О
П Р Е
Д Е Л
Е Н И Е
Номер ……………… Година 2019 Град Варна
Варненският окръжен
съд
Наказателно отделение
На петнадесети
февруари Година две
хиляди и деветнадесета
В закрито заседание в
следния състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ : Мая Нанкинска
ЧЛЕНОВЕ : Трайчо А.
Красимир
Гайдаров
като разгледа
докладваното от съдия А.
ВЧНД № 102 по описа на съда за 2019г.,
за да се произнесе взе
предвид:
Производството е по реда на чл.243, ал.8 от НПК.
Предмет на проверката е определение
на Районен съд Варна, трети състав, постановено на 04.01.2019г. по ЧНД № 5/19 г. по описа на
същия съд, с което е потвърдено постановление на прокурор при ВРП от 13.12.2018г.
за прекратяване на наказателното
производство по д.п. № 421/15г. по описа на сектор “ПП” при ОД на МВР – Варна.
Срещу цитираното определение е
постъпила жалба от адв. Сашо Гатев от АК – гр.Велико Търново в качеството му на
повереник на пострадалия П.Г.П.. Счита се, че постановеното определение от ВРС
е неправилно и необосновано. Моли се за отмяна на съдебния акт.
За да се произнесе съставът на
Окръжния съд като въззивна инстанция прецени следното :
Досъдебно производство № № 421/15г.
по описа на сектор “ПП” при ОД на МВР –
Варна. е започнало на 18.07.2015г. и водено срещу Виновното лице за престъпление по чл. 343 ал.1 б.”Б” от НК.
В хода на разследването в качеството
на обвиняем е бил привлечен Г.А.Х..
С постановление на прокурор при ВРП
от 13.12.2018г. воденото наказателно производство е било прекратено, като е счетено, че обвинението
не е доказано.
С определение № 13/ 04.01.2019г. по
ЧНД № 5/2019г. състав на ВРС е потвърдил прокурорския акт.
Жалбата до въззивния съд е подаден от
активно процесуално легитимирана страна, в законоустановения срок и е
допустима. Разгледана по същество е неоснователна.
От фактическа страна по
делото ВОС намира за установени следните факти:
На 18.07.2015 г. около 15,30 ч.
обв.Х. управлявал МПС л.а."*****" с per. №*****, по лявата лента на Аспарухов мост в гр.Варна в посока центъра на града.
Движел се със скорост около 91 км/ч. Времето било ясно, с добра видимост, пътят
бил асфалтов, сух, без дупки и неравности. По същото време зад управлявания от
обвиняемия автомобил, в същата посока, но в дясната лента пострадалият П.П.
управлявал мотоциклет с per. №*****със
скорост около 111 км/час. Първоначално П. се движел в
дясната лента, след това се престроил в лявата, после пак се престроил в
дясната. Към този момент обвиняемият решил да се престрои в дясната лента и
предприел маневра по навлизане в нея с посочената скорост от около 91 км/ч. При
осъществяване на тази маневра, преди завършването й, когато управляваният от
обвиняемия автомобил заел частично дясната пътна лента с десните си колела,
настъпил удар между това МПС и застигащия го в този момент мотоциклет,
управляван от пострадалия. По време на удара настъпило съприкосновение между
лявото коляно на пострадалия в детайл /неустановен/ на управлявания от
обвиняемия автомобил, разположени по страничната дясна повърхност на
последния, на ниво по-ниско от страничното дясно огледало.
При това именно съприкосновение свидетелят П.
получил счупване в областта на горната трета на големия пищял на лявата
подбедрица, разкъсване на задна кръстна връзка в горна трета, обуславяща трайно
затруднение на движението на долен ляв крайник. Падането на мотоциклета
предизвикало издиране на настилката с дължина около 84 м., успоредно на
мантинелата /фиксирана в огледния протокол/. Управляваният от обвиняемия
автомобил предприел служебно спиране и преустановил движението си на около 10
м. напред пред падналия моторист. Произшествието не било запазено. Неустановени
граждани преместили мотоциклета, изправили го и подпрели към дясната мантинела,
и сигнализирали полицията. След това, по реда на НПК бил извършен оглед на
местопроизшествието, при който не се констатирали спирачни следи преди точката на
започващо издиране на асфалтовото покритие, описано по-горе. При огледа не били
открити следи, от които да се съди за позицията на мотоциклета и автомобила в
момента на удара.
По възраженията на жалбоподателя :
Основно възражение в жалбата на
повереника на пострадалия П. е необсъждане от страна на решаващите органи на
извършено от обвиняемия Х. нарушение на чл.25 ал.1 от ЗдвП и неговата връзка с
настъпилия противоправен резултат. Оспорва се и заключението на назначената
КАТМЕ относно механизма на произшествието и определената скорост на движение на
двете МПС.
Основателно
е възражението за липса на анализ дали е нарушена правна норма от ЗДвП и има ли
връзка между нарушението е настъпилото ПТП. Въпреки подробното изложение в
постановлението на ВРП на този основен за изхода на наказателното производство
въпрос не е отговорено. В материалите по делото и заключението на комплексната
експертиза са налични данни даващи отговор на този въпрос.
Най
– напред съдът счита за необходимо да обърне внимание на възражението за
неправилно определяне на скоростта изловено в жалбата. Подобно становище не се
споделя от ВОС доколкото скоростта с която са се движили двете МПС е установена
на базата на обективни находки – следи по двете МПС и наличната следа от суркане
на мотоциклета с дължина 84 метра. Затова и заключението им че лекия автомобил
се е движил със скорост от 91 км./ч , а мотоциклета със 111 км/ч. се възприема
от съда като обективно и компетентно дадено. Тук следва да се отбележи, че
единият водач на ППС е нарушил максимално допустимата скорост за движение в
населено място с 41 км/ч, а пострадалият със 61 км/ч. , т.е. налично е
безотговорно отношение към безопасността на движението в частност към
разпоредбата на чл.21 ал.1 от ЗДвП и от страна на обвиняемия и от страна на
пострадалия.
В
заключението на назначената комплексна експертиза, залегнало и в
постановлението на прокурора е посочено, че вещите лица не могат да отговорят
на въпроса какво е било разстоянието между двете МПС към момента на
предприемане на маневра от страна на лекия автомобил за престрояване от лява в
дясна пътна лента. Тази невъзможност
води и до липса на изходни данни за преценка на правомерността на извършената
маневра, а именно дали в началото на навлизането си в дясна пътна лента водачът
на лекия автомобил е имал възможност да възприеме движещия се в дясна пътна
лента мотоциклетист. В контекста на установената скорост за движение на
мотоциклета – 111 км/ч вероятността мотоциклетиста да се е намирал в лентата за
движение на по-бавно движещи се МПС е изключително малка. Доколкото няма
достатъчно изходни данни да се прецени, а показанията на появилия се значително
след инцидента свидетел са ненадежден източник на факти за станалото липсата на
достатъчно изходни данни в резултат на незапазнване на местопроизшествието и
неприцизна работа на разследващите органи по огледа на местопроизшествието и в
частност на двете МПС, както и неустановяване на свидетели - очевидци води до
недоказаност на обвинението, а от там и до основанието по чл.243 ал.1 т.2 от НПК.
Определението на
първоинстанционния съд следва да бъде потвърдено като правилно и
законосъобразно, а жалбата оставена без
уважение.
По изложените
съображения съставът на Окръжния съд като въззивна инстанция
О
П Р Е
Д Е Л
И :
ПОТВЪРЖДАВА определение
№ 1816/04.06.2015г. на Районен съд Варна, тридесет и шести състав, постановено по реда на чл.243, ал.5
от НПК по ЧНД № 2381 по описа за 2015 г.
Определението е
окончателно и не подлежи на последващ контрол.
ПРЕДСЕДАТЕЛ:
ЧЛЕНОВЕ :