Решение по дело №361/2018 на Районен съд - Исперих

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 25 март 2019 г.
Съдия: Елица Денчева Бояджиева Георгиева
Дело: 20183310200361
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 5 декември 2018 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

 28/ 25.03.2019г., град  Исперих

 

В     И М Е Т О    Н А    Н А Р О Д А

 

 

РАЙОНЕН СЪД - ИСПЕРИХ

на дванадесети март, две хиляди и деветнадесета година

в публично заседание в следния състав :

                                       

ПРЕДСЕДАТЕЛ : ЕЛИЦА БОЯДЖИЕВА-ГЕОРГИЕВА

 

Секретар : Детелина Витанова

Прокурор :

Като разгледа докладваното от СЪДИЯТА

АНДело № 361 по описа за 2018 година,

за да се произнесе взе предвид следното :

 

Производството е по реда на чл.59 и сл. от ЗАНН.

                Постъпила е жалба вх.№ 4635/ 05.12.2018г. от Б.Р.Р. ***, община Исперих, област разградска, ул.“Дунав“ № 2 против Наказателно постановление № 59/ 08.11.2018г. на Директора на РИОСВ – Русе, с което за нарушение по чл.151, ал.2, т.6 в.в. чл.19, ал.3, т.15 от Закона за управление на отпадъците, на осн. чл.151, ал.2, т.6 от същия закон на жалбоподателя е наложено административно наказание „Глоба“ в размер на 4000.00лв. Жалбоподателя счита наказателното постановление за незаконосъобразно поради което моли за неговата цялостна отмяна. На първо място изтъква, че не са посочени коректно неговата възраст, точен адрес и ЕГН. На следващо място счита, че посочените като доказателства в НП АУАН и Констативен протокол не са валидни доказателствени средства. Счита, че неправилно за нарушение на 15.08.2018г. му е съставен АУАН, след като на същата дата му е било дадено предписание за преодоляване негативните последици на нарушението до 31.08.2018г. Твърди, че е нямало как на 15.08.2018г. да изпълни предписание дадено на 26.08.2018г., както било посочено в АУАН-а. На следващо място жалбоподателя твърди, че с писмо е поискал от административно-наказващият орган да бъде удължен срокът за изпълнение на първото предписание, но не е получил отговор на същото. Б. Рудаф сочи, че е изпълнил предписанията на РИОСВ и към настоящият момент замърсените терени са почистени.

         В съдебно заседание жалбоподателят не се явява. Изпратеният от него процесуален представител поддържа жалбата и моли по същество, същата да бъде уважена изцяло.

За въззиваемата страна – РИОСВ – Русе се явява процесуален представител, който оспорва жалбата и моли Наказателното постановление да бъде изцяло потвърдено.

За РП-Исперих уведомени, не се явява представител и не вземат становище по жалбата и атакувания административен акт.

Съдът след преценка на събраните по делото писмени и гласни доказателства намира за установена следната фактическа обстановка: На 26.07.2018 година служители на въззиваемия извършили проверка по повод получено сигнално писмо в РИОСВ – Русе за наличие на незаконно сметище в близост до жп линията в град Исперих в имот № 32874.201.49 – общинска собственост. При извършената проверка служителите на въззиваемия установили, че на терена на имота попадащ между улица „Ангел Кънчев“ и ЖП линия, срещу склад за строителни материали стопанисван от ЕТ „Ренета Станчева“ и бетонов възел , стопанисван от ЕТ „Стоянов Стоянов И“ са налични изхвърлени отпадъци, предимно строителни, парчета бетон, тухли, керемиди и други, излезли от употреба гуми, опаковки – пластмасови и хартиени от разопаковане на стоки и битови отпадъци. Било дадено указание установеният замърсен участък да бъде почистен от собственика до 09.08.2018г.

На 15.08.2018г. служители на въззиваемия извършили повторна проверка на незаконното сметище, като установили че предписанието от 26.07.2018г. за почистване на имот № 32874.201.49  не е изпълнено от собственика. Било дадено ново предписание за почистване със срок до 31.08.2018г. Срещу жалбоподателя бил съставен АУАН, въз основа на който е издадено обжалваното Наказателно постановление.

По делото е назначена съдебно-техническа експертиза, която е дала заключение че за процесният имот  № 32874.201.49 няма съставени актове за собственост. В съдебно заседание вещото лице обяснява, че в Кадастралната карта на град Исперих имотът фигурира като Общинска публична собственост, територия – Урбанизирана, начин на ползване – За друг вид озеленени площи, с площ 3367 кв.м.

Описаната фактическа обстановка се установява от свидетелските показания на актосъставителя Г.И. и свидетелите по акта Г.С. и Р.П., от приобщеният писмен доказателствен материал съдържащ се в административно-наказателната преписка и от извършената експертиза.

  С оглед изложеното от фактическа страна, съдът направи следните правни изводи :  Жалбата е допустима, като подадена в срока по  чл.59, ал.2 от ЗАНН, от лице, което има право на жалба и против подлежащ на обжалване адм. акт.

         Разгледана по същество, е неоснователна.

От формална страна съдът счита, че АУАН и обжалваното НП са съставени при спазване на изискуемите за тяхната валидност форма и съдържание, в предвидените за това срокове и от надлежен орган, в рамките на компетенциите му.  При преценка на законосъобразността на наказателното постановление следва, обаче, да бъде изследван въпросът дали описаното в наказателното постановление нарушение е било действително извършено. Безспорно в производството се установява, че на 26.07.2018 година, служители на въззиваемия са установили незаконно сметище в имот – общинска собственост съгласно разпоредбата на чл.2, ал.1, т.1 от Закона за общинската собственост в.в. чл.61, ал.1 от ЗУТ. На кмета на община Исперих, който  съгласно чл.19, ал.3, т.15 от Закона за управление на отпадъците  отговаря за  предотвратяването на изхвърлянето на отпадъци на неразрешени за това места и/или създаването на незаконни сметища и организиране на почистването им е било дадено предписание констатираното незаконно сметище да бъде почистено в срок до 09.08.2018г. Последвала е втора проверка от контролните органи – на 15.08.2018г. при която е било установено, че замърсеният участък продължава да не е почистен. Така е констатирано нарушение по чл.151, ал.2, т.6 от Закона за управление на отпадъците, тъй като кмета не е организирал в дадения срок почистването на замърсеният участък установен при предходната проверка. тази норма визира три изпълнителни деяния, като е установено, че жалбоподателя е осъществил третото посочено такова – не е организирал почистването на незаконното сметище. Правилно и законосъобразно е наложена санкция в размер на 4000.00лв., малко над установеният минимален размер по чл.151, ал.2, т.6 от Закона за управление на отпадъците, като е съобразен характера и тежестта на извършеното нарушение, обстоятелството че непочистването е могло да доведе до тежки последици за железопътната инфраструктура и живота и здравето на гражданите, които пътуват с влакове. Ирелевантно за случая е обстоятелството, че е било подадено искане за удължаване на срока за изпълнение на предписанието на 09.08.2018г. Такова се твърди от жалбоподателя, но копие на такова писмо не е представено в производството. Законът за управление на отпадъците не предвижда удължаване срокът на дадени предписания. Длъжностните лица са длъжни да изпълняват указанията на контролните органи съобразно дадените предписания в срок, а видно от доказателствата по делото Кмета на община Исперих не е изпълнил предписанието на служители на РИОСВ от 26.07.2018г. в срок.

Съдът не споделя нито един от развитите доводи в жалбата. При цитиране на Констативен протокол № 72-ГИ в АУАН-а и Наказателното постановление очевидно е допусната техническа грешка при изписване на месеца на издаване на протокола – той е от 26.07.2018г., а не както е              отразено – 26.08.2018г., но тази техническа грешка не може да бъде основание за отмяна на обжалваното наказателно постановление, тъй като цитирания протокол е приложен към административно-наказателната преписка и от него ясно може да се види месеца на издаване, в този смисъл правата на жалбоподателя не са нарушени по никакъв начин. Не е налице и твърдяното нарушение по чл.42, т.6 от ЗАНН и чл.57, ал.1, т.4 от ЗАНН. Както в АУАН-а, така и в наказателното постановление са посочени трите имена на нарушителя и неговото длъжностно качество, както и служебният му адрес, тъй като се санкционира в качеството му на Кмет и в този смисъл посочените идентификационни белези позволяват в пълна степен да бъде установен конкретния нарушител и без да се посочва Единният му граждански номер. ЗАНН не изисква като адрес да бъде посочен личният такъв на лицето.  

Не следва да намери приложение и разпоредбата на чл.28 от ЗАНН – маловажен случай, тъй като нарушения свързани с опазването на околната среда, до колкото касаят живота и здравето на гражданите, както и тяхната безопасност не могат да бъдат разглеждани като маловажни такива, предвид трайните тежки негативни последици до които могат да доведат.

По изложените съображения  Наказателно постановление № 59/ 08.11.2018г. на Директора на РИОСВ – Русе следва да бъде потвърдено изцяло като правилно и законосъобразно.

   Воден от горното и на основание чл.63, ал.1 от ЗАНН, съдът

 

Р  Е  Ш  И :

 

ПОТВЪРЖДАВА Наказателно постановление № 59/ 08.11.2018г. на Директора на РИОСВ – Русе, с което на жалбоподателя Б.Р.Р. ***, община Исперих, област разградска, ул.“Дунав“ № 2 е наложена глоба в размер на 4000.00 лв. за нарушение по чл.151, ал.2, т.6 в.в. чл.19, ал.3, т.15 от Закона за управление на отпадъците изразяващо се в това, че лицето в качеството си на кмет на община Исперих не е предприело мерки за почистване на отпадъци изхвърлени на неразрешено за това място – имот № 32874.201.49 в срок даден от контролните органи  КАТО ПРАВИЛНО И ЗАКОНОСЪОБРАЗНО.

Решението подлежи на касационно обжалване пред Административен съд-гр.Разград в 14-дневен срок от съобщаването му на страните.

                                  

                                                              

РАЙОНЕН СЪДИЯ :