Решение по дело №366/2020 на Административен съд - Бургас

Номер на акта: 784
Дата: 1 юли 2020 г. (в сила от 7 април 2021 г.)
Съдия: Марина Христова Николова
Дело: 20207040700366
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 11 февруари 2020 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р   Е   Ш   Е   Н   И   Е

 

784

 

гр. Бургас, 01.07.2020 година

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

Административен съд Бургас, осемнадесети състав, в открито съдебно заседание на единадесети юни две хиляди и двадесета година, в състав:

Председател: М. Николова

 

при секретаря Гергана Славова, като разгледа докладваното от съдията Николова административно дело № 366 по описа за 2020 година, за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл.145 и сл. от Административнопроцесуалния кодекс (АПК), във връзка с чл.220 от Закона за митниците (ЗМ).

Образувано е по жалба на „ВИН. С. ИНДУСТРИЙС“ ООД, с ЕИК: ***, със седалище и адрес на управление: ***против Ревизионен Акт № BG009999-РК1-РА2/32-306084/24.10.2019 г., издаден от началник отдел „Селекция и ревизии“, дирекция „Акцизна дейност и методология“ в ЦМУ на Агенция „Митници“ и държавен експерт в отдел „Селекция и ревизии“, дирекция „Акцизна дейност и методология“ в ЦМУ на Агенция „Митници“, в частта, потвърдена с Решение № Р-15/32 – 7650/09.01.2020 г. на Директор на дирекция „Митници", с която на основание чл. 20, ал.2, т. 8 във вр.с чл. 20, ал. 1 от ЗАДС са установени задължения за акциз за данъчни периоди м.04, м.11, м.12.2017г. и м.03, м.05, м.06, м.07, м.08, м.09 и м.10.2018г. в размер на 14 829.06 лева и лихва за просрочие в общ размер на 2 108.71 лв., както и в частта, с която РА е изменен като решаващият орган е определил задължение за м.04.2018г. в размер на 951.56 лв. и лихва за просрочие  в размер на 139.62 лв.

 РА в посочената част се обжалва като необоснован, неправилен и незаконосъобразен, издаден в противоречие с материалноправните и процесуалните норми. Жалбоподателят възразява срещу изводите на административния орган, довели до начисляване на акциз във връзка с движение на акцизни стоки под режим отложено плащане на акциз (РОПА) до Република Гърция. Твърди, че констатираните разлики между изпратените и получените количества стоки по извършените от него доставки се дължат на фири при транспорта, чиито допустим размер, съгласно законодателството на Република Гърция е в размер на 1 %.  Иска от съда да отмени РА в оспорената част. Представя писмени доказателства. Претендира присъждане на направените по делото разноски.

В съдебно заседание жалбоподателят, чрез процесуалния си представител, поддържа жалбата.

Ответникът – Директор на Агенция „Митници“, представя административната преписка по оспорването. В съдебно заседание, чрез процесуалния си представител, излага доводи за неоснователност на жалбата и моли за отхвърлянето ú.

Административен съд Бургас, осемнадесети състав, след преценка на събраните по делото доказателства и като взе предвид становищата на страните, приема за установено следното от фактическа страна:

„ВИН.С. Индустрийс“ ООД е данъчнозадължено лице по смисъла на чл. 3, ал. 1, т. 1 от ЗАДС, като за ревизирания период е притежавало Лиценз за управление на данъчен склад с № 147/27.06.2006 г. за производство и складиране на акцизни стоки с местонахождение с.Церковски, община Карнобат, област Бургас.

Със Заповед за възлагане на ревизия (ЗВР) № 3AM-16231/21.11.2018/32-338329/ BG009999-PK-P1/21.11.2018 г., издадена от К. Мечкарова - началник на отдел„Селекция и ревизии", дирекция „Акцизна дейност и методология", ЦМУ на „ВИН.С. Индустрийс“ ООД е възложена ревизия, с обхват задължение по ЗАДС за периода от 01.03.2017г. до 31.10.2018г.  Заповедта е изменена като е удължен срока за извършването на ревизията със заповед за възлагане на ревизия № ЗАМ-302/32-58762/BG009999-РК1-ЗИ7/25.02.2019г., издадена от Щеряна Цветкова - държавен експерт в отдел „Селекция и ревизии", дирекция „Акцизна дейност и методология“ – ЦМУ. Със Заповед за спиране на производството № 3AM-703/32-125455/25.04.2019г./BG009999-PKl- ЗС52/25.04.2019г. ревизионното производство е спряно за срок до приключване на производството за обмен на информация с друга държава членка, в съответствие с чл. 34, ал. 8 от ДОПК. След изтичане на срока за спиране, ревизионното производство е възобновено със Заповед за възобновяване на производство № 3AM-1231/32-219444/BG0099990PK1-3B60/ 29.07.2019 г.

За извършената ревизия е съставен Ревизионен доклад (РД) № В0009999-РК1-РД2/32-236398/14.08.2019г., с който е направено предложение за установяване на задължения на жалбоподателя за акциз в размер на 47 879,06 лв. със съответната лихва за просрочие в размер на 6 640,31 лева.  „ВИН.С. Индустрийс“ ООД  е подало възражение срещу констатациите в РД с рег.№ 32-292843/10.10.2019г., към което са представени писмени доказателства.

С PA № BG009999-K1-PA2/32-306084/24.10.2019, издаден от  началник на отдел „Селекция и ревизии", дирекция „Акцизна дейност и методология" ЦМУ и държавен експерт в отдел „Селекция и ревизии", дирекция „Акцизна дейност и методология" ЦМУ, са установени задължения на ВИН.С. Индустрийс" ООД  за акциз в размер на 47 879,34 лв – главница и лихва за просрочие в размер на 7 678.83 лева.

„ВИН.С. Индустрийс“ ООД е подал жалба до директора на Агенция Митници с рег.№ 32-328297/14.11.2019г. срещу РА в частта, с която е начислен акциз във връзка с движения на акцизни стоки под режим отложено плащане на акциз (РОПА) до Република Гърция, в общ размер на 15 949,58 лв. със съответна лихва за просрочие както следва:

1. за данъчен период 04.2017г. в размер на 1852.46 лева – главница във връзка с движения на акцизни стоки под РОПА с ЕАД 17BG00000000022249261;

2. за данъчен период м.11.2017г. в размер на 1273.17 лева – главница във връзка с движения на акцизни стоки под РОПА с ЕАД 17BG00000000022655893;

3. за данъчен период 12.2017 общо в размер на 410.44 лева – главница във връзка с движение на акцизни стоки под РОПА с ЕАД 17BG00000000022703923 - 351.40 лева и с ЕАД 17BG00000000022717233 - 59.03 лева;

4. за данъчен период м. 03.2018г. общо в размер на 639.01 лева – главница във връзка с движение на акцизни стоки под РОПА с ЕАД 18BG00000000022878815-454.57 лева и с ЕАД 18BG00000000022889050-184.44 лева;

5. за данъчен период 04.2018г. общо в размер на 1120.52 лева главница във връзка с движение на акцизни стоки под РОПА с ЕАД 18BG00000000022893677-163.92лева, с ЕАД 18BG00000000022908801-787.64лева и с ЕАД 18BG00000000022915610-168.96 лева.

6. за данъчен период м. 05.2018г. общо в размер на 2854.39 лева главница във връзка с движение на акцизни стоки под РОПА с ЕАД 18BG00000000022948928-675.12 лева, с ЕАД 18BG00000000022961920-544.06 лева, с ЕАД 18BG00000000022988622-642.39 лева, с ЕАД 18BG00000000022996944-261.06 лева и с ЕАД18BG00000000023003459-731.75 лева;

7. за данъчен период м. 06.2018г. общо в размер на 962.29лева главница във връзка с движение на акцизни стоки под РОПА с ЕАД 18BG00000000023032349-126.32 лева, с ЕАД18BG00000000023032760-73.72лева, с ЕАД18BG00000000023050609-176.16лева, С ЕАД 18BG00000000023051159-299.21лева и с ЕАД 18BG00000000023069230-286.88лева;

8. за данъчен период м. 07.2018г. общо в размер на 1408.91 лева главница във връзка с движение на акцизни стоки под РОПА с ЕАД 18BG00000000023092780-717.24лева и с ЕАД 18BG00000000023105954-691.67 лева;

9. за данъчен период м. 08.2018г. общо в размер на 339.58 лева главница във връзка с движение на акцизни стоки под РОПА с ЕАД 18BG00000000023139954-102.08 лева, с ЕАД 18BG00000000023140261-119.91 лева и с ЕАД 18BG00000000023166693-117.59 лева;

10. за данъчен период м. 09.2018г. общо в размер на 2583.47 лева главница във връзка с движение на акцизни стоки под РОПА с ЕАД 18BG00000000023213440-77.92лева, с ЕАД 18BG00000000023236194-1429.12 лева и с ЕАД 18BG00000000023236620-1076.42 лева;

11. за данъчен период м. 10.2018г. общо в размер на 2505.34лева главница във връзка с движение на акцизни стоки под РОПА с ЕАД 18BG00000000023252256-1244.96 лева, с ЕАД 18BG00000000023247846-634.81 лева и с ЕАД18BG00000000023287186-625.57 лева.

С Решение № Р-15/09.01./32-7650/2020г. директорът на Агенция Митници е потвърдил РА в частта, в която за данъчни периоди м. 04, м. 11, м. 12. на 2017 г. и м. 03; м. 05; м. 06; м. 07; м. 08; м. 09 и м. 10 на 2018 г. са установени задължения за акциз във връзка с движения на акцизни стоки под РОПА с цитираните по-горе ЕАД до Република Гърция в размер на 14 829, 06 лв. и лихва за просрочие в размер на 2 108, 71 лв. и е изменил РА в частта, в която за данъчен период м. 04.2018 г. е установен акциз във връзка с движение на акцизни стопи под РОПА до Република Гърция в размер на 1 120,52 лв. и лихва в размер на 164,37 лв., като е определил задължение за акциз за този данъчен период в размер на 951,56 лв. и лихва в размер на 139, 62 лв.

В хода на ревизията е установено, че „ВИН.С. Индустрийс“ ООД е извеждал от управлявания от него данъчен склад етилов алкохол с местоназначение/местополучаване - контрагенти на дружеството в Република Гърция. За извежданите количества етилов алкохол жалбоподателят е издавал електронни административни документи (е-АД), с които акцизната стока е поставяна под движение под режим отложено плащане на акциз (РОПА).

Установено е, че са налице разлики между количеството акцизни стоки, изпратено от „ВИН.С.Индустрийс" ООД (преизчислено от ревизиращия екип по процедура за преизчисляване на измерен обем за трансзакция на водно-алкохолна смес при реална температура, в обем на ВАС при 20̊ С) и това, получено от контрагентите му в Република Гърция, като липсите са описани в Таблица № 2, „Движение под режим отложено плащане на акциз  - Република Гърция" на РД (стр. 40-42 на РД).

Във връзка с констатираните липси и в изпълнение на чл. 75в, ал. 8 от ЗАДС за установяване на факти и обстоятелства при трети лица на територията на държава членка на ЕС, получатели на акцизни стоки под РОПА с изпращач „ВИН.С. Индустрийс“ ООД и на основание чл.8 от Регламент(ЕС) 389/2012г. на Съвета от 02.05.2012г. на 07.03.2019г. е направено запитване до митническата администрация на Република Гърция. В запитването е поискана информация относно наличието или липса на установена „нередовност" при движение под РОПА на територията на съответната държава членка, както и предприети ли са или ще бъдат предприети действия в случай на установена такава. Към запитването е приложена справка, в която да бъдат попълнени данни за действително получено количество (литри при 20̊C) акцизен продукт, дата и час на получаване на акцизния продукт: разлика между изпратено количество по документ и действително получено количество акцизен продукт. Отправена е и молба при установяване на такава разлика да бъдат предоставени писмени обяснения от получателите за това несъответствие. Целта на отправеното запитване е установяване на точното количество получени акцизни стоки, дата и час на получаване на акцизната стока, както и липса или наличие на „нередовност" по смисъла на чл.10, параграфи 1, 2 и 4 от Директива 2008/118/ЕО на Съвета от 16.12.2008г. относно общия режим на облагане с акциз и за отмяна на Директива 92/12/ЕИО.

В отговора на Митническата администрация на Република Гърция, получен чрез комуникационния канал за обмен на информация ЕlotoElo е посочено, че получаването на етилов алкохол в Република Гърция се извършва в присъствието на митнически органи, както и че съобщенията за получаване на тези продукти се извършва въз основа на резултатите от проверката, извършена при получаването им. Не са посочени данни от извършена проверка за реално получените количества по съответно посочените в запитването е-АД от получателите.

Прието е, че при установените разлики между изпратеното количество акцизни стоки от „ВИН.С. Индустрийс“ ООД и полученото в Република Гърция и при липса на нередовност в страната на получателя, акцизът се дължи от жалбоподателя на основание чл.74а, ал.4 от ЗАДС. Прието е също, че констатираните липси не се покриват от количеството нормативно признати естествени фири при транспортиране на акцизните стоки, съгласно законодателството на страната на изпращача Република България (0.1% от изпратеното количество стоки). За установените липси извън допустимите фири в литри, описани в същата Таблица № 2, за които лицензираният складодържател - изпращач не дължи акциз по реда на чл. 25, ал. 1, т. 3 от ЗАДС, във връзка с чл. 6, ал. 2 от Наредба № 4/28.06.2006 г. за нормите на пределните размери на естествените фири на акцизните стоки (Наредба № 4), с който е определен размерът на загубите от естествени фири при транспортиране на акцизни стоки под РОПА, ревизиращите органи са установили задължение за акциз за изпращача - „ВИН.С. Индустрийс", за данъчни периоди м. 4; 11 и 12.2017 г. и м. 03; 04; 05; 06; 07; 08; 09; и 10.2018 г. на основание чл. 20, ал. 2, т. 8 от ЗАДС, в размер на 15 949.58 лв. със съответна лихва за просрочие.

В Решение № Р-15/32 – 7650/09.01.2020 г. на Директор на дирекция „Митници" са доразвити мотивите, които се съдържат в РА и РД. Решаващият орган е приел, че тъй като в отговора на митническите органи от Република Гърция не е предоставена конкретна информация, че установените липси, посочени в съобщението за получаване чрез компютърната система по чл.73д, ал.1 от ЗАДС, са в размера на допустимите фири по тяхното законодателство, както и че не е предоставена информация за предприети действия по събирането на акциза за установените липси, то тогава правилно ревизиращите органи са приложили разпоредбата на чл.75б, ал.8 от ЗАДС като са приели, че акцизът се дължи от лицензирания складодържтел-изпращач при спазване на разпоредбите на чл.74а, ал.4 от ЗАДС с цел да не се допуска потребление на акцизни стоки, за които се дължи акциз и същият не е заплатен в нормативно предвидения срок.

За да измени РА в частта, в която е установено задължение за акциз в размер на 1 120.52 лв. за м.04.2018г. като го определи в размер на 951.56 лева, решаващият орган е съобразил представения от жалбоподателя с възражението му срещу РД протокол за получаване и вземане на проба от чист етилов алкохол със земеделски произход с рег.№ 3/2018г. от 18.04.2018г., съставен от химик в химичната служба Лариса и от служител в митницата на Лариса. Предвид установената липса в този протокол в размер на 106 л. и съдържащата се в него констатация, че тя е в рамките на нормативно установения размер на фирите при транспорт, съгласно законодателството на Република Гърция, решаващият орган е приел, че при движение на стоки под РОПА с е-АД 18BG000000000229915610 от 16.04.2018г. няма нередовност и установеното задължение за акциз на основание чл.20, ал.1, т.8 от ЗАДС в размер на 168.96 лв. за данъчен период м.04.2018г. следва да бъде отменено.

В настоящото производство от жалбоподателя са представени протоколи (с превод на български език) за получаване и вземане на проба от чист етилов алкохол със земеделски произход, съставени от химик в химичната служба Лариса и служител на митницата на Лариса при получаване на акцизни стоки под РОПА от „Кацарос Николаос &СИА О.Е“(СД) както следва:

-       протокол с рег.№ 3/2017 от 25.04.2017г. (л.30 от делото)- ЕАД 17BG00000000022249261;

-       протокол с рег. № 9/2017 от 13.11.2017г. (л.23-25)- ЕАД 17BG00000000022655893;

-       протокол с рег. № 2/2018 от 26.03.2018г. (л.37-39)- ЕАД 18BG00000000022878815;

-       протокол с рег. № 3/2018 от 18.04.2018г. (л.44-46)- ЕАД 18BG00000000022915610;

-       протокол с рег. № 5/2018 от 29.05.2018г. (л.51-53)- ЕАД 18BG00000000022996994;

-       протокол с рег. № 7/2018 от 20.07.2018г. (л.58-60)- ЕАД 18BG00000000023105954;

-       протокол с рег. № 8/2018 от 14.09.2018г. (л.15-17)- ЕАД 18BG00000000023213440;

Представени са и три протокола за измерване и вземане на проба от чист алкохол от земеделски суровини, съставени от химик в химичната служба в Коринт и от митнически служител в митницата на Коринт при получаване на акцизни стоки под РОПА от Еллино Е.П.Е(ООД) – два броя от 27.09.2018г. (на л.65 и на  л.71-72 от делото) и един брой от 04.10.2018г. (л.77-78).

Решение № Р-15/32 – 7650/09.01.2020 г. на Директор на дирекция „Митници" е връчено на „ВИН.С. Индустрийс“ ООД на 15.01.2020 г., видно от известие за доставяне  ИДPS 1040 087 APG G. Ревизионният акт,  в потвърдената и изменена част от Директора на дирекция „Митници", е обжалван по съдебен ред с жалба, подадена чрез куриер на 29.01.2020г., видно от приложено по делото копие на товарителница (л.2670).

При така установените факти, съдът достигна до следните правни изводи:

Жалбата е подадена в преклузивния 14-дневен срок по чл. 156, ал. 1 от ДОПК от надлежна страна, в съответствие с изискванията за форма и реквизити и след проведено оспорване по административен ред, което е абсолютна предпоставка за развитие на съдебното производство. Поради това, жалбата се явява процесуално ДОПУСТИМА.

Разгледана по същество, жалбата е ЧАСТИЧНО ОСНОВАТЕЛНА.

Ревизионният Акт № BG009999-РК1-РА2/32-306084/24.10.2019 г. е издаден от компетентен орган, в предвидената от закона писмена форма и съдържа изискуемите реквизити по чл.120 от ДОПК, в т.ч. фактически и правни основания за издаването му, изложени подробно както в РА, така и в съставения ревизионен доклад, представляващ неразделна част от него.

При извършената служебна проверка по чл.160, ал.2 от ДОПК съдът не констатира нарушения на административно-производствените правила. Жалбоподателят е уведомен за ревизията, която е надлежно възложена от компетентен орган по предвидения в закона ред. Спазени са процесуално-правните разпоредби на ДОПК и ревизионното производство е приключило в указаните срокове.

    Спорът между страните е относно приложението на материалния закон и се свежда до това дали за жалбоподателя е възникнало задължение за начисляване на акциз за установените липси на акцизни стоки у получателите при  движението им под РОПА до Република Гърция.

Съгласно чл.20, ал.2, т.8 от ЗАДС установяването на липси на стоки, за които се дължи акциз, включително липси на въглища, кокс, електрическа енергия, природен газ или биогаз, установени при лицата по чл. 57а, ал. 1, т. 1, 2, 3, 3а, 3б, 5 и 6, представлява освобождаване на акцизните стоки за потребление и от датата на която то е осъществено, т.е когато са установени липсите възниква задължение за заплащане на акциз за стоките на основание чл.20, ал.1 от ЗАДС.

Съгласно чл.4, т.46 от ЗАДС „Нередовност" е настъпването на определени обстоятелства при движение на акцизни стоки, под режим отложено плащане на акциз или освободени за потребление на територията на друга държава членка, с изключение на случаите на липси и безвъзвратна загуба, вследствие на непреодолима сила и загубите от естествени фири, вследствие на промяна на физико-химичните свойства, в резултат на които цялото или част от количеството акцизни стоки не пристигат на мястото на получаване в съответствие с правилата за движение на акцизни стоки.

Съгласно чл.74а, ал.4 от ЗАДС в случаите, когато акцизните стоки не пристигнат на мястото на получаване и по време на движението не е установена никаква нередовност, водеща до тяхното освобождаване за потребление, се смята, че нередовността е допусната в държавата членка на изпращане от момента на започване на движението, освен ако в 4-месечен срок се представи доказателство на компетентните органи на държавата членка - изпращач, доказващо получаването на акцизните стоки или мястото на допускане на нередовността.

Съгласно чл.75б, ал.8 от ЗАДС в случаите на чл. 73а, ал. 1, т. 2, (при движение на акцизни стоки под РОПА от данъчен склад на територията на страната до друг данъчен склад на територията на друга държава членка, до регистриран получател или временно регистриран получател или до лицата по чл. 21, ал. 1, т. 1 и 3 в друга държава членка) когато съобщението за получаване се приключи с липси, се извършва проверка съгласно Регламент (ЕС) № 389/2012 относно установяване на заплащането на акциза. В случай че акцизът не е заплатен в другата държава членка, акцизът се дължи от лицензирания складодържател – изпращач, при спазване на разпоредбите на чл. 74а, ал. 4.

В хода на съдебното производство жалбоподателят представи доказателства, които удостоверяват, че установените липси при движението на акцизните стоки под РОПА до Гърция с част от процесните ЕАД се дължат на загуби по време на транспорта – фири. Това са протоколите за получаване и вземане на проба от чист етилов алкохол със земеделски произход, съставени от химик в химичната служба Лариса и от служител на митницата на Лариса  при получаването на акцизни стоки от „Кацарос Николаос &СИА О.Е“(СД) по седем от процесните ЕАД с № 17BG00000000022249261 от 24.04.2017г., 17BG00000000022655893 от 10.112017г., 18BG00000000022878815 от 23.03.2018г., 18BG00000000022915610 от 16.04.2018г. , 18BG00000000022996994 от 28.05.2018г., 18BG00000000023105954 от 18.07.2018 и 18BG00000000023213440 от 13.09.2018г. В качеството си на официални свидетелстващи документи, чиято обвързваща материална доказателствена сила не е оборена от ответника, протоколите удостоверяват  наличие на фири при транспорта (загуби поради есетеството на акцизните стоки по време на транспортирането им), в литри без водно съдържимо, които са в границите на законната фира при транспорт, съгласно гръцкото законодателство - 1% от общото количество алкохол в литри без водно съдържимо 20̊С, т.е от общото количество дехидратиран етилов алкохол. В този смисъл е информацията относно законовата регламентация в Република Гърция на допустимите загуби по време на транспорт на етилов алкохол, която се съдържа в раздел 2.8, т.2 от представения по делото в превод работен документ на Комисията по акцизите относно допустимите отклонения, прилагани в определени държави – членки за загуби поради естеството на акцизните стоки по време на транспортиране в режим на отложено плащане на акциз. В раздел 2.8, т.2 от работния документ е посочено, че загубите по пътя на етилов алкохол от акцизни продукти се разглеждат от чл.9, параграф 3б от Закон 2969/2001 „Етилов алкохол и алкохолни продукти“, като е цитиран законовият текст: „в случай на транспортиране на етилов алкохол, всякакъв вид спирт, дестилационни продукти, вина, смесени с етилов алкохол или спирт, и алкохолни напитки от производствените помещения до данъчен склад или от един данъчен склад в друг, се приемат загуби по време на транспорта максимум 1%, при условие, че има действителна загуба и тя е удостоверена. Загубата се изчислява в литри съдържание на дехидратиран етилов алкохол. Ако транспортирането включва повече от един контейнер, загубата се изчислява за всеки контейнер по отделно“. В случая са спазени изискванията на този закон, доколкото са налице действителни загуби при посочените по-горе доставки с получател „Кацарос Николаос &СИА О.Е“(СД) и те са установени по надлежни ред, видно от съставените протоколи от жалбоподателя. Един от тях, протокол с рег. № 3/2018 от 18.04.2018(л.44) от делото е бил представен от жалбоподателя и в хода на ревизионното производство и е съобразен от рещаващия орган като годно доказателство, удостоверяващо произхода на липсите – фири при транспорт. Изменението на РА е обосновано именно с мотива, че за тях не е дължим акциз. Фирите са изключени от легалната дефиниция за „нередовност“, установена в чл.4, т.46 от ЗАДС. Следователно при движение на стоки под РОПА с е-АД с № 17BG00000000022249261 от 24.04.2017г., 17BG00000000022655893 от 10.11.2017г., 18BG00000000022878815 от 23.03.2018г., 18BG00000000022915610 от 16.04.2018г., 18BG00000000022996994 от 28.05.2018г., 18BG00000000023105954 от 18.07.2018 и 18BG00000000023213440 от 13.09.2018 г. не е налице нередовност и установеното задължение за акциз с РА на основание чл.20, ал.1, т.8 от ЗАДС в размер на 1852.46 лв. за данъчен период 04.2017г., в размер на 1273.17 лева, за данъчен период м.11.2017г., в размер на 454.57 лева за данъчен период м.03.2018г., в размер на 261.06 лева за данъчен период м.05. 2018г., в размер на 691.67 лв. за данъчен период м.07.2018г и в размер на данъчен период м. 09.2018г. в размер на 77.92 лв. следва да бъде отменено, като съответно следва да се отмени и задължението за лихва.

При прегледа на представените от жалбоподателя протоколи за измерване и вземане на проба от чист алкохол от земеделски суровини, съставени при получаването му от Еллино Е.П.Е(ООД), съдът установи, че в тях липсват данни за дружеството изпращач и не е посочен номера на ЕАД, с който стоките са поставени под РОПА. Поради това не може да се приеме, че тези три протокола удостоверяват получаването именно на акцизните стоки, изпратени от жалбоподателя с три от процесните ЕАД – 18BG00000000023236194/25.09.2018г.,(л.67-69), 18BG00000000023236620/ 25.09.2018г.(л.73-75), 18BG00000000023252256/02.10.2018г.(л.79-81), приложени от него към протоколите. Освен това с тези три протокола не са установени липси, не се съдържат и констатации относно нормативно установени загуби при транспорт.  

Неоснователно е възражението на жалбоподателя, че данни за количеството фири при транспорта се съдържат в съобщенията към ЕАД за получаване на акцизните стоки в Гърция. В тези съобщения се съдържат данни единствено за количеството установени липси при получаването на стоките, но не и за техния произход. Фирите и техният размер следва да бъдат установени и доказани по несъмнен начин. В случая безспорни доказателства за размера на загубите при транспорта са ангажирани от страна на жалбоподателя само по отношение на част от процесните акцизни стоки – получените от „Кацарос Николаос &СИА О.Е“ (СД) и обсъдени по-горе. Поради това произходът на установените липси при движението на останалите акцизни стоки, изпратени от жалбоподателя под РОПА до Гърция през процесните периоди, е неизяснен. По отношение на тях жалбоподателят, върху когото е доказателствената тежест, не е успял да обори презумпцията, установена в чл.74а, ал.4 от ЗАДС, нито е ангажирал доказателства за предприети действия по плащане на дължимия акциз. Следователно правилно е начислен акциз за тях с РА на основание чл.20, ал.2, т.8 от ЗАДС и в съответствие с правилото установено в чл. 75б, ал.8 от ЗАДС.

Предвид всичко изложено по-горе, издаденият РА ще следва да се ОТМЕНИ в частта, с която са установени задължения за акциз за данъчни периоди:

-м. 04.2017 год. в размер на 1852.46 лева и лихва за просрочение за периода от 16.05.2017 год. до 24.10.2019 год. в размер на 459.04 лева.

и

- за м.11.2017г. в размер на 1273.17 лева и лихва за просрочие за периода от 15.12.2017 год. до 24.10.2019 год. в размер на 240.15 лева.

Едновременно с това, издаденият РА ще следва да се ИЗМЕНИ в частта, с която са установени задължения за акциз за данъчен период:

- м.03.2018г. в размер на 639.01 лв. и съответната лихва за просрочие като се определят задължение за акциз в размер на 184.44 лева и лихва за просрочие за периода от 16.04.2018 год. до 24.10.2019 год. в размер на 28.54 лева.

- м.05.2018г. в размер на 2854.39лв. и съответната лихва за просрочие като се определят задължение за акциз в размер на 2593.33лева и лихва за просрочие за периода от 15.06.2018 год. до 24.10.2019 год. в размер на 358.05 лева.

- м.07.2018г. в размер на 1408.91лв. и съответната лихва за просрочие като се определят задължение за акциз в размер на 717.24лева и лихва за просрочие за периода от 16.07.2018 год. до 24.10.2019 год. в размер на 92.85 лева.

- м.09.2018г. в размер на 2583.47лв. и съответната лихва за просрочие като се определят задължение за акциз в размер на 2505.55лева и лихва за просрочие за периода от 15.10.2018 год. до 24.10.2019 год. в размер на 261.02 лева.

В останалата част жалбата следва да бъде отхвърлена, а именно в частта, с която в РА, потвърден и изменен с Решение № Р-15/32 – 7650/09.01.2020 г. на Директор на дирекция „Митници" за данъчен период м. 04.2018 год., са установени задължения за акциз за данъчен период м.12.2017г., за данъчен период м.04.2018г., за данъчен период м.06.2018г., за данъчен период м.08.2018г. и за данъчен период м.10.2018г.

Съобразно изхода на спора разноски биха се дължали и на двете страни в производството в съотношение 69,42 % се дължат на ответника и 30.58 % се дължат на жалбоподателя, с оглед уважената част от претенцията /15780.62 лева главница и 2248.33 лева лихва, общо 18028.95 лева е претенцията, като същата е уважена за сумата от 4610.85 лева главница и лихва 903.23 лева, или общо 5514.08 лева/. Жалбоподателят не е поискал присъждане на заплатената държавна такса. По делото е представен договор за правна защита и съдействие, в който е посочена договорена сума в размер на 1500 лева, като не е отразено дали е извършено плащане на същата, предвид което разноски за адвокатско възнаграждение и държавна такса не следва да бъдат присъждани, дори и да се приеме, че е направено искане за това, с оглед вписаното в протокола от с.з. изявление – „Упоменал съм адвокатско възнаграждение в размер на 1500 лева, моля да бъде прието“. В полза на ответника следва да бъде присъдено юрисконсултско възнаграждение на основание чл.161, ал.1, изр.2 и 3 от ДОПК и чл.8, ал.1 вр. чл. 7, ал. 2, т. 4 от Наредба № 1 от 9 юли 2004 г. за минималните размери на адвокатските възнаграждения и съобразно отхвърлената част по жалбата, същото следва да бъде в размер на 743.39 лева /69.42 % от 1070 лева/.

Воден от горното и на основание чл.160, ал.1 и чл.161, ал.1 ДОПК Административен съд Бургас, осемнадесети състав

 

Р  Е  Ш  И :

 

ОТМЕНЯ РА BG009999-РК1-РА2/32-306084/24.10.2019 г., издаден от началник отдел „Селекция и ревизии“, дирекция „Акцизна дейност и методология“ в ЦМУ на Агенция „Митници“ и държавен експерт в отдел „Селекция и ревизии“, дирекция „Акцизна дейност и методология“ в ЦМУ на Агенция „Митници“, в частта, потвърдена с Решение № Р-15/32 – 7650/09.01.2020 г. на Директор на дирекция „Митници", с която на основание чл. 20, ал.2, т. 8 във вр.с чл. 20, ал. 1 от ЗАДС са установени задължения за акциз за данъчни периоди: м. 04.2017 год. в размер на 1852.46 лева и лихва за просрочение за периода от 16.05.2017 год. до 24.10.2019 год. в размер на 459.04 лева и за м.11.2017г. в размер на 1273.17 лева и лихва за просрочие за периода от 15.12.2017 год. до 24.10.2019 год. в размер на 240.15 лева.

ИЗМЕНЯ РА BG009999-РК1-РА2/32-306084/24.10.2019 г., издаден от началник отдел „Селекция и ревизии“, дирекция „Акцизна дейност и методология“ в ЦМУ на Агенция „Митници“ и държавен експерт в отдел „Селекция и ревизии“, дирекция „Акцизна дейност и методология“ в ЦМУ на Агенция „Митници“, в обжалваната част, потвърдена с Решение № Р-15/32 – 7650/09.01.2020 г. на Директор на дирекция „Митници", с която на основание чл. 20, ал.2, т. 8 във вр.с чл. 20, ал. 1 от ЗАДС са установени задължения за акциз за данъчен период м.03.2018г. в размер на 639.01 лв. и съответната лихва за просрочие като определя задължение за акциз в размер на 184.44 лева и лихва за просрочие  за периода от 16.04.2018 год. до 24.10.2019 год. в размер на 28.54 лева.

ИЗМЕНЯ РА BG009999-РК1-РА2/32-306084/24.10.2019 г., издаден от началник отдел „Селекция и ревизии“, дирекция „Акцизна дейност и методология“ в ЦМУ на Агенция „Митници“ и държавен експерт в отдел „Селекция и ревизии“, дирекция „Акцизна дейност и методология“ в ЦМУ на Агенция „Митници“, в частта, потвърдена с  Решение № Р-15/32 – 7650/09.01.2020 г. на Директор на дирекция „Митници", с която на основание чл. 20, ал.2, т. 8 във вр.с чл. 20, ал. 1 от ЗАДС са установени задължения за акциз за данъчен период м.05.2018г. в размер на 2854.39лв. и съответната лихва за просрочие като определя задължение за акциз в размер на 2593.33лева и лихва за просрочие  за периода от 15.06.2018 год. до 24.10.2019 год. в размер на 358.05 лева.

ИЗМЕНЯ РА BG009999-РК1-РА2/32-306084/24.10.2019 г., издаден от началник отдел „Селекция и ревизии“, дирекция „Акцизна дейност и методология“ в ЦМУ на Агенция „Митници“ и държавен експерт в отдел „Селекция и ревизии“, дирекция „Акцизна дейност и методология“ в ЦМУ на Агенция „Митници“, в обжалваната част, потвърдена с  Решение № Р-15/32 – 7650/09.01.2020 г. на Директор на дирекция „Митници", с която на основание чл. 20, ал.2, т. 8 във вр.с чл. 20, ал. 1 от ЗАДС са установени задължения за акциз за данъчен период м.07.2018г. в размер на 1408.91лв. и съответната лихва за просрочие като определя задължение за акциз в размер на 717.24лева и лихва за просрочие за периода от 16.07.2018 год. до 24.10.2019 год. в размер на 92.85 лева.

ИЗМЕНЯ РА BG009999-РК1-РА2/32-306084/24.10.2019 г., издаден от началник отдел „Селекция и ревизии“, дирекция „Акцизна дейност и методология“ в ЦМУ на Агенция „Митници“ и държавен експерт в отдел „Селекция и ревизии“, дирекция „Акцизна дейност и методология“ в ЦМУ на Агенция „Митници“, в обжалваната част, потвърдена с  Решение № Р-15/32 – 7650/09.01.2020 г. на Директор на дирекция „Митници", с която на основание чл. 20, ал.2, т. 8 във вр.с чл. 20, ал. 1 от ЗАДС са установени задължения за акциз за данъчен период м.09.2018г. в размер на 2583.47лв. и съответната лихва за просрочие като определя задължение за акциз в размер на 2505.55лева и лихва за просрочие за периода от 15.10.2018 год. до 24.10.2019 год. в размер на 261.02 лева.

ОТХВЪРЛЯ жалбата на „ВИН. С. ИНДУСТРИЙС“ ООД, с ЕИК: ***, със седалище и адрес на управление: ***против Ревизионен Акт № BG009999-РК1-РА2/32-306084/24.10.2019 г., издаден от началник отдел „Селекция и ревизии“, дирекция „Акцизна дейност и методология“ в ЦМУ на Агенция „Митници“ и държавен експерт в отдел „Селекция и ревизии“, дирекция „Акцизна дейност и методология“ в ЦМУ на Агенция „Митници“, в частта, потвърдена и изменена с Решение № Р-15/32 – 7650/09.01.2020 г. на Директор на дирекция „Митници", с която на основание чл. 20, ал.2, т. 8 във вр.с чл. 20, ал. 1 от ЗАДС са установени задължения за акциз за данъчен период м.12.2017г., за данъчен период м.04.2018г., за данъчен период м.06.2018г., за данъчен период м.08.2018г. и за данъчен период м.10.2018г.

ОСЪЖДА „ВИН. С. ИНДУСТРИЙС“ ООД, с ЕИК: ***, със седалище и адрес на управление: ***да заплати на Агенция "Митници" с адрес: гр. София, ул. „Георги С. Раковски“ № 47  юрисконсултско възнаграждение в размер на 743.39 лева.

РЕШЕНИЕТО подлежи на обжалване пред Върховния административен съд с касационна жалба в 14-дневен срок от съобщаването на страните.

 

                                               АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: