Решение по дело №40/2021 на Административен съд - Разград

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 20 април 2021 г. (в сила от 20 април 2021 г.)
Съдия: Светла Петкова Робева
Дело: 20217190700040
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 2 март 2021 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

№ 52

гр. Разград, 20.04.2021 г.

 

В  ИМЕТО  НА  НАРОДА

 

РАЗГРАДСКИЯТ АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД в открито съдебно заседание на тринадесети април две хиляди двадесет и първа година, в състав:

ПРЕДСЕДАТЕЛ: СВЕТЛА РОБЕВА

ЧЛЕНОВЕ: ИВА КОВАЛАКОВА – СТОЕВА

МАРИН МАРИНОВ

с участието на секретаря Пламена Михайлова и прокурора ТИХОМИР ТОДОРОВ като разгледа докладваното от съдия Робева КАНД № 40 по описа за 2021 г., за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл. 63, ал. 1, пр. 2 ЗАНН във вр. с чл. 208 и сл. АПК.

Постъпила е касационна жалба от „Хима 90“ ЕООД – с. Липник, обл. Разград, против Решение № 9 от 18.01.2021 г., постановено по АНД № 675/2020 г. по описа на Районен съд – Разград, с което е потвърдено наказателно постановление № 38-0001222 от 08.09.2020 г., издадено от директора на РД „Автомобилна администрация“ – Русе. С потвърденото наказателно постановление за нарушение на чл. 10, § 2, изр. 1, пр. 2 от Регламент (ЕО) 561/2006 във връзка с чл. 78, ал. 1, т. 1 от ЗАвтП на основание чл. 104, ал. 1 от същия закон на жалбоподателя е наложено административно наказание имуществена санкция в размер на 1000 лв. В жалбата се твърди, че решението е незаконосъобразно като постановено при допуснати съществени процесуални нарушeния в административнонаказателното производство и в нарушение на материалния закон, за което се излагат подробни писмени съображения. Иска се решението да бъде отменено, като бъде отменено и наказателното постановление.

Ответникът Регионална дирекция „Автомобилна администрация“ – Русе счита, че оспореното  решение е правилно и законосъобразно, и следва да бъде оставено в сила.

Окръжният прокурор на Окръжна прокуратура – Разград дава заключение, че жалбата е неоснователна и предлага решението да бъде оставено в сила.

 

 

 

 

Разградският административен съд, като прецени събраните по делото доказателства, констатира следното:

Касационната жалба е допустима. Подадена е от надлежна страна съгласно чл. 210, ал. 1 АПК, в срока по чл. 211, ал. 1 АПК и срещу съдебно решение, подлежащо на касационен контрол.

Разгледана по същество, жалбата е неоснователна.

Установените от въззивния съд факти са следните:

На 24.07.2020 г. служители на РД „Автомобилна администрация“ – Русе извършили комплексна проверка по предоставени документи и информация от превозвача „ Хима 90“ ЕООД, при която констатирали, че при управлението на използвания от транспортното предприятие товарен автомобил „Мерцедес“ с рег. № ********, от категория „ N3“, на територията на РБългария за период от 24 часа след края на предходната намалена дневна почивка, завършила на 02.01.2020 г. в 18,24 ч., водачът Н. И. И. е ползвал намалена дневна почивка от 4 часа и 51 минути, за времето от 07,06 ч. до 11,57 ч. на 03.01.2020, която е с 4 часа и 9 минути по-малка от законоустановените девет последователни часа намалена дневна почивка, с което водачът е нарушил чл. 8, § 2, изр. 2 от Регламент ( EO ) 561/06. На дружеството – превозвач е съставен АУАН бл. № 276707 от 24.07.2020 г. за това, че не е организирал работата на водача И. по такъв начин, че да е в състояние да спазва изискванията на Глава ІІ от Регламент 561/06 на ЕС – нарушение по чл. 10 § 2, изр. 1, пр. 2 от Регламент ( EO ) 561/06 вр. с чл. 78, ал. 1, т. 1 от ЗАвП. Въз основа на АУАН е издадено и обжалваното пред районния съд наказателно постановление, с което на основание чл. 104, ал. 1 ЗАвтП на жалбоподателя е наложено административно наказание имуществена санкция в размер на 1000 лв.

С оспореното по касационен ред решение въззивният съд е потвърдил наказателното постановление по съображения, че АУАН и НП са съставени в предвидените за това срокове, от надлежен орган и при спазване на изискванията за форма и съдържание. По същество районният съд е приел, че нарушението е доказано, не представлява маловажен случай и е приложена съответната санкционна разпоредба.

Решението е валидно, допустимо и правилно.

Съгласно чл. 78, ал. 1, т. 1 ЗАвтП при извършване на превози на пътници с автобуси и превози на товари с автомобили, които самостоятелно или в състав от пътни превозни средства имат допустима максимална маса над 3,5 тона, лицата, осъществяващи превози за собствена сметка, лицата по чл. 24е, превозвачите и водачите спазват изискванията на Регламент (ЕО) № 561/2006 на Европейския парламент и на Съвета за хармонизиране на някои разпоредби от социалното законодателство, свързани с автомобилния транспорт, за изменение на регламенти (ЕИО) № 3821/85 и (ЕО) № 2135/98 на Съвета и за отмяна на Регламент (ЕИО) № 3820/85 на Съвета.

Съгласно чл. 10, § 2 от Регламент (ЕО) № 561/2006 транспортното предприятие организира работата на водачите, посочена в параграф 1, по такъв начин, че водачите да са в състояние да спазват Регламент (ЕИО) № 3821/85 и глава II от настоящия регламент. Транспортното предприятие надлежно инструктира водачите и извършва редовни проверки за осигуряване на спазването на Регламент (ЕИО) № 3821/85 и глава II от настоящия регламент.

 В чл. 8, § 2 от глава II от  Регламент (ЕО) № 561/2006 е установено изискване за всеки период от 24 часа след края на предходната дневна почивка или седмична почивка водачът трябва да е ползвал следващата дневна почивка. Ако частта от дневната почивка, която попада в този 24-часов период, е поне девет часа, но е по-къса от 11 часа, въпросната дневна почивка се разглежда като намалена дневна почивка.

Доказано е по делото, че на 02.01.2020 г. водачът Н. И. е ползвал дневна почивка, която е завършила в 18,24 ч., а на 03.01.2020 г. е ползвал намалена дневна почивка от 4 ч. и 51 мин. за времето от 07,06 ч. до 11,57 ч., което нарушава изискването по чл. 8, § 2 от Регламент (ЕО) № 561/2006 за всеки период от 24 часа след края на предходната дневна почивка водачът да е ползвал следващата дневна почивка от поне 9 часа. Нарушението е резултат от бездействието на транспортното предприятие, което не е организирало работата на водача И. по начин да е в състояние да спази правилата относно дневните почивки. Обосновано въззивният съд е отбелязал, че превозвачът не е изпълнил задълженията си по чл. 10, § 2, пр. 2 от Регламент (ЕО) № 561/2006 да инструктира водачите и да контролира спазването на горните правила. Жалбоподателят не е представил заповеди за разпределение на работата и почивките, работен график или други доказателства, с които да установи, че е създал правилна организация на труда, гарантираща ползването на законоустановените почивки.

А съгласно чл. 104, ал. 1 ЗАвтП превозвач, който не осигури спазване на разпоредбите за работното време и почивките на водачите при извършване на обществени превози на пътници и товари, включително при превози за собствена сметка, се наказва с имуществена санкция 1000 лв.

С оглед на горното деянието е доказано, правилно е квалифицирано и правилно е приложена санкционната разпоредба. Предвиденото наказание е в абсолютен размер и не може да бъде намалено.

Основателно въззивният съд е отхвърлил искането за приложение на института по чл. 28 ЗАНН. Случаят не е маловажен по смисъла на чл. 93, т. 9 НК, тъй като деянието не разкрива по-ниска степен на обществена опасност, в сравнение с обикновените случаи на нарушения от този вид. Не се сочат и не се доказват обстоятелства, които да понижават обществената опасност на нарушението.

Касационната инстанция намира, че не са установени отменителните основания по чл. 348, ал. 1, т. 1 и т. 2 НПК, поради което жалбата следва да бъде отхвърлена, а оспореното решение – оставено в сила.

Предвид горното и на основание чл. 63, ал. 1, пр. посл. ЗАНН във вр. с чл. 221, ал. 2 АПК Разградският административен съд

 

Р   Е   Ш   И   :

 

 

ОСТАВЯ В СИЛА Решение № 9 от 18.01.2021 г., постановено по АНД № 675/2020 г. по описа на Районен съд – Разград.

Решението е окончателно.

 

                                       ПРЕДСЕДАТЕЛ:/п/

                                                ЧЛЕНОВЕ:1./п/

                                                                    2./п/