Решение по дело №523/2020 на Районен съд - Чирпан

Номер на акта: 260039
Дата: 18 февруари 2021 г. (в сила от 28 април 2021 г.)
Съдия: Атанас Тодоров Динков
Дело: 20205540200523
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 29 декември 2020 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

Номер 260039                             18.02.2021 г.                                град Чирпан

 

В  ИМЕТО НА НАРОДА

 

РАЙОНЕН СЪД - ЧИРПАН                                                                        ПЪРВИ СЪСТАВ

На двадесет и осми януари                          две хиляди двадесет и първа година

В открито заседание в следния състав:

                                                                               Председател: Атанас Динков

 

Секретар: Донка Василева

 

като разгледа докладваното от съдия Атанас Динков АНД № 523 по описа за 2020 г. за да се произнесе съобрази:

 

Производство по чл. 59 и сл. от Закона за административните нарушения и наказания (ЗАНН).

Обжалвано е наказателно постановление (НП) № 43-0000332 от 09.09.2020 г. издадено от Антон Ставрев Ставрев, директор на РД „АА“ - Стара Загора.

         Жалбоподателят Х.С.С. твърди, че НП е незаконосъобразно и моли същото да бъде отменено. Редовно призован не се явява и не се представлява в съдебно заседание.

         Въззиваемата страна РД „АА“ Стара Загора, редовно призована, не изпраща представител в съдебно заседание, като в съпроводителното писмо иска НП да бъде потвърдено.

         Съдът, като прецени събраните доказателства и служебно провери изцяло законосъобразността на обжалваното НП, намери за установено следното:

         Жалбата е с правно основание чл. 59, ал. 1 от ЗАНН, подадена в преклузивния срок по ал. 2 от този текст, от легитимиран субект и при наличие на правен интерес от обжалване, поради което е процесуално допустима.

С обжалваното НП, издадено въз основа на акт за установяване на административно нарушение (АУАН), серия А-2018, бланков номер 262141 от 07.07.2020 г. жалбоподателят Х.С.С., ЕГН ********** е санкциониран за две нарушения, извършени на 07.07.2020 г., около 11.30 часа, на АМ Тракия, км. 170, при управление на товарен автомобил от категория N3, марка „**“, с рег. № **, собственост на „**“ ЕООД, с посока на движение от с. Шиш**ци за гр. Чирпан, видно от пътен лист серия **г.

По т. 1 от НП, жалбоподателят е санкциониран на основание чл. 93, ал. 1, т. 1 от Закона за автомобилните превози – ЗАвтПр ("Водач на моторно превозно средство, който извършва обществен превоз или превоз за собствена сметка на пътници и товари без издадено за моторното превозно средство удостоверение за обществен превоз на пътници или товари, заверено копие на лиценз на Общността, разрешение, документ за регистрация или други документи, които се изискват от регламент на европейските институции, от този закон и от подзаконовите нормативни актове по прилагането му, се наказва със: глоба 2000 лв. - при първо нарушение"), за нарушение на чл. 87, т. 2 от Наредба № 33 от 3.11.1999 г. за обществен превоз на пътници и товари на територията на Република България – Наредбата ("Водачът на автомобил за обществен превоз на товари отговаря на следните изисквания: да притежава валидно удостоверение за психологическа годност по смисъла на наредбата по чл. 152, ал. 1, т. 2 от Закона за движението по пътищата"), изразяващо се в това, че управлявал процесното МПС (моторно превозно средство) от категория N3, без да притежава валидно удостоверение за психологическа годност (валидността на удостоверението за психологическа годност на водача № 380560 е изтекла на 30.12.2019 г.), според направена справка в информационната система на Изпълнителна агенция „Автомобилна администрация“ гр.София.

По т. 2 от НП, жалбоподателят е санкциониран основание чл. 185 от ЗДвП ("За нарушение на този закон и на издадените въз основа на него нормативни актове, за което не е предвидено друго наказание, виновните се наказват с глоба 20 лв."), за нарушение на чл. 157, ал. 8 от ЗДвП ("Наказателното постановление заменя контролния талон за период от един месец след влизането му в сила, съответно решението или определението на съда при обжалване"), изразяващо се в това, че управлявал процесното МПС, с влязло в сила на 17.02.2020 г. наказателно постановление № 20-6207-00006 на ОДМВР - Пловдив за нарушение на ЗДвП, с което е можел да управлява до 18.03.2020 г. включително, вместо с контролен талон към СУМПС № *********.

Съгласно чл. 1 от ЗАвПр този закон урежда условията и реда за обществените вътрешни и международни превози на пътници и товари с автомобили от български и чуждестранни превозвачи, превозите за собствена сметка, контрола при осъществяване на тези превози и особените правила при договорите за превоз на пътници и товари.

Съгласно разпоредбата на чл. 166, ал. 1, т. 1 от ЗДвП, визиращ правомощията на Изпълнителна агенция „Автомобилна администрация4 по ЗДвП, относими към разглеждания случай, министърът на транспорта, информационните технологии и съобщенията чрез Изпълнителна агенция „Автомобилна администрация“ контролира спазването на правилата за извършване на обществен превоз и превоз за собствена сметка на пътници и товари, както и всички документи, свързани с извършването на превоза.

Следователно жалбоподателят трябва да е осъществявал обществен превоз или превоз за собствена сметка на пътници и товари, за да би могъл да извърши нарушението по т. 1 от НП, а от друга страна – за да е съставен АУАН и съответно издадено НП от компетентни длъжностно лице и наказващ орган по смисъла на чл. 189, ал. 1 и ал. 12 от ЗДвП за нарушението по т. 2 от НП.

Според § 1, т. 1 – 4 от ДР на ЗАвПр:

"обществен превоз" е превоз, който се извършва с моторно превозно средство срещу заплащане;

"превоз на товари" е дейност на физическо или юридическо лице, регистрирано като търговец, извършващо превоз на стоки срещу заплащане със собствени или собствени и наети превозни средства, включително и на лизинг, независимо дали са натоварени или не;

"превоз на пътници" е дейност на физическо или юридическо лице, регистрирано като търговец, за превоз на пътници срещу заплащане, която се осъществява със специално конструирани и оборудвани МПС, независимо дали са натоварени или не;

"превоз за собствена сметка" е: превоз на товари без заплащане, предназначен единствено за собствена дейност или произтичащ от собствена дейност, извършван със собствени или наети без водач пътни превозни средства, управлявани от водачи, назначени по трудов договор с лицето, за чиято сметка се извършва превозът, когато този превоз не е основна дейност за него и превозът е предназначен да се доставят товари на лицето, за чиято сметка се извършва превозът, да се експедират негови товари, товарите да се превозят в рамките на предприятието му или за негови собствени нужди извън предприятието, а товарите принадлежат на лицето, за чиято сметка се извършва превозът, или са били продадени, закупени, дадени под наем или наети, произведени, добити, преработени или поправени от него; превоз на пътници без заплащане с нетърговска или нестопанска цел, предназначен единствено за собствена дейност или произтичащ от собствена дейност, извършван със собствени или наети без водач пътни превозни средства, управлявани от водачи, назначени по трудов договор с лицето, за чиято сметка се извършва превозът, когато този превоз не е основна дейност за него.

В случая, в обжалваното НП не са изложени конкретни факти и обстоятелства, обосноваващи извършването към момента на проверката от страна на жалбоподателя на някой от посочените по-горе видове превози, т.е. НП не отговоря на императивните изисквания на чл. 57, ал. 1, т. 5 от ЗАНН, като същевременно от показанията на разпитаните в хода на съдебното следствие свидетели се установи, че подобен превоз не е бил извършван от него (л. 38 – 39 от АНД № 2819/20 г. по описа на РС – Стара Загора), т.е. жалбоподателят не е извършил нарушението по т. 1 от НП, а за нарушението по т. 2 от НП, акта за установяване на административно нарушение е бил съставен и съответно обжалваното НП е било издадено от некомпетентни длъжностно лице и наказващ орган – извън обхвата на контролните им правомощия по ЗДвП. Липсата на описание в констативния, а след това и в санкционния акт, на обстоятелството извършван ли е някой от посочените видове превоз, препятства възможността за преценка за материалната компетентност на актосъставителя и административнонаказващия орган, във връзка с предоставените им правомощия по ЗДвП. И докато компетентността на първия не винаги е свързана с опорочаване в цялост на административнонаказателното производство, поради възможността за прекратяване на незаконосъобразно образувана преписка и съставяне на АУАН от надлежно оправомощено за това лице, то случаите на нарушаване на законовите изисквания относно материалната компетентност на наказващия орган винаги предопределя незаконосъобразност на крайния санкционен акт (В този смисъл Решение № 327 от 10.10.2018 г. на АдмС - Стара Загора по к. а. н. д. № 292/2018 г.).

По тези съображения, съдът намира, че обжалваното НП се явява незаконосъобразно и следва да бъде отменено.

На основание чл. 63, ал. 3 от ЗАНН, в съдебните производства по ал. 1 страните имат право на присъждане на разноски по реда на Административнопроцесуалния кодекс. Жалбоподателят е доказал заплащането в брой на 400 (четиристотин) лева, адвокатско възнаграждение, удостоверено с вписване на направеното плащане в представения договор за правна защита и съдействие от 27.10.2020 г. (л. 4 от АНД № 2819/20 г. по описа на РС – Стара Загора), съобразно Тълкувателно решение № 6 от 6.11.2013 г. на ВКС по тълк. д. № 6/2012 г., ОСГТК. Направеното възражение за прекомерност на разноските от въззиваемата страна е неоснователно, тъй като платеното адвокатско възнаграждение е съобразено с размера, определен по правилата на чл. 18 от Наредба № 1 от 9 юли 2004 г. за минималните размери на адвокатските възнаграждения.

Поради това и с оглед изхода на делото на основание чл. 63, ал. 3 от ЗАНН, следва да бъде осъдена Изпълнителна агенция „Автомобилна администрация“ - София, като лице, поемащо разноски по смисъла на § 1, т. 6 от АПК, да заплати на жалбоподателя направените по делото разноски в размер на 400 (четиристотин) лева, представляващи платено адвокатско възнаграждение.  

Водим от горните мотиви и на основание чл. 63, ал. 1 от ЗАНН, съдът 

 

Р Е Ш И :

 

ОТМЕНЯВА наказателно постановление № 43-0000332 от 09.09.2020 г. издадено от Антон Ставрев Ставрев, директор на РД „Автомобилна администрация“ - Стара Загора.

ОСЪЖДА Изпълнителна агенция „Автомобилна администрация“ - София да заплати на жалбоподателя Х.С.С., ЕГН **********,*** 34, оф. 5, чрез адв. Б.З. и адв. Л.Г., направените по делото разноски в размер на 400 (четиристотин) лева, представляващи платено адвокатско възнаграждение.

Решението подлежи на касационно обжалване в 14-дневен срок от получаване на съобщението, че е изготвено, пред Административен съд - Стара Загора.

                                                       

 

                                                                  ПРЕДСЕДАТЕЛ: