Решение по дело №175/2020 на Административен съд - Пазарджик

Номер на акта: 522
Дата: 27 юли 2020 г. (в сила от 21 декември 2020 г.)
Съдия: Христина Петкова Юрукова
Дело: 20207150700175
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 6 февруари 2020 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

№ 522/27.7.2020г.

 

гр. Пазарджик,

 

В   И М Е Т О   Н А   Н А Р О Д А

 

 

Административен съд – Пазарджик, VI състав, в открито съдебно заседание на двадесет и пети юни, две хиляди и двадесета година в състав:

                                                           СЪДИЯ: ХРИСТИНА ЮРУКОВА

 

при секретаря Тодорка Стойнова, като разгледа докладваното от съдия Юрукова административно дело № 175 по описа на съда за 2020 г., за да се произнесе взе предвид следното:

Производство е по чл.145 и следващите от Административно процесуалния кодекс (АПК), във връзка с чл. 215 от Закона за устройство на територията (ЗУТ). Образувано е по жалба на Н.З.В.,***, против Заповед № 2665/17.12.2019 г. на кмета на Община Пазарджик, с която е забранен достъпът и ползването на сутеренен етаж от масивна жилищна сграда на площ от 70 кв.м., ползван като жилище с лисващ санитарен възел – баня и тоалетна, находящ се в полуприземен етаж на двуетажна масивна жилищна сграда в поземлен имот с идентификатор № 55155.506.527, съставляващ  УПИ I-6797, кв. 40 по плана на гр.Пазарджик, административен адрес гр. Пазарджик, ул. „Петър Бонев“№ 29. Навеждат се доводи за незаконосъобразност на оспорения административен акт, като се твърди че същият е издаден при съществено процесуално нарушение и без да са налице предпоставките на материалния закон. Иска се отмяна на заповедта като незаконосъобразна. В съдебното производство жалбоподателят се представлява от валидно упълномощен процесуален представител – адвокат Г., която поддържа изцяло жалбата, ангажира доказателства и претендира направените разноски по делото.

Административният орган в съдебно заседание, чрез процесуалния си представител - юрк. С., поддържа становище за неоснователност на жалбата. В писмено становище обосновава законосъобразността на оспорената заповед, като издадена от компетентен орган при наличие на материалните предпоставки. Иска се отхвърляне на жалбата и присъждане на юрисконсултско възнаграждение в размер на 200 лева.

Съдът, като съобрази доводите и възраженията на страните, събраните по делото доказателства, приема за установено от фактическа и правна страна следното:

При извършена на 11.09.2019 г. проверка от служители Община Пазарджик, за което е съставен Констативен акт № 52/11.09.2019г., е установено, че сутеренен етаж от масивна жилищна сграда на площ 70 кв.м. е преустроен в жилищен, като липсват санитарен възел – баня и тоалетна. Етажът е захранен с електричество и вода и се ползва без удостоверение за въвеждане в експлоатация като жилище.

 Съгласно Нотариален акт с №25, том ХI, дело 3547/1996гг. Н.З.В. е собственик на недвижим имот сутерен етаж/първи/ от масивна жилищна сграда, застроена на 70 кв.м., състоящ се от две стаи, салон и кухня, ведно с 3/8 ид.ч. от цялото застоено място с обща квадратура 445 кв.м., съставляващо УПИ I-6797, кв. 40 по плана на гр.Пазарджик. Строежът е посочен за пета категория и не е посочена година на изпълнение. По преписката няма данни констативният акт да е съобщен по реда на § 4 от ДР на ЗУТ. Представено е писмо с изх. № 44-3824/27.09.2019г., с което кметът на община Пазарджик уведомява Н.З.В. и Л. Г. Д. за издадените няколко констативни акта. Видно от известието за доставяне писмото е получено от жалбоподателя на 11.10.2019г. С Констативен протокол от 28.09.2019г., съставен от длъжностни лица при община Пазарджик, е установено, че по този констативен протокол е постъпило възражение в 14-дневния законов срок от Н.З.В. с вх. № 44-4137/26.09.2019г. Възражението не е уважено и е издадена процесната Заповед № 2665/17.12.2019 г. на кмета на община Пазарджик. С Констативен протокол от 13.01.2019г., съставен от длъжностни лица при община Пазарджик, същата е съобщена по реда на § 4 от ДР на ЗУТ. Жалбата на Н.З.В. е депозирана пред Административен съд Пазарджик на 27.01.2020г.

 По делото е уважено направеното от страна на оспорващия искане за събиране на гласни доказателства. По делото е разпитан като свидетел И.О.В. – майка на жалбоподателя, чиито показания съдът възприема като достоверни, последователни и непротиворечащи на събраните по делото писмени доказателства. В отговор на поставените й въпроси свидетелката заяви пред съда, че къщата е изградена 1957-1958г., като от 1964 г. те живеят там. Винаги е използвана за жилище, което е от две спални, кухня, хол, антре, няма вътре тоалетна. Има външна такава. Така е закупено. На втория етаж има жилище, което е с отделен вход от друга улица. Казва, че тяхното жилище е обособена като самостоятелен обект. Другият свидетел К. С. П., е съсед на жалбоподателя. Знае от родителите си, че къщата е построена 1956-1957г., като тяхната къща е изградена 1953г. Жалбоподателят живее на първи етаж, като майка му е от 1964г. Казва, че вторият етаж е със самостоятелен вход от друга улица. Посочва, че в жилището няма баня и тоалетна, те са от вън. Помагал е за правенето.

От страна на жалбоподателя се ангажира съдебно-техническа експертиза. Видно от експертизата съгласно КККР на гр.Пазарджик процесният имот е с идентификатор 55155.506.527, с площ 438 кв.м и с начин на трайно ползване - ниско застрояване /до 10м/, а по действащия регулационен план представлява УПИ І-6797, кв.40. В имота има нанесени четири броя сгради, сред които: - сграда с идентификатор 55155.506.527.3, с площ 99 кв.м, на два надземни  етажа, с предназаначение „Жилищна сграда със смесено предназначение“, като са обособени самостоятелни обекти. Единият обект е процесният: Самостоятелен обект с идентификатор 55155.506.527.3.1, с площ 70 кв.м, с предназначение „жилище-апартамент“, собственост на Н.З.В., съгласно нотариален акт № 25, том ХI, дело 3547 от 10.10.1996г., издаден от РС Пазарджик. Другият обект е на втория жилищен етаж - Самостоятелен обект с идентификатор 55155.506.527.3.2, с площ 70 кв.м, с предназначение „жилище-апартамент“, собственост на Любниела Г. Дойчинова; В дъното на имота, на югоизточната граница са построени масивна едноетажна постройка и навес, които се използват за баня и тоалетна, като е включена към водопровода и канализацията. Вещото лице е посочило, че по данни от приложените към делото декларации /стр.97-100/ жилищната сграда е построена около 1956г-1957г. По обезсиления кадастрален и регулационен план на гр.Пазарджик, одобрен 1959г., жилищната сграда е заснета и отразена в УПИ ХVІІ-6808, кв.40 като 1и1/2 МЖ, което означава етаж и половина. Тоест сградата е показана на един редовен жилищен етаж и сутерен /“полуподземен етаж“/, съгласно дефиницията на §5, т.49 ЗУТ/. Вещото лице е извършило оглед на място и описва процесната жилищна сграда като масивна, изградена от тухлена зидария и положени бетонови плочи между етажите. Покривът е покрит с керемиди. Състои се от два етажа, със самостоятелни входове към всеки от тях. Достъпът до първия етаж е откъм изток, а достъпът до втория етаж е от западната страна на сградата. Нивото на първия етаж на жилищната сграда е на 0,25м под нивото на терена, а таванът е на 2,00м над нивото на прилежащия терен.  Състои се от предверие, салон, две жилищни помещения /стаи/ и кухня. Няма обособен санитарен възел /баня и тоалетна/. Светлата височина на етажа е 2,25м. Изградена е баня и тоалетна извън сградата.

При гореизложените факти и в рамките на съдебната проверка, съгласно чл. 168, във връзка с чл. 146 и чл. 169 от АПК съдът прави следните изводи:

Жалбата е подадена в срок, от лице което има правен интерес от оспорването.

Обжалваната заповед е издадена от компетентен по смисъла на чл. 223 от ЗУТ орган – кмет на община Пазарджик. Съгласно чл. 223 от ЗУТ за строежите от четвърта, пета и шеста категория кметът на общината (района) или упълномощено от него длъжностно лице: 6. забранява ползването на строежи или на части от тях, които не са въведени в експлоатация по установения ред или се ползват не по предназначението си съгласно издадените строителни книжа и условията за въвеждане в експлоатация; 7. забранява достъпа до строежи или до части от тях, които не са въведени в експлоатация по установения ред или се ползват не по предназначението си съгласно издадените строителни книжа и условията за въвеждане в експлоатация, забранява захранването им с електрическа и топлинна енергия, вода и газ и разпорежда поставянето на отличителни знаци за ограничаване на достъпа и недопускане на хора и други;

Съгласно разпоредбата на чл. 178, ал. 6 от ЗУТ, при нарушения на ал. 1 и 4 на строежи от четвърта и пета категория кметът на общината или упълномощено от него длъжностно лице, въз основа на съставен констативен акт, забранява с мотивирана заповед ползването на строежите и разпорежда тяхното освобождаване, прекъсване на захранването им с електрическа и топлинна енергия, с вода, газ, телефон и други. Разпореждането е задължително за доставчиците и се изпълнява незабавно.

Спазена е формата на издаване - писмена. Същата съдържа мотиви, изложение на фактите и обстоятелствата, послужили за издаване на акта.

При постановяването й не са допуснати съществени нарушения на административнопроизводствените правила.

В производството по издаване на заповед по реда на чл.223, ал.1, т.6 и 7 от ЗУТ, правнозначимият факт, обосноваващ издаването на тази заповед, е ползването на строежи, които не са въведени в експлоатация по установения ред или ползването на строеж не по неговото предназначение. Като основание за извадането на процесната заповед кметът на община Пазарджик е посочил, че е ползването на строеж не по неговото предназначение.

Безспорно по делото е, че е налице строеж, който се обитава (ползва) от жалбоподателя като жилищно помещение. Правнорелевантен за процесния казус е фактът дали е налице жилище и съответно да бъде ползвано за такова. Построен е през 1956-1957г. По делото се установи, че жалбоподателят е придобил имота през 1996г., като в нотариалния акт е посочено, че представлява сутеренен етаж /първи етаж/ от масивна жилищна сграда, застроена на 70 кв.м. Към установената дата на построяване на сградата 1956-57г. действащи са били Закон за планово изграждане на населените места“ /ЗПИНМ /, в сила от 1949г. до 1973г. и  Правилника за планово изграждане на населените места /ППИНМ/ в сила от 1950г до 1960г. Съгласно § 11, чл. 155 от ППИНМ всяко жилище трябва да има най-малко: преддверие стая, кухня, клозет, килер и зимнично и таванско помещение. Съгласно чл. 159 от § 11 от ППИНМ  -  159. Най-малката светла височина на помещенията е: 1. За живеене, както за хотелски стаи, кантора и други подобни - 2.80 м.

Съпоставено с коментираните по – горе разпоредби процесният обект не притежава характеристиките на жилище.

   Сега действащите норми на ЗУТ – чл. 40 регламентира, че всяко жилище трябва да има самостоятелен вход, най-малко едно жилищно помещение, кухня или кухненски бокс и баня-тоалетна, както и складово помещение, което може да бъде в жилището или извън него. Допустимо е помещенията да бъдат пространствено свързани с изключение на тоалетни и бани-тоалетни. Санитарни помещения над жилищно помещение, над кухня или килер за хранителни продукти се допускат само в жилището, което обслужват.

Сходни са разпоредбите, действали и към годината на придобиване на имота от жалбоподателя – 1996г. Съгласно разпоредбите на чл.93, ал.3 от Наредба №5/1995г. всяко жилище трябва да има най-малко по едно жилищно помещение, кухня или кухненски бокс, баня-тоалетна и най-малко едно складово помещение във или извън жилището. Жилищните помещения във нови жилищни сгради трябва да имат светла височина най-малко 2.50 м – чл.99 ал.1 от Наредба №5/1995г.

По делото не се представят документи и не се оборва изводите на административния орган, че това е полуприземен етаж по смисъла на § 5, т. 49 от ДР на ЗУТ. Липсват доказателства за извършено преустройство, след което първи етаж, да е въведен в експлоатация по установения ред или да се обитава съгласно предназначението.

С оглед на цитираните норми, съдът счита, че отговорът на въпроса за търпимостта в обхвата на производството по чл.178 ЗУТ е отрицателен. Съгласно §16, ал.1 от ПР на ЗУТ търпимият строеж не подлежи на премахване и забрана за ползване. /“ Строежи, изградени до 7 април 1987 г., за които няма строителни книжа, но са били допустими по действащите подробни градоустройствени планове и по правилата и нормативите, действали по време на извършването им или съгласно този закон, са търпими строежи и не подлежат на премахване и забрана за ползване“/. От данните по делото и изслушаната съдебно-техническа експертиза се установява, че самостоятелният обект, собственост на жалбоподателя, не е жилище по смисъла на ЗУТ и по действащите към момента на изграждането му нормативни актове. Процесният етаж е "строеж"по смисъла на § 5, т.38 от ДР на ЗУТ. Според характеристиките му, тя е от V-та категория по смисъла на чл. 137, ал. 1, т. 5, б."в" от ЗУТ.

Процесният етаж не отговаря на дефиницията на §5, т.49 ЗУТ за "полуподземен етаж", тъй като полуподземен е етажът, нивото на тавана на който е до 1.50 м над котата на средното ниво на прилежащия терен. Етажът на жалбоподателят е под пода на етажа, на 0,25м под нивото на терена, а таванът е на 2,00м над нивото на прилежащия терен. Същият може да се определи като "надземен етаж" /§5, т.50 ЗУТ/.

Настоящият съдебен състав счита, че обектът, предмет на процесната заповед, установен като приземен, нежилищен и чието ползване се разпорежда, правилно е установен като такъв от общинската администрация. Той е сутеренен етаж, както е отбелязан в документите за собственост, и което се установи и че е действителното положение. Като е констатирал наличието на строеж, който се ползва като жилищно помещение, административният орган е приложил правилно последиците на материалния закон, като е разпоредил забрана за ползването му.

Едновременно с правомощието да забрани ползването на строеж, кметът на общината има и правомощието да разпореди забрана на достъпа до строежа, което е сторено с процесната заповед, в съответствие с установените материалноправни предпоставки.

Съдът счита, че е налице правилно приложен и на материалния закон. Заповедта по чл. 223, ал. 1, т. 6 и 7 от ЗУТ е издадена при спазване на регламентираното производство, като обстоятелствата са установени с констативен акт на служители от общинска администрация.

С оглед изхода на делото и направеното от процесуалния представител на административния орган искане за присъждане на юрисконсултско възнаграждение, същото като допустимо и основателно следва да бъде уважено и да бъде осъден жалбоподателят да заплати на Община Пазарджик сумата от 100 лева на основание чл. 143, ал.4 от АПК и чл. 78, ал.8 от ГПК, във връзка с чл.24 от Наредбата за заплащането на правната помощ.

Водим от горното и на основание чл. 172, ал. 2 от АПК, Административен съд Пазарджик, VІ състав

 

РЕШИ:

 

ОТХВЪРЛЯ жалбата на Н.З.В.,***, против Заповед № 2665/17.12.2019 г. на кмета на община Пазарджик.

ОСЪЖДА Н.З.В.,***, да заплати на община Пазарджик сумата от 100 (сто) лева - юрисконсултско възнаграждение.

Решението може да се обжалва в 14-дневен срок от съобщаването му пред Върховния административен съд.

 

 

СЪДИЯ:/п/

 

РЕШЕНИЕ № 15844 от 21.12.2020 г. по адм. дело № 10084/ 2020 г. на ВАС- Второ отделение:

ОТМЕНЯ решение № 522 от 27.07.2020 г. постановено по адм дело № 175/2020 г. по описа на Административен съд – Пазарджик и вместо него ПОСТАНОВЯВА:
          ОТМЕНЯ заповед № 2665/ 17.12.2019 г. на кмета на община Пазарджик.

          ОСЪЖДА Община Пазарджик да заплати на Н. З. В., *****, сумата 1570 лв. (хиляда петстотин и седемдесет лева), представляваща направени по делото разноски.

Решението не подлежи на обжалване.