Решение по дело №112/2020 на Административен съд - Силистра

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 4 декември 2020 г. (в сила от 22 декември 2020 г.)
Съдия: Маргарита Русева Славова
Дело: 20207210700112
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 4 май 2020 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р Е Ш Е Н И Е №142

гр.Силистра, 04.12.2020 година

 

В     И М Е Т О    Н А     Н А Р О Д А

Административният съд гр.Силистра,в публично заседание на осемнадесети ноември през две хиляди и двадесета година, в състав:

 ПРЕДСЕДАТЕЛ: Маргарита Славова

                                                                          ЧЛЕНОВЕ: Валери Раданов

                                                                                              Елена Чернева

при секретаря Анета Тодорова, с участието на прокурор...……..,като разгледа докладваното от съдия М.Славова адм.дело №112 по описа на съда за 2020г., за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството по делото е образувано по жалба на Кмета на Община гр. Дулово,подадена срещу Решение №65,взето по Протокол №6/31.03.2020г. от заседание на Общинския съвет гр.Дулово,с което е приет бюджета на общината за 2020 година.Със Заповед №РД-04-235/09.04.20г.(л.73-л.74) същото е било върнато за ново обсъждане по реда на чл.45 ал.5 от Закона за местното самоуправление и местната администрация /ЗМСМА/,но такова в срока от чл.45 ал.7 ЗМСМА, не е било проведено в Общинския съвет гр.Дулово,което е открило пътя за съдебното му обжалване. В настоящото производство жалбоподателят се представлява от упълномощен адвокат И.Р. *** (л.287).Съгласно Тълкувателно решение №2/16.04.2013г. на ВАС по т.д.№4/2011г.,решенията на общинските съвети от вида на оспореното - по чл.21 ал.1 т.6 ЗМСМА, са общи административни актове, което релевира процесуалния ред за тяхното издаване от Раздел II на глава Пета на АПК,ведно със специалния такъв от чл.94 и следващите от Закона за публичните финанси /Раздел II„Приемане на бюджета на общината“ от глава Седма на ЗПФ/.

Оспорващият орган счита,че при приемане на обжалваното решение, практически изцяло е бил игнориран редът за предварително обсъждане на проекта за общински бюджет /чл.84 ЗПФ/, защото внесеният в заседанието на Общ.С-Дулово проектобюджет за 2020 година, при спазване на процесуалните правила,вкл. придружен от Протокол от проведено публично обсъждане от 27.12.2019г.,е коренно променен.Приетите многобройни промени в проектобюджета,не изхождали от нормативно овластения орган по чл.7 ал.5 ЗПФ; с тях бил подменен изцяло легитимния проект; същите дори не са били обсъдени в постоянните комисии на Общинския съвет, а още по-малко съгласно регулацията от чл. 84 ал.4-ал.6 ЗПФ. Твърди още, че промените засягали основата на бюджетната рамка; базови направления в дейността на общината оставали финансово необезпечени, вследствие на въпросните промени, а част от измененията били и недопустими /напр. дейността 741 РТВ (радиотранслационен възел),предвид действащ договор със СЕМ до края на 2021г./ С оглед на тези главни възражения - за допуснати особено съществени нарушения на административнопроизводствените правила, до степен такава, че била игнорирана изцяло нормативната процедура за приемане на общинските бюджети,както и за неправилно приложение на материалния закон,жалбоподателят настоява за пълната отмяна на оспореното решение на Общинския съвет гр.Дулово и връщане на преписката за ново произнасяне по Докладна записка с вх.№119/20.03.2020г.,с която е внесен за обсъждане и приемане проект за Бюджет на Община гр.Дулово за 2020г. Претендира присъждане на съдебни разноски независимо, че ответният орган на местно самоуправление (чл.138 КРБ),не е юридическо лице.Разпоредбата на чл.141 ал.1 КРБ гласи, че общината,чийто законен представител е оспорващият орган, има самостоятелен бюджет,какъвто съгласно действащото право, общинският съвет няма. В такъв смисъл са текстовете на чл.15 ал.1 и чл.29а ал.1 ЗМСМА сочещи, че общинският съвет няма самостоятелен бюджет, своя администрация и самостоятелен щат, за разлика от общината, която съгласно чл.14 ЗМСМА, е юридическо лице със самостоятелен бюджет.Всичко това означава,че дори и да бъде преценена за основателна претенцията за разноски, последните следва да бъдат възложени в тежест на бюджета на Община гр.Дулово, което ще доведе до сливане на две насрещни страни по евентуално имуществено задължение,поради което разноски в полза на жалбоподателя, който не действа в лично качество, а именно като кмет на Община-Дулово, не следва да бъдат присъждани при настоящия ответник - Общински съвет на същата община.

Ответникът по жалбата- Общински съвет гр.Дулово,представляван от неговия председател Н. Л. М., участва в съдебното производство чрез представител по пълномощие адв.А.С. *** (л.286), който оспорва жалбата.Твърди, че е спазена нормативната процедура за бюджетния процес, а по същество извършените промени в проекта за общински бюджет,внесен за обсъждане в заседанието на Общинския съвет гр.Дулово от кмета, са съответни на закона, поради което настоява да бъде отхвърлена жалбата. Също претендира присъждане на разноски.

Производството е по реда на чл.179 и следващите от АПК,във връзка с чл.45 ал.8 от Закона за местното самоуправление и местната администрация. Изпълнена е процедурата по чл.181 АПК.

Съдът, в състав съгласно чл.182а АПК, като обсъди изложените в жалбата доводи, след преценка на доказателствата по делото и становищата на страните,съобразно разпоредбата на чл.168 ал.1, вр. с чл.146 АПК,съгласно препращането от чл. 184 АПК,прие следното:Оспорването е процесуално допустимо като подадено срещу общ административен акт, подлежащ на съдебен контрол, съгласно изричния регламент от чл.45 ал.8 ЗМСМА;от активно легитимиран орган(чл.45 ал.5 ЗМСМА) в рамките на срока от чл.179 АПК,във връзка с чл.45 ал.8 и ал.7 ЗМСМА. Разгледана по същество жалбата е основателна.

Предмет на съдебния контрол е Решение №65, взето по Протокол №6/31.03. 2020г. от заседание на Общинския съвет гр.Дулово, с което е приет бюджета на Общината за 2020г. Относно допустимостта: Ответният орган счита (Вж.Писмен отговор на л.241), че не е дължал изобщо повторно обсъждане на процесното решение, тъй като същото не било оспорено в срока от чл.45 ал.6 ЗМСМА /7-дневен от получаването му/ от Кмета на общината.Последният бил изтекъл на 13.04.2020г. и, независимо че релевираната по делото Заповед е издадена на 09.04.2020г., нито в деловодството на Общ.С-Дулово,нито на електронната платформа за обмен на документи в Общината,същата не била постъпвала.За първи път въпросната заповед била представена на хартиен носител в деловодството на Общинския съвет и получила входящ №177 на 22.04.2020г.,което несъмнено било извън нормативния срок за контрола по чл.45 ал.6 и ал.7 ЗМСМА, поради което не била включена в дневния ред на редовното заседание на съвета на 28.04.2020г. (л.79-л.80 и л.81-л.82)

Оспорващият орган твърди в жалбата, че издадената на 09.04.2020г. от него заповед по чл.45 ал.5 ЗМСМА е била публикувана незабавно /още на 09.04.2020г. в 14:46ч./ в електронната система на Община Дулово,за което представя извлечение от въведените и адресирани до съответния отговорен орган документи в платформата за обмен на документи в Община гр.Дулово (л.77), раздел „Общи заповеди на кмета“. Дали системата е работила или не, е въпрос с правно значение относно преценката за своевременността на упражненото право от жалбоподателя да върне за ново обсъждане процесното Решение по чл.21 ал.1 т.6 ЗМСМА. Сроковете от чл.45 ЗМСМА са процесуални такива,създадени с цел гарантиране,от една страна, на възможността за контрол между различните органи на местната власт- изпълнителна и на самоуправление с нормативна компетентност,а от друга - стабилността на актовете,издавани от тези органи,защото те трасират и обезпечават цялостната дейност в Общината.Твърдение,че електронната платформа не е била дори инсталирана се съдържа в становището на ответния Общински съвет,установяването на който факт е нормативно възложено в негова доказателствена тежест /арг.чл.170 ал.1 АПК/, за което са му дадени и изрични указания с Разпореждане №461/12.06.20г. (л.273-л. 275). В хода на съдебния процес възражението не се поддържа, а още по-малко са ангажирани доказателства за опровергаване на твърдението на оспорващия, че на датата на издаване на процесната заповед, същата е била поставена в съответния раздел с посочен адресат /отговорник/ Общински съвет (Община Дулово) в общинската електронна платформа. Ето защо следва да се приеме, че ответният орган е бил надлежно сезиран по реда на чл.45 ал.6 и ал.7 ЗМСМА.

Не се спори, че на 06.04.2020г. при жалбоподателя е постъпило Решение №65 по Протокол №6/31.03.20г. на Общ.С-Дулово, съгласно чл.22 ал.1 ЗМСМА (л.242 и л.245).Следователно, в 7-дневния срок от чл.45 ал.6 ЗМСМА, процесното решение е върнато за ново обсъждане, заедно с мотивите за връщането му, изложени в обсъдената по-горе Заповед №РД-04-235/09.04.20г. на кмета на Община гр.Дулово. Освен това, всички правни субекти в страната следваше да съобразяват поведението си в периода от 13.03.2020г. до 13.05.2020г.,с действието на Закона за мерките и действията по време на извънредното положение,обявено с решение на Народното събрание от 13.03.20г.,чиито чл.3 изрично предвижда,че до отмяна на извънредното положение, спират да текат определена група процесуални срокове.

От представената административна преписка се установява,че с Докладна записка вх.№119/20.03.2020г. на Общ.С-Дулово, оспорващият орган е представил проект на решение за приемане на бюджета на Общината за 2020г. със съответните мотиви; самият проектобюджет с приложенията и Протокол от проведено публично обсъждане на същия (л.32-л.33). Съгласно чл.84 ал.1 от Закона за публичните финанси кметът на общината разработва проекта за общински бюджет по показателите от чл.45 ал.1, със съдействието на кметовете на кметства, а според ал.6, в рамките на срока от ал.4,представя проекта за бюджет за публично обсъждане на местната общност, като оповестява датата на обсъждането най-малко 7 дни предварително на интернет страницата на общината и в местните средства за масово осведомяване (за действащи такива няма данни). Видно от приложената на л.6 Покана е, че същата,ведно с материалите по проектобюджета, се намира на сайта на Община-Дулово,след служебна проверка на който (https://dulovo.bg/) се установява,че поканата е публикувана на 19.12.2019г. в 17:44 часа,като на същата дата в 17:51ч. е оповестен и Доклад към проекта за бюджет на Община Дулово за 2020г. (л.7-л.15). Протокол от проведеното публично обсъждане на проекта за бюджет 2020г. на Община Дулово на 27.12.2019г., е публикуван на сайта на общината на 15.01.2020г., а такъв по делото е приложен на л.23-л.24.По идентичен начин е разписана бюджетната процедура и в чл.25 ал.1-ал.6 от Наредба №18 за условията и реда за съставяне на бюджетна прогноза за местните дейности за следващите три години, за съставяне, приемане, изпълнение и отчитане на общинския бюджет на община Дулово, приета с Решение №377 по Протокол №24/10.02.2014г.,изм.и доп.с Решение №149 по Протокол №11/27.09.2016г. на Общински съвет гр.Дулово (л.291-л. 306), издадена по законовата делегация от чл.82 ал.1 ЗПФ.

Следователно, приемането на бюджета на общината представлява законово разписана процедура, нарушаването на която би довело до незаконосъобразност на решението,с което същият е приет,в зависимост от тежестта/съществеността  на нарушението /Вж.Решение №4591/19.04.2016г.,адм..№11214/15г. на ВАС, IVО/.В настоящия случай обаче, не се установява нарушение на бюджетната процедура, което сочи на валидно сезиране на ответника с обсъдената по-горе Докладна записка.

От приложения Протокол №6 от проведено заседание на Общинския съвет гр.Дулово на 31.03.3030г. и съпътстващия го присъствен списък (л.172-л.202) се установява, че в заседанието са участвали всичките избрани 29 общински съветници мандат 2019/2023 година. По т.1 от дневния му ред е бил обсъден проектобюджета за 2020г. на общината, в хода на което обсъждане от ПП“ДПС“ е било направено предложение за изменения в проекта, засягащи както приходната му част, така и разходната. При проведеното гласуване съобразно правилото от чл.76 ал.1 и ал.2 от Правилника за организацията и дейността на Общинския съвет, неговите комисии и взаимодействието му с общинската администрация на Община Дулово (л.152-л. 171),с 15 гласа „за“ и 14 „против“, е било прието предложението на групата общински съветници от ПП“ДПС“,с какъвто резултат е прието и решението за окончателния бюджет на Общината, включващ въпросните промени - предмет на настоящия контрол. Същото е било върнато за ново обсъждане по реда на чл.45 ал.5 ЗМСМА от оспорващия орган и, в хипотезата на чл.45 ал.8 ЗМСМА, е сезиран съдът.

При тези фактически установявания настоящият състав намира от правна страна следното: Оспореното решение на Общ.С-Дулово е прието от компетентен орган съгласно чл.21 ал.1 т.6 ЗМСМА. Същото е взето на заседание на колективния орган на местното самоуправление,свикано съгласно нормативния ред и проведено при пълен кворум, с участието на всичките 29 избрани общински съветници. Решението е взето с мнозинство повече от половината от общия брой на съветниците, съгласно регулацията от чл.27 ал.4 ЗМСМА, а гласуването е проведено поименно, каквото е изискването от чл.27 ал.5 ЗМСМА.Следователно, не се установяват пороци в процеса на волеобразуването и обективирането на формираната воля от колективния орган. По общото правило от чл.29 ЗМСМА, решението е инкорпорирано в Протокол №6/31.03.2020г. Спазена е и нормативно определената форма с чл.94 ал.2 ЗПФ,във вр. с чл.52 ал.1 ЗМСМА, което в съвкупност сочи на отсъствие на отменителните основания от чл.146 т.1, т.2 и т.3 АПК, във връзка с чл.184 АПК.Предвид горните изводи, като неоснователно следва да бъде отклонено оплакването за допуснати съществени нарушения на административнопроизводствените правила, вкл.на специалните за бюджетната процедура.Главното от така очертания кръг възражения е затова, че приетите изменения в проектобюджета (предварително публично обсъден),били направени и гласувани без оповестяването им на местната общност и обсъждането им съгласно законовата процедура. Настоящият състав приема, че действително разпоредбите на чл.84 ал.4 и ал.6 ЗПФ определят срокове за внасяне на проекта за общински бюджет в Общинския съвет и за оповестяването му най-малко 7 дни предварително на сайта на общината и в местните средства за масово осведомяване, но тези изисквания важат единствено за процедурата по първоначалното изготвяне на проектобюджета, не и за последващи промени, каквито правомощия нормативно са предоставени на ответния орган по всяко време, вкл. при първоначалното обсъждане и приемане на бюджета,стига същите да не противоречат на материалноправните изисквания./Вж.Решение №964/23.01.2019г., адм. дело №4681/18г. на ВАС, IIIО/. 

