О П
Р Е Д
Е Л Е
Н И Е
№ 24/21.1.2022
г.
ЯМБОЛСКИЯТ
АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД, първи състав, в закрито заседание на двадесет и първи
януари две хиляди двадесет и първа година в състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ: ДИМИТРИНКА СТАМАТОВА
ЧЛЕНОВЕ: ВАНЯ БЯНОВА –
НЕЙКОВА
СТОЯН ВЪЛЧЕВ
при секретаря В. Митева,
разгледа докладваното от председателя адм. д. № 5 по
описа за 2022 г. и за да се произнесе, взе предвид следното:
Производството е образувано по жалба
на „ИНДУСТРИАЛНА СТОПАНСКА АСОЦИАЦИЯ“ - Ямбол против решение
на Общински съвет – Ямбол № XXXII
от 23.12.2021 г. в частта му по т. 6 – за одобряване на План – сметка за
необходимите средства за предоставяне на услугите по събиране, транспортиране,
третиране на битовите отпадъци, поддържане и експлоатация на депо, както и за
поддържането на чистотата на териториите за обществено ползване в Община Ямбол
през 2022 г. и за определяне на размера на таксата за битови отпадъци за 2022
г.
От приложената към делото преписка се
установява, че оспореното решение по т. 6 има две подточки, като с първата от
тях се одобрява План – сметка за необходимите средства за предоставяне на
услугите по събиране, транспортиране, третиране на битовите отпадъци,
поддържане и експлоатация на депо, както и за поддържането на чистотата на
териториите за обществено ползване в Община Ямбол през 2022 г., а с втората се
определя размера на таксата за битови отпадъци за 2022 г.
Съгласно чл. 62 от ЗМДТ таксата за
битови отпадъци се заплаща за извършваните от общината услуги по събиране и транспортиране
на битовите отпадъци до съоръжения и инсталации за тяхното третиране; за третиране на битовите отпадъци в съоръжения
и инсталации и за поддържане на чистотата на териториите за обществено ползване
в населените места и селищните образувания в общината. Всички относими за календарната година разходи на общината за
извършване на дейностите по предоставяне на услугите по чл. 62 се включват в
план – сметка за годината за всяка услуга по чл. 62 и по източници на
финансиране, като план-сметката за годината се изготвя по образец и ред,
определени с наредба на Министерския съвет, одобрява се с решение на общинския
съвет и се публикува за обществено обсъждане на интернет страницата на общината
в предвидения в т. 2 на ал. 3 на чл. 66 от ЗМДТ срок. Същата подлежи на
проверка от Сметната палата. В частта на одобрената план - сметка за разходите
по дейности обаче оспореното решение не представлява индивидуален или общ
административен акт, който на подлежи на самостоятелен контрол. То е
постановено в кръга на правомощията на общинския съвет по чл. 21, ал. 1, т. 7
от ЗМСМА и чл. 66 от ЗМДТ по повод определяне размера на местните такси.
Съгласно чл. 66 - чл. 67 от ЗМДТ, в сила към момента на
приемане на оспореното решение, таксата
за битови отпадъци се определя в годишен размер за всяко населено място с
решение на общинския съвет въз основа на одобрена план - сметка за всяка дейност, включваща необходимите разходи,
изброени в чл. 66, от ЗМДТ. План – сметката няма самостоятелно действие, тъй
като с нея не се създават конкретни права и задължения, нито пък се засягат
права или свободи. По своя характер тя е само част от производството по определяне на размера на местните такси за
битови отпадъци и не представлява
индивидуален административен акт по смисъла на чл. 21 от АПК. Този акт не е и
от категорията на общите административни актове по смисъла на чл. 65 от АПК,
тъй като макар и да е свързан с неопределен брой лица, няма непосредствено
действие и не създава права и задължения, нито засяга такива. Предвид на това
съдът намира, че жалбата срещу решението по т. 6.1 от проведеното на 23.12.2021
г. тридесет и второ заседание на Общински съвет – Ямбол, с което е одобрена
План – сметка за необходимите средства за предоставяне на услугите по събиране,
транспортиране, третиране на битовите отпадъци, поддържане и експлоатация на
депо, както и за поддържането на чистотата на териториите за обществено
ползване в Община Ямбол през 2022 г. е недопустима и на основание чл. 159, т. 1
от АПК, следва да се остави без разглеждане, а производството по делото следва да бъде прекратено в тази си
част.
Що се отнася до останалата част от
жалбата, с която се оспорва решението по т. 6.2 от проведеното на 23.12.2021 г.
заседание на Общински съвет Ямбол, с което е определен размера на таксата за
битови отпадъци за 2022 г., след преценка на същата съдът намира, че тя е
нередовна, тъй като към нея не е приложен документ за платена такса за
обнародване на оспорването в Държавен вестник.
Водим от горното и на осн. чл. 159, т.
1 и чл. 158, ал. 1 от АПК, съдът
О П Р Е Д Е Л И :
ОСТАВЯ
БЕЗ РАЗГЛЕЖДАНЕ жалбата на „ИНДУСТРИАЛНА
СТОПАНСКА АСОЦИАЦИЯ“, ЕИК *, със седалище и адрес на управление: **,
представлявана от председателя М.Т. против решението
по т. 6.1 от проведеното на 23.12.2021 г. тридесет и второ заседание на
Общински съвет – Ямбол, с което е одобрена План – сметка за необходимите
средства за предоставяне на услугите по събиране, транспортиране, третиране на
битовите отпадъци, поддържане и експлоатация на депо, както и за поддържането
на чистотата на териториите за обществено ползване в Община Ямбол през 2022
г. и ПРЕКРАТЯВА
производството по адм. д. № 5/2022 г. по описа на
Административен съд – Ямбол в тази му част.
Определението ПОДЛЕЖИ
на обжалване с частна касационна жалба пред Върховния административен съд на РБ
в 7 – дневен срок от съобщаването му.
ОСТАВЯ
БЕЗ ДВИЖЕНИЕ жалбата
на „ИНДУСТРИАЛНА СТОПАНСКА АСОЦИАЦИЯ“ –
ЯМБОЛ против решението по т. 6.2
от XXXII заседание
на Общински съвет – Ямбол, с което е определен размера на таксата за битови
отпадъци за 2022 г.
УКАЗВАМ на оспорващия, че в 7 – дневен срок от
получаване на съобщението следва да представи документ, от който да е видно, че
е заплатена такса в размер на 20 лева за съобщаване на оспорването чрез обявление
в „Държавен вестник“. Същият да се уведоми, че при неизпълнение на указанието в
срок, производството по делото ще бъде
прекратено.
ПРЕДСЕДАТЕЛ: п /не се чете/ ЧЛЕНОВЕ: п /не се чете/
п
/не се чете/