Решение по дело №1204/2018 на Административен съд - Пазарджик

Номер на акта: 411
Дата: 21 юни 2019 г. (в сила от 20 юли 2020 г.)
Съдия: Васко Димитров Нанев
Дело: 20187150701204
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 21 декември 2018 г.

Съдържание на акта

Р е ш е н и е

 

№ 411 / 21.6.2019г.

 

гр. Пазарджик

 

в името на народа

 

Административен съд Пазарджик, ІV-ти състав, в открито съдебно заседание на двадесет и първи май, две хиляди и деветнадесета година, в състав:

 

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ: ВАСКО НАНЕВ

 

 

при секретаря Димитрина Г., като разгледа докладваното от съдия Нанев административно дело № 1204, по описа на съда за 2018 г., за да се произнесе, взе предвид следното:

Производството е по реда на чл. 145 от АПК и е образувано по жалбата на К.П. ***, подадена  против Уведомително писмо за извършена оторизация и изплатено финансово подпомагане по Мярка 11 „Биологично земеделие“ от програмата  за развитие на селските райони 2014-2020 за кампания 2016 г., с изх. № 02-130-6500/3824 от 12.11.2018 г., издадено от заместник-изпълнителния директор на Държавен фонд „Земеделие“, Разплащателна агенция.

С обжалваното уведомително писмо е отказано на жалбоподателката финансово подпомагане по посочената мярка  за описаните площи – парцел 05459-369-5-1 и е наложена санкция за наддеклариране в размер на 2893.33 лева..

В жалбата се твърди, че уведомителното писмо е незаконосъобразно, немотивирано, издадено без изяснена фактическа обстановка, като отказът за отпускане на финансова помощ и наложената санкция за наддекларирана площ, въз основа на направените констатации в таблиците на уведомителното писмо не внася яснота как е формирана волята на административния орган. Иска се от съда да отмени оспореното уведомително писмо, като се претендират направените разноски по производството.

Ответникът по жалбата – заместник-изпълнителен директор на Държавен фонд “Земеделие”, гр. София, редовно призован, заявява чрез процесуалния си представител становище за неоснователност на жалбата.

Административен съд Пазарджик, като прецени събраните по делото доказателства в тяхната съвкупност и обсъди доводите на страните, приема за установено следното от фактическа страна:

Началото на административното производство е поставено с подаването на заявление УИН:13/270616/86698, като жалбоподателката в качеството си на физическо лице, е поискала финансово подпомагане за стопанисвани земеделски площи за кампания 2016 по /СЕПП/, Схема за преразпределително плащане /СПП/, Зелени директни плащания /ЗДП/, Схема за обвързано подпомагане за плодове/СП/, Схема за преходна национална помощ за земеделска земя на хектар/ПНДП/, Мярка 11“Биологично земеделие“, направление „Биологично растениевъдство“ и Компесаторни плащания в планински райони, подмярка 13.1./НРI/, като са посочени 4 броя земеделски парцели. Общата площ, заявена от К.П. за финансово подпомагане по мярка  11 „Биологично земеделие“ е в размер на 2,01 ха. Заявлението на жалбоподателка не е попаднало в предвидените в чл.37, ал.3 от ЗПЗП до 5% за извършване на проверка на място. Кампания 2016 г. е втора година от поетия петгодишен ангажимент по мярка 11, направление  „Биологично растениевъдство“. През 2015 г. същата площ, в размер  на 2.01 ха по заявлението  на оспорващата, е одобрена за участие в мярка 11“Биологично земеделие“.

Със заповед № РД 46-141/01.03.2017 г. на Министъра на земеделието храните е одобрен окончателният специализиран слой „Площи допустими за подпомагане“ за кампания 2016 г. Определянето  на допустимостта на площите в добро земеделско състояние по заявлението на оспорващата е направено изцяло чрез дешифриране на новата цифрова ортофотокарта, изготвена след самолетно заснемане, извършено за този район на 14.10.2016 г. От заявените за подпомагане площи е отпаднал парцел № 05459-369-5-1 в размер на 0.6 ха. В изключената от допустимата за подпомагане площ има наличие на храсти и дървета. Общият размер на  недопустимите площи по подаденото заявление е 0.60 ха. Административният орган е приел, че процентното съотношение на наддекларираната площ 0,60 ха към установената за подпомагане площ 1.41 ха е 42.55 %, което от своя страна води до размер на санкционираната площ равен на размера на установената площ, съгласно  чл.18 и чл.19 от Регламент № 640/2014 г.

По делото е допусната съдебнотехническа експертиза, като в констативно-съобразителната част вещото лице е посочило следното:

След прилагане на окончателния специализиран слой “ Площи допустими за подпомагане“, одобрен със заповед № РД46-141/01.03.2017 г. на Министъра на земеделието храните, за кампания 2016 г., по заявлението на жалбоподателката са отпаднали следните площи: от парцел  № 05459-369-5-1, в землището на с. Боримечково цялата заявена площ, в размер на 0.60 ха. По заявлението на жалбоподателката не са извършвани проверки на място. Изключената от допустимата за подпомагане площ представлява площ с наличие на храсти и дървета. Процентното съотношение на наддекларираната към установената за подпомагане площ е 42.55%. При подаване на заявлението за кампания 2016 г. очертаването на парцелите е върху ортофотокарта, която не е била актуална към момента. Актуализирането на картата е станало на база извършено самолетно заснемане през октомври 2016 г.

Уведомителното писмо е редовно връчено на жалбоподателката по пощата с обратна разписка на 13.12.2018 г., като в законоустановения 14-дневен срок същата е упражнила и правото си на жалба пред Административен съд Пазарджик (20.12.2018 г.).

Въз основа на тази фактическа обстановка, от правна страна съдът прави следните изводи:

Жалбата е процесуално допустима, като подадена в законоустановения срок и от лице имащо правен интерес от обжалването.

Разгледана по същество, същата се явява неоснователна.

Уведомителното писмо е издадено, като в него са посочени фактически и правни основания. Административният орган е издал уведомителното писмо, след като е изяснил фактите и обстоятелствата от значение за случая, както и е събрал в хода на административното производство служебно всички относими към случая доказателства. Съгласно чл.16а от Наредба № 105, МЗХ създава в системата за идентификация на земеделските парцели специализиран слой „Площи в добро земеделско състояние“, който включва площите, допустими за подпомагане в рамките на всеки физически блок. Специализираният слой се използва от РА за административни проверки по подадените заявления за подпомагане, съгласно чл.37, ал.2 от ЗПЗП, а в ал.6 е посочено, че въз основа на получения съгласно ал.3 специализиран слой и извършените повторни административни проверки, РА може да извърши отказ частично или пълно плащане на площ. Видно от събраните по делото доказателства, уведомителното писмо е издадено след наличие на влязла в сила Заповед № РД46-141/01.03.2017 г. на Министъра на земеделието и храните, с която е одобрен окончателният специализиран слой, „площи, допустими за подпомагане“ за кампания 2016г., който е актуализиран през 2016 г. чрез дешифрация на нова цифрова ортофотокарта на страната по самолетно и сателитно заснемане от 2016 г. По делото е приета и Заповед № 03-РД/715 от 27.06.2017 г., с която на заместник-изпълнителния директор на ДФЗ са делегирани правомощия да издава и подписва всички уведомителни писма по схемите и мерките за директни плащания за извършена оторизация и изплатено финансово подпомагане, адресирани до кандидатите за финансово подпомагане, съгласно чл.1 от Наредба № 5/27.02.2009 г.

Съгласно чл.33в, ал.1 от ЗПЗП МЗХ създава в системата за идентификация на земеделските парцели специализиран слой „Площи, допустими за подпомагане“. В чл.16в, ал.3 от Наредба № 105/2006 г. за условията и реда за създаване, поддържане, достъп и ползване на интегрираната система за администриране и контрол специално е предвидена възможността на земеделските стопани да подават предложения и възражения до Министъра на земеделието и храните по одобрен образец – чрез автоматично генериране  от интернет страницата на ДФЗ, за включване или невключване на определени физически блокове или части от тях в специализирания слой „Площи, допустими за подпомагане“. При подаване на предложения и възражения земеделските стопани сами или със съдействието на служител от общинската служба по земеделие посочват идентификаторите на парцели на земеделски стопанства, които желаят да бъдат включени в предложението или възражението. Изпълнението на наредбата е обезпечено в издадената от Министъра на земеделието и храните заповед № РД -46-21/24.01.2017 г., в чиято точка 2-ра е наредено публикуването и. Едновременно с това е разпоредено и публикуване на съобщение до кандидатите, които като се запознаят с актуализирания специализиран слой за кампания 2016 г., могат да подадат възражения срещу конкретни части от него. Със заповед № РД46-141/01.03.2017 г. Министърът на земеделието и храните е одобрил окончателен специализиран слой „площи, допустими за подпомагане“ за кампания 2016 г. Съгласно чл.16г, ал.5 от Наредба № 105/2006 г. именно въз основа на одобрения от министъра на земеделието и харните специализиран слой „Площи, допустими за подпомагане“, разплащателната агенция извършва окончателна оторизация и плащания на площ за съответната година и приема заявления за подпомагане през следващата година.

От изложеното следва, че оспореното уведомително писмо е издадено от компетентен орган – РА, съгласно чл.43 от ЗПЗП. Същото е мотивирано, като са посочени изчерпателно както правните, така и фактическите основания, като при провеждане на административното производство не е допуснато съществено нарушение на административнопроизводствените правила и в съответствие с материалноправните разпоредби и с целта на закона. Тези съображения налагат оспорването да бъде отхвърлено.

С оглед изходна на делото, претенцията на процесуалния представител на ответника за присъждане на направените по делото разноски, вкл. и юрисконслутско възнаграждение, се явява основателна, като жалбоподателката следва бъде осъдена да заплати на ответника сумата от 250 лева, от която 150 лева внесено възнаграждение за вещо лице и 100 лева юрисконсултско възнаграждение.

Воден от горното и на основание чл.172, ал.2, предл. последно от АПК, Административен съд Пазарджик, IV-ти състав,

 

 

Р Е Ш И:

 

 

Отхвърля жалбата на К.П. ***, подадена против Уведомително писмо за извършена оторизация и изплатено финансово подпомагане по Мярка 11 „Биологично земеделие“ от програмата  за развитие на селските райони 2014-2020 за кампания 2016 г., с изх. № 02-130-6500/3824 от 12.11.2018 г., издадено от заместник-изпълнителния директор на Държавен фонд „Земеделие“, Разплащателна агенция.

ОСЪЖДА К.П. *** да заплати на Държавен фонд „Земеделие“, Разплащателна агенция, гр. София, сумата от 250 (двеста и петдесет) лева, представляваща разноски по производството.

Решението подлежи на обжалване пред Върховния административен съд в 14-дневен срок от съобщаването му.

                                                          

 

 

                                                                                        Съдия:/П/

 

 

Решение от 17.7.2020г. по Административно дело 9841/2019 Върховен административен съд
РЕШЕНИЕ № 9823 от 17.07.2020 г. на ВАС София, Пето отд. по адм. д. № 9841/2019 г. - ОСТАВЯ В СИЛА решение № 411 от 21.06.2019 г. по административно дело № 1204/2018 г. на Административен съд Пазарджик.
Решението е окончателно.