Решение по дело №24/2022 на Районен съд - Ихтиман

Номер на акта: 78
Дата: 12 май 2022 г.
Съдия: Светозар Любомиров Георгиев
Дело: 20221840200024
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 17 януари 2022 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ
№ 78
гр. Ихтиман, 12.05.2022 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – ИХТИМАН, ТРЕТИ НАКАЗАТЕЛЕН СЪСТАВ, в
публично заседание на дванадесети април през две хиляди двадесет и втора
година в следния състав:
Председател:Светозар Люб. Георгиев
при участието на секретаря ЛИДИЯ Г. СИМЕОНОВА
като разгледа докладваното от Светозар Люб. Георгиев Административно
наказателно дело № 20221840200024 по описа за 2022 година
Производство по чл. 59 и сл. от ЗАНН.
Образувано е по жалба срещу Електронен фиш за налагане на глоба за
нарушение, установено от електронна система за събиране на пътни такси по чл. 10,
ал. 1 от Закона за пътищата №**********, издаден от А. „П. И.“, с който на УМБАЛ С.
Г.“ ЕАД, ЕИК *********, за нарушение на чл. 139, ал. 5 и ал. 6, вр. с чл. 102, ал. 2 от
ЗДвП на основание чл. 179, ал. 3, вр. чл. 187а, ал. 1 и 2, т. 1 от ЗДвП е наложена
имуществена санкция в размер на 300 лв..
В жалбата се твърди, че процесното МПС е такова със специален режим на
движение по смисъла на чл. 91, ал. 3 от ЗДвП, както и ППС на Неотложната
медицинска помощ по смисъла на чл. 10, ал. 9 от ЗП, поради което е освободено от
таксата, за неплащането на която е наложена санкцията. Поддържа, че е нарушено
правото на защита, тъй като АНО не е изпратил на жалбоподателя доклада за
извършеното нарушение.
Жалбоподателят, редовно уведомен, не се представлява в откритото съдебно
заседание по делото. Постъпило е становище, в което жалбата се поддържа.
За административнонаказващия орган – редовно призован – се явява
представител, като в изложените съображения и в писмено становище се поддържа, че
жалбата е неоснователна.

ОТ ФАКТИЧЕСКА СТРАНА:
1
На 13.06.2020г., в 12,03 ч. с устройство №10012, представляващо елемент от
електронната система за събиране на пътни такси по чл. 10, ал. 1 от ЗП, е било
регистрирано движението на ППС Ф. Д. с рег. №********, с обща техническа
допустима маса 3115, собственост на жалбоподателя, по АМ Тракия, км 43+448 с
посока на движение намаляващ километър. За тази дата не е била заплатена пътна
такса за процесния автомобил.
АНО е приел, че няма заплатена винетна такса за ППС, чието движение е било
регистрирано на съответния пътен участък, поради което е издаден процесният
електронен фиш, с който на жалбоподателя за нарушение на чл. 139, ал. 5 и ал. 6, вр. с
чл. 102, ал. 2 от ЗДвП на основание чл. 179, ал. 3, вр. чл. 187а, ал. 1 и 2, т. 1 от ЗДвП е
наложена имуществена санкция в размер на 300 лв..

ПО ДОКАЗАТЕЛСТВАТА:
Така описаната фактическа обстановка съдът възприе въз основа на събраните
по делото писмени доказателствени средства, които са непротиворечиви, взаимно
допълващи се, поради което не следва да бъдат по-подробно анализирани.

ОТ ПРАВНА СТРАНА:
Жалбата е депозирана в законоустановения срок (видно от известие за доставяне
на л. 21 от делото отказът за анулиране на ЕФ е връчен на 22.12.2021г., а видно от
куриерска товарителница на л. 9 от делото жалбата е депозирана на 04.01.2022г.), от
легитимарано лице и срещу подлежащ на обжалване акт, поради което е допустима.
Съгласно чл. 10, ал. 1 от ЗП за преминаване по платената пътна мрежа се
въвежда смесена система за таксуване на различните категории пътни превозни
средства и такси на база време и на база изминато разстояние, като т. 1 предвижда
такса за ползване на платената пътна мрежа- винетна такса за пътни превозни средства
по чл. 10а, ал. 7. ППС по чл. 10а, ал. 7 от ЗП са моторните превозни средства, които
имат най-малко четири колела и са предназначени за превоз на пътници; моторните
превозни средства, които имат най-малко четири колела и са предназначени за превоз
на товари и моторни превозни средства с повишена проходимост.
В чл. 139, ал. 5 от ЗДвП е предвидено, че движението на пътни превозни
средства по път, включен в обхвата на платената пътна мрежа, се извършва след
изпълнение на съответните задължения, свързани с установяване размера и заплащане
на пътните такси по чл. 10, ал. 1 от Закона за пътищата.
Според чл. 139, ал. 6 от ЗДвП водачът на пътно превозно средство е длъжен
преди движение по път, включен в обхвата на платената пътна мрежа, да заплати
таксата по чл. 10, ал. 1, т. 1 от Закона за пътищата в случаите, когато такава е дължима
2
според категорията на пътното превозно средство, освен когато таксата е заплатена от
трето лице.
В чл. 102, ал. 2 от ЗДвП е посочено, че собственикът е длъжен да не допуска
движението на пътно превозно средство по път, включен в обхвата на платената пътна
мрежа, ако за пътното превозно средство не са изпълнени задълженията във връзка с
установяване на размера и заплащане на съответната такса по чл. 10, ал. 1 от Закона за
пътищата според категорията на пътното превозно средство. Ако в свидетелството за
регистрация е вписан ползвател, задължението се изпълнява от него.
В ЕФ не са допуснати нарушения на процесуалните правила.
Неоснователно е възражението на жалбоподателя, че процесното ППС е
освободено от заплащане на таксата, за неплащането на която е наложена санкцията.
ППС, собственост на жалбоподателя, е регистрирано като специален автомобил.
Съгласно чл. 91, ал. 3 от ЗДвП в редакцията му към датата на твърдяното
нарушение специален режим на движение ползват моторните превозни средства на:
Спешна медицинска помощ, Държавна А. "Национална сигурност", структури на
Държавна А. „Разузнаване", определени от председателя на А.та, структури на Служба
„Военно разузнаване", определени от директора на службата, главните и областните
дирекции на Министерството на вътрешните работи, Народно събрание, Национална
служба за охрана, Главна дирекция "Охрана" и Главна дирекция "Изпълнение на
наказанията" на Министерството на правосъдието, Бюрото по защита при главния
прокурор, служба "Военна полиция" към министъра на отбраната, военнополицейските
формирования от Българската армия, други служби на Министерството на вътрешните
работи, определени от министъра на вътрешните работи, Изпълнителна А.
„Автомобилна администрация", определени от изпълнителния директор за
осъществяване на контрол, Комисията за противодействие на корупцията и за отнемане
на незаконно придобитото имущество при осъществяване на оперативно-издирвателна
дейност, Националното тол управление при А. „П. И.", определени от председателя на
управителния съвет на А.та и структури на Държавната комисия по сигурността на
информацията, определени от председателя на комисията.
Съгласно чл. 10, ал. 9 от ЗП за движение по републиканските пътища на пътни
превозни средства на Министерството на вътрешните работи, на Националната
служба за охрана, на Държавна А. "Национална сигурност", на Неотложната
медицинска помощ и на въоръжените сили не се заплащат такси по ал. 1, 4 и 5.
Според чл. 2 от Наредба №10/31.05.1994г. за Неотложната медицинска помощ,
издадена от министъра на здравеопазването, неотложната медицинска помощ е
медицинска дейност за оказване на срочна медицинска помощ на болни и пострадали
лица,чийто живот не е пряко застрашен, но които се нуждаят от медицинска помощ в
кратък срок, за да бъде предотвратено по-нататъшно развитие и усложняване на
3
заболяването. Структурата на звената, оказващи неотложна медицинска помощ, е
уредена с Инструкция № 2 от 07.02.1992 г. за доболнична бърза и неотложна
медицинска помощ.
Обстоятелството, че процесният автомобил е регистриран като „специален
автомобил“ не е достатъчно за да се приеме, че същият може да ползва специален
режим на движение по смисъла на чл. 91, ал. 1 във вр. с ал. 3 от ЗДвП, респ. чл. 3, ал. 1
във вр. с чл. 2 от Наредба № I-141 от 18.09.2002 г. във вр. с чл. 91, ал. 1 и ал. 3 на
ЗДвП. Задължителна предпоставка е МПС-то да принадлежи към някоя от изрично
изброените служби в чл. 91, ал. 3 от ЗДвП, респ. чл. 2 от Наредба № I-141 от
18.09.2002 г., какъвто процесният автомобил не е.
Също така, процесният автомобил не попада и в обхвата на освободените от
заплащане на винетна такса пътни превозни средства съгласно чл. 10, ал. 9 от ЗП и
Наредба № 10/31.05.1994 г. за Неотложната медицинска помощ. Дружеството –
собственик на процесното превозно средство също не попада сред изрично изброените
в Инструкция № 2 от 07.02.1992 г. за доболнична бърза и неотложна медицинска
помощ звена, поради което няма как спрямо него да бъде приложено изключението на
чл. 10, ал. 9 от ЗП.
В горния смисъл е актуалната съдебна практика на касационната
инстанция, обективирана в Решение №477/11.05.2022г. по КАНД №147/2022г. по
описа на АССО.
Следователно в конкретния случай се установи, че на 13.06.2020г., в 12,03ч. по
АМ Тракия, км 43+448 с посока на движение намаляващ километър, се е движило ППС
Ф. Д. с рег. №********, собственост на жалбоподателя, за което не е била заплатена
винетна такса.

ПО НАКАЗАНИЕТО:
Санкцията е определена в съответствие с чл. 179, ал. 3 от ЗДвП, според който
водач, който управлява пътно превозно средство по път, включен в обхвата на
платената пътна мрежа, за което е дължима, но не е заплатена такса по чл. 10, ал. 1, т.
1 от Закона за пътищата, се наказва с глоба в размер 300 лв..
Съгласно чл. 187а ал. 1 от ЗДвП при нарушения по чл. 179, ал. 3 от ЗДвП,
установени в отсъствие на нарушителя се счита, че ППС е управлявано от собственика
му, а когато в СРППС е вписан ползвател - от ползвателя, освен ако бъде установено,
че ППС е управлявано от трето лице.
Съгласно чл. 187а, ал. 2, т. 1 от ЗДвП ако собственикът на ППС е юридическо
лице или едноличен търговец, за допускане движението на пътното превозно средство,
без да са изпълнени задълженията по установяване размера и заплащане на съответната
4
такса по чл. 10, ал. 1 от Закона за пътищата, на собственика се налага „имуществена
санкция“, както следва: по чл. 179, ал. 3 – в размер 300 лв.
Следователно санкцията е предвидена във фиксиран размер, поради което
независимо от липсата на данни за други нарушения на ЗДвП съдът не разполага с
правомощия да определи различен размер на глобата.
Липсва основание за приложението на чл. 28 от ЗАНН, доколкото настоящият
случай не разкрива белези, дефиниращи го като маловажен.
Така мотивиран, съдът
РЕШИ:
ПОТВЪРЖДАВА Електронен фиш за налагане на глоба за нарушение,
установено от електронна система за събиране на пътни такси по чл. 10, ал. 1 от Закона
за пътищата №**********, издаден от А. „П. И.“, с който на УМБАЛ С. Г.“ ЕАД, ЕИК
*********, за нарушение на чл. 139, ал. 5 и ал. 6, вр. с чл. 102, ал. 2 от ЗДвП на
основание чл. 179, ал. 3, вр. чл. 187а, ал. 1 и 2, т. 1 от ЗДвП е наложена имуществена
санкция в размер на 300 лв..
РЕШЕНИЕТО подлежи на обжалване с касационна жалба пред
Административен съд София област в 14 - дневен срок от съобщаването му на
страните.
Съдия при Районен съд – Ихтиман: _______________________
5