Определение по дело №489/2023 на Административен съд - Враца

Номер на акта: 491
Дата: 22 август 2023 г. (в сила от 22 август 2023 г.)
Съдия: Миглена Раденкова
Дело: 20237080700489
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 18 август 2023 г.

Съдържание на акта Свали акта

ОПРЕДЕЛЕНИЕ

№491

 

гр. Враца, 22.08.2023 г.

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – ВРАЦА, троен състав, в закрито заседание на  22.08.2023 г. /двадесет и втори август две хиляди двадесет и трета година/, в състав:

 

                                                                                                                                                                                                                   ПРЕДСЕДАТЕЛ: МИГЛЕНА РАДЕНКОВА

                                                                                                                                                                                                                               ЧЛЕНОВЕ: ТАТЯНА КОЦЕВА                                                                                                     

         НЕДЕЛИН ЙОРДАНОВ

 

като разгледа докладваното от  съдия  РАДЕНКОВА адм. дело № 489  по  описа  на  АдмС – Враца  за  2023 г.  и  за  да  се  произнесе, взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл. 135, ал. 1 и ал. 2 от АПК.

Образувано е по жалби на Г.П.Ш. ***, „Д.“ ООД ***, представлявано от Д.Ц.К. и Р.М.С. *** против Решение № 526/02.08.2023 г. на Министерски съвет на РБ (РМС), с което се определя Енергиен обект – нова ядрена централа, на избраната от „АЕЦ Козлодуй-Нови мощности“ ЕАД и одобрена от Агенцията за ядрено регулиране площадка (Площадка № 2), за обект с национално значение и за национален обект.

Първоначално жалбите са били подадени във Върховен административен съд, като с Определение № 8395/16.08.2023 г., постановено по адм. дело № 7541/2023 г., Определение № 8415/17.08.2023 г., постановено по адм. дело № 7540/2023 г. и Определение № 8411/17.08.2023 г., постановено по адм. дело № 7543/2023 г., производството по делата е прекратено и на основание чл.135, ал. 2 от АПК, вр. с чл. 132, ал. 1 и чл. 133, ал. 1 от АПК са изпратени по подсъдност на Административен съд – Враца. Изложени са мотиви, че оспореното РМС е издавено в производство по реда на § 5, т. 62 от ДР на Закона за устройство на територията (ЗУТ) и § 1 от ДР на Закона за държавната собственост (ЗДС) и с него не се осъществяват властническите правомощия произтичащи от чл. 105 от Конституцията на РБ (Решение № 8 от 23.04.2018 г. на КС по к. д. №13/2017 г.).

По правилата на родовата и местната подсъдност, съгласно адресната регистрация и седалището на жалбоподателите, ВАС е приел, че компетентен да разгледа жалбите е  Административен съд – Враца.

Според настоящия състав не е налице изключението на пр. 2 на чл. 132, ал. 2, т. 2 от АПК - в случаите, предвидени в закон, както и когато тези органи са делегирали правомощията си на съответните длъжностни лица, издадените от тях административни актове се оспорват пред съответния административен съд.

Същественото при проверка кой съд – дали административен или ВАС следва да разгледа делото по правилата на родовата подсъдност, след изменението на АПК с ДВ бр. 77/2018 г., е каква функция МС упражнява чрез издадения акт – дали това е функция по осъществяване на държавната политика в съответната област, т. е. функция на държавно управление по смисъла на чл. 105, ал. 1 и ал. 2 и чл. 106 от КРБ, и която Конституцията е предоставила само нему, независимо от възможността за делегиране, или това е функция, която е присъща и на други държавни органи.

Двете части на нормата на чл. 132, ал. 2, т. 2 от АПК са отделени една от друга с точка и запетая, което ясно сочи на волята на законодателя да уреди случаите, при които административните актове, издадени от същите тези органи, се оспорват пред административните съдилища. Налице са две хипотези: 1. в случаите, предвидени в закон; и 2. в случаите, когато централните органи на изпълнителната власт са делегирали правомощията си на съответните длъжностни лица. Законодателят е следвал логиката в една норма да съчетае две родови подсъдности: на ВАС и на административните съдилища, като последните са компетентни да разглеждат като първа инстанция оспорвания на актове на Министерски съвет, на министър-председателя и на министрите в посочените две хипотези. С израза „в случаите, предвидени в закон“ критерият за изключване от компетентността на ВАС на тази категория оспорени актове е функцията, която изпълнява органът - само когато актът е издаден от него извън случаите на упражняване на конституционните му правомощия по ръководство и осъществяване на държавното управление.

В кръга на актовете по чл. 125, ал. 2, предложение първо от Конституцията се включват тези актове, които притежават белезите на административни актове и които са издадени от Министерския съвет и от министрите в изпълнение на функциите и правомощията им по ръководството и осъществяването на управлението на държавната власт.

Това са актовете, издавани при упражняване на публична власт в изпълнение на конституционноустановените им правомощия по ръководството на държавното управление, които актове могат да засягат както публичния интерес, така също и права, свободи или законни интереси на отделни граждани или организации.

Оспореното РМС № 526/02.08.2023 г. представлява акт по чл. 114, ал. 1, изр. 1 от Конституцията на Република България - въз основа и в изпълнение на законите Министерският съвет приема постановления, разпореждания и решения. С това си решение МС е упражнил правомощието си по упражняване на конституционно възложени функции по ръководство и държавно управление, регламентирано в § 5, т. 62 от ДР на ЗУТ и § 1 от ДР на ЗДС, а именно – да определя обектите с национално значение и националните обекти (които не са определени със закон).

В подкрепа на изложеното, а именно, че оспореното РМС е израз на държавната политика и концепция за управление на МС е и т. 19.2.6 от Програмата за управление на Република България юни 2023 г. – декември 2024 г., която предвижда предприемане на действия за определяне на енергиен обект – нова ядрена централа на избраната от „АЕЦ Козлодуй – Нови мощности“ ЕАД и одобрена от Агенция за ядрено регулиране площадка (Площадка № 2), за обект с национално значение и за национален обект.

Всичко това обосновава извода на настоящия състав, че в случай че оспореният акт съставлява административен акт, то той е израз на държавната политика за определяне на обектите с национално значение и националните обекти и тяхното управление, като спорът по законосъобразността на същия ще следва да бъде разгледан от Върховния административен съд.

Предвид изложеното, настоящият състав на АдмС-Враца приема, че компетентен да се произнесе по предявената жалба е ВАС.

На основание чл. 135, ал. 4, пр. 2-ро, вр. ал.1 АПК производството по делото бъде прекратено и изпратено на Върховния Административен Съд на Република България, петчленен състав, за определяне на компетентния съд.

            Водим от горното и на основание чл. 135, ал. 4 от АПК, АдмС-Враца

 

ОПРЕДЕЛИ:

 

              ПРЕКРАТЯВА   производството по адм. дело № 489 по описа за 2023 г. на Административен Съд  - Враца.

 

              ПОВДИГА спор за подсъдност с Върховния Административен Съд на Република България, тричленен състав и ИЗПРАЩА делото на ВЪРХОВНИЯ АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД на РБ, петчленен състав -  за определяне  на  родово  компетентния  съд, който да разгледа жалбите Г.П.Ш. ***, „Д.“ ООД ***, представлявано от Д.Ц.К. и Р.М.С. *** против Решение № 526/02.08.2023 г. на Министерски съвет на РБ.

 

Определението е окончателно и не подлежи на обжалване, съгласно чл. 135, ал. 8 от АПК. 

   

                                                                                                                                                                        

ПРЕДСЕДАТЕЛ:

 

ЧЛЕНОВЕ: 1.

 

          2.