ОПРЕДЕЛЕНИЕ
№491
гр.
Враца, 22.08.2023 г.
АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – ВРАЦА, троен състав, в
закрито заседание на 22.08.2023 г. /двадесет
и втори август две хиляди двадесет и трета година/, в състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ: МИГЛЕНА РАДЕНКОВА
ЧЛЕНОВЕ: ТАТЯНА КОЦЕВА
НЕДЕЛИН ЙОРДАНОВ
като разгледа
докладваното от съдия РАДЕНКОВА адм. дело № 489 по описа
на АдмС – Враца за 2023 г.
и за да
се произнесе, взе предвид
следното:
Производството
е по реда на чл. 135, ал. 1 и ал. 2 от АПК.
Образувано е по жалби на Г.П.Ш. ***, „Д.“ ООД ***, представлявано от Д.Ц.К.
и Р.М.С. *** против Решение № 526/02.08.2023 г. на Министерски съвет на РБ
(РМС), с което се определя Енергиен обект – нова ядрена централа, на избраната
от „АЕЦ Козлодуй-Нови мощности“ ЕАД и одобрена от Агенцията за ядрено
регулиране площадка (Площадка № 2), за обект с национално значение и за
национален обект.
Първоначално жалбите са били подадени във
Върховен административен съд, като с Определение № 8395/16.08.2023 г.,
постановено по адм. дело № 7541/2023 г., Определение № 8415/17.08.2023 г.,
постановено по адм. дело № 7540/2023 г. и Определение № 8411/17.08.2023 г.,
постановено по адм. дело № 7543/2023 г., производството по делата е прекратено
и на основание чл.135, ал. 2 от АПК, вр. с чл. 132, ал. 1 и чл. 133, ал. 1 от АПК са изпратени по подсъдност на Административен съд – Враца. Изложени са
мотиви, че оспореното РМС е издавено в производство по реда на § 5, т. 62 от ДР
на Закона за устройство на територията (ЗУТ) и § 1 от ДР на Закона за
държавната собственост (ЗДС) и с него не се осъществяват властническите
правомощия произтичащи от чл. 105 от Конституцията на РБ (Решение № 8 от
23.04.2018 г. на КС по к. д. №13/2017 г.).
По правилата на родовата и местната
подсъдност, съгласно адресната регистрация и седалището на жалбоподателите, ВАС
е приел, че компетентен да разгледа жалбите е
Административен съд – Враца.
Според настоящия състав не е
налице изключението на пр. 2 на чл. 132, ал. 2, т. 2 от АПК - в случаите,
предвидени в закон, както и когато тези органи са делегирали правомощията си на
съответните длъжностни лица, издадените от тях административни актове се
оспорват пред съответния административен съд.
Същественото при проверка кой съд
– дали административен или ВАС следва да разгледа делото по правилата на
родовата подсъдност, след изменението на АПК с ДВ бр. 77/2018 г., е каква
функция МС упражнява чрез издадения акт – дали това е функция по осъществяване
на държавната политика в съответната област, т. е. функция на държавно
управление по смисъла на чл. 105, ал. 1 и ал. 2 и чл. 106 от КРБ, и която Конституцията е предоставила само нему, независимо от възможността за
делегиране, или това е функция, която е присъща и на други държавни органи.
Двете части на нормата на чл. 132, ал. 2, т. 2 от АПК са отделени една от
друга с точка и запетая, което ясно сочи на волята на законодателя да уреди
случаите, при които административните актове, издадени от същите тези органи,
се оспорват пред административните съдилища. Налице са две хипотези: 1. в
случаите, предвидени в закон; и 2. в случаите, когато централните органи на
изпълнителната власт са делегирали правомощията си на съответните длъжностни
лица. Законодателят е следвал логиката в една норма да съчетае две родови
подсъдности: на ВАС и на административните съдилища, като последните са
компетентни да разглеждат като първа инстанция оспорвания на актове на
Министерски съвет, на министър-председателя и на министрите в посочените две
хипотези. С израза „в случаите, предвидени в закон“ критерият за изключване от
компетентността на ВАС на тази категория оспорени актове е функцията, която
изпълнява органът - само когато актът е издаден от него извън случаите на
упражняване на конституционните му правомощия по ръководство и осъществяване на
държавното управление.
В кръга на актовете по чл. 125, ал. 2,
предложение първо от Конституцията се включват тези актове, които притежават
белезите на административни актове и които са издадени от Министерския съвет и
от министрите в изпълнение на функциите и правомощията им по ръководството и осъществяването
на управлението на държавната власт.
Това са актовете, издавани при упражняване на
публична власт в изпълнение на конституционноустановените им правомощия по
ръководството на държавното управление, които актове могат да засягат както
публичния интерес, така също и права, свободи или законни интереси на отделни
граждани или организации.
Оспореното РМС № 526/02.08.2023 г. представлява акт по чл. 114, ал.
1, изр. 1 от Конституцията на Република България - въз основа и в
изпълнение на законите Министерският съвет приема постановления, разпореждания
и решения. С това си решение МС е упражнил правомощието си по упражняване на
конституционно възложени функции по ръководство и държавно управление,
регламентирано в § 5, т. 62 от ДР на ЗУТ и § 1 от ДР на ЗДС, а именно – да определя обектите
с национално значение и националните обекти (които не са определени със закон).
В подкрепа на изложеното, а именно, че
оспореното РМС е израз на държавната политика и концепция за управление на МС е
и т. 19.2.6 от Програмата за управление на Република България юни 2023 г. –
декември 2024 г., която предвижда предприемане на действия за
определяне на енергиен обект – нова ядрена централа на избраната от „АЕЦ
Козлодуй – Нови мощности“ ЕАД и одобрена от Агенция за ядрено регулиране
площадка (Площадка № 2), за обект с национално значение и за национален обект.
Всичко това обосновава извода на настоящия
състав, че в случай че оспореният акт съставлява административен акт, то той е
израз на държавната политика за определяне на обектите с национално значение и
националните обекти и тяхното управление, като спорът по законосъобразността на
същия ще следва да бъде разгледан от Върховния административен съд.
Предвид изложеното, настоящият състав на
АдмС-Враца приема, че компетентен да се произнесе по предявената жалба е ВАС.
На основание чл. 135, ал. 4, пр. 2-ро, вр.
ал.1 АПК производството по делото бъде прекратено и изпратено на Върховния
Административен Съд на Република България, петчленен състав, за определяне на компетентния
съд.
Водим от горното и на основание чл.
135, ал. 4 от АПК, АдмС-Враца
ОПРЕДЕЛИ:
ПРЕКРАТЯВА производството по адм. дело № 489 по описа за 2023
г. на Административен Съд - Враца.
ПОВДИГА спор за подсъдност с Върховния Административен Съд на Република
България, тричленен състав и ИЗПРАЩА делото
на ВЪРХОВНИЯ АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД на РБ, петчленен състав - за определяне
на родово компетентния
съд, който да разгледа жалбите Г.П.Ш. ***, „Д.“ ООД ***, представлявано
от Д.Ц.К. и Р.М.С. *** против Решение № 526/02.08.2023 г. на Министерски съвет
на РБ.
Определението е
окончателно
и не подлежи на обжалване, съгласно чл. 135, ал. 8 от АПК.
ПРЕДСЕДАТЕЛ:
ЧЛЕНОВЕ: 1.
2.