Решение по дело №707/2019 на Административен съд - Перник

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 4 март 2020 г. (в сила от 4 март 2020 г.)
Съдия: Слава Димитрова Георгиева
Дело: 20197160700707
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 13 ноември 2019 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

№107

гр. Перник, 04.03.2020 година

 

В  И М Е Т О  Н А  Н А Р О Д А

 

         Административен съд–Перник, в открито съдебно заседание на двадесет и първи февруари през две хиляди и двадесета година, в състав:

                                     

                                                                           Съдия: Слава Георгиева

 

         При секретаря А. М., като разгледа административно дело № 707/2019 г. по описа на съда, за да се произнесе, взе предвид следното:

            Производството е по реда на чл. 145 – чл. 178 от АПК, във вр. с чл. 118, ал. 3, във вр. с ал. 1 от КСО.

            Образувано е по жалба, подадена от Ю.Е.В., ЕГН **********,*** против Решение КПК-33/14.10.2019г. на директора на Териториално поделение–Перник на Националния осигурителен институт, с което е отхвърлена жалба вх. № 1012-13-65/12.09.2019г. против разпореждане № РВ-3-13-00630268 от 23.08.2019г., издадено от ръководител по контрола на разходите на ДОО в ТП–Перник на НОИ, с което е разпоредено жалбоподателят да възстанови добросъвестно получено парично обезщетение за раждане на дете за периода 18.06.2018г.–02.07.2018г. в размер на 328.18 лв.

            В жалбата се сочи, че обжалвания акт е незаконосъобразен. Посочва се, че жалбоподателят е работил по трудово правоотношение, поради което е задължително осигурено лице по смисъла на чл. 4, ал. 1 от КСО и има право да получи парично обезщетение за раждане на дете. Иска  оспореното решение на Директора на ТД на НАП – Перник и потвърденото с него разпореждане за възстановяване на добросъвестно получени суми за раждане на дете да се отменят.

            В съдебно заседание, жалбоподателят, редовно призован не се явява и не изпраща представител.

            Ответникът по жалбата-директор ТП-Перник към НОИ за представител изпраща в съдебно заседание юрисконсулт С.***. Оспорва жалбата като неоснователна. Излага аргументи за законосъобразност на оспорения акт и иска жалбата де се отхвърли. Иска присъждане на юрисконсулско възнаграждение.

            Административен съд – Перник, като прецени процесуалните предпоставки за допустимост, взе предвид становищата на страните и на основание чл. 168, ал. 1 от АПК въз основа на събраните по делото доказателства провери законосъобразността на оспорения акт на всички основания по чл. 146 от АПК, намери следното:

По допустимостта:

Жалбата  е подадена от лице по чл. 147, ал. 1 от АПК, за което  оспореният административен акт създава задължения, при спазване на срока по чл. 149, ал. 1 от АПК, във вр. с чл. 118, ал. 1 от КСО, срещу подлежащо на съдебен контрол на основание чл. 118, ал. 1 от КСО решение на Директора на ТП на НОИ–Перник, поради което е процесуално допустима.

По фактите:

От името на „***”ЕООД, с ЕИК *********, в качеството му на осигурител  са подавани данни по чл. 5, ал. 4 от КСО за осигурено лице Ю.Е.В. за периода от 01.10.2017г. до 30.06.2018г.

В Информационната система за електронен обмен на документи и данни от осигурителя е постъпила информация за  възникнало право на обезщетение за раждане на дете по чл. 50, ал. 6 от КСО . Във връзка с това и в съответствие с изискването на чл. 4, т. 2 от Наредба за паричните обезщетения и помощи от държавното обществено осигуряване, осигурителят „***” ЕООД, ЕИК ********* е представил удостоверение, с вх. № Р14-13-000-00-**********/23-6-2018г. относно правото за изплащане на парично обезщетение за раждане на дете.

Между страните не е спорно, че за ползвания отпуск за раждане на дете за времето от 18.06.2018г. до 02.07.2018г. Ю.Е.В. е получил парично обезщетение в общ размер на 328.18 лв.

Във връзка с постъпил сигнал от началник сектор „КП” при ТП–Перник на НОИ с изх. №1130-13-106/12.04.2019г., със заповед № ЗР-5-13-00573493/03.06.2019г. на Ръководителя на ТП–Перник на НОИ е възложена проверка по разходите на държавно обществено осигуряване на осигурителя „***”  ЕООД от контролен орган при ТП–Перник на НОИ. Заповедта е връчена на управителя на проверяваното дружество – Б.С.Д., на 10.06.2019г.  На същата дата, той е подал декларация, в която е посочил, че е закупил „***” ЕООД през 2017г., като от този момент не е назначавал лица по трудов договор, не разполага с документи, касаещи дружеството и не е упълномощавал други лица да го представляват в качеството му на управител.

Ръководителят на ТП–Перник на НОИ сезирал и Дирекция “Инспекция по труда”Перник за извършване на проверка на „***” ЕООД.  С писмо вх. № 1130-13-106#5/07.06.2019г. Д „ИТ” – Перник е уведомила ТД на НАП – Перник за издадени на „***” ЕООД задължителни предписания за заличаване на подадени уведомления по чл. 62, ал. 3 от КТ за сключени трудови договори.

Ръководителя на ТП–Перник на НОИ сезирал и ТД на НАП за извършване на проверка на дружеството. С писмо с вх. № 1130-13-106#3/03.05.2019г. ТД на НАП е уведомила, че всички документи от фирма „***” ЕООД се подават по електронен път с КЕП, титуляр на който е физическото лице Б.С.Д..

На 10.06.2019г. на основание чл. 108, ал. 3 от КСО старши инспектор по осигуряването при ТП–Перник на НОИ е издал задължителни предписания № ЗД-1-13-00576924/10.06.2019 г. на „***” ЕООД за заличаване на подадените данни по чл. 5, ал. 4 от КСО на лица по приложен списък, сред които и жалбоподателя. Те са връчени на управителя на дружеството осигурител на 10.06.2019г. Няма данни да са обжалвани, поради което съдът приема, че са влезли в сила на 25.06.2019г.  Определеният срок за доброволното им изпълнение е 20 работни дни, считано от получаването им и е изтекъл на 08.07.2019г.

С докладна вх. № 1130-13-106#6/11.07.2019 г., подадена от началник отдел КПК при ТП–Перник на НОИ,  Директорът на ТП на НОИ–Перник е уведомен, че задължителните предписания не са изпълнени в указания срок. Предложено е служебно заличаване на данните по чл. 5, ал. 4 от КСО, подадени от осигурителя „***” ЕООД, предмет на задължителното предписание от 10.06.2019г.

С придружително писмо изх. № 1130-13-106#9/26.07.2019г., Директорът на ТП на НОИ – Перник на основание чл. 3, ал. 13 от Наредба № Н-8/29.12.2015 г. е поискал от Директора на ТД на НАП–София, офис Перник служебно заличаване на данните по чл. 5, ал. 4 от КСО, подадени от „***” ЕООД за периода от месец септември 2017г. до месец април 2019г., като към него е приложил три броя декларации образец № 1 към чл. 2, ал. 1 от Наредба № Н-8/29.12.2015 г.

На 05.08.2019г. данните по чл. 5, ал. 4 от КСО за жалбоподателя, подадени от „***” ЕООД за периода 01.10.2017г.–30.06.2018г. са заличени от регистъра.

            Въз основа на изложеното административният орган – ръководител на контрола по разходите на ДОО е приел, че жалбоподателят, към момента на депозиране на удостоверението не е бил осигурено лице за общо заболяване и майчинство и затова няма право на парично обезщетение за времето, през което е ползвал отпуск за раждане на дете през периода от 18.06.2018г. до 02.07.2018г.. На основание чл. 114, ал. 2 и ал. 3 от КСО е издал разпореждане № РВ-3-13-00630268/23.08.2019г., с което го е задължил да възстанови добросъвестно полученото парично за раждане на дете, за периода от 18.06.2018г. до 02.07.2018г. в общ размер на 328.18 лв. Разпореждането е връчено на 27.08.2019г.  и в срока по чл. 117, ал. 2, т. 2 от КСО е подал жалба срещу него с вх. № 1012-13-65/12.09.2019г. до Директора на ТД на НОИ–Перник.

В срока по чл. 117, ал. 3 от КСО ръководителят на ТП-Перник на НОИ е издал решение № КПК-33/14.10.2019г., с което е отхвърлил оспорването, като неоснователно. Решението на директора на ТП на НОИ-Перник е предмет на съдебен контрол в настоящото производство.

В хода на съдебното производство не са събрани нови доказателства и не са установени факти, различни от възприетите от административния орган и отразени в оспореното решение.

При горните фактически констатации, настоящият състав на Административен съд - Перник, прави следните изводи:

По правото:

Предмет на съдебен контрол в настоящото производство съгласно чл. 118, ал. 1 от КСО е решението на Ръководителя на ТП-Перник към НОИ. Оспореният административен акт е издаден от компетентен орган. При издаването му е спазена предвидената в закона форма, съобразно изискванията на чл. 59, ал. 2 от АПК. При издаването му са спазени административнопроизводствените правила. Процесното разпореждане № РВ-3-13-00630268/23.08.2019г., издадено от ръководител по контрола на разходите на ДОО в ТП–Перник на НОИ е издадено въз основа на извършения последващ контрол по разходите по ДОО, при който е установено, че жалбоподателят не е имал качеството на осигурено лице.  Обжалвано е по административен ред и в резултат на проведено производство по  чл. 117, ал. 2, т. 2 от КСО е  постановено и оспореното решение. В него са посочени последователно извършените действия, изложени са  фактически и правни изводи. Формулиран е ясен диспозитив. Съдържа информация за реда, срока и органа, пред който подлежи на обжалване. Датирано и подписано е. От обстоятелствената част недвусмислено се изяснява, че контролиращият административен орган споделя извода на издателя на административния акт за наличие на предпоставките по 114, ал. 2, т. 2 от КСО за възстановяване на добросъвестно получена сума за обезщетение за ползван отпуск за раждане на дете. В производството по административен контрол за законосъобразност не са допуснати съществени нарушения на административно-производствените правила, представляващи основание за отмяната му. Въз основа на изложеното не се откриват отменителни основания по чл. 146, т. 1, т. 2 и т. 3 от АПК.

Решението е и материално законосъобразно.

            Директорът на ТП–Перник на НОИ правилно е приел, че разпореждането, предмет на контрол е издадено от компетентен административен орган. Съгласно чл. 114, ал. 3 от КСО това е длъжностното лице, на което е възложено ръководството на контрола по разходите на държавното обществено осигуряване в съответното териториално поделение на Националния осигурителен институт. В настоящия случай разпореждане № РВ-3-13-00630268/23.08.2019г. е издадено от ръководител по контрол на разходите на ДОО при ТП-Перник на НОИ, който е материално и териториално компетентния административен орган да стори това съгласно нормата на чл. 114, ал. 3 от КСО.

