РЕПУБЛИКА
БЪЛГАРИЯ
АДМИНИСТРАТИВЕН
СЪД – ПЛОВДИВ
ОПРЕДЕЛЕНИЕ
№1491
гр. Пловдив 18.07.2019г.
В ИМЕТО НА
НАРОДА
Пловдивският административен съд ХХІІ състав, в закрито заседание на осемнадесети
юли две хиляди и деветнадесетата госдина в състав :
ПРЕДСЕДАТЕЛ : АНЕЛИЯ ХАРИТЕВА
ЧЛЕНОВЕ : 1. СТОИЛ БОТЕВ
2. ГЕОРГИ ПАСКОВ
като разгледа докладваното от съдия Георги
Пасков АХД № 725/19г. по описа на АС-Пловдив, ХІIІ състав, за да се произнесе, взе предвид следното:
Относно допустимостта на подадената жалба
от Сдружение с нестопанска цел „Български правозащитен алианс, настоящият
съдебен състав намира, че оспорването от сдружението срещу нормата на т.12.1
от „Раздел IV –
Такси за административни услуги“ на Приложение № 1 към Наредбата за определяне
и администриране на местните такси и цени на права и услуги на територията на
Община Асеновград, е процесуално недопустимо, поради липса на личен, непосредствен/пряк/
интерес от оспорващия правен субект.
Самият жалбоподател претендира, че за него
е налице интерес от оспорване на атакуваната правна норма на вторична правна
уредба, тъй като същият е сдружение, в чийто устав, като средство за постигане
на целите, е посочено и „участието му в провежданите от общините публични
търгове и публично оповестени конкурси за продажба или отдаване под наем на
подходящи общински имоти за представителства на сдружението“. Сочи все в тази
връзка, че участието му в такива процедури не е хипотетична възможност, а
регистрирано средство за постигане на целите му.
Твърдението на сдружението е, че с оглед
заложеното в устава му за постигане на легитимните си цели, респ. черпейки
основание и от решение на КС №5 от 17.04.2007г. по к.д. №11/2006г., същото
неминуемо ще попадне в обхвата на действието на атакуваното правило от оспорената
разпоредба на наредбата, поради което и претендира отмяната му.
В тази връзка няма също така твърдения,
нито доказателства и за това, че сдружението е разкрило, или е в процес на
разкриване на свои представителства на територията на която и да е община в
страната, които да действат като дискусионни граждански клубове по актуални
въпроси на местното самоуправление и да бъдат коректив на местната власт, нито
по какъвто и да е начин да се предприети действия,насочени към закупуване или
наемане на подходящи общински имоти - чрез участие в провежданите от общините
публични търгове или публично оповестени конкурси - по реда на техните Наредби
по чл.8, ал.2 от ЗОС.
При тази безспорна фактическа обстановка,
настоящият състав намира, че следва да се споделят и следните съображения.
Съгласно нормата на чл.186 от АПК право да оспорват подзаконов нормативен
акт имат гражданите, организациите и органите, чиито права, свободи или законни
интереси са засегнати или могат да бъдат засегнати от него или за които той
поражда задължения. Законодателят е въвел изискване за наличието на правен
интерес от обжалване на подзаконов нормативен акт. С решение № 5/17.04.2007
год. по к. д. № 11/2006 год. на Конституционният съд на Република България е
прието, че разпоредбата на чл.186, ал.1 от АПК е в съответствие с чл.120 ал.2
от Конституцията на РБ. Засегнати по смисъла на чл.186 ал.1 от АПК са тези
субекти, до които административният акт се разпростира, като интересът трябва
да е обоснован. Активна легитимация имат всички правни субекти в случаите,
в които подзаконовият нормативен акт засяга пряко, непосредствено и лично
права, законни интереси, свободи или създава задължения за тях. За да е налице
пряк интерес е необходимо със самото отменяване на оспорения административен
нормативен акт непосредствено да се отстрани настъпилата или настъпващата щета
от изпълнението на административния акт, да е налице действително и незабавно
удовлетворяване на лицето. Личният правен интерес предполага физическото или
юридическо лице да има право на жалба само в защита на своите субективни
права, свободи и законни интереси, а не на други лица. Правният интерес е
непосредствен, когато оспореният нормативен административен акт засяга правната
сфера на жалбоподателя като отнема, изменя или ограничава права или
противозаконно създава задължения за него. Наличието на правен интерес е от
категорията на абсолютните процесуални предпоставки за подаване на жалба и
подлежи на доказване от оспорващия. Липсата му има за правна последица
недопустимост на жалбата и прекратяване на делото.
От събраните по делото доказателства се установява,
че на първо място не са налице каквито и да било
доказателства, че жалбоподателят е засегнат или е в производство едно такова
възможно засягане в дейността си от оспорената разпоредба на наредбата който
пряко и непосредствено да засяга правната му сфера.
Освен това следва да се
споделят и аргументите в цитираното от самия оспорващ решение на КС, а именно
„..........Легитимацията при съдебната защита на правата от страна на
гражданите и юридическите лица срещу актове на изпълнителната власт, която
допуска Конституцията, е максимално отворена, но не и безгранична. В това
отношение законодателят се е съобразил с разпоредбата на чл.120, ал. 2 от
основния закон и не е предвидил actio popularis или възможността на
всеки всякога и за всички да атакува актове на изпълнителната власт дори
когато ничии права не са нарушени или потенциално застрашени. Именно
възможността за въвеждане на actio popularis би влязла в противоречие
с изискванията на чл. 120, ал. 2 от Конституцията и би следвало да се обяви за
противоконституционна....".
В таза насока по
оспорвания на сдружението е и преобладаващата практика на ВАС на РБ – така
Определение №5512 от 26.04.2018 по дело №4419/2018г.; Определение №1274 от
30.01.2018г. по дело №687/2018г.; Определение №14245 от 22.11.17г. по дело
№12075/2017г.; Определение №13902 от 16.11.2017г. по дело №9918/ 2017г.; Определение
№13751 от 14.11.2017г. по дело №9953/2017г.; Определение №7702 от 19.06.2017г.
по дело №3297/2017г.; Определение №7066 от 30.05.2018г. по дело №4215/2018г.; Определение
№1025 от 24.01.2018г. по дело №303/2018г.; Определение №14718 от 01.12.2017г.
по дело №9919/2017г.; Решение №13476 от 06.11.2018г. по дело
№9106/2017г.; Решение №7276 от 01.06.2018г. по дело
№3521/2017г.; Решение №711 от 17.01.2018г. по дело №8906/2017; Решение №7419 от
05.06.2018г. по дело №8842/2017г.; Определение №1137 от 25.01.2018г. по дело
№994/2018г.; Решение №10397 от 03.08. 2018г. по дело №8904/2017г.; Решение
№9659 от 13.07.2018г. по дело №13649/ 2017г.;Определение №6331 от 15.05.2018г.
по дело №5059/2018г.; Решение №9782 от 17.07.2018г. по дело №9115/2017г.; Решение
№3892 от 26.03.2018г. по дело №1360/2017г./.
Предвид горното съдът
намира, че следва да отмени определението с което е даден ход по същество на
делото, като жалбата следва да се остави без разглеждане и производството по
делото следва да бъде прекратено на основание чл.159 т.4 АПК.
Ето защо ПЛОВДИВСКИЯТ АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД
– ІІ отд., XIІІ
състав :
О П Р Е Д
Е Л И
ОТМЕНЯ протоколно определение от 20.06.2019г.
с което е даден ход по същество на делото.
ОСТАВЯ
БЕЗ РАЗГЛЕЖДАНЕ жалбата на Сдружение с нестопанска цел „Български
правозащитен алианс“ със седалище и адрес на управление гр. Пловдив срещу
нормата на т.12.1 от „Раздел IV – Такси за административни услуги“ на
Приложение № 1 към Наредбата за определяне и администриране на местните такси и
цени на права и услуги на територията на Община Асеновград
ПРЕКРАТЯВА производството по адм. дело № 725/2019г.
по описа на Административен Съд – Пловдив – ІІ отд., XIІІ състав.
ОПРЕДЕЛЕНИЕТО подлежи на обжалване пред
ВАС на РБ в 7 – дневен срок от съобщението до страните за постановяването му.
ПРЕДСЕДАТЕЛ :
ЧЛЕНОВЕ
: 1.
2.