Решение по дело №251/2021 на Административен съд - Ямбол

Номер на акта: 199
Дата: 9 ноември 2021 г. (в сила от 9 декември 2021 г.)
Съдия: Ваня Стоянова Иванова
Дело: 20217280700251
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 14 септември 2021 г.

Съдържание на акта

Р   Е   Ш   Е   Н   И   Е № 199/9.11.2021 г.

 

09.11.2021г., гр. Ямбол

 

В  ИМЕТО  НА  НАРОДА

 

 

ЯМБОЛСКИЯТ АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД, четвърти състав, в публично заседание на двадесет и втори октомври две хиляди и двадесети първа година в състав:

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ: Ваня Стоянова

 

 

при секретаря Велина Митева, разгледа докладваното от председателя адм. д. № 251 по описа за 2021 г. и за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл. 40 от Закона за достъп до обществена информация (ЗДОИ), във връзка с чл. 145 - 178 от АПК.

Образувано е по жалба на Сдружение с нестопанска цел „Криейтив клуб“, със седалище и адрес на управление гр. *, *, представлявано от А.К. против Решение № 2801-18145/27.08.2021г. на Секретаря на Община Ямбол, в частта му в което е налице мълчалив отказ по заявление за достъп до обществена информация с вх. № 2801-16729 от 06.08.2021г. и иска отмяната му и връщане на преписката на община Ямбол за ново произнасяне относно датите, на които е ползвал отпуск за периода 2020 г. - 08.2021г., както и датите, посетените места, използвания транспорт, целите, и разходите за всички служебни пътувания на зам. кмета на община Ямбол М.К. в страната и чужбина за периода 2020 г.-август 2021г. Информацията е искал  да получи под форма на писмен отговор на имейл адрес.

В жалбата се сочи, че е налице позитивно решение единствено по отношение на продължителността на използвания отпуск от г-н К. и частично по отношение на размера на разходите за  командировки. Но счита, че що се отнася до конкретните дати на които  е ползвал отпуск, датите на посетените места, използван транспорт, целите и разходите за командировки за служебните пътувания в страната и чужбина за периода 2020 г. - август 2021 г. липсва произнасяне и не са налице мотиви в тази връзка. В този смисъл твърди се , че е налице мълчалив отказ за предоставяне на достъп до тази част от поисканата обществена информация. А според жалбоподателя това е безспорно обществена, служебна информация по смисъла на чл. 11 от ЗДОИ и Община Ямбол в качеството си на задължен субект разполага с нея.

Иска се съдът да отмени оспореното решение в частта му относно мълчаливия отказ по заявление за достъп до обществена информация с вх.   2801-16729 от 06.08.2021 г. и да се върне преписката за  ново произнасяне  относно датите на които, зам.кмета М.К. е  ползвал платен отпуск за периода 2020 г. - август 2021 г., както и датите, посетените места, използвания транспорт, целите и разходите за командировки за всички негови служебни пътувания в страната и чужбина за периода 2020 г. - август 2021 г. Иска се и присъждане на направените разноски по делото.

В съдебно заседание оспорващият  Сдружение с нестопанска цел „Криейтив клуб“, редовно призован, не изпраща представител. Депозира Молба вх.№ 2273/08.10.2021 г., чрез процесуалния си представител адв. Е.Д. от ВТАК, в която сочат, че не възразяват да се разгледа делото в тяхно отсъствие, излагат становище по жалбата.

Ответната страна Секретар на Община Ямбол, в съдебно заседание се представлява от старши юрисконсулт Т. С., редовно упълномощена.  Заявява, че исканата информация, са я посочили за цялата 2020 г.  Приложили са Справка за разходи за командировка от 01.01.2020 г. до 31.07.2021 г., която е изготвена от Отдел „Бюджет, бюджетно счетоводство и човешки ресурси“ при община Ямбол. Видно от същата отпуск не е използван за 2020 г. и до 10.08.2021 г.  е един ден. Съответната справка е официален документ изготвен от отдел „Бюджет, бюджетно счетоводство и човешки ресурси“ при община Ямбол. Това е справка, която може да бъде извлечена от данните, които са вкарани в съответния регистър.

Справката включва не само разходи за командировка. Включва Регистър на издадените административни актове - заповедите за командироване на зам.кмета, изброени от 1 до 5, дата на плащане по съответните заповеди и изразходените заплатени суми. Приложената справка на разходите за командировки на М. К. от 01.01.2020 г. до 31.07.2021 г. съдържа Регистър на издадените актове - заповеди за командироване на заместник-кмета в първа графа от нея и под № РД и съответната номерация. Във втората графа са отразени датите на плащане на сумите, а в третата - съответните суми, които са изразходени към съответната заповед.

Относно исканата информация за посетени места, транспорт, продължителност, цели, такава се съдържат в съответните РД-заповеди, но ги няма като извлечение и няма как да бъдат предоставени в справка. Това е което са изготвили от съответното звено. Заявителя не е пожелал да му бъдат предоставени копия от издадените РД-заповеди за командировка. Информацията, която той е поискал е възможно да бъде предоставена по този начин, в тази справка по Закона за достъп до обществена информация, която са представили по преписката.

Намира, че издаденото Решение № 2801-18145/27.08.2021 г на секретаря на община Ямбол е правилно и законосъобразно, издадено при спазване на процесуалния и материалния закон. Същото представлява позитивен административен акт, с който е предоставена служебната информация по вид и начин, в които може да бъде извлечена справка от Регистъра на община Ямбол.

В тази връзка, счита жалбата на Сдружение с нестопанска цел „Криейтив клуб“, за неоснователна и иска същата да бъде отхвърлена като такава.

След като обсъди доводите на страните и извърши цялостна преценка на всички събрани и приети по делото писмени доказателства, съдът приема за установена следната фактическа обстановка:

Със заявление за достъп до обществена информация с рег. № 2801-16729 от 06.08.2021 г. е отправено искане за предоставяне на достъп до следната информация: всички отпуски, използвани от зам. кмета на община Ямбол М.К. от 2020 г. до август 2021 г., по дати и продължителност и всички служебни пътувания в страната и чужбина за същия период по дати, посетени места, използван транспорт, цели, продължителност и разходи за командировки. Иска се информацията да се предостави на имейл адрес. С Решение № 2801-18145/27.08.2021 г. на Секретаря на Община Ямбол, е посочено, че е разрешен достъп до обществена информация, досежно: използван отпуск за 2020 г. – 0 дни, до 10.08.2021 г. - 1 ден. Приложена е  справка  за направените разходи за командировки от 01.01.2020 г. до 31.07.2021 г.

Не се съдържа информация относно дати и продължителност и всички служебни пътувания в страната и чужбина на зам. кмета М. К. за същия период по дати, посетени места, използван транспорт, цели, продължителност. Липсват и мотиви за това, че няма произнасяне по искането в тази му част.

По делото е изискана и представена адм. преписка по издаване на оспореното решение, ведно със заявление за достъп до информация с рег. № 281-16729 от 06.08.2021г.  Преписката съдържа справка на направените разходи за командировки на М. К. от 01.01.2020 г. до 31.07.2021 г., в табличен вид, от 1 до 5, в самостоятелни графи са изписани както уточни в съдебно  заседание процесуалния представител на ответната страна номера на заповеди, а срещу всеки номер дата на плащане и конкретна сума. Не става ясно от посочения  номер на заповед за какво се отнася тя.

Преписката съдържа още заповед за компетентност на секретаря на община Ямбол да взема решения за предоставяне или отказ за предоставяне на достъп до исканата обществена информация  по заявления по ЗДОИ.

С оглед на така установената  фактическа обстановка съдът прави следните правни изводи: 

Кмета на Общината, като орган на местното самоуправление, е  задължен субект по смисъла на чл. 3, ал. 1  от ЗДОИ. С оглед характера на обществените отношения, които урежда приложимият ЗДОИ  (предмета и целта на закона), и при изричните разпоредби на чл. 28, ал. 2 и чл. 38 и 39 от ЗДОИ за формата и съдържанието на административното решение, както и за връчване на решението за отказ на достъп до информация, е налице императивна законова разпоредба, която задължава и изисква субектите по чл. 3 на закона да се произнесат писмено в срока по чл. 28, ал. 1 ЗДОИ по заявленията за предоставяне на достъп до обществена информация. Оспореното Решение № 2801-18145/27.08.2021 г. на Секретаря на Община Ямбол, е издадено от компетентен орган,   видно от Заповед № РД/02-00307 от 06.04.2020 г. на Кмета на Община Ямбол, като  на осн. чл. 28, ал. 2 от ЗДОИ, Секретаря на общината е определен като лице, което да взема решения за предоставяне или за отказ от предоставяне на достъп до искана обществена информация.

Следователно, налице е административен акт, който е годен да бъде подложен на съдебен контрол за законосъобразност. Жалбата против него е подадена от лице, което има правен интерес от обжалването и е допустима. Разгледана по същество, тя се преценя и като ОСНОВАТЕЛНА, по следните съображения:

           Съгласно чл.168 АПК във връзка с чл.142 АПК съдът проверява законосъобразността на оспорения акт към момента на издаването му на всички основания по чл.146 АПК, без да се ограничава само с тези посочени от оспорващия.

Според разпоредбата на чл. 4, ал.1 от ЗДОИ, всеки гражданин на Република България има право на достъп до обществена информация при условията и по реда, определени в този закон, освен ако в друг закон е  предвиден специален ред за търсене, получаване и разпространяване на такава информация.  Обществена информация по смисъла на ЗДОИ е всяка информация, свързана с обществения живот в Република България и даваща възможност на гражданите да си съставят собствено мнение относно дейността на задължените по закона субекти (чл. 2, ал. 1 ЗДОИ).

За субектите по чл. 3 ал. 1 от ЗДОИ, са длъжни да предоставят информация, която е в кръга на тяхната компетентност и е налична. В случаите, когато задължените по закон субекти не се произнесат по подадено до тях заявление за достъп до обществена информация е налице мълчалив отказ.  В този смисъл ВАС се е произнасял многократно.

Съгласно разпоредбата на чл. 28 ал. 1 и ал. 2 на ЗДОИ Заявленията за предоставяне на достъп до обществена информация се разглеждат във възможно най-кратък срок, но не по-късно от 14 дни след датата на регистриране.  В този срок органите или изрично определени от тях лица вземат решение за предоставяне или за отказ от предоставяне на достъп до исканата обществена информация и уведомяват писмено заявителя за своето решение. ЯАС счита, че сроковете за произнасяне по ЗДОИ са задължителни и административния орган следва да ги прилага точно. Нещо повече,  дори и когато исканата информация е в по-голям обем, това не е основание за непроизнасяне с изричен мотивиран административен акт от страна на административния орган.

         В този смисъл, след като в законоустановения срок административния орган не се е произнесъл по цялото заявление, с решение по чл. 34/или отказ/ от ЗДОИ, нито се е възползвал от удължаването на срока за произнасяне по чл. 30 ал. 1 и 2 от ЗДОИ и  не е изпратил указателно писмо по чл. 29 от същия закон за уточняване на предмета на информацията, тогава по същество е налице мълчалив отказ за произнасяне по заявление с вх. № 2801-16729 от 06.08.2021 г. за достъп до обществена информация в обжалваната му част.

Разпоредбата на чл. 13 ал. 1 от ЗДОИ въздига принципа на свободен достъп до служебна обществена информация, а разпоредбата на ал. 2 -случаите, в които този достъп може да бъде ограничен. Основанията за отказ за предоставяне на обществена информация са уредени с разпоредбата на чл.37 ал. 1 от ЗДОИ. Нормата на чл. 38 от ЗДОИ регламентира съдържанието на решението за отказ,  а с чл. 39 от същия закон са дадени указания как да бъде съобщено това решение на заявителя. Следователно единствената призната от закона възможност за процедиране на задължения субект е да постанови решение за предоставяне или за отказ от предоставяне на достъп до исканата обществена информация, като писмено уведоми молителя за това свое решение. Изискването за писмено произнасяне представлява една от гаранциите за законосъобразност на акта, като излаганите от органа мотиви имат двояко значение - с излагането им се довеждат до знанието на страните съображенията на административния орган, с което се подпомагат страните при избора и изграждането на защитата им, и от друга страна се улеснява упражняването на съдебния контрол за законосъобразност. С оглед характера на уредените обществени отношения и целта на приложимия материален закон, при условие, че разпоредбата на чл. 39 от ЗДОИ императивно задължава субектите по чл. 3 да се произнасят с мотивирано решение, особено в случаите на отказ да бъде предоставена исканата информация, кмета на община Ямбол е бил длъжен изрично да се произнесе в законоустановения срок по така подаденото пред него заявление за достъп до обществена информация. Мълчалив отказ по ЗДОИ е недопустим, поради което само на това основание същият подлежи на отмяна.

В конкретния случай, видно от данните по делото, оспорващото сдружение е поискало информация, касаеща дейността на зам. кмета на Община Ямбол М.К..

Видно от процесното заявление информацията, която се иска е предоставян е на ел. носител на такава относно  датите, на които е ползвал отпуск за периода 2020 г. - 08.2021 г., както и датите, посетените места, използвания транспорт, целите, и разходите за всички служебни пътувания на зам. кмета в страната и чужбина за периода 2020 г. - август 2021 г.

В процесното  решение въпреки, че  е  посочено, че съгл. чл. 11 от ЗДОИ исканата информация е от категорията на служебна обществена информация, тъй като включва информация, която се събира, създава и съхранява по повод дейността на администрацията, се установява, че е предоставен достъп относно използван отпуск за 2020 г. – 0 дни, до 10.08.2021 г. - 1 ден, но не е посочена конкретна дата. Приложена  е справка на направените  разходи за командировки от 01.01.2020 г. -31.07.2021 г., и датата на която са платени, но не се съдържа информация в решението за датите, посетените места, използвания транспорт, целите, и разходите за всички служебни пътувания на зам. кмета в страната и чужбина за периода 2020 г. - август 2021 г.

Следва да се има предвид, че  от представената справка не става ясно информацията, която се съдържа в една заповед за командироване на лицето, в случая зам. кмета. Посочени са номера на заповеди, но не е посочена информация относно датите, посетените места, използвания транспорт, целите, и разходите за всички служебни пътувания на зам. кмета в страната и чужбина за периода 2020 г. - август 2021 г., какъвто всъщност е предмета на заявлението.

Следователно по заявлението в тази му част е налице мълчалив отказ на адм. орган да се произнесе, независимо, че  е посочил, че исканата информация е служебна, обществена.

И като се има предвид, че  една от целите на ЗДОИ е повишаването на прозрачността и отчетността на субектите по чл. 3 от закона, то исканата информация е следвало да бъде предоставена, още повече, че няма изложени мотиви за отказ за предоставяне на информацията.

Предвид изложеното обжалваният мълчалив отказ се явява незаконосъобразен и следва да бъде отменен. Тъй като въпросът е предоставен на преценката на административния орган, съдът не може да реши въпроса по същество.

Преписката следва да бъде върната на задължения субект за произнасяне по заявлението с надлежен акт, удовлетворяващ изискванията за съдържание по чл. 28 ал.2 от ЗДОИ, като при хипотеза на отказ по чл. 38 от ЗДОИ да се посочи  кои са правните и фактически основания, поради които не е възможно предоставяне на достъп до търсената информация.  С оглед разпоредбата на чл. 173 ал. 2 и чл. 174 от АПК, при отмяна на мълчаливия отказ, съдът, следва да изпрати преписката на административния орган за произнасяне при спазване на задължителните указания по тълкуване и прилагане на закона, изложени в мотивите на настоящото съдебно решение.    

При този изход на делото на основание чл.143, ал.1 АПК ответната страна дължи да заплати на жалбоподателя направените по делото разноски съгласно представените платежно нареждане, договор за правна помощ и списък на разноските в общ размер на 510 лева, включващ държавната такса в размер на 10 лева  и възнаграждението/договорено и внесено/ за един адвокат в размер на 500 лева.

         Водим от горното, ЯАС, четвърти състав

 

                                               Р   Е   Ш   И:

 

ОТМЕНЯ по жалба на Сдружение с нестопанска цел „Криейтив клуб“, със седалище и адрес на управление гр. *, *, представлявано от А.К. мълчалив отказ на Секретаря на община Ямбол да се произнесе по заявление с  вх. № 2801-16729 от 06.08.2021 г. за достъп до обществена информация в частта относно предоставяне на информация за датите на които е ползвал отпуск, както и относно датите, посетените места, използвания транспорт, целите, и разходите за всички служебни пътувания на зам. кмета на община Ямбол, М.К. в страната и чужбина за периода 2020 г. - август 2021 г.

           ВРЪЩА преписката на административния орган, за произнасяне по заявление за достъп до обществена информация с вх. № 2801-16729 от 06.08.2021 г. в 14-дневен срок от получаването й, съобразно задължителните указания по тълкуване и прилагане на закона дадени в мотивите на настоящото решение.

           ОСЪЖДА Община Ямбол да заплати на Сдружение с нестопанска цел „Криейтив клуб“, ЕИК *********, със седалище и адрес на управление гр. *, *, представлявано от А.К., направените по делото разноски в размер на 510 (петстотин и десет) лева.        

           Решението подлежи на обжалване  пред ВАС в 14-дневен срок от съобщаването му на страните.

 

 

 

                                         СЪДИЯ:/п/ не се чете