Решение по дело №1559/2023 на Административен съд - Пловдив

Номер на акта: 53
Дата: 3 януари 2024 г.
Съдия: Мария Иванова Николова
Дело: 20237180701559
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 21 юни 2023 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ

№53

Пловдив, 03.01.2024 г.

В ИМЕТО НА НАРОДА

Административният съд - Пловдив - XV Състав, в съдебно заседание на седми декември две хиляди и двадесет и трета година в състав:

 

Съдия: 

МАРИЯ НИКОЛОВА

 

При секретар ВАНЯ ПЕТКОВА като разгледа докладваното от съдия МАРИЯ НИКОЛОВА административно дело № 1559/2023 г., за да се произнесе взе предвид следното:

Производството е по реда на Глава Х от АПК във връзка с чл. 172,  ал.5 от Закона за движението по пътищата (ЗДвП).

Образувано е по жалба на А.К.А., ЕГН **********, чрез адв. П. с адрес: ***, против Заповед за прилагане на принудителна административна мярка /ЗППАМ/ 23-0432-000225 от 06.06.2023 г. на Началник Първо РУ Пловдив към ОДМВР – Пловдив, с която на основание чл.171, т.4 от ЗДвП по отношение на А.К.А. е постановено изземване на свидетелството за управление на водач на МПС, на който са му отнети всички контролни точки и не е изпълнил задължението си по чл. 157, ал. 4 ЗДвП.

Според жалбоподателя оспорената заповед е неправилна и незаконосъобразна, постановена в нарушение на материалния закон и процесуалните норми. Изложени са съображения, че посочените в заповедта наказателни постановления не са му връчени и не са влезли в сила. Иска се отмяна на заповедта и се претендира присъждане на направените по делото разноски.

Ответникът - Началник Първо РУ Пловдив към ОДМВР – Пловдив, в писмено становище оспорва жалбата и моли за нейното отхвърляне. Прави възражение за прекомерност на адвокатското възнаграждение.

Съдът като разгледа направените възражения и приложената административна преписка, намери за установено следното:

Оспорената заповед е връчена на жалбоподателя на 07.06.2023 г., така както е отразено в нея, а жалбата е подадена директно в Административен съд – Пловдив на 20.06.2023 г., т.е. в предвидения за това процесуален срок и при наличието на правен интерес, поради което се явява ДОПУСТИМА.

Разгледана по същество, жалбата е ОСНОВАТЕЛНА.

Приобщен по делото е Акт за установяване на административно нарушение серия GA 614537 от 06.06.2023 г.

Констатациите, изложени в акта се свеждат до следното: На 06.06.2023 г. в 22:05 часа, в гр. Пловдив, ул. „Димитър Талев“ до номер 132 с посока на движение от север към юг, А.К.А., ЕГН **********, управлява лек автомобил Опел Вектра с рег. ***, собственост на П.М.Д., като водачът допуска следното нарушение: управлява МПС след употреба на алкохол от 0.56 на хиляда в издишания въздух при извършена проба на 06.06.2023г. в 22:14 ч., с техническо средство дрегер Алкотест 7510+, с фабричен номер ARPM-0728 годно за използване до 08 месец 2023г. Отразено е, че на водача е издаден талон за медицинско изследване. В съставения АУАН е посочено, че е нарушена разпоредбата на чл.5, ал.3, т.1, пр.1 от ЗДвП, както и че като доказателства са иззети: СУМПС № *********. Актът е подписан от нарушителя без възражение.

По същото административно наказателно производство е постъпила докладна записка с регистрационен номер 432р-12263/07.06.2023г. (лист 26), в която е описано, че след извършена справка в АИС АНД, водачът А.А. е управлявал посоченото МПС след като е загубил правоспособност поради отнемане на всички контролни точки.

В оспорената заповед за прилагане на принудителна административна мярка, с която на основание чл.171, т.4 от ЗДвП по отношение на А.К.А. е постановено изземване на свидетелството за управление е посочено, че водачът управлява МПС след като е загубил правоспособност, поради отнемане на всички контролни точки, установено след справка  в АИС АНД. Описани са подробно и влезлите в сила наказателни постановления, с които са наложени административни наказания за нарушения по ЗДвП извършени през 2020г., 2021г., 2022г. и 2023г., за които е предвидено отнемане и на контролни точки потвърждаващи валидността на СУМПС. Според заповедта на А. са отнети общо  48 бр. контролни точки, със следните наказателни постановления: НП № 23-1030-001542/18.04.2023 г. ОДМВР ПЛОВДИВ С-Р ПЪТНА ПОЛИЦИЯ ПЛОВДИВ с дата на връчване: 10.05.2023 г. и дата на влизане в сила: 26.05.2023 г.-отнети 6 контролни точки; НП № 23-1139-000564/24.03.2023 г. ОДМВР КЮСТЕНДИЛ С-Р ПЪТНА ПОЛИЦИЯ КЮСТЕНДИЛ с дата на връчване: 11.04.2023 г. и дата на влизане в сила: 26.04.2023 г.-отнети 6 контролни точки; НП № 22-0432-001287/21.09.2022 г. ОДМВР ПЛОВДИВ РУ 01 ПЛОВДИВ с дата на връчване: 03.10.2022 г. и дата на влизане в сила: 18.10.2022 г.-отнети 6 контролни точки; НП № 22-6207-000256/08.07.2022 г. ОДМВР ПЛОВДИВ РУ ТРУД с дата на връчване: 12.08.2022 г. и дата на влизане в сила: 27.08.2022 г.- отнети 6 контролни точки; НП № 21-0432-001398/07.12.2021 г. ОДМВР ПЛОВДИВ РУ 01 ПЛОВДИВ с дата на връчване: 31.01.2022 г. и дата на влизане в сила: 15.02.2022 г.-отнети 6 контролни точки; НП № 21-1030-001964/15.03.2021 г. ОДМВР ПЛОВДИВ С-Р ПЪТНА ПОЛИЦИЯ ПЛОВДИВ с дата на връчване: 26.03.2021 г. и дата на влизане в сила: 03.04.2021 г.-отнети 6 контролни точки; НП № 20-0315-000524/19.10.2020 г. ОДМВР ПАЗАРДЖИК РУ ПЕЩЕРА с дата на връчване: 16.11.2020 г. и дата на влизане в сила: 24.11.2020 г.- отнети 6 контролни точки; НП № 19-0239-001764/23.12.2019 г. ОДМВР ПЛОВДИВ РУ АСЕНОВГРАД с дата на връчване: 09.03.2020 г. и дата на влизане в сила: 17.03.2020 г.-отнети 6 контролни точки. Като правно основание за издаване на заповедта е посочена разпоредбата на чл. 171, т, 4 от ЗДвП, а като нарушена разпоредба - чл. 157 ал. 4 от ЗДвП.

Като част от административната преписка са представени Заповед 317з-3162 от 15.04.2022г. на директора на ОД на МВР – Пловдив относно оправомощаване на длъжностни лица от ОД на МВР – Пловдив да прилагат с мотивирана заповед принудителни административни мерки по чл. 171, т. 1, т. 2, т. 2а, т. 4, т. 5, б. „а“ и т. 6 и т.7 от ЗДвП (лист 33), както и Справка за нарушител/водач.

От трето неучастващо по делото лице ОД на МВР Кюстендил е представено НП № 23-1139-000564/24.03.2023 г.

От трето неучастващо по делото лице ОД на МВР – Пазарджик, РУ Пещера е представено НП № 20-0315-000524/19.10.2020 г.

С Определение от 19.07.2023г., съдът е разпределил доказателствената тежест между страните.

Във връзка с направеното оспорване на подписите в разписките на цитираните в заповедта наказателни постановления, по делото е допусната и приета съдебно-графологична експертиза изготвена от вещото лице К.П. Стоянова, която съдът кредитира като компетентно и безпристрастно изготвена и неоспорена от страните по делото. Според вещото лице от изследваните осем подписа поставени в разписките към осемте наказателни постановления цитирани в оспорената заповед, шест от тях не са изпълнени от лицето А.К.А.. Според заключението в разписките към НП № 23-1139-000564/24.03.2023 г. и НП № 20-0315-000524/19.10.2020 г. подписът е изпълнен от А.К.А..

При така установеното от фактическа страна се налагат следните правни изводи:

Според нормата на чл.171 от ЗДвП, принудителните административни мерки, предвидени в закона се налагат за осигуряване на безопасността на движението по пътищата и за преустановяване на административните нарушения.

Волеизявлението за прилагането на ПАМ се обективира в заповед, която има характер на индивидуален административен акт по смисъла на чл. 21, ал. 1 от АПК и се издава по реда на глава пета, раздел втори от АПК.

Предпоставка за издаването на заповед с правно основание по различните състави на чл.171 от ЗДвП е извършено от водач на МПС административно нарушение, което се установява с АУАН, съставен от компетентните длъжностни лица.

При произнасянето на компетентния орган относно осъществяването на административната или наказателна отговорност на водача или след изтичане на предвидения в закона срок, принудителната мярка се счита за отпаднала.

Оспорената заповед за прилагане на принудителната административна мярка /ПАМ/ е издадена от компетентен орган - Началник Първо РУ към ОДМВР – Пловдив, съобразно нормата на чл.172, ал. 1 от ЗДвП и съобразно Заповед 317з-3162 от 15.04.2022г. на директора на ОД на МВР – Пловдив, относно оправомощаване на длъжностни лица от ОД на МВР – Пловдив да прилагат с мотивирана заповед принудителни административни мерки по чл. 171, т. 1, т. 2, т. 2а, т. 4, т. 5, б. „а“ и т. 6 и т.7 от ЗДвП.

Съдът констатира, че заповедта е издадена в предвидената от закона писмена форма и съдържа необходимите реквизити /по аргумент от чл.172, ал.1 от ЗДвП и чл.59, ал.2 АПК/.

Материалноправните предпоставки за налагане на принудителните административни мерки са изчерпателно посочени в нормата на чл.171 от ЗДвП. В конкретния случай, административният орган е приел с оспорената заповед, че е налице хипотезата на чл.171, т.4 от ЗДвП. Съгласно цитираната разпоредба, принудителна административна мярка „изземване на свидетелството за управление“ се налага на лице, което не е изпълнило задължението си по чл. 157, ал. 4, според която водач, на когото са отнети всички контролни точки, губи придобитата правоспособност и е длъжен да върне свидетелството за управление в съответната служба на МВР. Необходимо е да се отбележи, че по своята същност отнемането на контролни точки става автоматично с влизане в сила на НП и е задължителна последица при установяване на нормативно посочените нарушения, която има за цел тяхната отчетност, съгласно изричния текст на чл. 157, ал. 1 от ЗДвП.

Релевантно за настоящия спор е обстоятелството отнетият брой контролни точки да бъде установено документално с представяне на влезлите в сила наказателни постановления, като в тежест на административния орган е да докаже фактите, представляващи основание за издаването на заповедта, поради отнемане на всичките 39 контролни точки в резултат на влезли в сила наказателни постановления.

Съгласно чл. 2, ал. 1 от Наредба № Iз-2539 от 17.12.2012 г. за определяне максималния размер на контролните точки, условията и реда за отнемането и възстановяването им, списъка на нарушенията, при извършването на които от наличните контролни точки на водача, извършил нарушението, се отнемат точки съобразно допуснатото нарушение, както и условията и реда за издаване на разрешение за провеждане на допълнително обучение (загл. изм. - ДВ, бр. 26 от 2018 г., в сила от 23.03.2018 г.), максималният размер на контролните точки за отчет на извършваните нарушения на Закона за движението по пътищата (ЗДвП) е 39. Видно от оспорената по делото заповед, въз основа на цитираните в същата осем броя наказателни постановления на водача са отнети общо 48 контролни точки.

Според чл. 58, ал. 1 от ЗАНН, препис от наказателното постановление се връчва срещу подпис на нарушителя и на поискалия обезщетение. С приетата по делото съдебно- графологичната експертиза безспорно се установява, че шест от наказателните постановления не са връчени срещу подпис на нарушителя съобразно чл. 58, ал. 1 от ЗАНН. В тази връзка е необходимо да се отбележи, че едва когато нарушителят не се намери на посочения от него адрес се прилага нормата на чл. 58, ал. 2 от ЗАНН. По преписката няма доказателства да е извършено връчване по чл. 58, ал.2 от ЗАНН - нарушителят да не е намерен на посочения от него адрес.

При така събраните доказателства не може да се направи обоснован извод за влизането в сила на описаните в оспорената заповед наказателни постановления (с изключение на НП № 23-1139-000564/24.03.2023 г. и НП № 20-0315-000524/19.10.2020 г.), с които на жалбоподателя в настоящото съдебно производство се отнемат контролни точки. Следователно, наказателните постановления не са влезли в сила, със същите не са отнети посочените в тях контролни точки и при съобразяването на това обстоятелство административният орган е издал незаконосъобразен административен акт. В производството пред настоящата инстанция се упражнява контрол за законосъобразност единствено по отношение на заповедта, с която се налага принудителната административна мярка, но не и по отношение на законосъобразността на наказателните постановления. Поради това, съдът приема, че посочените шест от общо осем броя наказателни постановления, изброени по-горе не са влезли в сила и отбелязаните в същите контролни точки не следва да се считат за отнети. До влизането в сила на посочените наказателни постановления същите не представляват основание за отнемане на контролни точки.

След като водачът на МПС не е загубил правоспособността си, за него не възниква задължение да върне свидетелството си за управление. Следователно, към момента на издаване на заповедта не е установено наличие на хипотезата на чл. 157, ал. 4 ЗДвП.

При това положение, настоящият състав на съда намира, че оспорената Заповед за прилагане на принудителна административна мярка е незаконосъобразна и следва да бъде отменена.

С оглед изхода на спора, основателно се явява искането на жалбоподателя за присъждане на разноски по делото, които се констатираха общо в размер на 1010 лева, от които 10 лева - държавна такса (лист 35 по делото) и 1000 лева - изплатено адвокатско възнаграждение (лист 5). Адвокатското възнаграждение не е прекомерно с оглед разпоредбата на чл. 8, ал. 3 от Наредба № 1 от 09.07.2004г. за минималните размери на адвокатските възнаграждения.

Съдът констатира, че жалбоподателят е останал задължен за разноски за възнаграждение на вещо лице в размер на 50 лева - невнесен остатък от определеното окончателно възнаграждение на вещото лице, за което съдът е съобщил чрез процесуалния му представител в о. с. з. на 07.12.2023 г., като е указана и последицата от невнасянето, а именно че независимо от изхода на делото ще бъде осъден да заплати 50 лева. Поради изложеното и на основание чл.76 и чл.77 от ГПК, А.К.А. следва да бъде осъден да заплати посочената сума в размер на 50 лева по сметката за вещи лица на Административен съд – Пловдив.

Водим от горното, Съдът

Р   Е   Ш   И:

 

ОТМЕНЯ Заповед за прилагане на принудителна административна мярка 23-0432-000225 от 06.06.2023 г. на Началник Първо РУ Пловдив към ОДМВР – Пловдив.

ОСЪЖДА Областна дирекция на МВР - Пловдив да заплати в полза на А.К.А., ЕГН **********, сумата в размер на 1010 (хиляда и десет) лева, разноски по делото.

ОСЪЖДА А.К.А., ЕГН ********** да заплати по сметката за вещи лица на Административен съд Пловдив сумата от 50 (петдесет) лева – невнесен депозит за вещо лице.

 

РЕШЕНИЕТО е окончателно.

   

                                                                            СЪДИЯ: