Определение по дело №15382/2021 на Софийски градски съд

Номер на акта: 423
Дата: 19 януари 2022 г.
Съдия: Даниела Петрова Попова
Дело: 20211100115382
Тип на делото: Гражданско дело
Дата на образуване: 29 декември 2021 г.

Съдържание на акта Свали акта

ОПРЕДЕЛЕНИЕ
№ 423
гр. София, 19.01.2022 г.
СОФИЙСКИ ГРАДСКИ СЪД, ГО I-18 СЪСТАВ, в закрито заседание
на деветнадесети януари през две хиляди двадесет и втора година в следния
състав:
Председател:Даниела П. Попова
като разгледа докладваното от Даниела П. Попова Гражданско дело №
20211100115382 по описа за 2021 година
за да се произнесе взе предвид следното:
Производството е образувано по искова молба, подадена от Н.Ф. „К.“, с която се
иска осъждане на ответника да възстанови получени суми по договор от 04.12.2020г. за
предоставяне на целева субсидия по програма „Едногодишна програма за подкрепа на
частни професионални организации в областта на изкуствата“.
В настоящия случай общите съдилища – районен, респ.окръжен, не са компетентни
да се произнасят по така предявения иск.
В настоящият случай, спорът е относно изпълнението на договорни задължения във
връзка с предоставена държавна помощ в областта на К.та. С ДВ, бр. 74 от 2016 г., е приет
института на административния договор и споровете за заплащане на дължими суми по
сключените договори между органът, предоставил помощта и бенефициентът, следва да се
разглеждат по реда на глава десета на раздел I от АПК, като съгласно чл.128, ал.1, т.3 АПК.
Административните съдилища са компетентни да разгледат и решат дела, свързани с
изпълнение на административни договори, като процесния.
Необходимо е да се посочи и това, че дейността на Н.Ф. „К.“ е регламентирана в
Закона за закрила и развитие на К.та, Правилата за устройството и дейността му и за
дейността на Управителния съвет, в който са регламентирани функциите му. Фондът е
юридическо лице - второстепенен разпоредител с бюджетни кредити към Министъра на
К.та, създадено по силата на чл. 24, ал. 1 и ал. 2 от Закона за закрила и развитие на К.та
/ЗЗРК/. Условията за финансиране на бенефициентите му /ползвателите на помощта/, са
уредени освен това в Наредба № Н-5 за условията и реда за провеждане на конкурси за
предоставяне на средства от Н.Ф. „К.“. В процеса на изпълнение на договора Фондът
контролира целесъобразното разходване на средствата /чл.13, ал.1 от Наредбата/, а
получателят на помощта притежава само субективното право да бъде финансиран от Фонда
по съответната програма, като е длъжен да разходва предоставените средства целево, като
1
претърпи и евентуално санкции – чл.13, ал.2 от Наредбата, при нарушение на това
изискване, респ. по чл.42 от Правилата за устройството и дейността н аН.Ф. „К.“.
Правоотношенията между Н.Ф. „К.“ и ползвателите на помощта възникват по
силата на двустранно подписан договор, но страните не са равнопоставени по отношение на
създадените права и задължения. Съгласно § 1 от Допълнителните разпоредби на АПК -
"административен орган" е органът, който принадлежи към системата на изпълнителната
власт, както и всеки носител на административни правоотношения, овластен въз основа на
закон. При сключването на индивидуални договори да предоставяне на средства, Фондът
действа в качеството на административен орган, а не като субект на гражданското право.
Тези договори се сключват в изпълнение на държавната политика в областта на К.та и в
изпълнение на поети ангажименти към ЕС от страна на РБ в тази област и се явяват
законовото средство, чрез което се охраняват определени обществени интереси.
При сключване, изпълнение и проверка, респ. санкциониране неизпълнението на
договорите с ползвателите на помощта, правоотношенията между двете страни се регулират
с властнически метод на правно регулиране, а не чрез правен метод на равнопоставеност,
поради което сключеният на 04.12.2020 г. Договор № ORG-142-118 за целево финансово
подпомагане по програма „Едногодишна програма за подкрепа на частни професионални
организации в областта на изкуствата“ има характера на административен договор по
смисъла на чл.19а АПК.
В настоящия случай е налице спор относно изпълнението на сключения между
страните административен договор, който спор по силата на разпоредбата на чл.128, ал. 1,
т.3 АПК е подведомствен на административните съдилища.
Софийският градски съд не е компетентен да реши правния спор, поради което
производството по настоящото дело трябва да бъде прекратено, а делото – да бъде изпратено
на надлежния съд, т.е. на Административен съд – София град.
Така мотивиран, СЪДЪТ
ОПРЕДЕЛИ:
ПРЕКРАТЯВА ПРОИЗВОДСТВОТО по гр.дело № 15382/2021 г. по описа на
Софийски градски съд, І Гражданско отделение, І-18 състав.
ИЗПРАЩА ДЕЛОТО по подсъдност на Административен съд – София град.
ОПРЕДЕЛЕНИЕТО може да се обжалва с частна жалба пред Софийския апелативен
съд в едноседмичен срок от връчването му на ищеца.
Съдия при Софийски градски съд: _______________________
2