Р Е
Ш Е Н
И Е № 65
гр. Силистра,
18.07.2022 г.
В И
М Е Т
О Н А Н
А Р О
Д А
Административен
съд Силистра, в открито съдебно заседание на шестнадесети юни, две хиляди
двадесет и втора година, в състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ: Павлина
Георгиева-Железова
при
участието на секретаря Румяна Пенева, разгледа докладваното от административния
съдия адм. дело № 35 / 2022 г. по описа
на Административен съд - Силистра, и, за да се произнесе, взе предвид следното
:
Производството
е по чл. 40 и чл. 41 от Закона за достъп до
обществена информация (ЗДОИ)
вр. чл. 145 от АПК.
Образувано е по жалба на Д.В.П. *** против т.
1 от Заповед № 858#1 от 09.02.2022 г. на кмета на Община Силистра. С последната
се отказва достъп до обществена информация, обективирана в договор за дарение
сключен между „ДМС“ ЕООД Силистра и получател на дарението Община Силистра.
Чрез жалбата се въвеждат оплаквания за
нарушение на материалния закон. Счита се, че поисканата информация е с
надделяващ обществен интерес. Тя обективира дарение, получено от Общината,
послужило за опит за заобикаляне на закона за неправомерно облагодетелстване на
частно лице за сметка на Община Силистра. С посоченото дарение се прехвърлят 18
кв.м. (17,50) от многоетажна сграда в центъра на града, която, ако е следвало
да се продаде на общо основание - търг, то действителната цена е следвало да
бъде поне пазарна, и в търга е следвало да бъде допуснат всеки желаещ, а не
само и единствено легитимиралият се чрез дарението „дарител“. От приобщените
доказателства насочва към следните факти:
- срещу 18 кв.м. “дарителят“ и Община
Силистра са целели привилегировано прехвърляне на частното лице на 510 кв.м.
(509,50 кв.м.) общински имот в центъра на града, като тази целена площ е 28
пъти по-голяма от „дарената“;
- подаването на искането за „придобиване“ на
509 кв.м. общинска площ /номинално, чрез подаване на искане за извършване на
делба/ е задействано на третия работен ден след „дарението на 18 кв.м.“
/дарението е извършено на 13.05.2021 г., а молбата за използването му е
подадена на 18.05.2021 г. – вторник/ л. 8/;
За да обоснове надделяващия обществен интерес
по смисъла на § 1, т. 6 от ДР на ЗДОИ, акцентира към доказателствен материал/
част от материалите по адм. дело № 164 / 2021 г. по описа на АС-Силистра/,
съобразно които:
-
В
Общински съвет Силистра са протекли бурни дебати за вероятна корупционна схема
и непрозрачност на предложението на Община Силистра да продаде без търг 509
кв.м. от сграда в центъра на града; В тази връзка в основата на опита за
привилегировано прехвърляне е т.н. „дарение на 18 кв.м. - обект на процесния
отказ“;
-
Решението
на Общински Съвет - Силистра да прехвърли без търг 509 кв.м. поради соченото
по-горе „дарение“ на 18 кв.м. - общинска собственост в центъра на града е било протестирано
от Прокуратурата по реда на АПК;
-
Общественият
протест е бил достатъчно интензивен и е бил отразен в медиите;
-
С
решение по адм. дело № 164 / 2021 г. Административен съд Силистра е отменил
Решението на Общинския съвет, подготвено от извършеното дарение;
В жалбата и в съдебно заседание развива
подробни съображения за наличие на материални предпоставки за уважаване на
жалбата – поисканата информация – договор,с който Общината приема дарение, е от
обществена значимост, тъй като това е една от възможните хипотези,
предпоставящи корупция. Приемането на дарение на незначителна ценност /18
кв.м./, за да се прехвърли 28-кратно по-голяма такава /509 кв.м./, без
изискуемото се по чл. 21, т. 8 от Закона за местното самоуправление и местната
администрация Решение на Общинския съвет, целящо да се прецени дали да се
придобие недвижим имот, е типичен случай на „заобикаляне на закона“, симулация
по смисъла на чл. 17 от Закона за задълженията и договорите. Това е така, тъй
като без „легитимация“ на „дарението“ не би могло да се формализира
прехвърлянето на общинския имот чрез т.н. „доброволна делба“,която по този
начин формално е легитимирана с основание „causa“.
В по-подробен план в жалбата се излага, че
резултатите от приетото дарение са предопределили последващите опити за
прехвърляне на общинския имот в нарушение на закона. В тази връзка дейността на
Общината като юридическо лице, което по определение на закона действа в
обществен интерес, изисква прозрачност и възможност за проверка,обезпечена от
достъп по реда на ЗДОИ.
В обобщение моли за отмяна на отказа и за
уважаване на жалбата.
Ответникът
по жалбата Кметът на Община Силистра – не се явява в съдебно заседание, не се
представлява и не ангажира становище по жалбата.
Заинтересованото
лице – „ДМС“ ЕООД, представлявано от управител М.Д., не се явява в съдебно
заседание, не се представлява и не ангажира становище по жалбата.
Съдът,
като съобрази събраните по делото писмени доказателства, които обсъди в тяхната
съвкупност, приема за установено от фактическа страна следното:
С
т. 1 от заявление вх. № 858 / 28.01.2022 г. до Кмета на Община Силистра Д.В.П.
е поискал на основание ЗДОИ да му бъде предоставен следния документ: договор за
дарение, с който „ДМС“ ЕООД - М.Д.в качеството на дарител прехвърля 17.50 кв.м.
площ от сграда „Бизнес Инкубатор“, или още наречена „Нова Баня“ на община
Силистра в качеството на получател на дарението.
В
заявлението е посочено, че заявителят желае исканата информация да му бъде
предоставена на посочен електронен адрес.
С
оспорената Заповед № 858#1
от 09.02.2022 г. Кметът на Община Силистра е постановил изричен отказ за
предоставяне на исканата информация по т. 1.
Като
обосновка за отказа се сочи, че поисканата информация не е обществена. Общината
не е длъжна да разгласяване предложените, респ. получените дарения. Счита се,
че тази дейност – получаването на активи, не е свързана с дейността й като
администрация и не следва да се отчита пред обществеността.
Като
правно основание за постановения отказ, в решението е посочена нормата на чл. 37, ал. 1 от ЗДОИ.
Съдът,
при така установените релевантни за правния спор факти, прави следните правни
изводи:
Жалбата
е допустима и основателна.
Разпоредбите
на ЗДОИ уреждат обществените отношения, свързани с правото на достъп до
обществена информация. Процесното заявление до Кмета на Общината е такова за
предоставяне на достъп до обществена информация съгласно чл. 28, ал. 1 от ЗДОИ. То отговаря на изискванията по чл. 25, ал. 1 от ЗДОИ, като съдържа посочените в нормата
данни и описание на исканата информация, която е в кръга на сведенията, с които
органът - адресат разполага. Съдът приема, че в конкретния случай от подаденото
заявление може да се изведе съдържанието на търсената информация – съдържанието
на договор за дарение от 13.05.2021 г., сключен между „ДМС“ ЕООД с управител М.Д.и
Община Силистра.
От
фактическа страна правно-значимите факти сочат следното:
Според
съдържанието на заявлението по чл. 25 от ЗДОИ, търсената от жалбоподателя
информация е относно договор за дарение на имот, представляващ идеална част –
18 кв. м.от сграда, находяща се в гр.Силистра, централна част.
-
На 13.05.2021 г. без предварително Решение за придобиване на имот по реда на
чл. 21, т. 8 от ЗМСМА Община Силистра е сключила договор за получаване на
дарение на имот в идеални части /18 кв.м. от сграда „бизнес инкубатор“,
представляващ бивша „Баня“, находящ се в централна част на гр.Силистра/;
-
Няколко дни по-късно, на 18.05.2021 г. дарителят „ДМС“ ЕООД е поискал да се
възползва от дарението и да придобие реална част от общинската сграда като се
предполага, че няма да се провежда търг, тъй като съобразно това дарение той се
легитимирал като съсобственик с Общината.
-
На следващия ден 19.05.2021 г. е проведено заседание за стартиране на делба
/л.6/ ;
-
Два месеца след дарението, на 14.07.2021 г. е изготвена и внесена в Общински
съвет Силистра докладна записка със сложно разчетено предложение - дарените 18
кв.м. в идеални части да служат за основание за провеждане на делба, по силата
на която на дарителя да се прехвърли около 30 /тридесет/ пъти по-голяма площ
общинско имущество – 509 кв.м. в идеални части от сграда в центъра на гр. Силистра.
Извлича се извод, че имотът не следва да се изнася на публичен търг предвид
дарението, легитимирало дарителя като съсобственик.
На
27.07.2021 г. Постоянна комисия към Общинския Съвет отказала да одобри
предложението. Към този момент докладната записка още не включвала бланкетно
препращане към чл. 36 от Закона за собствеността, който впоследствие се
оказало, че бил технически сбъркан и е следвало да се посочи чл. 33 от ЗС.
Последният предотвратявал приложението на търга, ако съсобственикът приемел да
изкупи имота.
-
Заседанието на ОбщС за разглеждане на докладната записка е било насрочено за
29.07.2021 г.;
-
На деня на заседанието - 29.07.2021 г. е било внесено изменение в докладната
записка с уточнение, обосновано със споменатата по-горе техническа грешка, от
което се извлича следното уточнение: предложеното за прекратяване на
съсобствеността между Община Силистра и „ДМС“ ЕООД ще се извърши с търг с тайно
наддаване, но при условията на чл. 33 от Закона за собствеността. Т.е търг ще
се извърши, ако дарителят по договора от преди два месеца, който е подал
заявление за придобиване на общинския имот, не желае да се ползва от
резултатите на заявлението си.
На
29.07.2021 г. Общински съвет Силистра е приел предложението на Кмета на
Общината за прехвърляне на дарените 18 кв.м. идеални части, ведно с други
идеални части, така щото дарителят да придобие 509 кв.м. в идеални части от
сградата в центъра на гр.Силистра. /Решение № 564 по протокол № 23 от
29.07.2021 г. на Общ.Съвет Силистра/. Следва да се отбележи, че Решението
включва текст „ търг с тайно наддаване“, но тази фраза е активна, ако и
доколкото заинтересованото лице – дарител на 18-те квадрата площ „ДМС“ ЕООД, по
реда на чл. 33 от Закона за собствеността, не желае да получи това, което е
заявил със заявление от 18.05.2021 г. - т.е. прекратяване на „съсобственост“ по
привилегирования състав .
Били
проведени обществени протести, отразени в медиите.
По
реда на ЗМСМА Областният управител на област Силистра оспорил решението за
прехвърляне на имот - общинска собственост, по което било образувано адм. дело № 164 /
2021 г. по описа на АС-Силистра;
В
последствие, по реда на чл. 16 от АПК, решението било протестирано и от Окръжна
прокуратура Силистра. Обърнато е внимание че Решението е незаконосъобразно и
поради инцидентната нищожност на дарението, послужило за приемането му.
С
решение № 21 от 25.03.2022 г.по адм. дело 164 / 2021 г. Решението на Общински
Съвет - Силистра било отменено като незаконосъобразно.
От
правна страна - Кметът на Общината е задължен субект за предоставяне на
обществена информация по чл. 3, ал. 1 от ЗДОИ по отношение на информацията –
официална и служебна, която се създава и съхранява от него.
Търсената
от заявителя информация следва да бъде квалифицирана като служебна информация
по смисъла на чл. 11 от ЗДОИ, която се събира, създава и съхранява
във връзка с официалната информация, както и по повод дейността на органите и
на техните администрации, за която няма пречки да бъде предоставена на
молителя. При наличие на обществена информация по смисъла на закона, чието
предоставяне не е ограничено от специалните норми на ЗДОИ, всяко лице има право
на достъп до нея.
Съдът
приема, че договорните условия за дарение на недвижим имот в полза на Община
Силистра /чл. 34 от Закона за общинската
собственост/,
представляват обществена информация. Този характер следва от нормативните
изисквания – общината, като публично-правен субект, е нормативно задължена да
сключва договори в обществен интерес, който и в този случай е синоним на
общинския интерес. В тази връзка и законодателят е предвидил преди придобиване
на дарение на имот, Общината да получи Решение от местния орган на власт, който
се разпорежда с общинско имущество – Общинския съвет. Едва след такова решение
по чл. 21, ал. 1, т. 8 от ЗМСМА кметът на общината би могъл да издаде заповед
за придобиването на дарение на недвижим имот. В тази връзка законодателят е
предвидил и друга форма за действителност на сделките с недвижим имот – Решение
на Общ. Съвет и заповед на Кмета, която форма е различна от нотариалната - тази,
която е използвана при процесния договор за дарение /НА № 139, том II, дело № 222 от 13.05.2021 г./
Информацията,
обективирана в поискания договор,е еманация на „надделяващ обществен интерес“
по смисъла на § 1, т.6 от ДР на ЗДОИ, защото сочи как,съобразно какви правила
Общината се разпорежда с конкретно общинско имущество. Цитираният
"надделяващ обществен интерес" е налице, когато чрез исканата
информация се цели разкриване на корупция и на злоупотреба с власт, повишаване
на прозрачността и отчетността на субектите по чл. 3 то ЗДОИ.
Както
бе споменато по-горе и в заключение, съдът приема, че оспорената Заповед следва
да се отмени поради противоречие с материалния закон – отменително основание по
чл. 146, т. 4 от АПК. Съгласно чл. 173, ал. 2 АПК, делото следва да се изпрати на Кмета
на Общината като преписка, който при спазване на изискванията на ЗДОИ следва да
предостави на жалбоподателя исканата с неговото заявление информация, която се
съхранява в Община Силистра.
По
аналогичен случай е и практиката на ВАС -
Решение № 12151 от 24.09.2013 г. на ВАС по адм. д. № 6177 / 2013 г., VII о.
По
изложените съображения и на основание чл. 172, ал. 2 и чл. 173, ал. 2 от АПК, съдът
Р Е Ш И:
ОТМЕНЯ т. 1-ва от Заповед № 858#1 от
09.02.2022 г. на кмета на Община Силистра по Заявление с вх. № К 858 /
28.01.2022 г., с която се отказва достъп до обществена информация, обективирана
в договор за дарение сключен между дарител „ДМС“ ЕООД Силистра и получател на
дарението Община Силистра от 13.05.2021 г.
ВРЪЩА
преписката на Кмета на Община Силистра за произнасяне по т. 1 от заявлението,
съобразно дадените указания в мотивите на решението по прилагането на закона,
като съответно личните данни се заличат.
Произнасянето
на Кмета на община Силистра следва да се извърши в 14-дневен срок от влизане в
сила на настоящото съдебно решение.
По
делото като заинтересовано лице участва „ДМС“ ЕООД, ЕИК: *********, представлявано
от М.Ст.Д..
Решението
е окончателно.
СЪДИЯ: