Определение по дело №602/2019 на Административен съд - Добрич

Номер на акта: 363
Дата: 24 септември 2019 г. (в сила от 24 октомври 2019 г.)
Съдия: Красимира Керанова Иванова
Дело: 20197100700602
Тип на делото: Частно административно дело
Дата на образуване: 20 септември 2019 г.

Съдържание на акта Свали акта

О П Р Е Д Е Л Е Н И Е

гр. Добрич,  24.09.2019 г.

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД - ДОБРИЧ, в закрито заседание, на двадесет и четвърти септември две хиляди и деветнадесета година, в състав:

ПРЕДСЕДАТЕЛ: КРАСИМИРА ИВАНОВА

разгледа докладваното от председателя частно административно дело № 602 от 2019 г. по описа на АдмС - Добрич и за да се произнесе, взе предвид следното:

Производството по делото е образувано по Молба вх. № 2579/ 20.09.2019 г. от И.К.Ч. за прекратяване на предприети с писмо изх. № ЛР – 04 – 2203/ 16.09.2019 г. действия на Директора на Териториално поделение „Държавно ловно стопанство Тервел“, с което във връзка с постъпило писмо вх. № ЛР – 01 - 2168/ 12.09.2019 г. на СЛР „ЛРД Тервел“, гр. Тервел и проведено заседание на УС на 08.07.2019 г. и на основание чл. 23а, ал. 3 от ЗЛОД,  И.К.Ч. е поканен да представи на Директора на ТП „ДЛС Тервел“ ловния си билет.

Молителят настоява, че са налице условията на чл. 250 от АПК, с оглед на което иска да бъде постановено Разпореждане, по силата на което да бъдат преустановени действията, обективирани в писмото.

С разпореждане № 849/ 20.09.2019 г. Административен съд – Добрич е оставил производството по делото без движение. На основание чл. 252, ал. 2 от АПК, е задължил Директора на Териториално поделение „Държавно ловно стопанство Тервел“ да заяви в срок от 1 (един) час от получаване на съобщението писмено, съответно да представи доказателства, извършват ли се и какви действия във връзка с горното писмо и отнет ли е ловният билет на лицето.

Тъй като в поставения срок Разпореждането не е изпълнено, съдът е изпратил нов имейл на ответника, като му е указал допълнително да представи и писмо вх. № ЛР – 01 - 2168/ 12.09.2019 г. на СЛР „ЛРД Тервел“, Протокола от заседанието на УС на Сдружението, както и други доказателства, ако има такива, послужили за издаване на оспореното писмо. Указал е, че ще му бъде наложена санкция при неизпълнение и на това Разпореждане, тъй като препятства произнасянето по спора със своите действия. Доколкото се касае за бързо производство, движението, по което е оставено без движение до представяне на необходимите доказателства и е даден втори срок на ответника предвид почивните дни (21.09.2019 г. – събота, 22.09.2019 г. – Ден на независимостта и оттам почивен ден и 23.09.2019 г.) до 10.00 часа на 24.09.2019 г., на 24.09.2019 г. в 8.26 часа е получен имейл вх. № 2589/ 2019 г. с конкретни изявления за липсата на отнемане на ловния билет, основанието за издаване на оспореното писмо и доказателства към основанието за отнемане на ловния билет на молителя.

Същевременно на 20.09.2019 г., в изпълнение указанията на съда, с вх. № 2588/ 2019 г. от молителя е получено писмо, с което заявява, че не е отнет ловният му билет, като уточнява, че с искането си до съда цели спиране на действията от страна на административния орган досежно започнатата процедура по отнемане, респ. покана за предаване на ловен билет и извършването на по – нататъшни действия по реда на чл. 23а от Закона за лова и опазване на дивеча (ЗЛОД) – действия по вписване в регистър по чл. 23, ал. 7 от ЗЛОД и Уведомяване на МВР за отнемане на издадено разрешение за носене и употреба на огнестрелни оръжия и боеприпаси за ловни цели, при невлязло в сила решение на УС на ЛРС – Тервел.   

При така направените уточнения и представени доказателства пречките за произнасяне са отстранени, поради което съдът, за да се произнесе, предвид събраните доказателства и направеното искане, съобрази следното:

С писмо изх. № 96/ 12.09.2019 г. Сдружение на ловците и риболовците „ЛРД Тервел“ уведомява Директора на ТП „ДЛС Тервел“, че ловецът И.К.Ч. от ЛД „Безмер“ има наложено наказание изключване от състава на Сдружението, като се моли в съответствие с чл. 23а, ал. 3 от ЗЛОД да му бъде отнет билетът за лов.

Към писмото е приложено препис – извлечение от Протокол № 5 от заседание на УС на СЛР „ЛРД Тервел“, с т. 5 по който е взето Решение № 3 от 08.08.2019 г., което гласи:

„Управителния съвет на СЛР „ЛРД Тервел“ на основание чл. 25, ал. 1, буква „е“ от Устава на сдружението и в съответствие с чл. 25, ал. 2, буква „д“ от Устава, за злоупотреба с парични средства и имущество на сдружението налага наказание „изключване“ на ловеца И.К.Ч. от състава на сдружението“.

В становището си Директорът на ТП ДЛС Тервел заявява, че към момента ловният билет на И.К.Ч. фактически не е отнет. Към лицето е отправена покана за доброволното му предоставяне в ДЛС Тервел. По отношение основанието за изпращане на писмото ответникът се позовава на писмото на УС на Сдружението и посочва, разпоредбата на чл. 23а, ал. 1 от ЗЛОД, съгласно който изключването на ловец от ловното сдружение се извършва с решение на управителния съвет. В тази връзка цитира полученото писмо и указва, че на основание чл. 23а, ал. 3 от ЗЛОД директорът на държавното горско стопанство или държавното ловно стопанство отнема билета за лов на лицето по чл. 23а, ал. 1 от с.з. Допълва, че основанието за отнемане не е негова заповед, а решението на УС, като с оглед времевия хоризонт – Решение на УС от 08.08.2019 г. е получено в ДЛС Тервел на 12.09.2019 г., е счел, че е изминал срокът за обжалване на решението на УС. От получената чрез съда молба – искане е установил, че връчването на Решението на засегнатото лице е станало едва на 17.09.2019 г. Заявява, че след получаване на поканата И.Ч. не го е уведомил, че фактически Решението на УС не му е връчено. Изразява становище, че по никакъв начин не е нарушил правата на молителя, доколкото изпратената от него покана е изявление на неговото най – добронамерено и чисто човешко отношение към И.К.Ч. с цел да изпълни своите задължения, а същевременно да запази неговото достойнство.

При така изяснена фактическа обстановка, след преценка на събраните по делото доказателства и становищата на страните, съдът намира искането за недопустимо по следните съображения:

Съгласно ЗЛОД при наличие на обстоятелство по чл. 23а, ал. 1 от ЗЛОД и ако са изпълнени условията по ал. 2 в съответствие с ал. 3 и ал. 4, следва Директорът на ТП „ДЛС Тервел” да предприеме следните действия: да отнеме билета за лов на лицата по ал. 1; в 7 – дневен срок от отнемане на билета за лов да впише това обстоятелство в регистъра по чл. 23, ал. 7 и да уведоми писмено МВР за отнемане на издаденото разрешително и за носене и употреба на огнестрелни оръжия и боеприпаси за ловни цели.

По делото е приложен Уставът на Сдружението.

Не са налице доказателства кога е връчено Решението на УС на наказаното лице, като е налице само изявление в тази насока от молителя. По този факт не е повдигнат обаче спор от ответника, поради което съдът го приема за установен, както е заявен.

С разпоредбата на чл. 250 от дял IІІ, глава ХV на АПК е регламентирана защита срещу всякакви фактически действия на административните органи и техните длъжностни лица, които не са административни актове и не се извършват в изпълнение на административни актове или закона. Следователно производството по този ред е допустимо в хипотезите, когато са налице фактически действия, извършвани от административен орган или длъжностно лице, които не произтичат от сочените основания, какъвто не е настоящият казус. Освен това, за да се допустимо искането по този ред, действията трябва да не са приключили към момента на подаване на искането.

Представените доказателства налагат извода, че действията на Директора на ТП „ДЛС Тервел” са в изпълнение на  закона.  Съгласно чл. 23а, ал. 1 от Закона за лова и опазване на дивеча изключването на ловец от ловното сдружение се извършва с решение на управителния съвет. Видно от Протокол от заседание на  Управителния съвет на СЛР „Ловно- рибарско дружество Тервел” от 08.08.2019 г., по т. 5 е взето Решение за изключване на И.К.Ч. от състава на Ловно - рибарско дружество Тервел, на основание съответни текстове от Устава на Сдружението, а именно – чл. 25, ал. 1, буква „е“ и чл. 25, ал. 2, буква „д“ от Устава. Съгласно чл. 25, ал. 2, буква „д“ във връзка с чл. 25, ал. 1, буква „е“ от Устава на Сдружението  наказанието „изключване“ се налага за нарушение от членовете на Сдружението, които са злоупотребили с парични средства и имуществото на Сдружението. (л. 13) Съобразно чл. 25, ал. 5 от Устава, наказанията се налагат от Управителния съвет на Сдружението след изслушване на нарушителя. С текста на чл. 25, ал. 5, 6 и 7 е уредена процедурата по налагане на наказанията, уведомяване на нарушителя и обжалване на наложените наказания.  

В 7 - дневен срок от приемането на решението на управителния съвет за изключване на лице от състава на ловното сдружение председателят на сдружението уведомява писмено за това директора на държавното горско стопанство и съответното държавно ловно стопанство, съгласно чл. 23а, ал. 2 от ЗЛОД и чл. 25, ал. 11 от Устава. С текста на чл. 23а, ал. 3 от ЗЛОД е разписано задължението на Директора на държавното горско стопанство или държавното ловно стопанство да отнеме билета за лов на наказаното лице.  В 7 - дневен срок от отнемане билета за лов по ал. 3 административният орган вписва това обстоятелство в регистъра по чл. 23, ал. 7 и уведомява писмено Министерството на вътрешните работи за отнемането на издаденото разрешение за носене и употреба на огнестрелни оръжия и боеприпаси за ловни цели.

При така уредените отношения, търсената защита е извън предмета на производството по чл. 250 и следващите от АПК, тъй като се касае за дейност по изпълнение на закона - чл. 23а, ал. 3 от ЗЛОД. Директорът на ТП ДЛС Тервел е длъжен да отнеме ловния билет на лицето, което е изключено от ловното сдружение, при положение, че е уведомен за решение на Управителния съвет на Сдружението. В случай че административният орган не изпълни това задължение, то той подлежи на административна санкция - глоба по смисъла на чл. 83г от ЗЛОД.   

Като е съобразил разпоредбата на чл. 23а от ЗЛОД, както и постановеното решение на УС на Сдружението, с което молителят е изключен, ответникът е отправил процесното писмо - покана, с което е указал да бъде върнат ловният билет. Настоящият състав приема, че се касае именно за покана, още повече, че в писмото няма дори срок, в който следва да бъде предоставен билетът.

Съгласно разпоредбата на чл. 250 от АПК, всеки,който има правен интерес, може да иска прекратяване на действия, извършвани от административен орган или длъжностно лице, които не се основават на административен акт или на закона. Производството по този ред е предвидено за защита срещу всякакви фактически действия, които не се извършват в изпълнение на административни актове или на закона, т.е. това е ред за защита от неоснователни действия от името на администрацията, които не се извършват в изпълнение на индивидуален или общ административен акт и не произтичат пряко от закона. Тълкуването на разпоредбата, както и предвиденото незабавно производство по отправено искане по този ред, налагат извода, че безспорно следва да се установи извършването първо на някакви фактически действия, които да не са приключили към момента на подаване на искането, след което, ако такива са предприети от органа, да се прецени, доколко те се извършват въз основа на влязъл в сила административен акт или на закон. В конкретния случай е вярно, че поканата е отправена преждевременно, но доколкото това е само една покана, то тя не нарушава правата на молителя. Същевременно от ответника, с изпращане на писмото, не са предприети фактически действия, а правни такива, които ползват като основание разпоредбата на чл. 23а, ал. 3 от ЗЛОД, като същевременно с изпращането на писмото и неговото получаване, тези действия са приключили. 

При така сторения анализ на фактическата обстановка, ведно с приложимите материални разпоредби, се налага изводът за недопустимост на искането, поради липса на предпоставка, визирана в разпоредбата на чл. 250 от АПК. Извършваните от ответника действия не могат да бъдат квалифицирани като фактически. Доводите, развити от молителя, за липса на предпоставките  на чл. 23а от ЗЛОД за отнемане на ловния билет, е недопустимо да се обсъждат в това производство, тъй като са по същество на спора. Защитата, която молителят следва да предприеме, е тази по обжалване на Решението на УС на Сдружението, като срокът за това обжалване, съгласно чл. 25, ал. 6 от Устава, предвид твърдението за датата на получаване на уведомяването за наложеното наказание, все още не е изтекъл.

С оглед горното, съдът намира, че Молбата, съдържаща искане по чл. 250 АПК, е недопустима, което е пречка за разглеждане на производството по същество.   

Предвид изложеното, Административен съд – Добрич, І състав,

О П Р Е Д Е Л И:

ОСТАВЯ БЕЗ РАЗГЛЕЖДАНЕ Молба вх. № 2579/ 20.09.2019 г. от И.К.Ч. за прекратяване на предприети с писмо изх. № ЛР – 04 – 2203/ 16.09.2019 г. действия на Директора на Териториално поделение „Държавно ловно стопанство Тервел“, с което във връзка с постъпило писмо вх. № ЛР – 01 - 2168/ 12.09.2019 г. на СЛР „ЛРД Тервел“, гр. Тервел и проведено заседание на УС на 08.07.2019 г. и на основание чл. 23а, ал. 3 от ЗЛОД,  И.К.Ч. е поканен да представи на Директора на ТП „ДЛС Тервел“ ловния си билет.

ПРЕКРАТЯВА производството по частно адм. д. № 602 по описа на Административен съд - Добрич за 2019 г.                                

Определението подлежи на обжалване в тридневен срок  от издаването му пред Върховен Административен съд.                                                                                                                                                    

 

СЪДИЯ: