Решение по дело №1366/2020 на Районен съд - Монтана

Номер на акта: 260174
Дата: 11 юни 2021 г. (в сила от 9 юли 2021 г.)
Съдия: Димитрина Николова
Дело: 20201630201366
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 6 октомври 2020 г.

Съдържание на акта

№ 260174 / 11.6.2021 г.

Р Е Ш Е Н И Е

ГР.МОНТАНА, 11.06.2021г.

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

РАЙОНЕН СЪД гр.Монтана.....…….……...наказателна колегия, ІV наказателен състав в публично заседание на четвърти юни…........………….

през две хиляди  двадесет и първа година..….……....………………в състав:

 

                                            ПРЕДСЕДАТЕЛ:ДИМИТРИНА НИКОЛОВА

                                                    

при секретаря Тодора Владинова............……………..…и в присъствието на прокурора..……………………….……....…....като разгледа докладваното от

съдията Николова..………………………....……........АН дело 1 366 по описа

за 2020г...………………………...и за да се произнесе взе предвид следното:

 

            Производството е по реда на чл.59 и сл. от ЗАНН.

С Електронен фиш за налагане на глоба Серия К № 3822294 от 24.07.2020г. издаден от ОД на МВР-Монтана на Ч.Г.Т. xxx е наложено административно наказание глоба в размер на 50.00 лева на основание чл.189 ал.4 във връзка с чл.182 ал.2 т.2 от ЗДвП.

Недоволен от така издадения Електронен фиш е останал Ч.Г.Т., който обжалва същия с оплакване за неправилност, необоснованост и незаконосъобразност, като излага конкретни доводи. Навежда още доводи, че в хода на административно-наказателното производство са допуснати съществени нарушения на процесуалните правила, които са опорочили цялото административно-наказателно производство. Предвид горното моли съда да постанови решение, с което да се отмени  атакувания ЕФ, като незаконосъобразен.

          Въззиваемата страна не изпраща свой процесуален представител и не взема становище по жалбата.

          Въззивният съд, като взе предвид събраните по делото писмени доказателства, доводите на жалбоподателя посочени в жалбата, намира за установено следното:

          Жалбата е допустима: подадена в срока по чл.59 ал.2 от ЗАНН в съответствие с изискуемото от закона съдържание и от страна, имаща правен интерес и процесуална възможност за въззивно обжалване, а разгледана по същество се явява НЕОСНОВАТЕЛНА.

         Съдът като взе предвид становищата на страните и събраните по делото писмени доказателства, намира за установено следното от фактическа страна:

         На 24.07.2020г. мобилна система за видеоконтролиране на нарушенията на правилата за движение по пътищата, ATCC ARH CAM S1 била включена и автоматично заснемала автомобилите, които се движат с превишена скорост. След приключване на работната смяна операторите на мобилното устройство снели информацията от камерата.

В издадения Електронен фиш за налагане на глоба е отразено, че на 24.07.2020г. в 15.41 часа по РП-I-1, Е-79, в района на км.120+700, извън населено място /в землището на Община Монтана/ при наличие на пътен знак В-26 – 60км/ч с посока на движение от град Монтана към град Враца с автоматизирано техническо средство, било заснето движение на лек автомобил  „С. Ц. П. 2. Х.”, с рег. №  XXXX  със скорост от 73 км./ч. – над разрешената скорост от 60 км./ч. за този участък в извън населеното място, урегулирана с пътен знак В-26.   

Въз основа на заснемането бил издаден Електронен фиш за налагане на глоба, серия К № 3822294, в който като нарушител бил вписан собственика – Ч.Г.Т.. В издадения Електронен фиш за налагане на глоба е отразено, че за констатираното нарушение на чл. 21, ал.2 от ЗДвП на жалбоподателя на основание чл.189 ал.4 във вр. чл.182 ал.2 т.2 от ЗДвП е наложено административно наказание „глоба” в размер на 50.00 лева.

Горната фактическа обстановка съдът прие за безспорно установена от събраните по делото писмени доказателства. Въз основа на нея направи следните правни изводи:

В производството фактическа обстановка е установена от представените по делото писмени доказателства.

При събраните в производството доказателства съдът намира, че правилно административно наказващият орган е издал електронен фиш, като правилно е ангажирана административнонаказателната отговорност на дееца. При безспорно установено нарушение, нарушител и неговата вина, при което и правилно и законосъобразно е издаден електронен фиш. Наложеното наказание съответства на тежестта на извършеното деяние и на личността на нарушителя.

Съгласно разпоредбата на чл.189 ал.4 от ЗДвП при нарушение, установено и заснето с автоматизирано техническо средство или система, в отсъствие на контролен орган и на нарушител се издава електронен фиш за налагане на глоба в размер, определен за съответното нарушение. Електронният фиш съдържа данните, посочени в цитираната разпоредба, като образецът на електронния фиш се утвърждава от министъра на вътрешните работи.

След изменението на чл.189 ал.4 ЗДвП /ДВ бр.19/2015г./ и приетата въз основа на него Наредба № 8121з-532 от 12.5.2015г. на министъра на вътрешните работи, обн. ДВ, бр.36/19.05.2015г., електронен фиш за санкциониране на нарушение по ЗДвП може да бъде издаван винаги, когато нарушението е установено и заснето с мобилно автоматизирано техническо средство, при условие, че са изпълнени изискванията, предвидени в посочения подзаконов нормативен акт. Записите от мобилните технически средства са годно доказателствено средство, чиято стойност следва да се преценява при съвкупна оценка на всички събрани доказателства.

Електронният фиш, съгласно §1 от ДР на ЗАНН и в §6, т.63 от ДР на ЗДвП, е електронно изявление, записано върху хартиен, магнитен или друг носител, създадено чрез административно-информационна система въз основа на постъпили и обработени данни за нарушения от автоматизирани технически средства. Електронният фиш е властнически акт, който по правно действие се приравнява едновременно към АУАН и НП. Данните, които следва да съдържа са изрично посочени в чл.189, ал.4 от ЗДвП, като не се изисква същият да съдържа името и подписа на издателя. Издава се в съкратено производство и няма състезателен характер. В този смисъл е изискването по чл.189 ал.4 ЗДвП за отсъствие на контролен орган и на нарушител, а не физически на мястото на установяване и заснемане на нарушението да не присъства контролен орган.

При постановяване на ТР №1/2014г. на ВАС не е действала Наредба № 8121з-532 от 12.5.2015г., която урежда условията и редът за използване на автоматизирани технически средства и системи за контрол на правилата за движение по пътищата. В мотивите на цитираното ТР ВАС приема, че поставянето на технически средства, които автоматично да записват административни нарушения, трябва да се извършва по определена процедура и при спазване на тези определени изисквания. Процедурата и изискванията са регламентирани именно с Наредба №8121з-532/12.5.15г., а съгласно §6, т.65, буква б/ от ДР на ЗДвП мобилните камери са признати за „автоматизирани технически средства и системи“.

Видно от приложените доказателства се обосновава обективната съставомерност на вмененото нарушение. Нарушението е правилно квалифицирано, като правилно е приложена санкционната разпоредба и определен размера на наложеното наказание.

От събраните във въззивното производство доказателства безспорно се установява годността на мобилната система за видеоконтрол, мястото, на което е извършван контрола, обозначаването му и публичното му оповестяване. Спазени са изискванията на Наредбата.

Жалбоподателят Ч.Г.Т. е осъществил от обективна и субективна страна състава на нарушението по чл.189 ал.4 във връзка с чл.182 ал.2 т.2 от ЗДвП, тъй като на 24.07.2020г. в 15.41 часа по РП-I-1, Е-79, в района на км.120+700, извън населено място /в землището на Община Монтана/ при наличие на пътен знак В-26 – 60км/ч с посока на движение от град Монтана към град Враца с автоматизирано техническо средство, било заснето движение на лек автомобил  „С. Ц. П. 2. Х.”, с рег. № СВ 2736 РК, със скорост от 73 км./ч. – над разрешената скорост от 60 км./ч. за този участък в извън населеното място, урегулирана с пътен знак В-26.   

          От субективна страна, жалбоподателят е действал при пряк умисъл – съзнавал е ограничението на скоростта, знаел е, че не следва да го превишава, но въпреки това управлявал автомобила със скорост над разрешените норми. Наказанието за нарушението е правилно индивидуализирано, което предпоставя потвърждаване на електронния фиш.

Нормата на чл. 188 от ЗДвП предвижда административнонаказателна отговорност за собственика или ползвателя на моторното превозно средство за извършеното с него нарушение, независимо от това кой е действителният негов извършител, като в тази връзка оплакванията за недоказаност авторството на нарушението са неоснователни.

         Законодателят е предвидил в чл.189 ал. 5 ЗДвП - 14-дневен срок, в който собственикът на МПС, с което е извършено нарушението, има възможност да предостави в съответната териториална структура на Министерството на вътрешните работи писмена декларация с данни за лицето, извършило нарушението, и копие на свидетелството му за управление на моторно превозно средство. Предоставянето на декларацията от собственика на автомобила е именно изпълнение на тази предоставена законова възможност. В случая собственикът на МПС, жалбоподателят в настоящето производство не е подал до наказващият орган доказателства, от които е видно, че на въпросната дата, той не е управлявал лекия автомобил.

С оглед на гореизложеното, издаденият ЕФ е законосъобразен и като такъв следва да се потвърди.

          Предвид гореизложените мотиви и на основание чл.63 ал.1 от ЗАНН Районен съд - Монтана

 

Р  Е  Ш  И  :

 

ПОТВЪРЖДАВА Електронен фиш за налагане на глоба Серия К № 3822294 от 24.07.2020г. издаден от ОД на МВР-Монтана, с които на Ч.Г.Т. xxx е наложено административно наказание глоба в размер на 50.00 лева на основание чл.189 ал.4 във връзка с чл.182 ал.2 т.2 от ЗДвП, като ЗАКОНОСЪОБРАЗЕН. 

          РЕШЕНИЕТО подлежи на касационно обжалване по реда на АПК пред АС-Монтана в 14-дневен срок от съобщението на страните.

 

 

                                                      РАЙОНЕН СЪДИЯ: