Решение по дело №4692/2017 на Районен съд - Перник

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 28 февруари 2018 г. (в сила от 27 август 2018 г.)
Съдия: Диана Младенова Матеева
Дело: 20171720104692
Тип на делото: Гражданско дело
Дата на образуване: 21 юли 2017 г.

Съдържание на акта Свали акта

           РЕШЕНИЕ

№214

гр. Перник, 28 .02 .2018 година

Пернишкият районен съд - гражданска колегия, VI- ти състав, в публичното заседание на 13 02 0218 година, в състав:

                 Районен съдия : Д МАТЕЕВА

и при секретаря : А Василева

след като разгледа докладваното от съдията гр.дело № 04692 описа за 2017 г., за да се произнесе, взе предвид следното:

 

             Предявения иск е с правно основание чл.124 и чл.415 от ГПК.

По изложените в исковата молба обстоятелства, НАЦИОНАЛНА АГЕНЦИЯ ПО ПРИХОДИТЕ

гр.София бул.Дондуков 52

предст.от изп.директор Г.Димитрова

И чрез нач.отдел “ Частни държ. вземания“

Са предявили установителен иск срещу

Фондация „Младежка инициатива“ БУЛСТАТ *********

Седалище и адрес на управление гр.Перник ул.Вардар № 4

Предст.от Зорница Василева Лазарова

И искат да се постанови решение, с което да се признае за установено, че

Към 01.04.2016г. / датата на заявлението по чл.417 ГПК / държавата има изискуемо вземане срещу Фондация „Младежка инициатива“ по договор за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ № 08-12-91-С / 27.08.2008г.

В размер на 1800.58лв. от които-

Сумата  1230лв.главница

Ведно със законната лихва върху главницата считано от 01.04.2016г. до окончателното изплащане на сумата

Сумата 210.89лв. лихва за периода 15.10.2013-23.06.2015г.

Сумата 28.82лв. –държ.такса

Сумата 330.87лв. юк.възнаграждение

 

Ответната страна с депозирания отговор на исковата молба е оспорила исковете  по основание и размер. В о.з. по същество, както и с писмена защита отново изцяло оспорва исковата претенция като неоснователна и недоказана.

Направено е и възражение, че   претендираните суми са ИЗЦЯЛО  погасени по давност.  

 

Районният съд, преценявайки събраните по делото доказателства по реда на чл.12 и чл.235 от ГПК, приема за установено и доказано от фактическа и правна страна следното:

 

На 27.08.2008г. между страните :

Министерство на държ.администрация и адм.реформа, в кач. на управляващ орган на ОП“Административен капацитет“ / УО на ОПАК /  и Фондация „Младежка инициатива“ БУЛСТАТ ********* –като бенефициент, е сключен

 

Договор за безвъзмездна финансова помощ с рег.№ 08-12-91-С / 27.08.2008г.-

За изпълнение на проект с наименование „ Партньорство между гражданското общество и администрацията –гарант за прозрачност, отчетност и контрол“

 с рег. № на проектното предложение № 08-12-91 / 25.04.2008г.

Договорът е сключен по приоритетна ос 1 : „Добро управление“

с подприоритет „Прозрачна и почтена държавна администрация“,

бюджетна линия BG 051 PO 002/ 08/1.2- 02

 

Неразделна част от договора е приложение 1 :

Общи условия към договорите / заповедите за представяне на безвъзмездна финансова помощ по ОП „Административен капацитет“

С Постановление № 194 от 06.08.2009г. за уреждане правоотношенията във връзка със закриването на Министерството на държ.администрация и адм.реформа, МС постановява, че функциите на УО на ОПАК се разпределят към Министерство на финансите.

ПМС влиза в сила на 11.08.2009г. поради което на 07.10.2009г. е сключен Анекс към договор рег.№ 08-12-91-С / 27.08.2008г.-

За промяна на УО на ОПАК и на адреса за кореспонденция с него.

Останалите клаузи по договора остават непроменени.

 

Съгласно чл.2 от Договор рег.№ 08-12-91-С / 27.08.2008г.-

Срокът за реализиране на финансирания проект, вкл. и за представяне на окончателния доклад е 12 месеца считано от датата на сключване на договора

 

Общата стойност на проекта възлиза на сумата 268 342.62лв.

 

На осн. чл.3 т.3.2 от договора, УО се задължава да предостави безвъзмездна финансова помощ в размер 268.342.62лв.

Това представлява 100 % от общите допустими разходи.

 

Поради това и в съответствие с чл.4 т.4.5 от договора, на 07.10.2008г. и на 24.11.2010г. от УО  са преведени на Фондацията „Младежка инициатива „ съответно сумите 53 668.52лв. и 45 057.34лв.

 

С писмо изх.№ 08-12-91 / 13.12.2011г. Фондация „Младежка инициатива“ е била уведомена от Министерство на финансите, че във връзка със сертификация на разходите от Сертифициращия орган, УО на ОПАК е извършил повторна проверка на представеното от бенефициента искане за окончателно плащане № 7 от 07.06.2010г.и не е верифицирана сума 1 230 лв.- която представлява разлика между неверифицирани и допълнително верифицирани разходи по бюджетни пера, както следва :

-по т.5.5 „Други външни услуги“-не е верифицирана сумата 1500лв. – поради документална необоснованост на фактура № 1/ 17.08.2009г. издадена от „МОЗ“ ООД за изработване на интернет –страница на Община Земен. Към същата не е приложено пл.нареждане, вн.бележка или др.документ, който да удостоверява плащането

-непреки разходи- сумата 270лв. е допълнително верифициран разход с оглед ограниченията от 18 % от верифицираните допустими преки разходи по проекта.

 

На бенефициента / ответната Фондация / е даден 14 дневен срок за възстановяване на сумата, като е уведомен, че след изтичане на срока за доброволно изпълнение, се дължи лихва, изчислена в % равняващ се на осн.лихвен процент на БНБ плюс 10 пункта .

 

Ответната Фондация е представила копия от документи, удостоверяващи, че Община Земен / партньор по проекта/ е извършила плащането по проблемната фактура № 1/ 17.08.2009г. издадена от „МОЗ“ ООД за изработване на интернет –страница на Община Земен – а именно – пл.нареждане и извлечение от Банка ДСК за дата 17.12.2010г.

 

Управляващия орган /УО/ е приел, че плащането по фактура № 1/ 17.08.2009г е извършено СЛЕД СРОКА на договора за безвъзмездна финансова помощ и поради това потвърждава, че сумата 1230лв. е дължима и окончателна.

С писмо изх.№  08-12-91 / 08.10.2013г. на бенефициента е даден срок до 14.10.2013г. за възстановяване на сумата

Писмото е доставено / съгласно известие за доставяне/ на ответната Фондация на 14.10.2013г., поради което , считано от 15.10.2013г. се начислява лихва за забава.

 

Поради горното и на основание чл.3 ал.8 и чл.3 ал.7 т.6 ЗНАП – е издаден акт за установяване на частно държавно вземане № 39 от 24.06.2015г. с който е констатирано, че към 23.06.2015г. държавата има изискуемо вземане срещу ответната Фондация в размер на 1440.89лв. от които :

Сумата 1230лв.главница

Сумата 210.89лв. лихва за периода 15.10.2013-23.06.2015г.

Върху установената с акта главница, считано от 23.06.2015г.  се начислява законната лихва до окончателното й изплащане

Акт № 39 от 24.06.2015г. е изпратен с писмо изх.№ 92-00-568 от 23.07.2015г. но не е получен, тъй като длъжникът не е открит на адреса на управление на фондацията

От НАП е подадено заявление по чл.417 ГПК до ПРС

Образувано е чгд № 01214 / 2016г. на ПРС и е издаден изпълнителен лист от 04.04.2016. за следните суми :

-1230лв. главница ведно със законната лихва от 01.04.2016г. до окончателното изплащане на сумата

-210.89лв. лихва за периода 15.10.2013-23.06.2015г.

-28.82лв.д.такса

-330.87лв. юк възнаграждение

 

С молба на ААП изх.№ 92-00-568 от 18.05.2016г. до ЧСИ С.Димитрова рег. № 752 – срещу Фондация „Младежка инициатива“ е образувано изп.дело № 526 / 2016г..

Същото  е висящо и по него до момента не са постъпвали суми.

 

С оглед горните факти, по които по делото са събрани писмени доказателства, съдът счита за установено от правна страна следното :

 

Сключеният Договор за безвъзмездна финансова помощ с рег.№ 08-12-91-С / 27.08.2008г.- е юридическият факт, породил правоотношения между фондацията и МДААР.

Този договор е сключен въз основа на разпоредбите на Регламент ЕО № 1083/ 2006г. от 11.07.2006г. относно определяне на общи разпоредби за Европейския регионален фонд, Европейския социален фонд и Кохезионния фонд, както и въз основа на вътрешни нормативни актове, уреждащи правомощията на националните органи във връзка с управлението на оперативните програми.

Разпоредбата на чл.59 т.1 от този Регламент задължава за всяка оперативна програма държавата –членка да определи :

а/ управителен орган

б/ сертифициращ орган

в/ одитиращ орган

Разпоредбата на чл.70 от Регламент ЕО № 1083/ 2006г. от 11.07.2006г. предвижда, че

държавите-членки отговарят за управлението и контрола на оперативните програми, по-специално чрез следните мерки:

а/ гарантират че системите функционират ефективно

б/ предотвратяват, откриват или отстраняват нередности и осигуряват възстановяване на неправомерно платени суми, с лихви за забава, когато е целесъобразно

 

Следва да се отбележи, че Регламентът вменява на всяка държава-членка правото да извършва финансови корекции, като вземе предвид характера и сериозността на нередностите и финансовите загуби / чл.98 от Регламента /

 

В случая  не е била верифицирана сумата 1230лв.- макар от страна на Фондацията да са представени платежни документи – фактура № 1 от 17.08.2009г., извлечение от Банка ДСК ЕАД за дата 17.12.2010г. – че община Земен като партньор по проекта е извършила плащането.

Според ищците посоченото е „ нередност“ по смисъла на Регламента, като

Дефиницията за „ нередност“ съгл.чл.2 т.37 Регламент 1303/2013г. съответно чл.2 т.7 Регламент № 1083/ 2006г. визира нарушение на правото на ЕС което има или би имало за последица нанасяне на вреда на бюджета на Съюза чрез начисляване на неправомерен разход в общия бюджет.

Следователно, ищците приемат, че сумата 1230лв. главница представлява нередност, която би нанесло вреда на бюджета на ЕС / 615 евро / , макар че се доказва по несъмнен начин, че тази сума е платена, през банка ДСК, за определена цел, която на практика е осъществена – изготвена е интернет-страница на община Земен на тази цена и тя съществува в правния мир, т.е. средствата са овеществени  трайно, съйтът се ползува от граждани и фирми и в момента.

 

По възраженията на ответната Фондация :

 

На първо място – прави се възражение за недопустимост на иска, тъй като :

 

Производството пред НАП за събиране на процесното вземане е започнало на 23.05.2014г. когато с писмо вх.№ 04-19-433 от 23.05.2014г. преписката е била предадена о т УО на НАП

Съгласно пар.10 ал.1 от ЗУСЕСИФ / Закон за управление средствата от европейските структурни и инвестиционни фондове / -

Започналите и недовършени до вл. в сила на Закона производства се довършват по досегашния ред.

ЗУСЕСИФ влиза в сила на 15.12.2015г.

Производството пред НАП се явява висящо и следва да се довърши по досегашния ред.

 

По възражението – че дейността е изпълнена в срок :

 

Видно от приемо-предавателния протокол, фактура № 1 от 17.08.2009г. и доклад относно извършване на дейности, св. С изработване на интернет-сайт на Община Земен / които са приети като доказателства по делото / - дейността „ Изработване на интернет-сайт на община Земен „ е извършена в срока за изпълнение.

Тази страница съществува в правния мир и в момента също може да се провери това, както и че именно тя е реализирана по този проект и по този договор № 08-12-91 С / 27.08.2008г. на УО на ОПАК

Сумата не е изплатена неправомерно – самата дейност е извършена в срока, а плащането е само последица.

По-късно направено плащане не е нарушение  с такава тежест, че да обоснове извод за цялостно неизпълнение на задължение, което да доведе до отказ да се признаят конкретни разходи.

Както се посочи по-горе- 615 евро е цената, която се дължи за сайта, и тази цена е изключително маломерна за мащабите на ЕС, за да се твърди ощетяване на ЕС

 

Независимо от това, на фона на цялостната оценка на проекта /при писмо изх.№ 09-12-91 от 06.07.2010г. за верификация на искане за плащане № 6 от 07.06.2010г., ръководителят на УО на ОПАК е уведомил Фондацията , че :

„При проведената окончателна документална проверка и сверяване на доказателствения материал към всички извършени разходи, е констатирано, че изпълнените дейности съответствуват на договора в съдържателен и финансов аспект и са реализирани съгласно общата и специфичните цели на проекта.“

„В случая УО на 06.07.2010г. е приел, че всички разходи са извършени законосъобразно.

В резултат на проверката на 24.11.2010г. са заплатени всички дължими суми по окончателното плащане от ОПАК в това число и процесната сума за главница.

 

На следващо място исковата претенция се основава на сертификация / повторна верификация / на разходите по проекта.

Няма регламентация на процедура по сертифициране  на вече верифицирани разходи,както и при какви условия не се верифицират вече верифицирани и одобрени разходи.

В случая е налице липса на правна уредба  на този инструмент, на който се основава иска.

 

Освен това, съгласно чл.20 а ЗЗД – договорите са със сила на закон между страните, които са ги сключили.

Видно от фактура № 1 от 17.01.2009г. процесните разходи са

-действително извършени в периода за който се отнася искането

-действително заплатени

Съгласно чл.12 от ОУ към договорите за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по ОПАК,  се регламентира допустимостта на разходите.

 

Никъде не се изиска самото плащане да е в срока по проекта.

В срока за изпълнение по чл.2 от Договора за предоставяне безвъзм.фин.помощ ЗАДЪЛЖАВА ответната Фондация да предостави само ОКОНЧАТЕЛНИЯ ДОКЛАД, но не и искането за плащане.

 

Т.е. съгласно клаузите на Договора ищцовата страна ВМЕНЯВА неизпълнение на НЕ ДОГОВОРЕНО между страните задължение за плащане на дейностите в срока по проекта.

Фондацията е направила разходите по проекта, но отговорен за плащането е трето лице – партньора по проекта – община Земен –като ползувател на резултатите от дейността – изработеният интернет-сайт на общината се ползува и понастоящем.

Следователно, ответната Фондация не може да търпи неблагоприятни последици от поведение на трето лице.

 

По възражението за погасяване по давност на вземанията :

 

Началото на давността за връщане на субсидията по европейски и структурни фондове тече от момента на получаването.

Видно от писмо изх.№ 08-12-91 от 06.07.2010 за верификация на искане за плащане № 6 от 07.06.2010г., ръководителят на УО на ОПАК е уведомил ответната Фондация, че

„При проведената окончателна документална проверка и сверяване на доказателствения материал към всички извършени разходи, е констатирано, че изпълнените дейности съответствуват на договора в съдържателен и финансов аспект и са реализирани, съгласно общата и специфичните цели на проекта“

В случая УО е приел на 06.07.2010 че всички разходи са извършени законосъобразно.

НА 24.11.2010г. са заплатени всички суми на Фондацията по окончателното плащане от ОПАК, в т. и процесната сума за главница.

 

При повторна проверка на УО на ОПАК на искане за окончателно плащане № 7 / задраскана цифра 6 / не е верифицирала сумата 1230лв., като мотивът  е „ документална необоснованост на фактура № 1 / 17.08.2009г./

 

В случая се касае за  ВЗЕМАНЕ ЗА ГЛАВНИЦА, възникнало от извършено плащане от ОПАК на ответната Фондация – при първоначална липса на основание

/ каквато е съгласно писмо изх.№ 08-12-91 от 06.07.2010г. на УО на ОПАК 8

Съгласно чл.114 ал.1 ЗЗД :

Давността започва да тече от деня в който вземането е станало изискуемо.

 

В случая , предвид искането за възстановяване на плащане – изискуемостта настъпва при постъпване средствата от ОПАК в банковата сметка на ответната Фондация

/ в този смисъл и съд.практика –касаеща постъпили плащания по проекти от европейските и структурни фондове /

След като се приема първоначална липса на основание, то изискуемостта настъпва в деня, в който наредените от ОПАК средства / като „неоснователно плащане „ според тях / постъпят по банковата сметка на Фондацията.

Наличният Акт за частно държавно вземане не прекъсва давностния срок.

Видно от същия- процесната сума е била заплатена от ОПАК на Фондацията на 24.11.2010г.

Заявлението по чл.417 ГПК е подадено чрез куриер на 30.03.2016г. / повече от 5 години от възникване на задължението за възстановяване на сумата / датата на извършеното плащане /

Следователно, следва да се приеме, че сумата не се дължи поради настъпила погасителна давност.

Същото важи и за претенцията за лихви като акцесорна такава.

 

            Разноски:

 

               С оглед изхода на делото, ищцовото дружество следва да  заплати направените разноски от ответника :

- по установителния иск – 360 лв. адв.възнаграждение ,100лв. за в.лице

-  по заповедното производство – разноски не са правени от ответника

Водим от гореизложеното и в същия смисъл, съдът

Р Е Ш И :

ОТХВЪРЛЯ КАТО неоснователни и недоказани предявените искове с правно основание чл.124 и чл.415 от ГПК

От  НАЦИОНАЛНА АГЕНЦИЯ ПО ПРИХОДИТЕ

гр.София бул.Дондуков 52

предст.от изп.директор Г.Димитрова

И чрез нач.отдел “ Частни държ. вземания“

 срещу

Фондация „Младежка инициатива“ БУЛСТАТ *********

Седалище и адрес на управление гр.Перник ул.Вардар № 4

Предст.от Зорница Василева Лазарова

А именно - да се признае за установено, че

Към 01.04.2016г. / датата на заявлението по чл.417 ГПК / държавата има изискуемо вземане срещу Фондация „Младежка инициатива“ по договор за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ № 08-12-91-С / 27.08.2008г.

В размер на 1800.58лв. от които-

Сумата  1230лв.главница

Ведно със законната лихва върху главницата считано от 01.04.2016г. до окончателното изплащане на сумата

Сумата 210.89лв. лихва за периода 15.10.2013-23.06.2015г.

Сумата 28.82лв. –държ.такса

Сумата 330.87лв. юк.възнаграждение

ОСЪЖДА   НАЦИОНАЛНА АГЕНЦИЯ ПО ПРИХОДИТЕ гр.София бул.Дондуков 52

предст.от изп.директор Г.Димитрова

И чрез нач.отдел “ Частни държ. вземания“

 ДА ЗАПЛАТЯТ РАЗНОСКИ НА Фондация „Младежка инициатива“ БУЛСТАТ *********,седалище и адрес на управление гр.Перник ул.Вардар № 4,предст.от Зорница Василева Лазарова- по установителния иск - в размер 360лв. адв.възнаграждение и 100лв. за вещо лице.

           

След влизане на решението в сила, чгд.  да се върне на съответния състав, като се приложи заверен препис от влязлото в сила решение.

  

РЕШЕНИЕТО подлежи на обжалване пред ПОС в двуседмичен срок от връчването му на страните.                       

 

                                                                                  РАЙОНЕН СЪДИЯ:

 

 

  

 

Вярно с оригинала: Х.С.