Разпореждането е обективирано в изискуемата писмена форма и съответства на изискванията на чл. 59, ал. 2 от АПК за съдържание и реквизити. В проведеното административно производство не са допуснати съществени нарушения на административно-производствените правила, представляващи основание за отмяната му. То е издадено след извършена проверка по реда на чл. 107 от КСО, в хода на която са издадени и влезли в сила задължителни предписания за заличаване на подадените по отношение на жалбоподателя данни по чл. 5, ал. 4 от КСО от осигурителя „***” ЕООД. Заличаването е извършено служебно по реда на чл. 3, ал. 13 от Наредба № Н-8/29.12.2015г. при наличие на предвидените в същата норма предпоставки – неизпълнение на предписанието от адресата му в указания срок. Заличените данни касаят периода от 01.10.2017г. до 30.06.2018г., в който период жалбоподателят е ползвал и отпускът за раждане на дете. Бащата има право на парично обезщетение при раждане на дете за срок до 15 календарни дни, ако е осигурен за общо заболяване и майчинство и има 12 месеца осигурителен стаж като осигурен за този риск (чл. 48а вр. с  чл. 50, ал. 6 от КСО). Законът не поставя изискване и тези 12 месеца осигурителен стаж като осигурен за този риск да са положени непосредствено преди раждането. Този отпуск е самостоятелно право на бащата, което се упражнява независимо от това дали майката е работоспособна или не. Обезщетението се получава на самостоятелно основание. Спор за тези обстоятелства не е съществувал  към момента на отпускане на паричното обезщетение. Спор не съществува и относно размера на отпуснатото обезщетение. В следствие на извършения контрол и след изплащане на паричното обезщетение обаче е безспорно установено, че от страна на жалбоподателя не е извършвана трудова дейност, за която да бъде осигуряван при процесния осигурител.  Едноличния собственик на дружеството осигурител надлежно е декларирал данни водещи до еднозначен извод, че фирмата няма дейност и същият не е сключвал трудови договори, и не е утвърждавал и подписвал никаква счетоводна отчетност. От своя страна, в хода на съдебното дирене, с оглед указаната доказателствена тежест жалбоподателя не ангажира доказателства, които да се противопоставят на установяванията на административния орган. При това положение съдът приема, че за жалбоподателя не е възникнало основание за осигуряване по смисъла на чл. 10, ал. 1 от КСО и същият няма качеството „осигурено лице“, съгласно пар. 1, ал. 1, т. 3 от КСО, тъй като не е доказано реално изпълнение на трудови функции по трудово правоотношение. Следователно, към момента на отпускане на помощта не е била налице  предпоставката за отпускане на парично обезщетение за този осигурителния риск, тъй като към деня на настъпване на този риск жалбоподателят не е осигурено лице.   Затова е законосъобразен изводът на административния орган, че към този момент жалбоподателят не е имал качеството осигурено лице по смисъла на чл. 4, ал. 1 от КСО и съответно за него не е възникнало право на обезщетение по чл. 50, ал. 6 от КСО.  Изплатеното му такова е получено без основание, което е установено при условията на чл. 114, ал. 2, т. 2 от КСО. Съгласно посочената разпоредба основание за възстановяване на добросъвестно получени суми е постъпили след изплащането му доказателства или данни, които имат значение за определяне на правото, размера и срока на изплащане. В настоящия случай, в хода на извършена проверка са събрани доказателства, че през периода 01.10.2017г. до 30.06.2018г. жалбоподателят не е изпълнявал трудови функции по трудово правоотношение при „***“ ЕООД и съответно не е бил осигурено лице по смисъла на § 1, т. 3 от ДР на КСО. Затова подадените за него данни по чл. 5, ал. 4, т. 1 от КСО са заличени. В хода на съдебното производство жалбоподателят, не ангажира никакви доказателства, свързани с извършвана от него трудова дейност при осигурител “***”ЕООД, така както му е указано. Изисканите от страна на “***”ЕООД документи свързани с трудовия процес в предприятието му не са представени и се приема, че такива не съществуват.  Жалбоподателят не успя да обори изводите на контролните органи, че не е осъществявал трудова дейност при въпросния осигурител, съответно, че за него не е възникнало задължение за осигуряване, а от там и че не е осигурено лице по смисъла на чл. 10 КСО и § 1, ал. 1, т. 3 ДР на КСО. Изложеното налага извода за осъществяване на предпоставката на чл. 114, ал. 2, т. 2 от КСО за издаване на разпореждане за възстановяване на получената сума за обезщетение за раждане на дете. Затова настоящият състав намира, че административният акт, предмет на съдебен контрол е издаден при наличие на посочените в закона материални предпоставки и съответства на относимите правни норми. При осъществения съдебен контрол не се констатират отменителни основания по чл. 146, т. 4 от АПК.

  С оглед на изложеното, жалбата на Ю.Е.В. против Решение КПК-33/14.10.2019 г. на директора на Териториално поделение–Перник на Националния осигурителен институт, с което е потвърдено разпореждане № РВ-3-13-00630268 от 23.08.2019г., издадено от ръководител по контрола на разходите на ДОО в ТП–Перник на НОИ, с което е разпоредено да възстанови добросъвестно получено парично обезщетение раждане на дете за периода от 18.06.2018г. до 02.07.2018г. в размер на 328.18 лв.  е неоснователна и ще се отхвърли.

По разноските:

    При този изход от спора ответната страна има право на разноски. Същите са поискани своевременно от участвалият по делото процесуален представител. На основание чл. 143, ал. 4 от АПК в полза на ответника следва да се присъдят съдебни разноски за юрисконсултско възнаграждение. Същите се определят  по реда на чл. 24 от Наредбата за правна помощ и се присъждат в размер на 100.00 лв..

                Мотивиран от горното и на основание чл. 172, ал. 2 от АПК, Административен съд - Перник                       

 

Р  Е  Ш  И

 

                ОТХВЪРЛЯ жалба на  Ю.Е.В. против Решение КПК-33/14.10.2019 г. на директора на Териториално поделение–Перник на Националния осигурителен институт.

ОСЪЖДА Ю.Е.В., с ЕГН **********, с адрес: *** да заплати на Териториално поделение – Перник на Националния осигурителен институт съдебни разноски  в размер на 100 лв. /сто лева/.

РЕШЕНИЕТО на основание чл. 119, ал. 1 от КСО не подлежи на обжалване.

           

                                                      

 СЪДИЯ:/п/