Въпреки това оспореният общ административен акт е незаконосъобразен и следва да бъде отменен като противоречащ на материалния закон и неговата цел. Това е така, защото: Съгласно чл.52 ал.1 ЗМСМА общинският съвет приема самостоятелен бюджет на общината по критерии, определени в закон.Този закон е ЗПФ, като пряко отношение имат и конкретните параметри по основните бюджетни взаимоотношения между централния бюджет и бюджетите на общините за всяка конкретна години,регламентирани със Закона за държавния бюджет на РБ за съответната година,в случая за 2020г. /Обн.ДВ,бр.100/20.12.2019г.,посл.изм.ДВ,бр.60/20г./

Структурата на общинския бюджет включва посочените в чл.45 ал.1 ЗПФ елементи, които са: приходи; разходи за делегирани от държавата и за местни дейности, както и функционален разрез съгласно единната бюджетна класификация: бюджетни взаимоотношения с централния бюджет и с друг бюджети и сметки за средства от ЕС; бюджетно салдо и финансиране. Бюджетните взаимоотношения на общинския бюджет с централния бюджет представляват: 1. Трансфери за - обща субсидия за финансиране на делегираните от държавата дейности; - местни дейности; -обща изравнителна субсидия и за зимно поддържане и снегопочистване на общински пътища; - целева субсидия за капиталови разходи; - други целеви разходи, вкл. за местни дейности; - финансови компенсации от държавата, както и 2. Временни безлихвени заеми.Средствата по т.1 се предоставят въз основа на ЗДБРБ за съответната година, като съгласно чл.55 ал.1 ЗПФ, размерът на целевата субсидия за капиталови разходи и механизмът за неговото разпределение по общини се определя със ЗДБРБ за годината.

За изясняване на спорните в процеса въпроси свързани с допустимостта изобщо, по предприетия ред, да се пренасочват средства от целевата държавна субсидия за капиталови разходи в други направления,вкл. за местни дейности, както и с възможността да се предвиждат разходи в общинския бюджет без да се посочват съответните параграфи от Единната бюджетна класификация; така също - може ли да се увеличава подпомагането на спортни и културни формирования в общината без да се посочи източникът на средствата за това, т.е. при отсъствие на баланс, по делото е допусната и приета Съдебно-счетоводна експертиза (л.335-л.340), както и повторна такава по първите три задачи (л.363-л.368), която потвърждава изводите на първата. Повторната ССЕ е приета без възражения от страните и съдът кредитира изцяло заключението.Съгласно последното, след извършен анализ на приложимата нормативна рамка, а именно: ЗДБРБ за 2020г; ЗПФ; утвърдената съгласно изискванията на чл.14 ал.2 ЗПФ Единна бюджетна класификация; Указания ФО (финанси на общините) №1/16.01.2020г. относно съставянето и изпълнението на бюджетите на общините и на сметките от ЕС за 2020г.,издадени от МФ,както и Постановление на МС №381/2019г., са дадени отрицателни отговори и на трите въпроса поставени на вещото лице.Въпросът за равнението на бюджета е заложен в самата му същина, което означава, че в баланса на Община Дулово трябва да има съответствие между приходи и разходи,която балансираност не може да бъде нарушена по никакъв начин, обратно на приетото от Общинския съвет разрешение, например, с намаляване на представителните разходи на кмета с 4 хиляди лева и реципрочно увеличаване на средствата на 10 футболни клуба с по още 2000 лева за всеки, без посочване - откъде ще се вземат необезпечените 16 000 лева. Начинът, по който е предложена и приета с оспореното решение промяната на проектобюджета за 2020г. на Община Дулово, не отговаря на изискванията на ЗДБРБ за 2020г. и следователно,същият няма да бъде заверен от МФ (чл.97 ЗПФ), което е равнозначно на липса на бюджет.

Бюджетът на общината е отворена система и същият може да бъде коригиран целогодишно, което става по съвсем различен начин от процесния,изрично регламентиран със ЗПФ (чл.124 и сл.) и ЗДБРБ/2020г. В чл.50 от последния е посочен размера на основните бюджетни взаимоотношения между централния и общинските бюджети (включително за Община Дулово) под формата на субсидия за 2020г. Целевата субсидия за капиталови разходи от 821.10 лева недопустимо е разпределена за „текущи ремонти“ в Приложение №3 към проектобюджета.Освен това в актуализацията на същото приложение,извършена от ответния Общински съвет с оспореното решение,не са посочени сумите по дейности и функции.Както вещото лице изрично отбелязва,а това е изначално ясно, няма пречка Общинският съвет да намалява или увеличава предвидените представителни разходи за Кмета, в параметрите, зададени с чл.89 ал.1 ЗДБРБ/2020г.- до 2 на сто от общия годишен размер на разходите за издръжка на дейност „Общинска администрация“. Релевираното по делото намаление с 4000 лева,макар и допустимо извършено е насочено небалансирано към увеличение на финансовото подпомагане на 10 футболни клуба с 20 000 лева (общо),без посочване от къде ще се финансира дейността с разликата от 16 хиляди лева.Нямат колебания вещите лица по делото и затова,че определените субсидии от държавата (чл.51 ЗДБРБ/2020г.) по дейности, се отчитат в отделни параграфи и не могат да се пренасочват от един параграф в друг,а още по-малко без посочване на параграфа,а само дейността,респ.конкретното мероприятие за което са пренасочват (напр.: закупуване на 2 климатика за читалище; текущ ремонт на детска площадка със закупуване на съоръжения - без посочен параграф съгласно ЕБК).

Отделно от това, формулираните разходи в актуализираното Приложение №3 „Справка за разпределението на сумата за капиталови разходи“ с решението на Общ.С, които са целева държавна субсидия,като „текущ ремонт“ на [], не могат да бъдат включени в справката за капиталови разходи, които по дефиниция са свързани с основни ремонти, ново строителство и закупуване на ДМА.Освен това,в същото приложение не са посочени сумите по дейности и функции.Липсата на цифрово изражение на бюджета, в която и да е негова част, е безспорна предпоставка същият да не бъде приет. 

В този контекст разгледано,основателно се явява оплакването в жалбата, че оспореното решение, приемащо бюджета на Община гр.Дулово за 2020г. с обсъдените по-горе изменения,е в пряко противоречие с материалния закон и неговата цел,защото един небалансиран бюджет,съдържащ предвидени разходи за дейности, непосочени в съответните параграфи,съгласно ЕБК за 2020г.,вкл. и липсата на цифрово изражение на гласуваната промяна със закриването на щата в дейност 741РТВ (посочено е само „разходите за издръжка да се намалят наполовина“), не може да бъде заверен от Министерството на финансите и Сметната палата и съответно, да бъде изпълняван,т.е. равносилно е на липса на бюджет.

В обобщение настоящият състав приема, че оспореният общ административен акт, валидиращ Бюджета на Община гр.Дулово за 2020г.,е несъответен на закона и неговата цел, поради което следва да бъде отменен. Последното предопределя и извод за основателност на искането за разноски направено от жалбоподателя,каквито по изложените в началото съображения, не следва да бъдат присъждани. Осъществявайки контрола от чл.168, във връзка с чл.146, съгласно препращането на чл. 184 АПК, Административният съд гр.Силистра установи, че са налице отменителните основания по чл.146 т.4 и т.5 АПК по отношение на оспорения акт на Общинския съвет гр.Дулово, воден от което и на основание чл.184, вр. с чл.172 ал.2 пр.2 и чл.173 ал.2 от АПК,

 

Р Е Ш И :

 

ОТМЕНЯ по жалба на Кмета на Община гр.Дулово Решение №65, взето по Протокол №6/31.03.2020г. от заседание на Общинския съвет гр.Дулово, с което е приет бюджета на общината за 2020 година и

ИЗПРАЩА преписката на Общински съвет гр.Дулово, за ново произнасяне по същество, съгласно чл.45 ал.9 ЗМСМА, при съобразяване с указанията в настоящото решение.

 

Решението подлежи на касационно обжалване пред Върховния административен съд в 14-дневен срок от съобщаването му на страните.

 

 

                                                                   ПРЕДСЕДАТЕЛ:

 

 

 

ЧЛЕНОВЕ: 1.                                                                        2.