Решение по дело №358/2022 на Административен съд - Шумен

Номер на акта: 36
Дата: 16 март 2023 г.
Съдия: Маргарита Йорданова Стергиовска
Дело: 20227270700358
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 1 декември 2022 г.

Съдържание на акта

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

 

№.............

град Шумен, 16.03.2023г.

 

В  ИМЕТО  НА  НАРОДА

 

 

 

Административен съд – град Шумен, в публичното заседание на двадесет и трети февруари две хиляди двадесет и трета година в състав:

 

                 Административен съдия: Маргарита Стергиовска

 

при участието на секретаря В. Русева Велчева, като разгледа докладваното от административния съдия АД № 358 по описа за 2023 година на Административен съд – гр.Шумен, за да се произнесе, взе предвид следното:

Производството е по реда на чл.145 и следващите от Административно процесуалния кодекс (АПК), във връзка с чл.148 от Закона за ветеринарномедицинската дейност (ЗВД).

Образувано е по депозирана жалба от „А.“ ООД, ЕИК ********* със  седалище и адрес на управление ***, представлявано от управителя А.П.А., чрез адвокатско дружество „С. ***, против Акт за обезщетение на умрели /убити животни, унищожени суровини и храни от животински произход, фуражи, фуражни суровини, фуражни добавки и инвентар, издаден на 28.09.2022г. от Областна дирекция по безопасност на храните (ОБДХ) – Пловдив, връчен на дружеството  жалбоподател на 29.09.2022 г.     

В жалбата се изразява несъгласие с така постановения акт, като са изложени съображения за неговата незаконосъобразност. Оспорващият счита за незаконосъобразно редуцирането на обезщетението с 50% от стойността на убитите животни на основание чл.14, т.3 от Наредбата за условията и реда за разходване на средствата за обезщетяване на собствениците на животни в случаите по чл.47, ал.1 от ЗВД, като сочи, че общата оценка на убитите животни е 337 824 лв., а определеното обезщетение е в размер на 168 912 лв. Изложени са съображения за допуснатите нарушения на материалния закон при издаването на процесния акт. Сочат се и допуснати процесуални нарушения, а именно неспазен срок за издаване на оспорения акт, липса на констативен протокол по чл. 11, ал.1, т. 2 от Наредбата, както и липса на мотивирано становище, съгласно изискванията на чл.11, ал.1 от Наредбата.

Административния акт се оспорва и в частта относно наложеният коефициент на редукция по Наредбата за условията и реда за разходване на средствата за обезщетяване на собствениците на животни в случаите по чл. 47, ал. 1 от ЗВД в размер на 50% от предвиденото обезщетение, като се твърди, че дружеството не е извършило твърдените от административния орган нарушения по чл. 14 т.3 от Наредбата и също така не е спазена процедурата за прилагане на коефициента за редукция. Счита се, че в акта липсва позоваване на становище вх. № 4238/26.09.2022 г., което не е и доведено до знанието на оспорващия, поради което не може да бъде прието като мотиви на административния акт, доколкото не е съставено от органа издал акта. Поддържа се, че мотивите за прилагането на този коефициент следва да се намират в мотивите към обжалваният акт.

С оглед всичко изложено е отправено искане до съда за  постановяване на съдебен акт, с който да бъде отменен или изменен Акт за обезщетение на умрели /убити животни, унищожени суровини и храни от животински произход, фуражи, фуражни суровини, фуражни добавки и инвентар, издаден на 28.09.2022 г. от ОДБХ гр. Пловдив, като бъде прието, че наложената редукция е неправилна и незаконосъобразна. Иска се присъждане на сторените разноски за производството.

Ответната страна - Директора на Областна дирекция по безопасност на храните, гр. Пловдив, чрез процесуалния си представител юриск. Цонев изразява становище, че жалбата е изцяло неоснователна. В представени по делото писмени становища се поддържа, че оспорения акт е валиден, правилен и постановен в съответствие с материалното право.

Счита се, че при определяне на обезщетението основателно е бил приложен коефициент на редукция в размер на 50 % по чл.14 т.3 от Наредбата за условията и реда за разходване на средствата за обезщетяване на собствениците на животни.

Поддържа се, че административния акт е издаден от материално компетентния административен орган в изискваната от закона форма. Материалния закон е приложен правилно и не са допуснати съществени нарушения на административно производствените правила.

Отправено е искане за отхвърляне на жалбата като неоснователна, като в полза на администрацията се присъдят сторените разноски по производството.

Съдът като съобрази аргументите изложени от страните, събраните по делото доказателства, обсъдени поотделно и в тяхната съвкупност, приема за установено от фактическа страна следното:

Оспорващото дружество „А.“ ООД, ЕИК ********* със  седалище и адрес на управление ***, представлявано от управителя А.П.А. притежава Удостоверение за регистрация на животновъден обект – птицеферма №980/03.12.2012 г., намиращ се в с. Трилистик, обл. Пловдив с капацитет 64 470 бр. стокови кокошки носачи.

С писмо за изпращане на проби от домашни птици за изследване № 01/05.05.2021г. поради завишена смъртност на животните са изпратени за изследване проби, взети от кокошки носачки от животновъден обект с per. № 3BG16015, находящ се в землището на с. Трилистник, общ. Марица, обл. Пловдив, собственост на „А.“ ООД.

Изготвен е Протокол от изпитване № 164 ИП/05.05.2021г. на Изпитвателна лаборатория „Екзотични и особено опасни инфекции“ при НДНИВМИ, в който е обективирано установена положителна проба за генома на вируса на инфлуенца А (грип) по птиците - Н5-ген.

Със Заповед № РД 11-904/05.05.2021г. на ИД на БАБХ е обявено първично огнище на Инфлуенца А (грип) по птиците в животновъден обект с per. № 3BG16015, находящ се в землището на с. Трилистник, общ. Марица, обл. Пловдив, собственост на „А.“ ООД.

*** дружеството подало Заявление с вх. № 4130/15.10.20221г. за населване на животновъден обект с животни, с което поискало разрешаване за населване на животновъден обект с per. № 3BG16015, находящ се в землището на с. Трилистник, общ. Марица, обл. Пловдив с 33 120 /тридесет и три хиляди сто и двадесет/ броя кокошки носачки, въз основа на което директорът на ОДБХ - Пловдив разрешил поисканото населване с разрешение с изх. № 527/18.10.2021г. считано от 21.10.2021г.

С Писма за изпращане на проби от домашни птици за изследване № 04/15.11.2021г., № 05/15.11.2021г. и № 06/18.11.2021г., поради завишена смъртност на животните са изпратени за изследване проби, взети от кокошки носачки от животновъден обект с per. № 3BG16015, находящ се в землището на с. Трилистник, общ. Марица, обл. Пловдив, собственост на „А.“ ООД, като по пробите от изпратените писма съответно били  издадени от Изпитвателна лаборатория „Екзотични и особено опасни инфекции“ при НДНИВМИ:Протокол за изпитване № 406 ИП/15.11.2021г.;

Протокол за изпитване № 407 ИП/16.11.2021 г.; Протокол за изпитване № 417 ИП/19.11.2021 г., като във всеки от тях е установена се положителна проба за генома на вируса на инфлуенца А (грип) по птиците - Н5-ген.

Със Заповед № РД 11-2713/16.11.2021г. на ИД на БАБХ е обявено първично огнище на Инфлуенца А (грип) по птиците в животновъден обект с per. № 3BG16015, находящ се в землището на с. Трилистник, общ. Марица, обл. Пловдив, собственост на „А.“ ООД.

Издаден бил Акт за обезщетение на умрели /убити животни, унищожени суровини и храни от животински произход, фуражи, фуражни суровини, фуражни добавки и инвентар, издаден на 28.09.2022г. от Областна дирекция по безопасност на храните (ОБДХ) – Пловдив на 33120 бр. кокошки носачки порода Lohmann LSLс общо тегло 61 380.00 лв., с определена цена от 5.50 лв. за кг/ж.т. и обща стойност на умъртвените птици 337 824.00 лв., съгласно експертна оценка.

Въз основа на изготвено становище вх. № 4238/26.09.2022 г. и на основание чл.148 т.1 и чл.109 от ЗВМД и чл.14 т.3 от Наредбата за условията и реда за разходване на средствата за обезщетяване на собствениците на животни е прието, че в случаите по чл.47 ал.1 от ЗВД следва да се наложи редукция в размер на 50 % от полагащото се обезщетение в размер на 168 912 лв.

Като мотиви за прилагане на редукцията в акта административният орган обективирал следното: „На 05.05.2021г. с протокол от изпитване № 164 ИП /05.05.2021г. въз основа на писмо за изпращане на проби № 01/05.05.2021г. при съмнение за заболяването инфлуенца по птиците е констатиран положителен резултат за наличие на Инфлуенца по птиците в животновъден обект № 3BG16015, собственост на „А.“ ООД, находящ се в землището на с. Трилистник, общ. Марица, обл. Пловдив. Със Заповед на Изпълнителния Директор на БАБХ № РД11-904/05.05.2021г., е обявено първично огнище на Инфлуенца по птиците в ЖО № 3BG16015, собственост на „А.“ ООД. Въз основа на протоколи от изпитване за наличието на Инфлуенца по птиците № 406ИП/15.11.2021 г. № 407 ИП/16.И.2021г., № 417ИП/19.П.2021г. на базата на изпратени както следва писма за изпращане на проби № 4/15.11.2021г., № 5/15.11.2021г. и № 6/18.11.2021г., е доказано за повторен път в рамките на една календарна година появата на заболяването Инфлуенца по птиците в ЖО № 3BG16015 собственост на „А.“ ООД, находящ се в землището на с. Трилистник, общ. Марица, обл. Пловдив. .

Със заповед № РД11-2713/16.11.2021г. на ИД на БАБХ е обявено първично огнище на Инфлуенца по птиците в ЖО № 3BG16015 собственост на „А.“ ООД.“

Акт за обезщетение на умрели /убити животни, унищожени суровини и храни от животински произход, фуражи, фуражни суровини, фуражни добавки и инвентар, издаден на 28.09.2022г. от Областна дирекция по безопасност на храните (ОБДХ) – Пловдив бил връчен на дружеството на 29.09.2022 г., което недоволно на 13.10.2022 г. но оспорило с жалба пред Шуменския административен съд.

Изложената фактическа обстановка не се оспорва от страните и се установява от представените и приети по делото писмени доказателства.

Въз основа на така установените факти, съдът формира следните правни изводи:

Предмет на оспорване е Акт за обезщетение на умрели /убити животни, унищожени суровини и храни от животински произход, фуражи, фуражни суровини, фуражни добавки и инвентар, издаден на 28.09.2022г. от Областна дирекция по безопасност на храните (ОБДХ) – Пловдив на 33120 бр. кокошки носачки порода Lohmann LSLс общо тегло 61 380.00 лв., с определена цена от 5.50 лв. за кг/ж.т. и обща стойност на умъртвените птици 337 824.00 лв., съгласно експертна оценка.

По своя характер актът съставлява властническо изявление на административен орган, свързано с изпълнение на правно регламентирана административна дейност, с което се създават права или задължения или пряко и непосредствено се засягат права и законни интереси на неговия адресат. Съдебното обжалване на този вид актове не е изключено с изрична законова разпоредба, поради което те подлежат на съдебен контрол по силата на общата клауза, въведена с разпоредбата на чл.120, ал.2 от КРБ. Оспорването е направено от лице с правен интерес – адресат на акта, за когото същият е породил неблагоприятни правни последици. Жалбата е депозирана в срока по чл.149, ал.1 от АПК и при наличие на правен интерес, поради което е процесуално допустима.

Съгласно разпоредбата на чл.168, ал.1 от АПК съдът следва да се произнесе по законосъобразността на обжалвания административен акт към момента на издаването му, като проверява дали е издаден от компетентен орган и в съответната форма, спазени ли са процесуално правните и материално правните разпоредби по издаването му и съобразен ли е с целта, която преследва законът. Преценявайки фактическите обстоятелства, релевантни за правния спор, както и след проверка на административния акт, съобразно критериите, визирани в разпоредбата на чл.146 от АПК, административният съд приема жалбата за основателна по следните съображения:

При извършения контрол за валидност на оспорения акт, съдът констатира, че същият е издаден директорът на ОДБХ - Пловдив, който е и компетентният орган съобразно чл.148, т.1 от ЗВД.

Според чл. 147, ал. 1 от ЗВД, за изплащане на обезщетение собствениците в срок до три работни дни от датата на умъртвяването, унищожаването или на смъртта на животните, когато същата е настъпила след датата на обявяване на съмнение за възникване на болест по чл. 47, ал. 1 и/или от унищожаването, зародишни продукти, суровини и храни от животински произход, странични животински продукти и продукти, получени от тях, фуражни суровини, фуражни добавки, премикси, комбинирани и медикаментозни фуражи подават заявление до директора на съответната ОДБХ.

Съобразно чл. 148, т. 1 от ЗВМД, въз основа на документите по чл. 147 директорът на ОДБХ, съставя акт за обезщетение по образец, утвърден от изпълнителния директор на БАБХ, в срок до 30 работни дни от датата на умъртвяването, унищожаването или на смъртта на животните, когато същата е настъпила след датата на обявяване на съмнение за възникване на болест по чл. 47, ал. 1, и изплаща обезщетението в срок до 30 дни от датата на влизането в сила на изготвения акт със средства от бюджета на БАБХ или с целево предоставени средства от държавния бюджет; при определяне на размера на обезщетението може да се наложи коефициент на редукция, определен съгласно наредбата по чл. 109.

По делото няма спор, а и това се установява от доказателствата по делото, че в срока по чл. 147, ал. 1 от ЗВМД, тоест в рамките на три работни дни от датата на умъртвяването жалбоподателя е подал заявление, с което е поискал да бъде обезщетен за умрели/убити общо 33120 собствени нему животни.

Видно от изготвена експертна оценка вх. № 4034/13.09.2022 г. е определена цена за 1 бр. птица в размер на 10. 20 лв., респ. в размер на 337 824 лв. за 33 120 бр. умъртвени птици. Тези обстоятелства не са спорни между страните. С процесния административен акт обаче е определена редукция в размер на 50 % от полагащото се обезщетение в размер на 168 912 лв. по реда на чл.14 т.3 от Наредбата за условията и реда за разходване на средствата за обезщетяване на собствениците на животни.

Спорът по делото се свежда до преценка дали в случая е приложима разпоредбата на чл.14 ал.3 от  Наредбата за условията и реда за разходване на средствата за обезщетяване на собствениците на животни, доколкото оспорващият счита, че му се дължи обезщетение в размер, определен в експертната оценка 337 824 лв., с която е съгласен.

Съгласно чл. 148, т. 1 от ЗВМД, при определяне на размера на обезщетението може да се наложи коефициент на редукция, определен съгласно наредбата по чл. 109. Съобразно чл. 14, т. 3 от Наредба за условията и реда за разходване на средствата за обезщетяване на собствениците на животни в случаите по чл. 47, ал. 1 от Закона за ветеринарномедицинската дейност, коефициент на редукция в размер 50 на сто от стойността на полагащото се обезщетение съгласно ЗВД се налага при: положителни резултати от извършено вирусологично или серологично изследване за втори път за болест по чл. 47, ал. 1 от ЗВД на проби, взети от животни от животновъден обект, който повторно е населен след констатирано в него огнище на особено опасна заразна болест, за период една година от датата на повторното населване на животните, с изключение на случаите по чл. 142, ал. 1, т. 6 и/или 7 от ЗВД.

В Раздел III от Наредба за условията и реда за разходване на средствата за обезщетяване на собствениците на животни в случаите по чл. 47, ал. 1 от Закона за ветеринарномедицинската дейност са регламентирани условията и реда за налагане на редукция. В чл. 10 ал.2 от Наредбата е разписано, че редукция се налага за нарушения по чл.12-15 на собствениците на животни. Съгласно чл.11 ал.1 от цитираната наредба, коефициент на редукция върху размера на обезщетението се налага от директора на ОДБХ след изготвяне на мотивирано становище от началника на отдел "Здравеопазване на животните", когато: 1. са констатирани нарушения по чл. 1215 и не са отстранени за период от една година преди възникването на огнище на особено опасна заразна болест по чл. 47, ал. 1 от ЗВД, както и до един месец от обявяването на огнището със заповед на изпълнителния директор на БАБХ; 2. официалният ветеринарен лекар е съставил констативен протокол за нарушенията по т. 1.

Видно от представеното по делото Становище вх. № 4238/26.09.2022 г., на основание чл.148 т.1 и чл.109 от ЗВМД и чл.14 т.3 от Наредбата за условията и реда за разходване на средствата за обезщетяване на собствениците на животни е препоръчано в случаите по чл.47 ал.1 от ЗВД да се наложи редукция в размер на 50 % от полагащото се обезщетение в размер на 168 912 лв.

Като мотиви за прилагане на редукцията е прието, че: „На 05.05.2021г. с протокол от изпитване.№ 164 ИП /05.05.2021г. въз основа на писмо за изпращане на проби № 01/05.05.2021г. при съмнение за заболяването инфлуенца по птиците е констатиран положителен резултат за наличие на Инфлуенца по птиците в животновъден обект № 3BG16015, собственост на „А.“ ООД , находящ се в землището на с. Трилистник, общ. Марица, обл. Пловдив. Със Заповед на Изпълнителния Директор на БАБХ № РД11-904/05.05.2021г., е обявено първично огнище на Инфлуенца по птиците в ЖО № 3BG16015, собственост на „А.“ ООД. Издадени са и Заповеди № 265/07.05.2021 г. , № 266/07.05.2021г. и № 267/07.05.2021г. на Директора на ОДБХ гр. Пловдив за определяне комисия която да упражни контрол при принудителното убиване по хуманен начин на засегнатите птици в ЖО № 3BG16015, собственост на „А.“ ООД. С доклад Изх.№ 1140/10.05.2021г. от Директора на ОДБХ гр.Пловдив до ИД на БАБХ същият е уведомен за предприетите действия по ликвидиране на огнището на Инфлуенца по птиците в обект № 3BG16015, собственост на „А.“ ООД, находящ се в землището на с. Трилистник, общ. Марица, обл. Пловдив.

На 15.10.2021г. с Вх. № 4130/15.10.2021г. в ОДБХ гр. Пловдив постъпва заявление за населване с животни подадено от „А.“ ООД в което същите заявяват желанието си ЖО № 3BG16015 да бъде населен с 33 120 бр. кокошки носачки.

На 18.10.2021 г. „А.“ ООД получават разрешение за населване с животния № 527/ 18.10.2021г. считано в сила от 21.10.2021г.

Въз основа на протоколи от изпитване за наличието на Инфлуенца по птиците № 406ИП/15.11.2021 г. № 407 ИП/16.И.2021г., № 417ИП/19.П.2021г. на базата на изпратени както следва писма за изпращане на проби № 4/15.11.2021г.,№ 5/15.11.2021г.,№ 6/18.11.2021г. , е доказано за повторен път в рамките на една календарна година появата на заболяването Инфлуенца по птиците в ЖО № 3BG16015 собственост на „А.“ ООД, находящ се в землището на с. Трилистник, общ. Марица, обл. Пловдив.

Със заповед № РД11-2713/16.11.2021г. на ИД на БАБХ е обявено първично огнище на Инфлуенца по птиците в ЖО № 3BG16015 собственост на „А.“ ООД. Съгласно Заповед № 558/16.11.2021г. на Директора на ОДБХ гр. Пловдив е определена комисия която да упражни контрол при принудителното убиване по хуманен начин на засегнатите птици в ЖО № 3BG16015, собственост на „А.“ ООД. С доклад Изх.№ 2538/23.11.2021г. от Директора на ОДБХ гр.Пловдив до ИД на БАБХ същият е уведомен за предприетите действия по ликвидиране на огнището на Инфлуенца по птиците в обект № 3BG16015, собственост на „А.“ ООД , находящ се в землището на с. Трилистник, общ. Марица, обл. Пловдив.

 „На 05.05.2021г. с протокол от изпитване № 164 ИП /05.05.2021г. въз основа на писмо за изпращане на проби № 01/05.05.2021г. при съмнение за заболяването инфлуенца по птиците е констатиран положителен резултат за наличие на Инфлуенца по птиците в животновъден обект № 3BG16015, собственост на „А.“ ООД, находящ се в землището на с. Трилистник, общ. Марица, обл. Пловдив. Със Заповед на Изпълнителния Директор на БАБХ № РД11-904/05.05.2021г., е обявено първично огнище на Инфлуенца по птиците в ЖО № 3BG16015, собственост на „А.“ ООД. Въз основа на протоколи от изпитване за наличието на Инфлуенца по птиците № 406ИП/15.11.2021 г. № 407 ИП/16.И.2021г., № 417ИП/19.П.2021г. на базата на изпратени както следва писма за изпращане на проби № 4/15.11.2021г., № 5/15.11.2021г. и № 6/18.11.2021г., е доказано за повторен път в рамките на една календарна година появата на заболяването Инфлуенца по птиците в ЖО № 3BG16015 собственост на „А.“ ООД, находящ се в землището на с. Трилистник, общ. Марица, обл. Пловдив“.

Идентични мотиви се съдържат и в процесния Акт за обезщетение на умрели /убити животни, унищожени суровини и храни от животински произход, фуражи, фуражни суровини, фуражни добавки и инвентар, издаден на 28.09.2022г. от Областна дирекция по безопасност на храните (ОБДХ) – Пловдив, които се свеждат до наличието на предпоставките, визирани в разпоредбата на чл.14 т.3 от Наредба за условията и реда за разходване на средствата за обезщетяване на собствениците на животни в случаите по чл. 47, ал. 1 от Закона за ветеринарномедицинската дейност.

В жалбата се навеждат доводи за допуснати процесуални нарушения, на разписаната процедура по чл.11 ал.1 т.1 и т.2 от Наредбата, както и, че горецитираното становище не е сред изброените приложения в издадения Акт за обезщетение на умрели /убити животни, унищожени суровини и храни от животински произход, фуражи, фуражни суровини, фуражни добавки и инвентар, издаден на 28.09.2022г. от Областна дирекция по безопасност на храните (ОБДХ) – Пловдив, връчен на дружеството  жалбоподател на 29.09.2022 г.

Съдът преценява първото възражение за основателно. В случая нито в становището, нито в издаденият  Акт за обезщетение на умрели /убити животни са налице констатации и мотиви относно момента на констатиране на  нарушения по чл. 1215, които не са отстранени за период от една година преди възникването на огнище на особено опасна заразна болест по чл. 47, ал. 1 от ЗВД, както и до един месец от обявяването на огнището със заповед на изпълнителния директор на БАБХ; Липсва и съставил констативен протокол за нарушенията от официалният ветеринарен лекар.

Липсата на приложени по делото констативни актове или др. документи, удостоверяващи извършени нарушения от оспорващия по чл.12-15 от Наредбата, извършването на преценка кога са извършени нарушенията и дали от този момент е изтекъл период от една година преди възникването на огнище на особено опасна заразна болест по чл.47 от ЗВД, респ. кога е обявено по съответния ред такова огнище, както и от кога изтича едномесечния срок от обявяване на огнището със заповед на изп. директор на БАБХ са все пречки за осъществяване на съдебен контрол, доколкото липсва изразена от административният орган воля в тази насока, което прави акта немотивиран, респ. отсъствието на мотиви съставлява съществено процесуално нарушение, обуславящо незаконосъобразност на административния акт.

В този ред на мисли, действително в разпоредбата на чл.10 ал.2 от  Наредбата е разписано, че редукция се налага за нарушения по чл.12-15 на собствениците на животни, за каквито по чл.14 т.3 от цитираната наредба са представени писмени доказателства - протокол от изпитване № 164 ИП /05.05.2021г., с който е констатиран положителен резултат за наличие на Инфлуенца по птиците в животновъден обект № 3BG16015, собственост на „А.“ ООД, находящ се в землището на с. Трилистник, общ. Марица, обл. Пловдив и Заповед на Изпълнителния Директор на БАБХ № РД11-904/05.05.2021г. за обявяване първично огнище на Инфлуенца по птиците в ЖО № 3BG16015, собственост на „А.“ ООД, както и протоколи от изпитване за наличието на Инфлуенца по птиците № 406ИП/15.11.2021 г. № 407 ИП/16.И.2021г., № 417ИП/19.П.2021г., с които се установява повторно в рамките на една календарна година появата на заболяването Инфлуенца по птиците в ЖО № 3BG16015 собственост на „А.“ ООД, находящ се в землището на с. Трилистник, общ. Марица, обл. Пловдив и заповед № РД11-2713/16.11.2021г. на ИД на БАБХ е обявено първично огнище на Инфлуенца по птиците в ЖО № 3BG16015 собственост на „А.“ ООД.

Доколкото обаче разпоредбата на чл.11 ал.1 от Наредбата регламентира, че коефициент на редукция върху размера на обезщетението се налага от директора на ОДБХ след изготвяне на мотивирано становище от началника на отдел "Здравеопазване на животните" в случаите, когато: 1. са констатирани нарушения по чл. 1215 и не са отстранени за период от една година преди възникването на огнище на особено опасна заразна болест по чл. 47, ал. 1 от ЗВД, както и до един месец от обявяването на огнището със заповед на изпълнителния директор на БАБХ; 2. официалният ветеринарен лекар е съставил констативен протокол за нарушенията по т. 1, и нито в изготвеното становище, нито в постановеният административен акт са налице мотиви, а и липсва изобщо произнасяне досежно: констатираните нарушения, момента на възникване на огнище и от кой момент административният орган приема период от една година преди датата възникване на болестта, както и период от един месец след обявяване на огнището, доколкото в акта са цитирани две заповеди за обявяване на огнища - Заповед на Изпълнителния Директор на БАБХ № РД11-904/05.05.2021г. за обявяване първично огнище на Инфлуенца по птиците в ЖО № 3BG16015, собственост на „А.“ ООД и последваща заповед № РД11-2713/16.11.2021г. на ИД на БАБХ, с която е обявено първично огнище на Инфлуенца по птиците в ЖО № 3BG16015 собственост на „А.“ ООД.

С оглед гореизложеното, съдът приема, че Акт за обезщетение на умрели /убити животни е постановен в отсъствие на произнасяне и липса на мотиви, съгласно чл.11 ал.1 т.1 и т.2 от Наредба за условията и реда за разходване на средствата за обезщетяване на собствениците на животни в случаите по чл. 47, ал. 1 от Закона за ветеринарномедицинската дейност, с което е нарушено общото правило за мотивиране на всички издавани административни актове по смисъла на чл. 59, ал. 2, т. 4 от АПК.

Мотивите на органа трябва да включват правни и фактически основания относно релевантните факти, посочени в разпоредбата на чл.11 ал.1 т.1 и 2 от Наредбата и едва след наличието им, като задължителна процесуална предпоствка за наличието им, органът е следвало да извърши преценка за приложимост на чл.14 т.3 от цитираният нормативен акт.

Липсата на мотиви нарушава правото на защита на оспорващия, тъй като липсва формирана воля на органа относно законосъобразността на процедурата по редукция на размера на обезщетението, което пък е пречка, съдът да осъществи контрол за законосъобразност на акта, респ. липсата на произнасяне препятства въмножността за проверка дали изобщо редукция на обезщетението в настоящият случай намира приложение. Налице са самостоятелни основания за незаконосъобразност на оспореният акт, поради наличието на допуснатите съществени нарушения на административно- производствените правила от страна на ответника, поради което актът му подлежи на отмяна.

На основание чл. 173, ал. 2 от АПК, доколкото естеството на акта, не позволява решаването на въпроса по същество, съдът намира, че следва да изпрати преписката на административния орган – Директор на ОДБХ-Пловдив за ново произнасяне по депозирано заявление за изплащане на обезщетение за принудително убити 33 120 бр. животни, собственост на оспорващия.

При новото произнасяне от административния орган по заявлението на оспорващия, следва да се извърши изследване и обсъждане на всички правно значими факти от значение за разрешаване на поставения въпрос - относно наличието на предпоставките по чл.11 ал.1 т.1 и 2 от Наредба за условията и реда за разходване на средствата за обезщетяване на собствениците на животни в случаите по чл. 47, ал. 1 от Закона за ветеринарномедицинската дейност, в т. ч. констатации и мотиви относно момента на констатиране на  нарушения по чл. 1215, които 1/ не са отстранени за период от една година преди възникването на огнище на особено опасна заразна болест по чл. 47, ал. 1 от ЗВД кога е възникнало огнището и конкретизиране на началния момент на едногодишния период, както и 2/ до един месец от обявяването на огнището със заповед на изпълнителния директор на БАБХ – коя заповед на изп. директор на БАБХ се има предвид и кога изтича едномесечния срок; 3/ констативен протокол за нарушенията от официалният ветеринарен лекар. Следва да се посочат констативни актове или др. документи, удостоверяващи извършени нарушения от оспорващия по чл.12-15 от Наредбата, да се извърши преценка кога са извършени нарушенията и дали от този момент е изтекъл период от една година преди възникването на огнище на особено опасна заразна болест по чл.47 от ЗВД, респ. кога е обявено по съответния ред такова огнище, както и от кога изтича едномесечния срок от обявяване на огнището със заповед на изп. директор на БАБХ.

На основание чл. 143, ал. 1 от АПК, с оглед изхода от спора, на оспорващия се следват сторените по делото разноски за внесена държавна такса и адвокатско възнаграждение в общ размер на 2450 лв., от които 50 лв. внесена държавна такса и 2400 лв. заплатен адвокатски хонорар. Възражението за прекомерност от ответната страна се преценява като неоснователно, доколкото настоящото дело е с определен материален интерес – 168 912 лв., като заплатеното възнаграждение не надвишава размерите, посочени в чл. 8 ал.1 във вр. с чл.7 ал.2 т.5 от Наредба №1 от 9.07.2004 г. за минималните размери на адвокатските възнаграждения.

Мотивиран от горното, и на основание чл. 172, ал. 2, пр. 2 и чл. 173, ал. 2 от АПК, вр. чл. 143, ал. 1 от АПК съдът,

 

РЕШИ:

 

ОТМЕНЯ Акт за обезщетение на умрели /убити животни, унищожени суровини и храни от животински произход, фуражи, фуражни суровини, фуражни добавки и инвентар, издаден на 28.09.2022г. от директор на Областна дирекция по безопасност на храните (ОБДХ) – Пловдив.

ИЗПРАЩА преписката на директор на Областна дирекция по безопасност на храните (ОБДХ) – Пловдив, образувана по Заявление за изплащане обезщетение за умъртвени животни, подадено от „А.“ ООД, ЕИК ********* със  седалище и адрес на управление ***, за ново произнасяне, при спазване на задължителните указания на съда по тълкуване и прилагане на закона, дадени в мотивите на решението.

ОСЪЖДА Областна дирекция по безопасност на храните (ОБДХ) – Пловдив да заплати на „А.“ ООД, ЕИК ********* със  седалище и адрес на управление *** сумата от 2450. 00 лв. /две хиляди четиристотин и петдесет лева/, представляваща сторени по делото разноски.

Решението подлежи на обжалване пред Върховния административен съд на Република България в 14- дневен срок от съобщаването му на страните.

 

 

 

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: