Решение по дело №1346/2022 на Административен съд - Бургас

Номер на акта: 107
Дата: 8 февруари 2023 г.
Съдия: Павлина Енчева Стойчева
Дело: 20227040701346
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 2 август 2022 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ

 

         №107                    дата 08 февруари 2023г.                град Бургас

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – Бургас,   ІХ-ти състав,

в публично заседание на 19 януари 2023г., в следния състав:

 

                                                                                         Съдия:  ПАВЛИНА СТОЙЧЕВА 

 

Секретар: Илияна Георгиева

Прокурор: ………………….…

 

разгледа адм. дело № 1346 по описа за 2022г.

и за да се произнесе взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл.220 от ЗМ, чл.145 и сл. от АПК

Образувано е по жалба на Е.С.С. *** против Решение № 32-207605/23.06.2022г. на директора на ТД Митница Бургас, с което е определена нова митническа стойност в размер на 4284,8лв. на стока, поставена под режим „допускане за свободно обращение“ с МД с MRN 20BG001007026397R5/16.12.2020г., определено е ново митническо вносно задължение в размер на 428,48лв., определена е нова данъчна основа в размер на 4937,13лв., въз основа на която е определено задължение за ДДС в размер на 987,43лв., в резултат на което е установен размер за вземане под отчет и досъбиране на допълнителна сума общо в размер на 474,63лв. и законната лихва върху сумата, считано от 16.12.2020г. до датата на връчване на решението, както и е определен жалбоподателят Е.С. за отговорен длъжник за заплащане на задължението.  

Жалбоподателят  оспорва решението като незаконосъобразно, постановено в нарушение на материалния закон, като счита, че последващ контрол може да бъде извършен и резултатът от него взет предвид, само ако стоките са под митнически надзор, докато при митнически режим – допускане за свободно обращение митническият надзор приключва с вдигането на стоките и на това основание се позовава на нарушение на чл.9, параграф 1, б.В от Регламента за изпълнение (EC) 2015/2447 от 24 ноември 2015г. Възразява също така, че незаконосъобразно административният орган е определил новата митническа стойност на стоката, като е използвал други методи и способи, различни от предвидените в чл.141, чл.142, чл.143 и чл.144 от с.р., като вместо това е обосновал действията си с данни от електронна страница без да е проверена надеждността и автентичността на съдържащата се там информация. Иска се отмяна на решението.

В съдебно заседание жалбоподателят се представлява от пълномощник, който поддържа жалбата на сочените в нея основания, представя допълнителни доказателства, претендира разноски.  

Ответникът – Директор на ТД Митница Бургас, чрез представляващия го юрисконсулт, оспорва жалбата като неоснователна, поддържат се фактическите основания послужили за издаване на решението, претендира възнаграждение.

Жалбата е процесуално допустима за разглеждане, като подадена от надлежна страна, засегната от действието на оспорения административен акт и депозирана в предвидения от закона срок. 

Разгледана по същество жалбата е основателна.    

Данните по делото сочат, че на 16.12.2020г., в МП Пристанище Бургас център, жалбоподателят Е.С. е представил митническа декларация с MRN  20BG001007026397R5 за режим допускане за свободно обращение на стока, представляваща употребяван пътнически автомобил-катастрофирал, марка Шевролет, модел Соник, с шаси № (VIN) 1G1JD5SH5H4164091. За стоката е посочена държава на изпращане – САЩ, метод на определяне на стойността – договорна стойност на внасяните стоки, цена на стоката – 1200,00 USD (щатски долара), добавяния – разходи за транспорт до мястото на въвеждане на стоката в ЕС в размер на 824лв., разходи за транспорт след пристигане на мястото на въвеждане – 223,87лв. Представил е фактура № 36089/14.10.2020г., издадена от Global Auto Exchange на посочената стойност на стоката. На база на така декларираните данни, преизчислени към български лев, стойността на внесената стока е определена на 1977,59лв., към която са прибавени разходите за транспорт от 824лв., в резултат на което размерът на митническата стойност е определен на 2801,59лв., въз основа на която са взети под отчет и заплатени от жалбоподателя 280,16лв. мито и 661,12лв. ДДС. 

По делото е представен талон за собственост (Certificate of title), видно от който регистрираният собственик на автомобила е Mercury Insurance, като в документа е отбелязано прехвърляне на собствеността (препродажба) на  Global Auto Exchange.

Извършен е последващ контрол на декларацията, като е анализирана налична информация за автомобил със същите характеристики и идентичен номер на шаси 1G1JD5SH5H4164091, открита на уебсайт www.autoauctions.io, с обявена продажна цена на аукцион с дата 12.10.2020г. за сумата от 2100 USD, със статус "продаден" (SOLD), с посочен продавач Mercury Insurance. 

Въз основа на тази информация са възникнали основателни съмнения относно действителната цена на стоката като елемент при определяне на митническата стойност на вноса. 

С изпратено писмо рег.№ 32-246049/30.07.2021г. от жалбоподателя са изискани доказателства в потвърждение на декларираната цена - търговско досие по сключената сделка, договор с продавача, договор с крайния получател на автомобила, оферта, поръчка, ценови листи, потвърждения, проформа фактура и бизнес кореспонденция, както и документи относно извършените плащания към доставчика – продавач на стоката или посредник, както и всякакви други данни, сведения и документи, предшестващи издаването на фактурата и удостоверяващи цената по сделката. 

Постъпил е отговор с вх.№ 32-258963/12.08.2021г., видно от който,  жалбоподателят е посочил, че e постоянно пребиваващ гражданин на САЩ, като автомобилът е закупен на територията на тази държава, където са извършени всички финансови операции, закупен е с лични средства, а документите, съпровождащи автомобила – талон, фактура за покупка и транспортни разходи, са били представени при вноса.

С писмо рег. № 32-25803/25.01.2022г. до жалбоподателя е изпратено съобщение по чл.22, § 6 от Регламент (ЕС) 952/2013, видно от което отново са сравнени декларираните от него данни в митническата декларация и тези, намерени на електронната страница www.autoauctions.io относно продажбата на същия автомобил, като е посочено, че не са представени нови доказателства в подкрепа на точността на декларираната цена – договори, поръчки, оферти, а представената фактура е счетена, че не съдържа всички необходими реквизити, като условие на доставката, начин и срок на плащане, клаузи при неизпълнение, поради което е посочено, че тя не може да служи в подкрепа на декларираните данни относно митническата стойност. При тези данни е прието, че намерената на проведения аукцион цена на автомобила следва да се счита за действително платената и да послужи за определяне на неговата митническа стойност на основание чл.70 от Регламент (ЕС) 952/2013. Няма данни по това съобщение да е постъпил отговор.

Въз основа на горните фактически данни, установени в хода на последващия контрол, е издадено процесното Решение № 32-207605/23.06.2022г. на директора на ТД Митница Бургас към Агенция "Митници", с което, на основание чл.70, §1, във връзка с чл.71, §1, б.“д“, подб.“i“ от Регламент № 952/2013г. за стоката, поставена под режим допускане за свободно обращение от МД с MRN 20BG001007026397R5 е определена нова митническа стойност в размер на 4284,78лв. (равностойност на 2100 USD х 1,64799 = 3460,78лв. + 824лв. транспортни разходи до въвеждането), възникване на вносно митническо задължение на 16.12.2020г. (дата на приемане на митническата декларация) и на основание чл.85, §1 от Регламент № 952/2013г. при прилагане на ставка от 10 % за вносно мито е определено вносно митническо задължение в размер на 428,48лв. На основание  чл. 55, ал.1 от ЗДДС е определена и данъчна основа при внос по смисъла на чл.16, ал.1 от с.з. за стоката, поставена под режим допускане за свободно обращение, в размер на 4937,13лв. (4284,78лв. митническа стойност + 428,48лв. мито + 223,87лв. разходи след въвеждането), съответно - на основание чл.67, ал.1 от ЗДДС е определено задължение за ДДС в размер на 987,43лв. Като са съобразени и приспаднати вече внесените съобразно митническата декларация митни сборове – 280,16лв. мито и 661,12лв. ДДС, на основание чл.105, §3 и §4 от регламента, е определено за вземане под отчет и досъбиране вносно мито в размер на 148,32лв. и ДДС в размер 326,31лв. или общо 474,63лв., ведно с лихва, считано от 16.12.2020г. до датата на уведомяване за издаденото решение, за които задължения като отговорен длъжник е определен жалбоподателят Е.С..  

Решението е незаконосъобразно.

Процесната стока, предмет на митническо остойностяване, е поставена под режим "допускане до свободно обращение" на 16.12.2020г. при действието на Регламент (ЕС) № 952/2013 на Европейския парламент и на Съвета от 9 октомври 2013г. за създаване на Митнически кодекс на Съюза (МК). 

Съгласно чл.70, §1 от Регламента, митническата стойност на внасяните стоки е договорната им стойност, тоест действително платената или подлежащата на плащане цена на стоките при продажбата им за износ с местоназначение в митническата територия на Съюза, коригирана при необходимост. По арг. от § 2 на същата разпоредба действително платената или подлежащата на плащане цена е общата сума, която купувачът е платил или трябва да плати на продавача или която купувачът е платил или трябва да плати на трета страна в полза на продавача за внасяните стоки, и включва всички суми, които са платени или трябва да бъдат платени като условие за продажбата на внасяните стоки. Предвид значението на митническата стойност за определяне на размера на възникналите от вноса митнически задължения, Митническият кодекс и Регламента за изпълнение 2015/2447 за определяне на подробни правила за прилагането на някои разпоредби на Регламент (ЕС) № 952/2013 въвеждат редица правила и мерки за контрол и определяне елементите на облагане, гарантиращи както добросъвестното деклариране на относимите към вноса обстоятелства, така и установяването, обезпечаването и събирането на действителния размер на митническите задължения. 

В правомощията на митническите органи съгласно чл.48 от Регламента е извършването на последващ контрол, за целите на който митническите органи могат, след вдигане на стоките, да проверяват точността и пълнотата на информацията, подадена в митническа декларация, както и наличието, автентичността, точността и валидността на всички придружаващи документи, и могат да проверяват счетоводната отчетност на декларатора и други видове отчетност, която се отнася до операциите с въпросните стоки или до предварителни или последващи търговски операции, включващи тези стоки. 

В хода на последващия контрол по подадената от жалбоподателя митническа декларация с MRN 20BG001007026397R5 относно верността на данните за реално платената цена за автомобила, административният орган е изложил съображения за възникнали основателни съмнения относно действителната цена на стоката, изхождайки от информация намерена на уеб сайт www.autoauctions.io за проведен аукцион на автомобил със същия идентификационен номер и като действително платена цена е определил тази, намерена на сайта, респ. нея е възприел при определяне на новата митническа стойност.  

В чл.140 от Регламент за изпълнение (ЕС) № 2015/2447 за определяне на подробни правила за прилагането на някои разпоредби на Регламент (ЕС) № 952/2013 на Европейския парламент и на Съвета за създаване на Митнически кодекс на Съюза е предвидена възможност за неприемане на декларираните договорни стойности – в случаите, когато митническите органи имат основателни съмнения дали договорната стойност представлява общата платена или подлежаща на плащане сума, посочена в чл.70, §1 от Митническия кодекс, и тези съмнения не са отпаднали след изискване на допълнителна информация от декларатора. 

Когато митническата стойност не може да бъде определена по правилата на чл.70 от МК, остойностяването на внасяните стоки се извършва по реда на чл.74 от МК при последователно прилагане на методите в чл.74, §2, букви а) до г), докато се стигне до първата от тези букви, по която може да се определи митническата стойност на стоките. 

Отнесено към настоящия случай, административният орган е приел, че посочената, в представения за покупката документ – фактура, стойност, не е действително платената, поради което не може да служи за база за изчисляване на митническата стойност. Като действително платена, респ. договорена, е приел стойността намерена на интернет сайт за продажба на автомобил на 12.10.2020г. с идентичен номер на шаси. Няма спор, че този сайт www.autoauctions.io не е част от митническата информационна система, а информацията получена от него няма данни да е била проверена чрез някой от способите по чл.84д, ал.2 от ЗМ. Административният орган е приел, че на 12.10.2020г., датата на която е проведен аукциона, същият автомобил е бил продаден  от Mercury Insurance за сумата от 2100 USD, но в представената от ответника информация под формата на разпечатки от сайта www.autoauctions.io не е видно, че именно жалбоподателят е закупил процесния автомобил за тази сума. Той е представил фактура за покупка, издадена от Global Auto Exchange, която органът не е кредитирал поради липса на реквизити – условия на доставката, условия, начин, срок на плащане, клаузи при неизпълнение и др., но така изброеното не представлява реквизити на фактура, а клаузи по договор, като фактурата, сама по себе си, като документ, нормативно не съдържа клаузи, за да се изисква тяхното наличие. Налице са противоречия, които не дават основания да се приеме, че действително платената стойност е безспорно установена. В този случай са били приложими вторичните методи за определяне на митническата стойност съгласно посочения чл.74 от регламента. Органът обаче не е процедирал съобразно регламентираните методи в букви от а) до г) на § 2 на чл.74. Той е приравнил сайта, от чиито данни са възникнали съмненията за стойността на стоката, на източник на тази стойност. Това обаче не е приложим вторичен метод в никоя от хипотезите на посочените букви на § 2 на чл.74, нито е разумен способ по смисъл на § 3 на същата правна, тъй като стойността не е определена въз основа на наличните данни на митническата територия на Съюза, а и за да бъде способът разумен следва да съответства на принципите и разпоредбите на изброените в буквите на тази точка източници. В този смисъл, в процесния случай митническата стойност не е била определена съобразно приложимите методи, поради което материалният закон е неправилно приложен.

Издаденото решение за определяне на нова митническа стойност и следващите се от това допълнителни задължения за мито и ДДС следва да бъде отменено, като при този изход на процеса в полза на жалбоподателя следва да бъдат присъдени разноските по делото в размер на  360лв.

Така мотивиран и на основание чл.172, ал.2 от АПК, Бургаският административен съд, ІХ-ти състав, 

 

РЕШИ:

 

ОТМЕНЯ Решение №  32-207605/23.06.2022г. на Директора на ТД Митница Бургас.

ОСЪЖДА Агенция Митници да заплати на Е.С.С. ***, с ЕГН **********, разноски по делото в размер на  360лв. 

 

Решението може да се обжалва пред Върховния административен съд в 14-дневен срок от съобщаването му на страните.

 

                                  

                                                     СЪДИЯ: