Решение по адм. дело №903/2025 на Административен съд - Стара Загора

Номер на акта: 4278
Дата: 31 октомври 2025 г. (в сила от 31 октомври 2025 г.)
Съдия: Дарина Драгнева
Дело: 20257240700903
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 25 август 2025 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ

№ 4278

Стара Загора, 31.10.2025 г.

В ИМЕТО НА НАРОДА

Административният съд - Стара Загора - IV състав, в съдебно заседание на двадесети октомври две хиляди двадесет и пета година в състав:

Съдия: ДАРИНА ДРАГНЕВА

При секретар ИВА АТАНАСОВА като разгледа докладваното от съдия ДАРИНА ДРАГНЕВА административно дело № 20257240700903 / 2025 г., за да се произнесе взе предвид следното:

Производството е по реда на чл.10 ал.7 от Закона за семейните помощи за деца вр. с чл.145 и сл. от АПК, образувано по жалбата на Л. О. У. – гражданин на Украйна с предоставена временна закрила от 07.03.2025г до 04.03.2026г, с първоначална регистрация от 29.04.2022г, против Заповед №ЗСП/Д-СТ/5991/23.07.2025г на Директор Дирекция „Социално подпомагане“ град Стара Загора, с която е отказано признаване правото по чл.10а ал.1 от ЗСПД на основание чл. 3 т.5 от същия закон – право на семейни помощи за деца имат семействата на чужди граждани, които постоянно пребивават и отглеждат децата си в страната, ако получаването на такива помощи е предвидено в друг закон или в международен договор, по който РБ е страна. Между Украйна и РБ няма сключен такъв договор.

С жалбата се иска от съда да бъде отменена заповедта като постановена в противоречие с чл.39 ал.1 т.4 от ЗУБ, според която норма временна закрила предоставя право на социално подпомагане, а помощите за деца са вид социално подпомагане, което не се предоставя с изключителното условие за българско гражданство.

Ответникът Директор Дирекция „Социално подпомагане“ гр. Стара Загора представя административната преписка. Не се явява, не се представлява и не представя писмено становище по същество.

Административен съд Стара Загора като взе предвид доводите на страните, съобразно доказателствата и закона, намира за установено следното:

Заповед №ЗСП/Д-СТ/5991/23.07.2025г на Директор Дирекция „Социално подпомагане“ град Стара Загора е незаконосъобразна като постановена при неправилно приложение на материалния закон. Помощта по чл.2 ал.2 т.6 от ЗСПД е еднократна и се предоставя при условията на чл.10а ал.1 от същия закон на лицата по чл. 3 от ЗСПД – те са посочени като субекти на правото, включително и семействата на постоянно пребиваващи в страната чужди граждани, ако получаването на такива помощи е предвидено в друг закон. Редакцията на чл.3 от ЗСПД е в сила от 2004г, но редакцията на чл.2 ал.1 от ЗСП е в сила от 2011г, а редакциите на свързаните с нея норми на чл.2 ал.4, чл.2 ал.6 и чл.12 ал.2 т.6 от Закона за социалното подпомагане са в сила съответно от 01.08.2019г и от 01.07.2020г. Съгласно чл.2 ал.1 от ЗСП чужденците, получили временна закрила имат задължението да полагат грижи за задоволяване на основните си жизнени потребности, а по силата на чл.2 ал.4 вр. с чл.12 ал.2 т.6 от същия закон имат задължението и да включват децата си в системата на задължителното пред училищно и училищно образование. Тези две задължения са елемент съдържанието на предоставеният им статут на временна закрила, който освен право носи и задължения. След като поради правото на социално подпомагане тези чужденци носят и задължението по чл.12 ал.2 т.6 вр. с чл.2 ал.4 от ЗСП, то те са и носители на правото да получат подпомагане по чл.2 ал.2 т.6 вр. с чл.10а ал.1 от Закона за семейните помощи за деца, но не защото помощта за децата е социална – нейната цел е друга, поради което и не зависи от доходите. Целта на мярката по чл.10а ал.1 от ЗСП е да насърчи изпълнението на задължението по чл.12 ал.2 т.6 вр. с чл.2 ал.4 от Закона за социалното подпомагане. Това задължение – децата да бъдат включени в системата на задължителното образование е въведено от държавата в изпълнение на нейния ангажимент да осигури на всички деца образование – чл.1 ал.2 от Закона за закрила на детето. За изпълнение на този ангажимент законодателя е предвидил в Закона за социалното подпомагане задължение на всички субекти на правото на социално подпомагане, а те са по-широка група от тази по чл.3 от Закона за семейните помощи за деца, да включват децата си в системата на задължителното образование. Това е задължение, вменено на всички субекти на правото на социално подпомагане и обхваща чужденците с международна закрила. Мярката, която държавата е решила да предприеме като насърчителна при изпълнение на задължението е посочена в чл.2 ал.2 т.6 вр. с чл.10а ал.1 от Закона за семейните помощи за деца.

Накратко, правната конструкция, която урежда случая е следната: субектите на правото на социално подпомагане са очертани в чл.2 от Закона за социалното подпомагане и всички те имат еднакви и равни права и задължения. Едно от тези задължения е включването на децата в системата на училищно и предучилищно образование. Изпълнението му е скрепено с насърчителна мярка по чл.2 ал.2 т.6 вр. с чл.10а ал.1 от Закона за семейните помощи за деца и като по-нова нормата на чл.2 от Закона за социалното подпомагане дерогира по-тесния кръг на лицата по чл.3 от Закона за семейните помощи за деца. Санкцията за неизпълнение на това задължение е в Закона за социалното подпомагане – правото на социално подпомагане ще бъде отказано, ако това същото задължение не е изпълнено. Това е целта на законодателя – да осигури на децата образование, съгласно прогласеното в чл.1 ал.2 от Закона за закрила на детето. Помощта по чл.2 ал.2 т.6 вр. с чл.10а ал.1 от Закона за семейните помощи за деца не е социално подпомагане, тя не е социална помощ – нито е изброена в ЗСП като такава, нито това е целта й, нито зависи от доходите на родителите. Тя е мярка насърчителна и доброволна, мотивираща. Обратно, ако задължението не е изпълнено, родителите дори да са субекти на правото на социално подпомагане, то те няма да могат да го упражнят, защото не са изпълнили задължението си към държавата да включат децата си в системата на задължителното образование. Настоящият състав не намира противоречие в законодателството ни спрямо приложимото Право на ЕС, защото се посочи до тук, че всички законови норми, които да осигурят равенство на децата и на чужденците със статут по ЗУБ са приети и няма пречки да бъдат прилагани – те осигуряват равна закрила на децата и ангажимент към основните жизнени потребности на всички, които живеят в страната на законно основание.

Мотивиран от изложеното и на основание чл.173 ал.2 от АПК, Административен съд Стара Загора

Р Е Ш И

ОТМЕНЯ Заповед №ЗСП/Д-СТ/5991/23.07.2025г, издадена от Директор дирекция „Социално подпомагане“ град Стара Загора, по жалба на Л. О. У..

ВРЪЩА на Директор Дирекция „Социално подпомагане“ гр. Стара Загора преписката по Заявление-декларация с вх. №ЗСПД/Д-СТ/5991/22.07.2025г за ново произнасяне при спазване указанията на съда за не приложимост на чл.3 т.5 от Закона за семейните помощи за деца.

Решението е окончателно. Препис от решението да се връчи на страните.

Съдия: