Решение по дело №416/2021 на Районен съд - Ботевград

Номер на акта: 14
Дата: 18 януари 2022 г. (в сила от 18 януари 2022 г.)
Съдия: Наталия Петкова Петкова
Дело: 20211810200416
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 13 септември 2021 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ
№ 14
гр. Ботевград, 18.01.2022 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – БОТЕВГРАД, III-ТИ НАК. СЪСТАВ, в публично
заседание на двадесет и четвърти ноември през две хиляди двадесет и първа
година в следния състав:
Председател:Н. П. П.
при участието на секретаря М. К. П.
като разгледа докладваното от Н. П. П. Административно наказателно дело
№ 20211810200416 по описа за 2021 година
и за да се произнесе, взе предвид следното :
Производството е по реда на чл. 59 и сл. от ЗАНН.
Образувано е по жалба, подадена от ИВ. АЛ. Г. от гр. Ботевтрад, против
Наказателно постановление № 210/23.08.2021 г., издадено от РИОСВ София,
с което на жалбоподателя за нарушение на чл. 19, ал. 3, т. 15 от ЗУО, на
основание чл. 53 ЗАНН и чл. 151, ал. 2, т. 6, предл. 1 ЗУО /Закон за
управление на отпадъците/, на жалбоподателя е наложена "глоба" в размер на
4000 лв. С жалбата се моли наказателното постановление като неправилно и
незаконосъобразно да бъде отменено.
В съдебно заседание жалбоподателят, редовно призован, не се явява,
представлява се от упълномощен защитник, който поддържа жалбата.
Въззиваемата страна, редовно призована, изпраща представител,
юрисконсулт Борис Бозов, с представено по делото пълномощно, който счита,
че наказателното постановление е правилно и законосъобразно.
Жалбата е допустима – подадена е от лице, което има право на
обжалване, в срока по чл. 59, ал. 2 от ЗАНН и срещу акт, подлежащ на
съдебен контрол.
1
Съдът, като взе предвид събраните по делото доказателства
поотделно и в тяхната съвкупност, прие за установено следното:
На 10.02.2021 г. е била извършена проверка от служители на РИОСВ-
София, където в землището на с.Т., общ. Ботевград е било установено
наличието на нерегламентирано сметище с налични биоразградими отпадъци,
строителни и смесени битови отпадъци на площ около 2000 кв. метра.
Констатациите били описани в Констативен протокол № ККФОС-ИЦ-
05/10.02.2021 г. на РИОСВ-София. Тъй като с гореизложеното, Кмета на
Община- Ботевград се явявал отговорно длъжностно лице, което е допуснало
изхвърляне на отпадъци на нерегламентирани места и създаване на незаконни
сметища, на 15.02.2021 г. с писмо с изх.№ 1213/15.02.2021 г. на РИОСВ-
София му е била изпратена покана за съставяне на АУАН.
АУАН е бил съставен на 25.02.2021 г. с № 47/25.02.2021 г. за нарушение
на разпоредбите на чл. 19, ал.3, т.15 от Закона за управление на отпадъците.
Същият е бил съставен в присъствието на нарушителя, връчен лично и
подписан от него, и двама свидетели.
Възражения срещу АУАН постъпили в срока по чл. 44, ал.1 от ЗАНН,
които наказващият орган счел за неоснователни.
Въз основа на АУАН било издадено и атакуваното наказателно
постановление № 210/23.08.2021 г.
Горната фактическа обстановка се установява от събраните по делото
гласни и писмени доказателства.
При така очертаната фактическа обстановка се налагат следните правни
изводи:
Жалбата е неоснователна.
Съдът приема, че актът за установяване на административното
нарушение и НП са съставени съгласно изискванията на ЗАНН. Фактическите
констатации отразени в АУАН и НП, не се опровергават от събраните
доказателства и не са налице нарушения по чл. 42 или чл. 57 от ЗАНН.
Съдът достига до извода, че от обективна и субективна страна, чрез
виновно бездействие, на 10.02.2021 г. /датата на установяване на нарушението
от АНО/, ИВ. АЛ. Г., в качеството му на Кмет на Община Ботевград, е
извършил нарушение на чл. 19, ал.3, т.15 от Закон за управление на
2
отпадъците /ЗУО/. Неизпълнението на тези задължения се извежда от
правното тълкуване на правнорелевантните нормативните актове, а именно:
Съгласно чл. 19, ал.3, т.15 от ЗУО: "Кметът на общината отговаря за
предотвратяването на изхвърлянето на отпадъци на неразрешени за това
места и/или създаването на незаконни сметища и организиране на
почистването им.", като в нарушение на тази разпоредба се прилага спрямо
него санкционната администартивно-наказателна разпореба на чл. 151, ал.2,
т.6 от ЗУО, според която: "Наказва се с глоба от 3000 до 10 000 лв., ако не
подлежи на по-тежко наказание, кмет на община и/или длъжностно лице,
което не предприеме мерки за предотвратяване изхвърлянето на отпадъци на
неразрешени за това места и/или създаването на незаконни сметища и/или
организиране на почистването им".
От субективна страна нарушението е извършено от кмета на Община
Ботегвград виновно, като нарушителят е съзнавал характера на извършеното
нарушение, предвиждал е неговите последици и е искал или допускал
настъпването им, съгласно чл. 11 от ЗАНН, вр. чл. 11, ал.2 от НК, което се
потвърди от всички събрани доказателства по делото.
По делото в с.з. бе разпитан актосъставителят, чийто показания съдът
изцяло кредитира.
За изчерпателност на изложеното и тъй като съставлява част от
дължимия съдебен контрол за законосъобразност на обжалваното НП,
необходимо е правно обсъждане, относно приложението на чл. 28 ЗАНН. По
убеждение на решаващия съдебен състав, процесното административно
нарушение няма характеристиките на маловажен случай, по смисъла на чл. 28
ЗАНН и не представлява такъв, доколкото не се установиха каквито и да било
фактически обстоятелства с ефект на смекчаващи, които да характеризират
конкретно деяние като отличаващо се със значително по-ниска степен на
обществена опасност, от типичната за този род административни нарушения.
Чл. 93, т.9 НК по силата на препращането от чл. 84 ЗАНН, за отпадане
на наказуемостта, като незаконосъобразно санкционираща маловажен случай
на нарушение, от тук и предпоставка за незаконосъобразност на НП. Иначе
казано, мълчаливата преценка на АНО, обективирана с издаването на
санкционен акт, с който е ангажирана административно-наказателната
отговорност на жалбоподателя, съдът споделя за правилна.
3
Административнонаказващия орган в конкретния случай е наложил на
жалбоподателя имуществена санкция в размер на 4 000.00 лева (четири
хиляди лева) – така наложената санкция е около средния размер на
предвиденото в закона. Не се обосноваха от въззиваемата страна
обстоятелствата, взети предвид от административнонаказващия орган при
индивидуализацията на наказанието. При индивидуализиране на наказанието
съдът взе предвид, че така наложеното наказание се явява завишено с оглед
на факта, че извършеното от жалбоподателя нарушение е за първи път
(противното не бе установено от административно наказващия орган) и
горното съставлява смекчаващо отговорността обстоятелство. Съдът следва
да вземе предвид, че в административнонаказателната процедура не е
установено имотното състояние на жалбоподателя. Горното поражда
необходимостта административното наказание да се определи при превес на
смекчаващите отговорността обстоятелства, съобразено с неустановеното
имотно състояние на жалбоподателя. Поради горното имуществената санкция
следва да се намали от 4 000.00 лева (четири хиляди лева) на 3 000.00 лева
(три хиляди лева) т. е. към минималния размер, в какъвто смисъл следва да се
измени обжалваното наказателно постановление. Настоящият съдебен състав
намира, че по този начин ще бъдат постигнати целите на административното
наказание, определени в чл. 12 от ЗАНН - да се предупреди и превъзпита
нарушителят към спазване на установения правен ред и да се въздейства
възпитателно и предупредително върху останалите граждани, както и
изискването на чл. 27 от ЗАНН при определяне на наказанието да се отчита
винаги тежестта на конкретното нарушение, подбудите за неговото
извършване и другите смекчаващи и отегчаващи обстоятелства, и имотното
състояние на нарушителя, както и обществената опасност и динамиката на
съответния вид административни нарушения.

Воден от гореизложеното, съдът
РЕШИ:
ИЗМЕНЯ Наказателно постановление № № 210/23.08.2021 г.на
Директора на дирекция „Контролна и превантивна дейност“, упълномощена
да изпълнява правомощията на Директор на РИОСВ София със Заповед №
4
РД-115/2.10.2018 г. , с което на жалбоподателя ИВ. АЛ. Г., ЕГН: **********,
в качеството му на Кмет на Община Ботевград, със служебен адрес гр.
Ботевград, пл. Освобождение 13, на основание чл. 53 от ЗАНН и чл. 151, ал. 2,
т. 6 от Закона за управление на отпадъците /ЗУО/, е наложено
административно наказание "глоба" в размер на 4 000.00 лева (четири хиляди
лева) за административно нарушение по чл. 19, ал. 3, т. 15 от ЗУО, като
НАМАЛЯВА размера на наложената "глоба" от 4 000.00 лева (четири хиляди
лева) на 3 000.00 лева (три хиляди лева).
Решението може да бъде обжалвано пред Административен съд-София
област в 14-дневен срок от получаване на известието, че решението е
изготвено.
Съдия при Районен съд – Ботевград: _______________________
5