Определение по дело №30/2020 на Административен съд - Разград

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 20 февруари 2020 г. (в сила от 20 февруари 2020 г.)
Съдия: Ива Станчева Ковалакова-Стоева
Дело: 20207190700030
Тип на делото: Частно административно дело
Дата на образуване: 19 февруари 2020 г.

Съдържание на акта Свали акта

О  П  Р  Е  Д  Е  Л  Е  Н  И  Е     № 11  

 

гр. Разград, 20 февруари 2020 г.

 

РАЗГРАДСКИЯТ АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД в закрито съдебно  заседание на двадесети февруари две хиляди и двадесета година в състав:

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ: ИВА КОВАЛАКОВА-СТОЕВА

                                                 

при секретаря …..изслуша докладваното от съдията дело №30 по описа за 2020 година и за да се произнесе взе предвид следното:

          Производството е по чл.60, ал.5 от АПК.

Образувано е по жалба на ЕТ “СТИВ+М–М. Н.“, гр.Разград против разпореждането на Началника на отдел „Оперативни дейности“- Варна в ГД „Фискален контрол“ при ЦУ на НАП, с което е допуснато предварително изпълнение на принудителната административна мярка (ПАМ), наложена със Заповед № 60-ФК/31.01.2020г. В нея се твърди, че разпореждането е незаконосъобразно, като издадено при допуснато процесуално нарушение, в противоречие с материалния закон  и преследваната от него цел. С оглед на това се иска от съда да го отмени, ведно с произтичащите от това законни последици. Претендира и за заплащане на направените деловодни разноски.

Разградският административен съд, след като прецени събраните в хода на производството доказателства, констатира следното:

Жалбата е допустима като подадена в срока по чл.60, ал.3 от АПК от надлежна страна. Разгледана по същество тя е основателна по следните фактически и правни съображения:

Със Заповед за налагане на принудителна административна мярка (ЗНПАМ) № 60-ФК/31.01.2020г. Началникът на отдел „Оперативни дейности“- Варна в ГД „Фискален контрол“ при ЦУ на НАП е наложил ПАМ "запечатване на търговски обект"- смесен магазин, находящ се в гр.Разград, стопанисван от жалбоподателя и забрана за достъп до него за срок от 5 дни на основание чл.186, ал.1, т.1, б.“а“ от ЗДДС. В мотивите към заповедта  е посочено, че при извършената на 28.01.2020г. проверка в обекта е направена  контролна покупка на 0,154 кг. пикантна наденица на стойност 1, 82 лв., като  търговецът е издал фискална касова бележка № 0029827 на обща стойност 1, 82 лв. от наличното и работещо в обекта фискално устройство, в която обаче не е отразено количеството на стоката. Прието е за установено, че с деянието ЕТ „СТИВ+М-М. Н.“ е осъществил състав на нарушение по чл.26, ал.1, т.7 от Наредба № Н-18/13.12.2006г. за регистриране и отчитане чрез фискални устройства на продажбите в търговските обекти, изискванията към софтуерите за управлението им и изисквания към лицата, които извършват продажби чрез електронен магазин (Наредба №Н-18) във вр. с чл.118, ал.1 от ЗДДС, тъй като издадената фискална касова бележка не съдържа всички задължителни реквизити, посочени там. Тези обстоятелства са отразени в съставения по реда и при условията на чл.50 от ДОПК Протокол за извършена проверка №0388262/28.01.2020г. Въз основа на така установеното е прието, че са налице фактическите и правни основания на чл.186, ал.1, т.1, б.“а“ от ЗДДС за налагане на ПАМ и е издадена процесната заповед.

В нея се съдържа и разпореждане, с което на основание чл.188 от ЗДДС във вр. с чл.60, ал.1 от АПК се допуска предварително изпълнение на наложената ПАМ. Като мотиви за това административният орган е посочил, че предварителното изпълнение е наложително за предотвратяване и преустановяване на административни нарушения от същия вид и с цел защитата на особено важен държавен интерес и предвид това, че от закъснението на изпълнението на акта може  да последва значителна или трудно поправима вреда. Липсата на реквизити в касовата бележка е от категорията на най- съществените нарушения на данъчното законодателство. С това свое поведение проверяваното лице накърнява съществено обществения интерес и фискалната политика на държавата, тъй като препятства възможността за отчитане на търговските обороти и като последица се явява неправилното определяне на реализираните доходи и отклоняване от данъчното облагане. Посочено е, че на лицето е направено  писмено предупреждение по реда на ЗАНН за нарушение на чл.33, ал.1 от Наредба №Н-18. Аналогични са мотивите, изложени във връзка с определяне размера на срока на наложената ПАМ, като административният орган е определил срок от 5 дни, който е към минималния размер, посочен от закона. Това обстоятелство сочи, че той е приел, че конкретното деяние е с относително ниска степен на обществена опасност, поради което за целите на ПАМ не  е необходимо да се прилага принуда с по-голяма тежест и срок.

Съдът намира, че в конкретната хипотеза не са налице предпоставките на чл.60, ал.1 от АПК, възприети от административния орган. Общото правило в административния процес е, че оспорването има суспензивен ефект и спира изпълнението на акта. Изключение от този принцип е допустимо, но само при наличието на изчерпателно изброените в чл.60, ал.1 от АПК основания и то ако е необходимо в конкретния случай. Това е така защото очевидно законодателят не счита, че е налице особено важен държавен интерес във всеки случай, когато се констатират нарушения, обуславящи налагането на  принудителна административна мярка по чл.186 от ЗДДС, тъй като не е предвидил предварително изпълнение на ПАМ по силата на закона, както е сторил това в редица други специални закони. Ето защо при допускане на предварително изпълнение на основание чл.188 от ЗДДС във вр. с чл.60 от АПК  в тежест на административния орган е да прецени всеки случай поотделно и да посочи конкретните фактически основания, налагащи допускането на предварителното изпълнение на акта, както и доказателствата, които ги установяват. В случая това изискване не е изпълнено.

Изложените съображения са общи и касаят всички случаи, при които са налице законовите предпоставки да се издаде ЗНПАМ по чл.186, ал.1, т.1, б.“а“ от ЗДДС. Административният орган не е посочил конкретните факти и обстоятелства, както и доказателства, които ги установяват, въз основа на които е приел, че изпълнението на акта в конкретния случай ще бъде осуетено или сериозно затруднено и/или от закъснение на изпълнението могат да последват значителни и трудно поправими вреди. Според принципа, залегнал в чл.6, ал.2 от АПК, налагането на всяка утежняваща мярка следва да бъде съразмерно и пропорционално, съобразено със спецификите на конкретния случай. В казуса, с оглед установените факти и обстоятелства, съдът приема, че с допуснатото предварително изпълнение на издадената ЗНПАМ биха се засегнали в по-голяма степен от необходимото правата и законните интереси на адресата.

Въз основа на така изложените съображения съдът намира, че разпореждането, с което е допуснато предварително изпълнение на ЗНПАМ, е издадено в противоречие със закона и преследваната от него цел, поради което следва да се отмени като незаконосъобразно.

При този изход на делото и на основание чл.143, ал.1 от АПК в тежест на ответника следва да се присъдят направените от жалбоподателя разноски в размер на 350 лв., от които 50 лв. внесена държавна такса и 300 лв. заплатено адвокатско възнаграждение. Те са своевременно предявени и доказани по размер.  

Мотивиран така Разградският административен съд

 

                                      О  П  Р  Е  Д  Е  Л  И  :

 

ОТМЕНЯ Разпореждането за предварителното изпълнение на Заповед за налагане на принудителна административна мярка № 60-ФК/31.01.2020г. на Началника на отдел „Оперативни дейности“- Варна в ГД „Фискален контрол“ при ЦУ на НАП.

ОСЪЖДА Национална агенция по приходите да заплати на ЕТ “СТИВ+М–М. Н.“, гр.Разград сумата от 350 (триста и петдесет) лева- дължими деловодни разноски.

Определението е окончателно и не подлежи на обжалване.

 

 

СЪДИЯ: /п/