридесет и осем хиляди и шестстотин и четиридесет и 0.08 лв.) - лихва за забава върху сумата от 2 980 373.86 лв., считано от 20.07.2018 г. до 31.07.2023 г.;
3. 179 917.45 лв. (сто седемдесет и девет хиляди деветстотин и седемнадесет и 0.45 лв.) – недължимо платена сума.
Като мотиви УО посочил, че на 30.06.2016 г. между Министерство на околната среда и водите (МОСВ), като Управляващ орган, от една страна, и община Шумен, като бенефициент, е сключен договор за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ № Д-34-24/30.06.2016 г. (ДБФП - II) за изпълнението на проект с наименование „Интегриран воден цикъл за [населено място] – II етап - втора фаза“ (Проект - II) - финансиран по Оперативна програма ,,Околна среда 2014-2020 г.“ (ОПОС 2014-2020 г.).
Дейностите по ДБФП - II са продължение на дейности по договор за безвъзмездна финансова помощ № DIR-51011116-C045/19.09.2012 г. (ДБФП - I) за изпълнение на проект „Интегриран воден цикъл (ИВЦ) за [населено място] – II етап“ (Проект - I) - финансиран по Оперативна програма ,,Околна среда 2007-2013 г.“ (ОПОС 2007-2013 г.), които дейности не са завършени в сроковете, предвидени в ДБФП I. При изпълнение на ДБФП – I /били сключени няколко договора с изпълнители, които продължават да се изпълняват и при реализиране на дейностите по ДБФП – II по ОПОС 2014-2020 г. Един от тези договори е договор № DIR5101111-C045-L1-S-003/13.05.2014 г. с изпълнител „Строително-предприемачески холдинг“ ЕООД на стойност 24 004 743.62 лв. без ДДС.
В изпълнение на ДБФП – II по ОПОС 2014-2020 г. от МОСВ били извършени 5 плащания към община Шумен, както следва:
- на 29.08.2016 г. сумата в размер на 981 274,83 лева – авансово плащане;
- на 28.10.2016 г. сумата в размер на 2 626 682,60 лева – междинно плащане;
- на 02.12.2016 г. сумата в размер на 1 256 235,48 лева – междинно плащане;
- на 16.12.2016 г. сумата в размер на 1 047 120,75 лева – междинно плащане;
- на 12.04.2017 г. сумата в размер на 508 773,77 лева – междинно плащане, приети за неправомерно усвоени.
С Решение от 05.07.2018г., във връзка с постъпило искане за окончателно плащане № 6 (пакет отчетни документи № 7), на стойност 2 627 190,92 лева по проект № BG16M1OP002-1.005-0008 „Интегриран воден цикъл на [населено място] – II етап – втора фаза“ с бенефициер Община Шумен, на основание чл.60, ал.1 и ччл.62, ал.1 от ЗУСЕСИФ (сега ЗУСЕФСУ) Ръководителят на УО на ОП“Околна среда 2014-2020г.“, Управляващият орган е решил, че сумата на представеното от бенефициера искане за плащане възлиза на 2 627 190,92 лева; приложените разходооправдателни документи са на обща стойност 3 767 845,63 лева (включваща допустими разходи в размер на 3 608 465,78 лева от БФП и 159 379,85 лева от собствено финансиране), както и недопустими разходи (за ДДС и други), в размер на 333 576,84 лева. Приел е, че във връзка с представеното плащане не следва да се одобрява плащането на средства в размер на 2 627 190,92 лева от БФП, а от бенефициера следва да бъдат върнати средства в размер на 3 961 648,72 лева (или общо 6 588 839,64 лева), както и, че не се признават средства в размер на 291 017,99 лева от собствено финансиране. В края на Решението е посочил, че размерът на неодобрената/неверифицираната от УО на ОПОС сума по проекта е 2 980 373,86 лева от БФП, респективно непризнатата сума от собствено финансиране е 131 638,14 лева. От верифицираната сума за сметка на БФП по проекта е приспаднат авансът от ДБФП на стойност 981 274,83 лева, в резултат на което бенефициерът следва да възстанови сумата от 3 961 648,69 лева (2 980 373,86 лева + 981 274,83 лева).
Последното е оспорено пред ШАС с искане за прогласяване на нищожност, по което е постановено решение №333/12.03.2024 г. по АД № 337/2023 г. по описа на ШАС, с което е прогласена нищожността на горепосоченият акт. Същото е влязло в сила на 22.11.2024 г., съгласно решение №12712/22.11.2024 г., постановено по АД № 6825/2024 г. по описа на ВАС.
Гореизложеното налага извода, че АУПДВ е незаконосъобразен, налице е предходно издаден акт, прогласен за нищожен с влязъл в сила акт, удостоверяващ подлежащи на изпълнение вземания, доколкото досежно задълженията в пункт от 1, 1.1, 2, 2.1, УО се позовава именно на Решение от 05.07.2018г.
Доколкото нищожността на решението е прогласена след издаване на АУПДВ в случая е налице материална незаконосъобразност, обуславяща отмяна на процесния акт.
По отношение на задължението по т.3 - 179 917.45 лв. (сто седемдесет и девет хиляди деветстотин и седемнадесет и 0.45 лв.) – недължимо платена сума, съдът приема, че е налице неяснота досежно фактическото основание, въз основа на което е възникнала сумата, както и определянето на размера, за който се твърди, че е влязъл в сила и удостоверява подлежащи на изпълнение вземания именно по реда на чл.162 ал.2 т.8 и 9 от ДОПК.
В АУПДВ УО приема, че дължимата сума в размер на 179 917.45 лв. произтича от договор № DIR-51011116-C045-L1-S-003/13.05.2014 г. с изпълнител „Строително-предприемачески холдинг” ЕООД в искането за окончателно плащане по проекта са подадени само разходи в размер на 3 026 098,32 лв. от БФП, които не покриват общата стойност на неверифицираните разходи по този договор в общ размер от 4 516 563,64 лв. (вкл. 4 325 513,00 лв. от БФП и 191 050,64 лв. от СФ) и в общ размер от 2 400 474,36 лв. (вкл. 2 298 934,29 лв. от БФП и 101 540,07 лв. от СФ), съгласно Решение от 05.07.2018 г., стр. 3, 4, 5, 6 и 7, поради което оставащата разлика се отразява в намаляване на верифицираните разходи (съотв. увеличаване на неверифицираните разходи) за този договор в предходните искания за плащане: ИМП № 2, ИМП № 3 и ИМП № 4. (4 325 513,00 лв. + 2 298 934,29 лв. – 3 026 098,32 лв. = 3 598 348,97 лв.) По договор № DIR-51011116-C045-L1-S-003/13.05.2014 г. има определена финансова корекция, която в момента на верификация на искането за окончателно плащане (към 05.07.2018 г.) е 10%, то сумата, с която се намаляват верифицираните разходи в предходни ИМП се намалява и със съответстващата 10% финансова корекция. След отпадане увеличението на финансовата корекция от 5% на 10%, т.е. при прилагане на 5% финансова корекция, оставала разлика от 179 917.45 лв., с която се увеличават неверифицираните разходи по договор № DIR-51011116-C045-L1-S-003/13.05.2014 г. и която – както е посочено в настоящия акт, следва да бъде възстановена от бенефициента.
Сумата от 179 917.45 лв., според УО представлява недължимо платена по смисъла на чл. 162, ал. 2, т. 8 (предложение - недължимо платени суми) от ДОПК и чл. 35, ал. 1, т. 2, (предложение – недължимо платена сума) от Наредба № Н-3/22.05.2018 г., и следва да бъде възстановена от община Шумен на основание чл. 35, ал. 1, т. 2, предложение - недължимо платена сума от Наредба № Н-3/22.05.2018 г. - ,,Бенефициентът възстановява предоставената с акта по чл. 2, ал. 1 финансова подкрепа, когато е: 2. недължимо платена или надплатена, както и неправомерно получена или неправомерно усвоена сума по смисъла на чл. 162, ал. 2, т. 8 от Данъчно-осигурителния процесуален кодекс.“. В изпълнение на чл. 35, ал. 3 от Наредба № Н-3/22.05.2018 г. за тази дължима сума се издава настоящият акт за установяване на публично вземане, за да се събере принудително.
С решение № 442/22.10.2018 г. по адм. дело № 372/2018 г. на АСВТ, потвърдено с Решение № 11895/14.08.2019 г. на ВАС по адм. дело № 15346/2018 г., е отменено Решение от 30.04.2018 г. на РУО на ОПОС 2014-2020 г., изпратено с писмо изх. №1-005-0008-1-58/30.04.2018 г., за увеличение на финансовата корекция по договор № DIR-51011116-C45-L1-S-003/13.05.2014 г. от 5% на 10%.
Към преписката са приложени писмо № 08-00-615/28.01.2015 г. , с което е определена финансова корекция в размер на 5% от стойността на договор № DIR-51011116-С45-L1-S-003/13.05.2014 г., потвърдено с писмо №08-00-615/10.09.2016 г.
По отношение на горепосочените писма, с решение 11895/ 14.08.2019 г., на ВАС по АД 15346/2018 е прието следното: „независимо какво е било правното основание на органа с акта от 10.09.2016 г., т.е. при действието на Закона за управление на средствата от Европейските структурни и инвестиционни фондове, отново да „потвърди“ определената през 2015 г. финансова корекция на бенефициера, то този акт, доколкото е повтарящ, не поражда самостоятелно правно действие, отделно от факта, че не е оспорен от бенефициера. Изложеното в акта на органа от 12.03.2018 г., че „с писмо наш изх. №08-00-615/10.09.2016 г.“ бенефициерът „е уведомен“ за наложени „няколко отделни и обща финансова корекция от 5%, като правната и фактическата обосновка, процентните показатели за определяне на ФК, приложимият метод на определяна на ФК, размерът на ФК и др., препраща към писмо наш из. №08-00-615/28.01.2015 г.“ с нищо не променя обективния факт на определяне на финансовата корекция с акта от 28.01.2015 г., което прави акта от 10.09.2016 г. само повтарящ, информативен, т.е. без правно значение“.
С последващо писмо 1-005-0008-4-137/03.05.2023 г. Община Шумен е била уведомена за започване на производство по издадане на АУПДВ за следните задължения, възникнали по договор за безвъзмездна финасова помощ №Д-34-24/30.06.2016 г. в размер на 6 078 681.74 лв., към 30.04.2023 г., въз основа на което е издаден Акт за установяване на публично държавно вземане № АПВ-ОП-1/23.08.2023 г.
В случая би могло да се предположи касателството на горецитираните две писма от 2015 г., потвърдено през 2016 г., без в тях да фигурира конкретна сума, но доколкото в тежест на издателя на акта е да установи фактическите основания, то конкретното им отсъствие прави невъзможна преценката за наличието на основание, както и преценка за размера на посоченото в т.3 от Акта задължение.
В този ред на мисли, следва да се съобразят и мотивите, обективирани в решение 11895/ 14.08.2019 г., на ВАС по АД 15346/2018, съгласно които, независимо, че писмо № 08-00-615/28.01.2015 г. , с което е определена финансова корекция в размер на 5% от стойността на договор № DIR-51011116-С45-L1-S-003/13.05.2014 г., потвърдено с писмо №08-00-615/10.09.2016 г., респ. какво е било правното основание на органа с акта от 10.09.2016 г., т.е. при действието на Закона за управление на средствата от Европейските структурни и инвестиционни фондове, отново да „потвърди“ определената през 2015 г. финансова корекция на бенефициера, то този акт, доколкото е повтарящ, не поражда самостоятелно правно действие, отделно от факта, че не е оспорен от бенефициера. Актът на органа от 28.01.2015 г., рег. №08-00-615, е акт, с който на бенефициера е определена финансова корекция. Този акт е издаден преди влизане в сила на Закона за управление на средствата от Европейските структурни и инвестиционни фондове, поради което е породил правно действие от момента на достигане до бенефициера – страна по договора за безвъзмездна помощ. От доказателствата по делото не е ясно защо органът на 10.09.2016 г. отново уведомява бенефициера, че потвърждава „наложената финансова корекция в размер на 5% от стойността“ на договора със „Строително-предприемачески холдинг“ ЕООД. В акта се цитират „новите правила за законосъобразност и допустимост на разходите по ОПОС 2014-2020 г.“, но процесният договор е за програмен период 2007-2013 г.
Следователно, както по отношение на задълженията, обективирани в т.1, 1.1, 2, 2.1 от Акта, така и в т.3 са налице постановени актове, които по правната си същност представляват годни изпълнителни основания и повторното им издаване, макар и по друг ред, за същите задължения е недопустимо.
Гореизложеното мотивира съда да приеме, че по отношение задължението, посочено в т.3 от Акта е налице неяснота, което препятства и възможността на съда да извърши съдебен контрол, като в хипотезата, че е бил вече издаден акт през 2015 г., потвърден през 2016 г. е налице годно изпълнително основание, препятстващо възможността за издаване на нов акт, а вън от горното редът по чл. 64 а от ЗУСЕФСУ и чл. 35, ал. 1, т. 2, от Наредба № Н-3/22.05.2018 г. са неприложими в цитираните редакции, доколкото първата разпоредба е в сила от 2022 г., а втората от 2019 г., т.е. извън процесния период и съответно са неприложими.
По изложените съображения съдът намира, че оспореният акт за установяване на публично държавно вземане е незаконосъобразен и следва да бъде отменен.
При този изход на спора и на основание чл. 143, ал. 1 от АПК своевременно заявеното от процесуалния представител на жалбоподателя искане за разноски е основателно в претендирания размер от 50 лв., заплатена държавна такса за образуване на дело.
Мотивиран от горното, съдът,
Р Е Ш И:
ОТМЕНЯ Акт за установяване на публично държавно вземане № АПВ-ОП-1/23.08.2023 г. издаден от главен директор на Главна дирекция ,,Оперативна програма ,,Околна среда“ и ръководител на Управляващия орган на ,,Оперативна програма ,,Околна среда 2014-2020 г.“
ОСЪЖДА Министерство на околната среда и водите - [населено място] да заплати на Община Шумен, с Булстат *********, представлявана от Кмета на общината проф.Х. А. Х., внесена държавна такса в размер на 50, 00 (петдесет) лева.
Решението подлежи на обжалване пред Върховния административен съд в 14 – дневен срок от деня на съобщението, че същото е изготвено.
Съдия: | |