Решение по дело №466/2019 на Административен съд - Кърджали

Номер на акта: 94
Дата: 21 май 2020 г. (в сила от 6 юни 2020 г.)
Съдия: Мария Кирилова Божкова
Дело: 20197120700466
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 27 декември 2019 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р Е Ш Е Н И Е

гр.Кърджали, 21.05.2020г.

В ИМЕТО НА НАРОДА

Административен съд Кърджали, в съдебно заседание на тринадесети май две хиляди и двадесета година в състав:

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ: АНГЕЛ МОМЧИЛОВ

ЧЛЕНОВЕ: АЙГЮЛ ШЕФКИ

МАРИЯ БОЖКОВА

         

при секретаря Мелиха Халил и с участието на Бонка Василева – прокурор в ОП Кърджали

като разгледа докладваното от съдия БОЖКОВА адм.д.№ 466 по описа за 2019 г. и за да се произнесе взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл. 185, ал.1 от АПК, във вр. с чл. 145 и сл. от АПК.

Образувано е по протест на заместник-окръжен прокурор в ОП – Кърджали срещу чл.58, ал.4 от Наредба за определяне размера на местните данъци на територията на община Момчилград (Наредбата), приета с Решение № 134/ 28.09.2018 г. на ОбС – Момчилград. В протеста са изложени съображения за незаконосъобразност на протестираната разпоредба, като приета при липса на законово основание за това след отмяна нормата на чл.61с, ал.4 от Закона за местните данъци и такси с Решение № 5/ 05.04.2012 г. по к.д. № 13/ 2011 г. на КС. Искането е да се отмени протестираната норма.

В съдебно заседание протестът се поддържа от прокурор в ОП - Кърджали. Претендират се деловодни разноски.

Ответникът – Общински съвет Момчилград, редовно призован, не изпраща представител и не изразява становище по подадения протест.

При извършена проверка на събраните по делото доказателства, АС – Кърджали приема за установена следната фактическа обстановка:

Съобщението за постъпилия протест е обявено по реда на чл.181,ал.1, във вр.чл. 188 от АПК. По делото не са встъпили заинтересовани страни по смисъла на чл.189, ал.2 от АПК.

Наредбата за определяне размера на местните данъци на територията на община Момчилград е приета с Решение № 134/ 28.09.2018 г. на ОбС – Момчилград. С Р № 13/ 31.01.2019 г. на органа на местно самоуправление, е изменена и допълнена, като това не засяга протестираната норма.

От представен Протокол № 12 от проведено на 28.09.2018г. заседание на ОбС – Момчилград се установява, че са присъствали 29 общински съветници. „За“ приемане на Наредбата са гласували всички 29 присъстващи общински съветници. Съгласно Присъствен списък на общинските съветници на заседанието на 28.09.2018 г., налице са били всички 29 съветници.

От справка (архив) на публикувани на сайта на община Момчилград проекти на подзаконови нормативни актове се установява, че на 14.08.2018 г. е публикуван проект на Наредба за определяне размера на местните данъци на територията на община Момчилград

При така установената фактическа обстановка съдът прави следните правни изводи:

Протестът е допустим, като подаден от лице, предвидено в разпоредбата на чл.186, ал.2 от АПК и предвид възможността оспорването на подзаконови нормативни актове да се упражни без ограничение във времето.

Разгледан по същество, протестът е основателен поради следните съображения:

При извършена проверка на основание чл. 168, ал.1 от АПК, във вр. с чл. 196 от АПК, съдът приема от правна страна следното:

Редът за издаване на нормативни административни актове е регламентиран в чл. 75 - чл. 80 от АПК, а за неуредените въпроси се прилага субсидиарно Закона за нормативните актове, по аргумент от чл. 80 от АПК.  При проверка на оспорените разпоредби се установи, че протестираните норми, са приети при спазване изискванията на чл.27 от ЗМСМА за кворум и мнозинство.

В чл.58 от Наредбата е посочено как се определя размера на дължимия туристически данък за средствата за подслон и местата за настаняване на територията на община Момчилград. Оспорената разпоредба на чл.58, ал.4 от Наредбата е със следното съдържание: „Когато сборът на данъка по ал.2 за календарната година е по-малък от 30 на сто от данъка, определен при пълен капацитет за средството за подслон или мястото за настаняване, разликата се внася от данъчно задълженото лице в приход на бюджета на общината по местонахождение на средството за подслон или мястото за настаняване до 1 март на следващата календарна година, независимо дали обектът се използва.“

С Решение № 5/ 05.04.2012 година по конст. д № 13/2011 година (Държавен вестник, бр. 30/2012 година) разпоредбата на чл. 61с, ал. 4 е обявена за противоконституционна. По силата на чл.151, ал.2 от Конституцията на Република България решенията на Конституционния съд се обнародват в Държавен вестник в 15-дневен срок от приемането им. Решението влиза в сила три дни след обнародването му. Актът, обявен за противоконституционен, не се прилага от деня на влизането на решението в сила.

Смисълът на конституционното правило е, че от посочения момент е преустановено действието на противоконституционните правни норми и макар и изрично да не са отменени от законодателя, не са част от действащото право и не се прилагат. Подобна е и регламентацията на чл. 22, ал. 2 от Закона за Конституционен съд, според която актовете, обявени за неконституционни, не се прилагат. Т. е., с влизането на решението на КС в сила, обявените за противоконституционни текстове от закона не се прилагат. Отмяната действа за напред, което означава, че от 20.04.2012 г. е недопустимо прилагането на чл. 58, ал. 4 от Наредбата. По силата на общото правило на чл. 15, ал. 1 от ЗНА нормативният акт трябва да съответства на Конституцията и на другите нормативни актове от по-висока степен. В случая, с продължилото действие на чл. 58, ал. 4 от Наредбата за определяне размера на местните данъци на територията на община Момчилград след отмяната на чл. 61с, ал. 4 и ал. 5, посоченото правило на чл. 15, ал. 1 от ЗНА е нарушено, с оглед на което текстовете от наредбата се явяват незаконосъобразни и като такива подлежат на отмяна.

От друга страна противоконституционността на  чл. 61с, ал. 4 и ал. 5 от ЗМДТ е прогласено от КС с основен аргумент, че разпоредбата въвежда имуществен, а не туристически данък, респективно противоречи на необходимото разграничение между имуществени подоходни данъци. ЗМДТ в частта туристически данък несъмнено квалифицира конкретния данък като подоходен в зависимост от броя на нощувките. Ето защо от влизане в сила на конституционното решение с туристически данък се облагат само действително осъществените нощувки.

По изложените съображения съдът намира, че оспорената разпоредба от Наредбата на ОбС – Момчилград е незаконосъобразна, и следва да бъде отменена.

При този изход на делото е основателно своевременно заявеното искане на протестиращата страна за присъждане на деловодни разноски.

Тъй като ОбС – Момчилград не е юридическо лице и няма самостоятелен бюджет, отговорността за разноските по настоящото дело е на община Момчилград, която, съгласно чл. 136, ал. 3 от Конституцията на Р България, е юридическо лице и има самостоятелен бюджет – чл.141, ал.1 от Конституцията.

Ето защо и на основание чл.143, ал.1 от АПК община Момчилград следва да бъде осъдена да заплати в полза на ОП – Кърджали разноски в размер на 20.00 лв., представляващи внесена такса за обнародване на оспорването в ДВ.

Водим от изложените мотиви и на основание чл. 193, ал.1, предл.3-то от АПК, Административният съд

      

 

Р    Е    Ш    И  :

 

          Отменя чл.58, ал.4 от Наредбата за определяне размера на местните данъци на територията на община Момчилград, приета с Решение № 134/ 28.09.2018 г. на ОбС – Момчилград, изменена и допълнена с Решение № № 13/ 31.01.2019 г. на ОбС – Момчилград.

          Осъжда Община Момчилград  с ЕИК *** и адрес: *** да заплати на Окръжна прокуратура – Кърджали деловодни разноски в размер на 20.00 лв. (двадесет лева).

Решението може да се обжалва пред Върховния административен съд в 14-дневен срок от съобщаването му на страните.

Решението, след влизането му в законна сила, да се обяви по реда на чл. 194 от АПК.

 

 ПРЕДСЕДАТЕЛ:                                        ЧЛЕНОВЕ: 1.    

 

                                                                                         2.