Р Е Ш
Е Н И Е
№ 973
гр. Бургас, 30.07.2020
година
В ИМЕТО НА НАРОДА
Административен съд Бургас, осемнадесети състав, в открито съдебно
заседание на втори
юли две хиляди и двадесета година, в състав:
Председател: М. Николова
при секретаря Г. С., като разгледа докладваното от съдията Николова
административно дело № 543 по описа за 2020 година, за да се произнесе, взе
предвид следното:
Производството е
по реда на чл.145 и сл. от Административнопроцесуалния кодекс (АПК), във връзка
с чл.220 от Закона за митниците (ЗМ).
Образувано е по
жалба на „МИРКО“ ЕООД, ЕИК: *********, със седалище и адрес на управление: гр.
Бургас, ул. „Индустриална“ № 90А, чрез управителя А.Х. срещу Решение №
32-56945/20.02.2020 г. от 21.02.2020 год. на Директора на ТД „Южна морска“ в
Агенция „Митници“. С решението е определен нов размер на дължимите публични
вземания за ДДС по митническа декларация с МРН 19BG001008012230R1/30.10.2019 г.
в размер на 12 757.84 лева, от които 7 010.27 лева – взет под отчет и
платен ДДС и 5 747.57 лева – ДДС за досъбиране от жалбоподателя, ведно с
лихви за забава.
В жалбата се
излагат доводи за незаконосъобразност на оспорения административен акт, поради
допуснати съществени нарушения на административнопроизводствените правила и
противоречие с материалноправни норми, регламентиращи метода на определяне
размера на митническата стойност на внасяните в страната стоки. Релевирано е
възражение, че обжалваното решение е немотивирано и необосновано, тъй като административният
орган не е обсъдил представените от жалбоподателя доказателства и не е изложил
изчерпателни мотиви, обосноваващи неприемане на декларираната от него митническа стойност на стоките.
Искането е за отмяна на оспореното
решение. Претендират се разноски – заплатената държавна такса. Представени са
писмени доказателства.
В съдебно
заседание, процесуалният представител на жалбоподателя поддържа жалбата на
сочените в нея основания. Представя писмени доказателства и претендира
присъждане на разноските по делото - държавна такса и заплатения адвокатски
хонорар за изготвяне на жалба и явяване в първо съдебно заседание, както и за
второто съдебно заседание, съгласно приложените адвокатски пълномощни с
определена в тях сума.
Ответникът – Директор
на ТД „Южна морска“ в Агенция „Митници“ представя административната преписка по
оспорването. В съдебно заседание, чрез процесуалния си моли жалбата да бъде
отхвърлена като неоснователна. Представя писмени доказателства. Моли за
присъждане на юрисконсултско възнаграждение и прави възражение за прекомерност
на адвокатското възнаграждение. Депозира писмени бележки.
Бургаският
административен съд, след преценка на събраните по делото доказателства и като
взе предвид становищата на страните, приема за установено следното от
фактическа и правна страна:
На 30.10.2019 година
с митническа декларация МРН 19BG001008012230R1/30.10.2019г., подадена съгласно
чл. 162 от Регламент /ЕС/ №952/2013 г. на Европейския Парламент и на Съвета от
9 октомври 2013 г. за създаване на Митнически кодекс на Съюза от „МИРКО“ ЕООД,
ЕИК:*********, със седалище и адрес на управление: гр. Бургас ул.
"Индустриална" № 90А, в качеството му на вносител и декларатор по
смисъла на чл. 5, т. 15 от същия Регламент, под режим „Допускане за свободно
обращение“ е поставена стока „сушени смокини" с тегло 12 000 нето кг. с
код по КН 0804 20 90, с условие на доставка FOB и държава на произход Т.. Към
митническата декларация е приложена търговска фактура с № 125696/09.10.2019 г.,
издадена от Toroshilar Gida Sanayi ve Tigaret ltd., като декларираната стока е
част от количеството по гореописаната фактура, на стойност 19 200 USD, сертификат
EUR.1 № 10275305/11.10.2019г., фактури за допълнителни разходи № 120274/18.10.2019г.,
№**********/18.10.2019 г. и **********/21.10.2019 год. с доставчик „Ем Ес Си
България“ ООД
Като предходен
документ е приложена МД за специален режим „Митническо складиране“ с MRN
19BG001007010960R3/23.10.2019г.
При декларирането на стоката за допускане до свободно
обращение, на основание чл. 70 от Регламент № 952/2013 г. на Европейския
Парламент и на Съвета от 09 октомври 2013 г. за създаване на Митнически кодекс
на Съюза, декларираната митническата стойност на стоката „сушени смокини"
по МД с МРН 19BG00100801223OR1/30.10.2019 г. е 34 622,17 лева. или 2.89
лева/кг., като същата е определена въз основа на фактура с № 125696/09.10.2019
г. с условие на доставка FOB при валутен курс 1,76950 лева/USD. Същата е
коригирана в съответствие с чл. 71 от Регламент № 952/2013 г. на Европейския
парламент и на Съвета от 9 октомври 2013 година за създаване на Митнически
кодекс на Съюза с разходите за транспорт, товаро-разтоварни и обработващи
операции и застраховка до мястото на въвеждане на митническата територия на
Съюза, определени въз основа на фактури с № 120274/18.10.2019 год., № **********/18.10.2019
год. и № **********/21.10.2019 год. с доставчик „Ем Ес Си България" ООД.
Въз основа на
декларираната митническа стойност в размер на 34 622,17 лева и формираната на
основание чл.55, ал.1 от ЗДДС данъчна основа в размер на 35 051.36 лева за
стока сушени смокини по МД с МРН 19BG001008012230R1/30.10.2019 г., код по КН
08042090 е определен ДДС в размер на 7 010.27 лв. (при ставка 20 %).
Задължението е взето под отчет с ВПО № 19BG001008383326-001/30.10.2019 г.
Същото е платено на 30.10.2019 г. от „МИРКО“ ЕООД.
Поради съмнения
на митническите органи относно декларираната митническата стойност на стоката
„сушени смокини" по МД с МРН 19BG001008012230R1/30.10.2019 г., дружеството
жалбоподател е внесло по сметка на Териториална Дирекция „Южна морска“ депозит
в размер на 5000 лв. с GRN № 19BG001008X046632/31.10.2019 год.
Възникналото задължение
по МД с МРН 19BG001008012230R1/ 30.10.2019г. е погасено и е разрешено вдигане
на стоката.
С писмо peг. №
32-318073/05.11.2019 г. на Директора на ТД Южна морска, във връзка с предприети
действия за проверка на декларираната митническа стойност на стоката по МД с
МРН 19BG001008012230R1/ 30.10.2019 г., при прилагане на разпоредбите на чл.
140, § 1 от Регламент за изпълнение (ЕС) 2015/2447, от жалбоподателя е изискана
допълнителна информация, а именно договори, счетоводна отчетност, бизнес
кореспонденция, разписки за извършени плащания, продажни цени, както и
легализиран превод на търговски и други документи относно определянето на
митническата стойност на стоката по митническата декларация.
В отговор с
писмо peг. № 32-330658/18.11.2019 г. от „МИРКО“ ЕООД е представено копие на МД
с MRN 19BG001008012230R1/ 30.10.2019 г., копие на договор за покупка №
7/А09700, копие на износна декларация от държавата на изпращане, копие на
фактура № 125696/09.10.2019 г., копие на стокова разписка от 04.11.2019 год. и
копие на платежно нареждане за платен ДДС по МД с MRN 19BG001008012230R1/30.10.2019
г. в размер на 7 010.27 лв. (седем хиляди и десет лева и двадесет и седем
стотинки) от 29.10.2019 г.
След проверка на
приложените документи относно точността на декларираната митническа стойност е
установено, че същата е изчислена в размер на 2.89 лева/кг.
При проверката
на митническата стойност, митническите органи са извършили справка в системата
„THESEUS" на Joint Research Centre към ЕК, според която справедливата цена
на стоката - сушени смокини, е 3,47 Е/кг. /6,79 лева/кг./.
За проверка на
средните ценови стойности за 2018 г. на внасяна стока „сушени смокини" от Т.
е направена справка на страницата за търговска статистика на Европейската
Комисия (общодостъпна на: https://trade.ec.euroua.eu/tradehcIp/statistics), като
е установено, че според данните за 2018г. за 28-те членки на ЕС, общите стойностите
за внос в ЕС от Т. са изчислени на 3,94 €/кг.
Извършено е и допълнително
проучване на база сравнителен анализ на наличната информация в митническата
информационна система. Изготвена е справка, съгласно която за периода от
01.01.2019 год. - 23.10.2019 год. са декларирани стоки със същото описание,
изпратени от Т., от други вносители с изчислена митническа стойност в диапазона
от 5.28 лева/кг. до 13.23 лева/кг.
След анализ на
събраната информация митническите органи са приели от една страна, че представената
допълнителна информация от жалбоподателя - договор, платежни нареждания,
фактури за последващи продажби потвърждават декларираната от него митническа
стойност. От друга страна са приели, че не са получили задоволителна информация
относно необичайно ниската цена на внесените от него стоки в сравнение със
средностатистическия размер на покупните цени при вноса на сходни стоки.
Със съобщение
изх. № 32-9822/10.01.2020 г., на основание чл. 22, пар. 6, във вр. с чл. 29 от
Регламент (ЕС) № 952/2013 г. на Европейския Парламент и на Съвета от 9 октомври
2013 г. за създаване на Митнически кодекс на Съюза, дружеството жалбоподател е
уведомено на 14.01.2020г. за предстоящо издаване на Решение, с което се
определя нов размер на задължение по митническата декларация. Със съобщението
дружеството е уведомено и за мотивите за това – митническите органи не са
получили задоволителна информация относно необичайно ниската цена на внасяните
стоки в сравнение със средностатистическия размер на покупните цени при вноса
на сходни стоки. Отбелязано е, че сходни стоки се търгуват на многократно
по-висока цена, според данни от системата „THESEUS" на Joint Research
Centre към ЕК и информация за средните ценови стойности за 2018г. на внасяната
стока сушени смокини от страницата за търговска статистика на ЕК. Като
основание за определяне на нова митническа стойност на стоките и на
допълнителни публични задължения за данък добавена стойност е посочена
разпоредбата на чл.140, §2 от Регламент за изпълнение 2015/2447, според която
митническите органи могат да решат, че стойността на стоките не може да се
определи по реда на чл.70, §1 от Регламент (ЕС) № 952/2013, ако съмненията им
не отпаднат. Разяснено е, че на основание чл.74, §1 от Регламент (ЕС) №
952/2013 се прилагат последователно букви от „а“ до „г“ от параграф две на
същия член, докато се стигне до първата от тези букви, по която може да се
определи митническата стойност на стоките. В писмото е посочено, че в
конкретния случай, след направен справка не са открити резултати за идентични
стоки, произведени в същата страна, които са еднакви във всяко отношение в
приблизително същия момент, поради което се отхвърля като неприложим методът на
„идентични стоки“. Посочено е също, че за прилагане на метода на сходни стоки,
съгласно чл.74, § 2, буква „б“ от МКС, е направен анализ в митническата база
данни като за периода от 07.01.2019 г. до датата на допускане до свободно
обращение са открити 6 резултата за сходни стоки, допуснати до свободно
обращение от Т., които не са необичайно ниски и попадат в равнището на средните
стойности за България и ЕС. Същите са с митническа стойност, декларирана в
съответствие с чл. 70 от Регламент (ЕС) № 952/2013 г. в интервала от 5.28 лева
до 5.87 лева на кг. Митническите органи са приели, че за прилагането на метода
на сходни стоки при определяне на митническата стойност на внесените от
жалбоподателя стоки следва да се ползва най-ниската от установените договорни
стойности на сходни стоки, а именно договорната стойност на стока – „Сушени
смокини Garland, сушени смокини Natural“ от Т., нето тегло 19 992 кг,
декларирана по митническа декларация MRN 19BG005811004342R5 от 28.10.2019 г. –
5.28 лв./кг. При тези данни жалбоподателят е уведомен, че дължимите суми за
мито и ДДС следва да бъдат преизчислени на основата на елементи на облагане -
митническа стойност, определена на основание чл.74, пар.2, буква „б“ в размер
на 63 360 лева за нето тегло 12 000 кг. (12 000 кг. по 5.28 лв./кг) и
данъчна основа в размер на 63 789.19 лева, определена на основание чл.55,
ал.1, т.2 от ЗДДС.
В указания срок с придружително писмо с вх. №
32/41671/06.02.2020г. (л.75) от жалбоподателя са представени заверени копия на
документи, придружаващи пратката от сушени смокини, внос от Т., а именно копие
на ЕАД 19BG001008012230R1/30.10.2019 г., копие на търговска фактура с №
125696/09.10.2019г., копие от платежно нареждане от 29.10.2019г. за ДДС в
размер на 7010.27 лв., копие от платежно нареждане от 31.10.2019г. за депозит
от 5000 лв., износна митническа декларация с № 19590100ЕХ019805, копие на
търговски договор с № 7/А09700, копие на нотификация от банката за плащане по
търговска фактура № 125696/09.10.2019г., копия на фактури за реализация на
стоката в България, издадени в периода 01.11.2019г. – 24.01.2020г.
При тези данни е
издадено оспореното в настоящото производство решение № 32-56945/20.02.2020 г.
от 21.02.20202 год. на Директора на ТД „Южна морска“ в Агенция „Митници“. В
мотивите на същото е посочено, че съмненията по отношение на декларираната от „МИРКО“
ЕООД договорна стойност на стоките по МД с МРН 19BG001008012230R1 /30.10.2019
г. не са отпаднали, поради което административният орган е приел, че същата не
може да се определи съгласно чл.70, пар.1 от Регламент (ЕС) № 952/2013 и е
определил нова митническа стойност на стоката посредством метода, посочен в
чл.74, §2, б.“б“ от Регламент (ЕС) № 952/2013, в размер на 63 360 лева лева. Митническата
стойност, определена при прилагане на този метод, е на база договорната
стойност на „сходни стоки“- „Сушени смокини Garland, сушени смокини
Natural", с държава на произход Т. и количество - 19 992 кг., за
които е установено при проверка, че са поставени под режим допускане за
свободно обращение и крайна употреба в приблизително същия момент с митническа
декларация от 28.10.2019 г. и чиято приета миническа стойност на база
договорната им цена е 5.28 лева на кг. С оспореното решение е определена, на
основание чл.55, ал.1 от ЗДДС, нова данъчна основа за стоката по МД с МРН
19BG001008012230R1/30.10.2019 г. в размер на 63 789.19 лева (митническата
стойност в размер на 63 360 лв., увеличена с разходи за транспорт след
пристигане на мястото на въвеждане в размер на 429,19 лв). Предвид данъчната
ставка от 20%, съгласно чл. 66, ал. 1, т. 2 от ЗДДС и на основание чл. 67, ал.
1 от същия закон е определено задължение за ДДС за стока „сушени смокини",
поставена под режим „Допускане за свободно обращение" с МД с МРН
19BG001008012230R1/30.10.2019 г. в размер на 12 757.84 лв. На основание
чл. 56 от ЗДДС, във връзка с чл. 105, пар. 3 и пар. 4 от Регламент (ЕС) №
952/2013 г. на Европейския Парламент и на Съвета от 9 октомври 2013 г. за
създаване на Митнически кодекс на Съюза е определен за вземане под отчет и
досъбиране дължим ДДС от жалбоподателя в размер на 5 747.57 лв., като е определен
десетдневен срок за плащането му, считано от датата на уведомяване на длъжника.
Отбелязано е, че върху размера на дължимия ДДС се дължи лихва за забава,
считано от датата на възникване на митническото задължение - 30.10.2019г. до
датата на уведомяването, респективно от датата на изтичане на определения срок
за плащане на дължимия ДДС до датата на окончателното плащане. Решението е
връчено на дружеството на 21.02.2020г.
При така
установените факти се налагат следните правни изводи:
Жалбата е
подадена от надлежна страна, против индивидуален административен акт, подлежащ
на съдебен контрол в срока по чл.149, ал.1 от АПК, поради което е процесуално
ДОПУСТИМА.
Разгледана по
същество съдът намира жалбата за ОСНОВАТЕЛНА, поради следните причини:
Съобразно
разпоредбата на чл.168, ал.1 от АПК, съдът преценява законосъобразността на
оспорения административен акт на всички основания по чл.146 от АПК.
Оспореното
решение е издадено от компетентен орган, съобразно правомощията му по чл.19, ал.1
и ал.7 от ЗМ, при спазване на предвидената в закона писмена форма.
Спорът между
страните по делото се свежда до това дали са били налице предпоставките за
определяне на митническа стойност по реда на чл.74, §2, б. „б“ от Регламент
(ЕС) № 952/2013г.
В разпоредбата
на чл.70 от Регламент (ЕС) № 952/2013г. е установен общият принцип за
определяне на митническата стойност въз основа на договорната стойност, т.е.
въз основа на действително платената или подлежащата на плащане цена на стоките
при продажбата им за износ с местоназначение в митническата територия на Съюза.
В чл.74 са предвидени вторични методи за определяне на митническата стойност,
когато тя не може да се определи съгласно чл.70. Съобразно чл.74, §1 от
Регламент (ЕС) № 952/2013г., в този случай митническата стойност на стоките се
определя като се прилагат последователно букви от а) до г) от параграф 2,
докато се стигне до първата от тези букви, по която може да се определи
митническата стойност на стоките.
Съгласно чл.140,
§1 от Регламент за изпълнение (ЕС) 2015/2447, когато митническите органи имат
основателни съмнения дали декларираната договорна стойност представлява общата
платена или подлежаща на плащане сума, посочена в чл.70, §1 от Регламент (ЕС) №
952/2013г., те могат да поискат от декларатора да предостави допълнителна
информация, а съгласно чл.140, §2 ако съмненията им не отпаднат, митническите
органи могат да решат, че стойността на стоките не може да се определи по реда
на чл.70, §1.
Според чл.1, §2,
14) от Регламента за изпълнение (ЕС) 2015/2447 „сходни стоки“ означава - в
рамките на определянето на митническата стойност - стоки, произведени в същата
държава, които, въпреки че не са еднакви във всяко отношение, имат подобни
характеристики и подобни съставни материали, което им дава възможност да
изпълняват същите функции и да бъдат взаимнозаменяеми в търговско отношение;
сред факторите, които определят дали стоките са сходни, са качеството на
стоките, репутацията им и съществуването на търговска марка, като в тежест на
административния орган е да докаже, че се касае именно за „сходни стоки“.
Основният
аргумент на митническия орган за определените корекции в процесната митническа
декларация и установените допълнителни задължения за ДДС, е основан на
решението на Съда на ЕС по дело С-291/15, което касае тълкуването на чл. 181а
от Регламент (ЕИО) № 2454/93 на Комисията от 2 юли 1993 година за определяне на
разпоредби за прилагане на Регламент (ЕИО) № 2913/92 на Съвета за създаване на
Митнически кодекс на Общността, изменен с Регламент (ЕО) 3254/94 на Комисията.
За да се пристъпи към прилагането на вторични методи съмненията на митническите
органи в договорната стойност на стоките, следва да бъдат основателни. Съгласно
т. 36 от цитираното решение по дело С-291/15 това обстоятелство подлежи на проверка
от националната юрисдикция. Съдът на ЕС приема, че сравнение между
декларираната договорна стойност на стоките и средностатистическата стойност на
сравними стоки може да обоснове съмненията на митническите органи, при
положение, че те не оспорват, нито по друг начин поставят под съмнение
автентичността на фактурата и на удостоверението за извършен банков превод,
представени като доказателство за действително платената цена за внесените
стоки и вносителят не представя в отговор на искането в този смисъл на
митническия орган допълнителни доказателства или сведения за установяване на
точността на декларираната договорна стойност на тези стоки. Разглежданият
случай не е такъв, дококото жалбоподателят е представил такива допълнителни
доказателства за декларираната от него митническа стойност на стоките (в това
число фактури за последващата им реализация и счетоводни документи), т.е., фактите
в главното производство по дело С-291/15 са различни.
Посочената в
мотивите на решението митническа стойност на сходни стоки по няколко вноса от Т.
е във връзка с прилагането на вторичния метод по чл. 74, §2, б. б) от Регламент
(ЕС) № 952/2013, което предполага доказване неприложимост на основания метод,
респективно обосноваване на съмненията на митническите органи, че декларираната
договорна стойност на стоките не е действително платената или подлежаща на
плащане цена на стоките. В обжалваното митническо решение не са посочени конкретните
обстоятелства, въз основа на които се приема, че действително платената цена на
стоките от страна на „МИРКО“ ЕООД не е договорната им стойност. В него се
съдържат противоречиви мотиви относно наличието на материалноправните
предпоставки за определяне на митническата стойност на внесените от
жалбоподателя стоки по метода, установен в чл.74, §2, б. „б“ от Регламент (ЕС)
№ 952/2013г. – въз основа на договорна стойност на сходни стоки. От една страна
е прието, че представената допълнителна информация от жалбоподателя - договор,
платежни нареждания, фактури за последващи продажби потвърждават декларираната
от него митническа стойност. От друга страна общо е посочено, че митническите
органи не са получили задоволителна информация относно необичайно ниската цена
на внесените от жалбоподателя стоки в сравнение със средностатистическия размер
на покупните цени при вноса на сходни стоки, без да е изследвано дали тези
стоки – сушени смокини действително са със сходно качество (т.е без същите да
са съпоставени по съответните показатели за тяхното качество със стоките, чиито
внос е оформен с митническа декларация МРН 19BG001008012230R1/30.10.2019 г.),
съответно дали стоките са взаимозаменяеми в търговско отношение. В мотивите на
оспореното решение не е направен подобен сравнителен анализ. Не е отчетено
обстоятелството, че договорената продажна цена за процесните стоки, съгласно
сключения договор за продажба между жалбоподателя и Toroshilar Gida Sanayi ve
Tigaret ltd, е за по-голямо количество – 22501 кг., (с повече от два тона и
половина) от количеството внесени стоки - „Сушени смокини Garland“ с
декларирана митническа стойност в размер на 5.28 лв./кг в ЕАД 19BG005811004342R5
от 28.10.2019 г. (19 992 кг.).
Заключението на
административния орган, че са налице основателни съмнения относно стойността на
стоките, определена по реда на чл.70, §1 от Регламент (ЕС) № 952/2013г. е
формирано изцяло въз основа на извършените справки в база данни MIS3A,
в системата „THESEUS“ на Joint Research Centre към ЕК и на страницата за
търговска статистика на ЕК в интернет, без да бъдат действително анализирани
изисканите и представени от жалбоподателя доказателства за потвърждение на
декларираната от него митническа стойност и без да бъдат изложени ясни мотиви
защо в крайна сметка съдържащата се в тях информация е приета за
незадоволителна. С оглед на това, съдът намира, че съмненията на митническите
органи в декларираната митническа стойност на стоките са необосновани.
Формалното
позоваване на информация от митническата информационна система относно
извършени шест вноса на стоки без други мотиви за неприемане на митническа
стойност, определена по реда на чл.70 от Регламент (ЕС) № 952/2013г., не
обосновава приложение на чл.74, §2, б.“б“ от същия регламент. Сама по себе си
разликата в цените е счетена за достатъчна да обоснове съмненията за отхвърляне
на декларираната от жалбоподателя митническа стойност, което е неправилно. Още
повече изводът на митническите органи, че липсва задоволителна информация на
какво се дължи тази разлика, противоречи на представените от жалбоподателя
доказателства за търговските му отношения с изпращача на стоките, за
заприхождаването им в счетоводството му и за тяхната последваща реализация и
изписването им на средна цена 2.90 лева/кг. В договора за продажба на сушени
смокини, сключен между жалбоподателя и „Toroshilar Gida Sanayi ve Tigaret ltd“ е
договорена продажна цена от 1.60 щ.долара за килограм за 22501 кг. смокини и 100
% плащане по договора в срок до 30.12.2019г. Във фактурите за продажба,
издадени от жалбоподателя след извършване на процесния внос в периода
м.12.2019г.- м.01.2020г., документиращи доставки на сушени смокини, е посочена
единична цена в диапазона – 2.85 лева/кг. - 2.95 лева/кг. Тези фактури са
отразени в счетоводството на жалбоподателя видно от двете справки „детайлна
количествена за периода 01.12.2019г.-31.12.2019г. и 01.01.2020г. -30.01.2020г.
по сметка „приходи от продажба на стоки“ (л.279 - 280 от делото). Ценени в
съвкупност, договорът, фактурата за доставката от 09.10.2019 г., нотификацията,
удостоверяваща плащането по фактурата, фактурите за последващата им продажба от
жалбоподателя, както и представените от него счетоводните документи, доказват,
че декларираната от жалбоподателя митническа стойност е действителната
договорна стойност на стоките.
С оглед
изложеното, съдът намира, че не са били налице предпоставките, установените в
чл.140, §1 от Регламент за изпълнение (ЕС) 2015/2447, за да бъде определена
митническата стойност на внесените стоки по вторичния метод, установен в чл.74,
§2, б.“б“ от Регламент (ЕС) № 952/2013г.
С оглед незаконосъобразното
определяне на нова митническа стойност на стоките, незаконосъобразно се явява и
определянето на допълнителни задължения на дружеството за ДДС на стоката, за
която е подадена митническа декларация МРН № 19BG001008012230R1/ 30.10.2019г., както
и лихва върху тази сума и на основание чл.172, ал.2 от АПК, обжалваното решение
следва да бъде отменено.
При този изход
на спора и предвид своевременно направеното искане, на основание чл.143, ал.1
от АПК, следва да се присъдят на жалбоподателя направените по делото разноски в
размер на 50 лева – платена държавна такса и 1200 лева заплатено адвокатско
възнаграждение /л.262 и л.289/. Съдът намира за неоснователно възражението на
ответника за прекомерност на претендираното от жалбоподателя адвокатско възнаграждение.
С оспорения в настоящото производство административен акт е определено
митническо задължение в размер на 12 757.84 лева, т.е. налице е материален
интерес, при който минималният размер на адвокатското възнаграждение се
определя по реда на чл. 8 вр. чл. 7, ал. 1, т. 4 от Наредба № 1/09.07.2004 г.
за минималните размери на адвокатските възнаграждения и е в размер на 912.73
лева /без да се отчита размера на лихвата/. Претендираният и заплатен от
жалбоподателя адвокатски хонорар е в размер на 1200 лева, който не надвишава
значително определения с наредбата минимум, а се явява и оправдан с оглед
процесуалната активност на процесуалния представител на жалбоподателя за
изясняване на спорните обстоятелства. Разноските, съгласно § 1, т. 6 от ДР на
АПК, следва да бъдат възложени в тежест на Агенция „Митници“, която е
юридическото лице – чл.7, ал.1 от ЗМ, в чиято структура е включен
административният орган, издател на оспорения акт.
Воден от горното
и на основание чл.172, ал.2 от АПК, Административен съд-Бургас, осемнадесети
състав,
Р
Е Ш И:
ОТМЕНЯ решение № 32-56945/20.02.2020
г. от 21.02.2020 год. на Директора на ТД „Южна морска“ в Агенция „Митници“, с
което е определен нов размер на дължимите публични вземания за ДДС по
митническа декларация с МРН 19BG001008012230R1/30.10.2019 г. в размер на 12 757.84
лева, от които 7 010.27 лева – взет под отчет и платен ДДС и 5 747.57 лева
– ДДС за досъбиране от жалбоподателя, ведно с лихви за забава.
ОСЪЖДА Агенция „Митници“ да заплати на „МИРКО“ ЕООД, ЕИК: *********, със
седалище и адрес на управление: гр. Бургас, ул. „Индустриална“ № 90А,
представлявано от управителя А.Х., съдебно-деловодни разноски в размер на 1250
/хиляда двеста и петдесет/ лева.
РЕШЕНИЕТО може да бъде
обжалвано с касационна жалба пред Върховния административен съд на Република
България, в 14 - дневен срок от съобщаването му на страните.
АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: