Решение по дело №171/2013 на Районен съд - Стара Загора

Номер на акта: 962
Дата: 19 юли 2013 г. (в сила от 6 юли 2018 г.)
Съдия: Емилия Колева Енчева
Дело: 20135530100171
Тип на делото: Гражданско дело
Дата на образуване: 7 януари 2013 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

№.........                                  19.07.2013г.              Гр. Стара Загора

 

В  ИМЕТО   НА    НАРОДА

 

СТАРОЗАГОРСКИЯТ РАЙОНЕН СЪД                 ТРЕТИ ГРАЖДАНСКИ състав

На 24 април                                                  2013 г.

В публично заседание в следния състав:

 

                                                         Председател: ЕМИЛИЯ ЕНЧЕВА                                                       

 

Секретар: М.Й.

 Прокурор: 

 като разгледа докладваното от СЪДИЯ ЕМИЛИЯ ЕНЧЕВА

 гр. дело 171 по описа за 2013 година.

 

 

        Предявен  е иск с правно основание с правно основание чл. 79, ал.1 от ЗЗД във вр. чл. 41, ал.2 от ЗОП.

         Ищецът  „СЪНЛАНД” ЕООД, гр. Габрово твърди в исковата си молба, че Живко Веселинов Тодоров, в качеството си на кмет на Община Стара Загора и на възложител на обществени поръчки по чл.7, т.1 от Закона за обществените поръчки /ЗОП/ с Решение №РД-25-609 от 09.04.2012 год. открил процедура за възлагане на обществена поръчка с предмет: „Осигуряване и организация на столово хранене на деца, ученици и персонал в почивна станция „Стара Загора", къмпинг „Каваците", гр.Созопол и почивна база „Паниците", гр.Калофер, по обособени позиции, подробно описани в исковата молба. С посоченото решение на кмета на Община Стара Загора били одобрени и обявлението и документацията за участие в посочената процедура. В срока, определен от Възложителя, закупили документация за участие и придържайки се стриктно към заданието и изискванията, подготвили и подали ценови предложения и по двете обособени позиции. С Решение №РД-25-1054/11.06.2012год. на Кмета на Община Стара Загора, били определени за изпълнител по обособена позиция №1 с предложена от тях крайна цена в размер на 47936,53 лв. и по обособена позиция №2 с предложена от тях крайна цена в размер на 25810,60 лв. Цените, в съответствие с разпоредбите на ЗОП, били без включен ДДС. След представянето на договорите за подпис, установили, че същите не съответстват на приложените в документацията проекти, които били утвърдени от Възложителя. Твърдят, че в Решение №РД-25-1054/11.06.2012г., с което Възложителят е определил за изпълнител в процедурата по двете обособени позиции, дружество „Сънланд" ЕООД, предмета на поръчката бил описан със съответните смени за отдих, с определените периоди и съответните места за отдих, но в предложените за подпис Договори за изпълнение на обособените позиции по посочената обществена поръчка били със срок на изпълнение в период различен от първоначално обявения, подробно посочени в исковата молба, като твърдят, че от страна на Възложителя, след приключване на цялата процедура по обществената поръчка, неоснователно и в противоречие със законовите разпоредби на чл.41 ал.2 от ЗОП е направено намаляване на смените за отдих в град Созопол, почивна станция „Стара Загора, къмпинг „Каваците" и в почивна база „Паниците", гр.Калофер. Твърди, че било налице съществено несъответствие между проекта на договор приложен към утвърдената документация на възложителя, с който са се съгласили и договорите, които били изготвени от възложителя и подписани от изпълнителя. Твърдят, че независимо, че договорите за обществена поръчка не съответствали на разпоредбата на чл.41, ал.2 от ЗОП, след многобройните увещания от хора от общинската администрация, ангажирани с обществената поръчка, подписали договора за обществена поръчка от името и за сметка на „СЪНЛАНД" ЕООД гр. Габрово, като започнали изпълнението на поръчката по спечелените от тях Обособени позиции (в град Созопол и град Калофер). Твърдят също така, че по време на изпълнение на Договорите, в качеството им на Изпълнител отново им били изискани допълнителни дейности, ненамерили отражение в обявлението на обществената поръчка, подробно посочени в исковата молба. Сочат, че всички тези изисквания  никога не са били обект на предварително обсъждане, не са били заложени като изисквания по поръчката, но които са изпълнени от „СЪНЛАНД" ЕООД гр. Габрово. От своя страна Възложителят не изпълнил своето задължение съгласно чл.8, т.З от договора, като не били предоставени ежедневните заповеди за броя на хранещите се в столовата на станцията. Сочат, че стриктно изпълнили поетите ангажименти, разписани в обявлението на обществената поръчка (и по двете обособени позиции) и договорите подписани с Община Стара Загора и договорите били финализирани, като от страна на Възложителя по обществената поръчка не били изразени или предявени никакви претенции по изпълнение на договорите, като внесената от тях гаранция за добро изпълнение им била възстановена изцяло на 14.09.2012год. Твърдят, че на 02.08.2012год. издали общо 2 бр. фактури (с №№332/02.08.2012г., 333/02.08.2012г.), а на 06.08.2012г. още една фактура с №340/06.08.2012г. В следствие на разминаване между страните по договорите и с оглед наложената промяна във фактурите, същите били анулирани от тяхна страна. Тъй като не последвало заплащане на сумите, били издадени фактури: Фактура №375/19.09.2012год. за сумата от 33567,00 лв. без включен ДДС (40280,40 лева с вкл.ДДС) и Фактура №376/19.09.2012год. за сумата от 8851,10 лева без включен ДДС (10621,32 лева с вкл.ДДС). С писмо от 23.10.2012год. от страна на Община Стара Загора били изразени възражения отностно начина на формиране на цената по фактурите. С нотариална покана от дата 19.11.2012г. връчена на кмета на Община Стара Загора на 27.11.2012г. за пореден път поканили ответника да заплати дължимите от него суми. Сочат, че на 04.12.2012г. Община Стара Загора извършила плащания, чрез банков превод, на следните суми: 6 178,50 лв с основание договор № 1512/04.07.2012г. храна и режийни за почивна станция „Паниците" Калофер" и 25 685,01 лв. с основание договор № 1511/04.07.2012г. храна и режийни за почивна станция "Каваци" Созопол. Считат, че неправилно  Община Стара Загора  изразява претенции, че сумите включени в организацията на столовото хранене следва да се приравни, към намалените смени. Подробни съображения относно възраженията на Община Стара Загора излага в исковата си молба.

               Молят съда да постанови решение, с което да осъди ответника Община Стара Загора да им заплати следните суми: Сумата от 14595,39  лева с вкл. ДДС, представляваща неизплатената част от общо дължимата сума по изпълнение на обществената поръчка: „Осигуряване и организация на столово хранене на деца, ученици и персонал в почивна станция „Стара Загора", къмпинг „Каваците", гр.Созопол и почивна база „Паниците", гр.Калофер, по обособена позиция N°1: Осигуряване и организация на столово хранене на деца, ученици и персонал в почивна станция „Стара Загора", къмпинг „Каваците", гр.Созопол. 8 смени /21.06.2012г. - 01.09.2012г./, за една смяна 105 места за отдих, в т.ч. за 85бр. деца и ученици и 20бр. персонал, от които 6 работници- кухненски персонал, осигуряван от изпълнителя на поръчката; Сумата от 4442,82 лева с вкл.ДДС, представляваща неизплатената част от общо дължимата сума по изпълнение на обществената поръчка: „Осигуряване и организация на столово хранене на деца, ученици и персонал в почивна станция „Стара Загора", къмпинг „Каваците", гр.Созопол и почивна база „Паниците", гр.Калофер, по обособена позиция № 2: Осигуряване и организация на столово хранене на деца, ученици и персонал в почивна база „Паниците", гр.Калофер. 6 смени /06.07.2012г. - 29.08.2012г./, за една смяна - 61 места за отдих, в т.ч. за 48бр. деца и ученици и 13 бр. персонал, от които 4 работници - кухненски персонал, осигуряван от изпълнителя на поръчката, ведно със законната лихва от завеждането на исковете до действителното изплащане на горепосочените суми. Претендират за направените по делото съдебни и деловодни разноски.

В едномесечния срок по чл. 131 от ГПК е постъпил писмен отговор от Община Стара Загора, в който твърдят, че не дължат претендираните от ищцовото дружество суми. Сочат, че с писмо изх. № 10-01-1-248/23.10.2012 г. кметът на Община Стара Загора е възразил по представените от дружеството фактури № 375/19.09.2012 г. и № 376/19.09.2012 г., като подробно е описал какви суми дължи по изпълнение на обществената поръчка. Община Стара Загора при изчисление на заплати, осигуровки и режийни изрично се ръководила от представената от дружеството на 06.06.2012 г. писмена обосновка за начина на образуване на предлаганата цена. В общинската почивна станция „Стара Загора", местността „ Каваците", през сезон 2012 г., персонала ангажиран в изпълнение на обществената поръчка се състоял от трима човека - един готвач и двама работници кухня. В общинската почивна станция "Паниците" , гр. Калофер, през сезон 2012 г., персонала ангажиран в изпълнение на обществената поръчка се състоял от един главен готвач и един работник кухня. С Писмо изх. № 10-01-1-2811/19.12.2012 г. кметът на Община Стара Загора е върнал оригинални фактури № 375/19.09.2012 г. и № 376/19.12.2012 г. като некоректно съставени. С Платежно нареждане № 5315/29.11.2012 г. било направено плащане в размер на 25 685,01 лева, съгласно Договор № 1511/04.07.2012 г. касаещ обособена позиция № 1 от поръчката за действително осъществените 5 десетдневни смени в периода 09.07.2012 г. - 23.08.2012 г., посочвайки подробно какво включва изплатената сума. С Платежно нареждане № 5316/29.11.2012 г. било направено плащане в размер на 6178,50 лева, съгласно Договор № 1512/04.07.2012 г. касаещ обособена позиция № 2 от поръчката за действително осъществените 2 десетдневни смени в периода 15.07.2012 г.- 02.08.2012 г., като посочват подробно какво включва изплатената сума. Сочи, че ищцовото дружество е приело поставените от възложителя условия, като считат, че едно последващо претендиране на допълнителни суми е неоснователно. Молят съда да отхвърли предявеният иск.

          Съдът,  след като прецени събраните по делото писмени доказателства и взе предвид становищата и доводите на страните приема за установена следната правна и фактическа обстановка:

          По делото е представено обявление за обществена поръчка изх. № 12-00-0010-4949 от 9.04.2012 г., в което подробно е посочен обекта на обществената поръчка: „ Осигуряване и организация на столово хранене на деца, ученици и персонал в почивна станция „Стара Загора, къмпинг „Каваците”, гр. Созопол и почивна база „Паниците” гр. Калофер, както и подробна информация относно обособените позиции. По обособена позиция 1 къмпинг „Каваците” гр. Созопол е посочено – доставка на хранителни продукти и ежедневно приготвяне на закуска, обяд и вечеря за 840 човека, или 8 смени / 21.06. – 1.09.2012 г./ за една смяна 105 места за отдих, в т.ч. за 85 бр. деца и ученици и 20 броя персонал, от които 6 работници – кухненски персонал осигуряван от изпълнителя на поръчката. За обособена позиция 2 – почивна база „Паниците” гр. Калофер е посочено доставка на хранителни продукти и ежедневно приготвяне на закуска, обяд и вечеря за 366 човека, или 6 смени / 06.07. – 29.08.2012 г./ за една смяна 61 места за отдих, в т.ч. за 48 бр. деца и ученици и 13 броя персонал, от които 4 работници – кухненски персонал осигуряван от изпълнителя на поръчката

          По делото е представена ценова оферта за участие в открита процедура за възлагане на обществена поръчка с предмет „Осигуряване и организация на столово хранене на деца, ученици и персонал в къмпинг „Каваците", гр.Созопол и почивна база „Паниците", гр.Калофер. С тази оферта, ищецът „Сънланд” ЕООД гр. Габрово е предложил обща цена за изпълнение на всички дейности на предмета на обособена позиция № 1 – Почивна станция Стара Загора къмпинг „Каваците” гр. Созопол в размер на 57523.84 лв с начислен ДДС, а за обособена позиция № 2 – Почивна база „Паниците” гр. Калофер в размер на 30972.72 лв. с многобройни приложения към нея.

          По делото е представено и прието като писмено доказателство решение № РД-25-1054 от 11.06.2011 г., с което на основание чл. 38, т.1 от ЗОП и протоколи № 1 от 23.05.2012 г., № 2 от 29.05.2012 г., № 3 от 1.06.2012 г. и протокол от 6.06.2012 г. на Комисия за разглеждане оценка и класиране на офертите на участниците в процедурата за възлагане на обществена поръчка по реда на ЗОП открита с решение № РД-25-609 от 09.04.2012 г. по обособени позиции:  N°1: Осигуряване и организация на столово хранене на деца, ученици и персонал в почивна станция „Стара Загора", къмпинг „Каваците", гр.Созопол. 8 смени /21.06.2012г. - 01.09.2012г./, за една смяна 105 места за отдих, в т.ч. за 85бр. деца и ученици и 20бр. персонал, от които 6 работници- кухненски персонал, осигуряван от изпълнителя на поръчката; и № 2 Осигуряване и организация на столово хранене на деца, ученици и персонал в почивна база „Паниците", гр.Калофер. 6 смени /06.07.2012г. - 29.08.2012г./, за една смяна - 61 места за отдих, в т.ч. за 48бр. деца и ученици и 13 бр. персонал, от които 4 работници - кухненски персонал, осигуряван от изпълнителя на поръчката.С това решение е определен изпълнител за обществената поръчка за обособена позиция № 1 и обособена позиция № 2 класирания на първо място участник „Сънланд” ЕООД гр. Габрово с оферта вх. № 3 от 22 май 2012 г., с предложена цена от 57523.84 лв. за ДДС за обособена позиция № 1 и с предложена цена от 30972.72 лв. с ДДС за обособена позиция № 2.

          По делото е безспорно установено, че между страните са подписани договори на основание проведена по реда на ЗОП процедура, съответно № 1511/4.07.2012 г. за обособена позиция № 1 – къмпинг Каваците гр. Созопол, като стойността на договора е 57523.84 лв. и договор № 1512 от 4.07.2012 г. за обособена позиция № 2 – почивна база „Паниците” гр. Калофер като стойността на този договор е 30972.72 лв.

          По делото е представена подробна писмена обосновка за начина на образуване на ценовото предложение за „Осигуряване и организация на столово хранене на деца, ученици и персонал в почивна станция „Стара Загора", къмпинг „Каваците", гр.Созопол и почивна база „Паниците", гр.Калофер, с приложените към нея: калкулация на храната за един ден на човек и общо за целия период на човек,  движение на цените на едро на хранителните стоки, плодовете и зеленчуците през м. май 2012 г., седмични бюлетини на Държавна комисия на стоковите борси и тържищата, движение на цените на едро на хранителните стоки, плодовете и зеленчуците през м. август 2011 г. и други изискуеми от закона документи.         

              По делото е депозирано заключение на назначената съдебно-икономическа експертиза, чието заключение съдът възприема като компетентно и добросъвестно изготвено. Видно от заключението на вещото лице, за Обособена позиция № 1 Осигуряване и организация на столово хранене на деца, ученици и персонал в почивна станция „Стара Загора", къмпинг „Каваците", гр.Созопол. 8 смени (21.06.2012г. - 01.09.2012г.), за една смяна 105 места за отдих, в т.ч. за 85 бр. деца и ученици и 20 бр. персонал, от които 6 работници - кухненски персонал, осигуряван от изпълнителя на поръчката,  извършените и осчетоводени от "СЪНЛАНД" ЕООД гр. Габрово разходи, вкл. разходи за възнаграждения и премии на наетия за изпълнение на поръчката персонал, разходи за социални осигуровки на тези лица, административни разходи, свързани с изпълнението на обществената поръчка, режийни разходи и всички други такива, съотносими към изпълнението на обществената поръчка са в общ размер на 13503,08 лв., а за Обособена позиция № 2 - „Осигуряване и организация на столово хранене на деца, ученици и персонал в почивна база „Паниците", гр.Калофер. 6 смени (06.07.2012г. - 29.08.2012г.), за една смяна 61 места за отдих, в т.ч. за 48 бр. деца и ученици и 13 бр. персонал, от които 4 работници - кухненски персонал, осигуряван от изпълнителя на поръчката", извършените и осчетоводени от "СЪНЛАНД" ЕООД гр. Габрово разходи, вкл. разходи за възнаграждения и премии на наетия за изпълнение на поръчката персонал, разходи за социални осигуровки на тези лица, административни разходи, свързани с изпълнението на обществената поръчка, режийни разходи и всички други такива, съотносими към изпълнението на обществената поръчка са в общ размер на 4138,39 лв.  Вещото лице сочи също така, че "СЪНЛАНД" ЕООД гр. Габрово е разпределило съотносимите към обществената поръчка административни разходи по следния начин: общата сума на административните разходи за 2012г. в размер на 13487,97 лв. е разделена на две (за половин година - шест месеца) – в размер на 6743,99 лв., която сума е разделена на две (за двете основни дейности на дружеството) - 3371,99 лв. Условно ищеца е приел, че 20% от извършените административни и управленски разходи, съотносими към изпълнението на обществената поръчка (3371,99 лв.) са за Обособена позиция № 2 Осигуряване и организация на столово хранене на деца, ученици и персонал в почивна база „Паниците", гр.Калофер - 674,39 лв.

          По делото са допуснати гласни доказателства. Свидетелката М. ... сочи в показанията си, че работи като домакин в ученическия лагер „Каваците” към Община Стара Загора от 2002 г.  Твърди, че Иво Балевски отишъл 4-5 дни преди сезона миналата година за да огледа обекта. Три дни преди сезона изпратил двама работници, които да почистят в кухнята. Сезонът започнал от 9 юли до 23 август и бил 5 смени. Работниците изчистили навреме  и сезона започнал. Персоналът бил от трима човека, през всичките пет смени. Твърди, че „…хигиената в кухнята не беше на кой знай какво ниво…”, но учителите били началник смени и те имали задача да си напишат доклад, какво е било по време на смяната. Свидетелката сочи, че не е запозната с договора, който е сключен между страните и не е запозната какво трябва да прави фирмата на господин Балевски. Виждала, че се носят шишета с вода, но какво е давано и дали е плащано допълнително не знае.  Имало е хора, които идвали за по 5 или 3 дни, но това били хора от Общината. Не е имало случаи за предоставяне на негодна храна, но някои не харесвали храната.

Свидетелят ... твърди в показанията си, че е домакин на ученическа база Паниците гр. Калофер от юли 2002 г. Сочи, че Балевски отишъл 4 дни преди започване на лагера, огледал базата и на 13 юли 2012 г. отишъл персонала, защото лагера започвал от 15 юли. Дошли готвачката и помощничката, тъй като те имали задължения да почистят и да си подготвят нещата в кухнята. Само тези две жени обслужвали двете смени. Счита, че хигиената  „…беше малко под нивото…” Сочи, че Балевски, когато е имало проблеми в лагера е идвал. Твърди, че не е запознат с договора между Балевски и Общината и не са правени възражения относно хигиената или персонала. По време на смените се давали редовно закуска, обяд и вечеря, както и следобедни закуски. Не е  бил свидетел да се дава на децата негодна и развалена храна.

Свидетелката ... сочи, че работи в Община Стара Загора в отдел „Образование, младежки дейности и спорт”, като главен експерт от 12 години. Сочи, че от началниците на лагерните смени, от медицински лица и от ръководители на групи се получили отзиви, че менюто е много еднообразно и качеството на храната според тях отстъпва от предишни години. Твърди, че по щатно разписание, както са зададени в поръчката за осъществяване дейността бройките, Балевски е трябвало да работи със 6 щатни бройки на морето и с 4 в Калофер. Направило й впечатление, че персоналът бил без работно облекло, но след това вече работили с работно облекло. Твърди, че господин Балевски е имал одобрено меню от комисията. Запозната била с договора за обществени поръчки и знае, че е имало съществено отклонение в броя на смените, били планирани 8 смени на морската база и 6 смени на Калофер, а се изпълнили 5 смени на морето и 2 на Калофер. Имало отклонения и от пълната вместимост на базата. Сочи, че след проведен разговор с Балевски почнали да се дават по две допълнителни закуски. Твърди, че за първи път се получило такова разминаване в реалния брой на лагерните смени.     

         Предявеният иск е за неизпълнение на договор и неплащане на цената от Община Стара Загора, в качеството й на възложител. Не се спори, че между страните е подписан договор на основание проведена по реда на Закона за обществените поръчки процедура.  Съгласно чл. 5 от договора плащането се извършва в лева, по банков път, по сметка на изпълнителя, периодично след представяне на разплащателни документи, а окончателно плащане се извършва след представяне на фактура и справка за разхода на храна за целия период, за работни заплати и осигурителни вноски за персонала.

         По делото са представени 5 броя фактури от 2.08.2012 г., 6.08.2012 г. и 19.09.2012 г., като фактури № 332 от 2.08.2012 г., № 333 от 2.08.2012 г., № 375 от 19.09.2012 г. и № 376/19.09.2012 г. са върнати от ответника Община Стара Загора за корекция от страна на ищеца, след представяне на подробна справка за разхода на храна за целия период на договорите и справка за работните заплати и осигурителни вноски за персонала, ангажиран в изпълнението на обявената обществена поръчка. Такива справки от ищеца са представени на 21.09.2012 г. и на 10.10.2012 г.

         Законът за обществените поръчки е специален закон, със различна и специална уредба, тъй като страна по договорите, сключени по ЗОП е разпоредител с бюджетни средства или търговско предприятие, определен процент от капитала на което се държи от държавата или община.

Договорът между страните е бил сключен като Договор за обществена поръчка, тъй като изпълнителят по него е бил определен в резултат на проведена процедура по реда на ЗОП. Съгласно чл. 41, ал.2 от ЗОП, договорът за обществена поръчка включва задължително всички предложения от офертата на участника, въз основа на която е определен за изпълнител.  Стойността на договора № 1511/4.07.2012 г. за обособена позиция 1 – къмпинг „Каваците” гр. Созопол е в размер на до 57523.84 лв. с включен ДДС, а стойността на договора № 1512/4.07.2012 г. за обособена позиция 2 – Почивна база „Паниците” гр. Калофер е до 30972.72 лв. с начислен ДДС. Следователно дължимото възнаграждение за възложената работа е определено в чл. 4 от тези договори, съгласно които възложителят разплаща на изпълнителя стойността, след представяне на разплащателни документи.

         Съдът приема, че възложителят е приел изпълнението на поръчката с предмет: „Осигуряване и организация на столово хранене на деца, ученици и персонал в почивна станция „Стара Загора", къмпинг „Каваците", гр.Созопол и почивна база „Паниците", гр.Калофер, тъй като на 14.09.2012год. Община Стара Загора  е върнала на ищеца внесените гаранции относно изпълнението на посочените по-горе договори. Това обстоятелство не се оспорва и от страните.

         Едва с писмените си бележки, по съществото на спора, ответникът се позовава на неточно изпълнение на договорите и се позовава на определен начин на изчисление на възнаграждението на ищеца. Тези твърдения, свързани с основателността на иска, ответната страна не е въвела с отговора на исковата молба и същите са преклудирани.

          Ответникът оспорва претендираните от ищеца разноски -  разходи за възнаграждението на управленски персонал, за доставена минерална вода и следобедна закуска, тъй като същите не били заложени в обявлението за обществена поръчка и в писмената обосновка на ищеца. От показанията на свидетелката Росица Стоянова /свидетел на ответника/ тези твърдения бяха опровергани. Същата сочи, че в нормативни документи, които са посочени при обявяване на обществената поръчка, е посочено, че за деца до 7 годишна възраст трябва да има две допълнителни закуски „….При първата среща с господин Балевски, той  каза, че той ще предоставя такава следобедна закуска. Когато се видяхме обсъдихме менюто и Балевски каза, че в рамките на възможностите си може да удовлетвори някои от претенциите, почна да се дава следобедна закуска…”. Тези показания  кореспондират и с показанията на свидетеля Христо Фънев/свидетел на ответника/, който сочи: „ … Не съм правил възражения относно хигиената или персонала. Даваха се редовно закуска, обяд и вечеря както и следобедни закуски. Фирмата купи две туби вода за децата. Не съм бил свидетел да се дава на децата негодна и развалена храна…”

          Съдът не споделя становището на ответника в писмените му бележки, че Община Стара Загора не е могла да знае към обявлението за обществена поръчка 09.04.2012 г. броя на смените и точния брой на децата,които ще летуват на базите й. Съдът намира, че Община Стара Загора, чрез съответните комисии и отдели, е следвало да извърши проучване и да събере данни за броя на смените и децата, които биха закупили лагерни карти преди обявлението за възлагане на обществена поръчка. /в тази връзка показанията на свидетелката Росица Стоянова –„… за първи път се получи такова разминаване в реалния брой на лагерните смени…”/. Видно от договорите в чл. 8, т. 6 от същите, задължение на възложителя е да представи на изпълнителя график за лагерните смени, броя на хранещите се и оклада на всяка смяна. По делото липсват данни възложителят да е представил такива графици на изпълнителя.

Съдът не споделя становището на ответника и относно обстоятелството, че ищецът е назначил персонал  за съответните почивни бази още на 21.06.2012 г. Видно от обявлението за обществена поръчка, от решението за определяне на изпълнител на обществена поръчка и в сключените договори с изпълнителя на обществената поръчка, в същите е посочено, че за Обособена позиция № 1 Осигуряване и организация на столово хранене на деца, ученици и персонал в почивна станция „Стара Загора", къмпинг „Каваците", гр.Созопол. 8 смени периода е  21.06.2012г. - 01.09.2012г., а за Обособена позиция № 2 - „Осигуряване и организация на столово хранене на деца, ученици и персонал в почивна база „Паниците", гр.Калофер, 6 смени - 06.07.2012г.-29.08.2012г. По делото липсват доказателства кога изпълнителят е уведомен за намаляване броя на смените, съответно да съобрази назначаването на съответния персонал в базите.

            След като размерът и начинът за определяне на възнаграждението на ищеца е посочен в офертата, писмената обосновка и в договорите, то уговорената дължима сума за възнаграждение на ищеца следва да бъде намалена, съобразно заключението на вещото лице, както следва: за Обособена позиция № 1 Осигуряване и организация на столово хранене на деца, ученици и персонал в почивна станция „Стара Загора", къмпинг „Каваците", гр.Созопол, извършените и осчетоводени от "СЪНЛАНД" ЕООД гр. Габрово разходи, вкл. разходи за възнаграждения и премии на наетия за изпълнение на поръчката персонал, разходи за социални осигуровки на тези лица, административни разходи, свързани с изпълнението на обществената поръчка, режийни разходи и всички други такива, съотносими към изпълнението на обществената поръчка са в общ размер на 13503,08 лв., а за Обособена позиция № 2 - „Осигуряване и организация на столово хранене на деца, ученици и персонал в почивна база „Паниците", гр.Калофер - в общ размер на 4138,39 лв. Не се спори, а и видно от доказателствата по делото и заключението на вещото лице по издадена фактура № 375 от 19.09.2012 г. на обща стойност 40270.40 лв. с включен ДДС е извършено плащане от ответника в размер на 25685.01 лв. по банков път с платежно нареждане от 4.12.2012 г., а по фактура № 376 от 19.09.2012 г. на обща стойност 10621.32 лв. с вкл. ДДС е извършено плащане на ищеца в размер на 6178.50 лв., отново с платежно нареждане по банков път на 4.12.2012 г.

          Съдът намира, че претенцията с правно основание чл. 79, ал.1 от ЗЗД се явява основателна и доказана  до размер общо на 17641.47 лв., като над този размер до предявения 19038.21 лв. следва да бъде отхвърлена като неоснователна. Разпоредбата на чл. 79 от ЗЗД задължава страните да изпълняват точно и надлежно своите задължения по сключения между тях договор, т.е. изисква се изпълнение на задълженията, съобразно изискванията на закона и на постигнатите между страните договорености. Съдът приема, че в случая е налице частично неизпълнение на поето задължение от страна на ответника Община Стара Загора, тъй като е изплатила една част от договореното възнаграждение.

          На осн.чл. 78 ал.1 от  ГПК ответникът следва да понесе направените от ищеца разноски по делото в размер на 1947.79 лв., представляващи ДТ, възнаграждение за един адвокат и възнаграждение за вещо лице, съобразно уважената част на иска.

          На основание чл. 78, ал.3 от ГПК в тежест на ищеца следва да се присъдят направените от ответника разноски в размер на 100 лв., съобразно отхвърлената част от иска.

          Водим от горните мотиви, съдът

         

Р  Е  Ш  И:

 

          ОСЪЖДА ОБЩИНА СТАРА ЗАГОРА, БУЛСТАТ: 00081022, седалище и адрес на управление: гр. Стара Загора, бул. Цар Симеон Велики № 107 да заплати на „СЪНЛАНД” ЕООД, ЕИК *********, седалище и адрес на управление: гр. Габрово, ул. Шипка № 9Б, сумата в общ размер на 17641.47 лв., дължима по изпълнение на обществена поръчка: „Осигуряване и организация на столово хранене на деца, ученици и персонал в почивна станция „Стара Загора", къмпинг „Каваците", гр.Созопол и почивна база „Паниците", гр.Калофер, от които сумата от 13503.08  лева с вкл. ДДС, представляваща неизплатената част  по обособена позиция N°1: Осигуряване и организация на столово хранене на деца, ученици и персонал в почивна станция „Стара Загора", къмпинг „Каваците", гр.Созопол. 8 смени /21.06.2012г. - 01.09.2012г./, за една смяна 105 места за отдих, в т.ч. за 85 бр. деца и ученици и 20бр. персонал, от които 6 работници- кухненски персонал, осигуряван от изпълнителя на поръчката; сумата от 4138.39 лева с вкл.ДДС, представляваща неизплатената част по изпълнение на обществената поръчка по обособена позиция № 2: Осигуряване и организация на столово хранене на деца, ученици и персонал в почивна база „Паниците", гр.Калофер. 6 смени /06.07.2012г. - 29.08.2012г./, за една смяна - 61 места за отдих, в т.ч. за 48бр. деца и ученици и 13 бр. персонал, от които 4 работници - кухненски персонал, осигуряван от изпълнителя на поръчката, ведно със законната лихва от завеждането на иска – 07.01.2013 г. до окончателното изплащане на същите, като ОТХВЪРЛЯ иска в останалата част до 19038.21 лв. като НЕОСНОВАТЕЛЕН И НЕДОКАЗАН.

          ОСЪЖДА ОБЩИНА СТАРА ЗАГОРА, БУЛСТАТ: 00081022, седалище и адрес на управление: гр. Стара Загора, бул. Цар Симеон Велики № 107 да заплати на „СЪНЛАНД” ЕООД, ЕИК *********, седалище и адрес на управление: гр. Габрово, ул. Шипка № 9Б, сумата 1947.79 лв. разноски по делото.

ОСЪЖДА „СЪНЛАНД” ЕООД, ЕИК *********, седалище и адрес на управление: гр. Габрово, ул. Шипка № 9Б, да заплати на ОБЩИНА СТАРА ЗАГОРА, БУЛСТАТ: 00081022, седалище и адрес на управление: гр. Стара Загора, бул. Цар Симеон Велики № 107сумата 100 лв. разноски по делото.

          РЕШЕНИЕТО подлежи на въззивно обжалване в двуседмичен срок от съобщението до страните, че е изготвено пред Окръжен съд Стара Загора.

 

 

РАЙОНЕН СЪДИЯ: