Решение по КНАХД №408/2021 на Административен съд - Враца

Номер на акта: 399
Дата: 19 ноември 2021 г. (в сила от 19 ноември 2021 г.)
Съдия: Красимир Томов Георгиев
Дело: 20217080700408
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 13 юли 2021 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ

№ 399

 

гр. Враца 19.11.2021г.

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – ВРАЦА, административно-наказателен състав, в публично заседание на 02.11.2021г. /втори ноември  две хиляди  двадесет и първа  година/, в състав:

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ: СЕВДАЛИНА ВАСИЛЕВА

         ЧЛЕНОВЕ:  ТАТЯНА КОЦЕВА

        КРАСИМИР ГЕОРГИЕВ

 

при секретаря даниела монова и с участието на прокурора ВЕСЕЛИН ВЪТОВ  като разгледа докладваното от съдия ГЕОРГИЕВ  КАН дело № 408 по описа на АдмС – Враца за 2021 г. и за да се произнесе, взе предвид следното: 

 

            Производството е по реда на чл.208 и сл.от АПК във връзка с чл.63 ал.1 от ЗАНН.

            Образувано е въз основа на постъпила  КАСАЦИОННА ЖАЛБА от Е.С.В. ***, против РЕШЕНИЕ № 260201 от 29.05.2021г., постановено по АНД № 32/2021г.  по описа на Районен съд Враца, с което е потвърдено издаденото от Директора на РИОСВ-Враца Наказателно постановление /НП/ № № 12-259-ПП от 31.12.2020г.  с наложена „глоба“   в размер на 2000 лв. на основание чл.166 т.3 вр. чл.165 ал.1 от Закон за опазване на околната среда /ЗООС/.

             В жалбата се сочи, че решението е неправилно и незаконосъобразно,  постановено при съществено нарушение на материалния и процесуалния закон, при наличие на непълнота и необоснованост, като се излагат доводи затова. Твърди се, че е нарушено правото на защита  и същия е предприел необходимите мерки за изпълнение на предписанието. Сочи необективност на датата на извършване на нарушението. Оспорва се компетентността на наказващия орган. Иска се отмяната на решението и постановяване на друго, с което да бъде отменено НП. Не се явява  пред АдмС-Враца.

             Ответникът по касационната жалба РИОСВ-Враца е изразил становище по касационната жалба в Писмена защита в която се излагат съображения за  неоснователност на жалбата и потвърждаване на решението на РС, като правилно и законосъобразно. Не се явява представител пред съда.

             Участващият в касационното производство прокурор дава заключение, че касационната жалба е допустима и основателна. Сочи, че е следвало да се приложи ЗУО /Закон за управление на отпадъците/, а не ЗООС. Дава становище за уважаване на жалбата.

             Настоящият съдебен състав, като взе предвид наведените в жалбата, в отговора и в съдебно заседание доводи и съображения и след извършване на служебна проверка съгласно чл.218 ал.2 от АПК , приема следното:

               Касационната жалба е подадена от надлежна страна в законоустановения срок, против валиден и допустим съдебен акт, подлежащ на оспорване, поради което е процесуално ДОПУСТИМА. Разгледана по същество, същата е  и ОСНОВАТЕЛНА по следните съображения:

             При постановяване  на  съдебния  акт  не са  допуснати съществени нарушения на процесуалния закон. Съдът е проявил процесуална активност, като е събрал всички относими към спора доказателства, преценил ги е поотделно и в тяхната съвкупност и въз основа на тях е направил крайния си извод за законосъобразност на обжалваното наказателно постановление. Законосъобразен е изводът на въззивния съд, че АУАН е съставен и НП е издадено от компетентни органи и съдържат  задължително изискуемите реквизити. Описаната фактическа обстановка е точно установена,  а именно: на 06.05.2020 г. във връзка с постъпил сигнал от дежурен координатор на тел. 112 за горящо сметище в с.П., Община Враца, експерти на РИОСВ Враца извършили проверка в района на селото. При извършения обход и оглед констатирали, че на терен, находящ се от лявата страна на земен път, отклоняващ се от ул. „К.“ при трафопоста и водещ към лозята са били запалени изхвърлени до пътя и по склона отпадъци. Не било установено лицето запалило отпадъците. Констатирало се констатира наличие на строителни отпадъци на две-три места до пътя, както и разпилени единични бройки пластмасови отпадъци от опаковки по склона. За извършените констатации е издаден Констативен протокол /КП/. На база констатациите в КП с писмо изх.№С-25(1)/08.05.2020 г. на РИОСВ Враца на кмета на с.П. е дадено предписание да се почистят наличните отпадъци и да се предприемат действия по ограничаване на достъпа до замърсените терени и недопускане депониране на отпадъци. Предписанието е получено от кмета на с.П. Е.В. на 11.05.2020 г. На 12.06.2020 г. била извършена проверка за изпълнение на предписанието за което бил съставен втори Констативен протокол №259-ПП, в който е отразено, че равнинната част от терена, граничещ с пътя, е подравнен с техника и на него няма налични пластмасови и текстилни отпадъци, но по склона непосредствено под подравнения терен има наличие на пластмасови, текстилни и други отпадъци. На 07.07.2020 г. е съставен АУАН №12-259-ПП/07.07.2020 г., в който е отразено, че след изтичане срока на даденото предписание от страна на РИОСВ Враца е извършен последващ контрол при което е установено, че равнинната част от терена, граничещ с пътя, е подравнен с техника и на него няма налични пластмасови и текстилни отпадъци, но по склона непосредствено под подравнения терен има наличие на пластмасови, текстилни и други отпадъци. Впоследствие било издадено НП №12-259 ПП от 31.12.2020 г. на Директора на РИОСВ-Враца, въз основа на което за нарушение на чл.166, т.3 ЗООС във вр. с чл.165, ал.1 от ЗООС  на Е.В.  е наложена глоба в размер на 2000.00 лв.        

 За да приеме НП за законосъобразно, първостепенният съд  е приел, че НП е издадено от компетентен орган, а АУАН отговаря на изискванията на чл. 42 от ЗАНН. За НП, че е съобразено с чл. 57 от ЗАННкато съдържа всички минимално изискуеми реквизити, нарушенията са описани точно и ясно, ведно  с обстоятелствата, при които е извършено. Правилно е прието, че е квалифицирано деянието, с оглед текстовото му  описание, посочена е дата и място на нарушението, както и  извършителя. Посочена е санкционната разпоредба, въз основа на които е ангажирана административнонаказателната отговорност на жалбоподателя. Вмененото във вина на жалбоподателя нарушение е индивидуализирано в степен, позволяваща му да разбере в какво е обвинен и срещу какво да се защитава. Не са допуснати съществени процесуални нарушения и по никакъв начин не е накърнено правото на защита на жалбоподателя, което той е упражнил с подаването на жалба. Наказанието за нарушението е индивидуализирано. РС е счел, че в хода на съдебното производство въз основа на събраните гласни и писмени доказателства безспорно е установена фактическата обстановка, посочена в АУАН и НП.   В тази връзка РС не е приел възражението на жалбоподателя, че предписанията не създадат конкретно задължение за задълженото лице. Конкретните задължения са изрично посочени и отправени до Кмета на с. П., поради което е потвърдил НП, като законосъобразно.

          Настоящия състав на АдмС-Враца не споделя това становище на РС-Враца. С Предписанието изх. № С-25(1)/08.05.2020 г. на РИОСВ Враца на Кмета на с.П. е дадено предписание да се почистят наличните отпадъци и да се предприемат действия по ограничаване на достъпа до замърсените терени и недопускане депониране на отпадъци. Фактически това са три отделни  „действия“ по предписанието – а именно първото „Да се почистят гореописаните отпадъци“, второ  да „се предприемат действия по ограничаване на достъпа до замърсените терени“ и трето действия по „недопускане депониране на нови отпадъци“. В КП №259-ПП от 12.06.2020г. е отразено, че равнинната част от терена, граничещ с пътя, е подравнен с техника и на него няма налични пластмасови и текстилни отпадъци, но по склона непосредствено под подравнения терен има наличие на пластмасови, текстилни и други отпадъци. В случая е констатирано частично неизпълнение само на първото действие по предписанието, но изобщо не е отразена констатация за останалите две действия по предписанието. Не е посочено изобщо предприети ли са „действия по ограничаване на достъпа до замърсените терени“ и действия по „недопускане депониране на нови отпадъци“. С това съществено е нарушено правото на защита на касатора Кмет на с.П., тъй като същия е изпълнил частично действието по първото предписание, а останалите две действия по предписанието не са проверени изобщо. Това обстоятелство е останало незабелязано от наказващия орган, който не е изяснил фактите и обстоятелствата по преписката и от въззивния съд, който не е констатирал този порок. Достигайки до противоположни изводи и приемайки оспореното пред него НП за законосъобразно, приемайки, че „по никакъв начин не е накърнено правото на защита на жалбоподателя“, въззивният съд е постановил неправилен  съдебен акт, който следва да бъде отменен.

           След отмяната на решението касационният състав следва да се произнесе по съществото на спора, тъй като  от предходния съдебен състав не е допуснато съществено нарушение на процесуалните правила и не се налага установяване на факти, за които писмените доказателства не са достатъчни.

           Решението на РС-Враца е валидно – постановено от законен състав и допустимо – разгледан е заявен спор и са конституирани надлежни страни. Няма допуснати съществени процесуални нарушения, както се посочи по-горе, но същото е неправилно поради неконстатирано допуснато съществено нарушено право на защита на жалбоподателя/касатор  Е.В. ***, съгласно гореизложеното. Допуснатото съществено процесуално нарушение от страна на наказващия орган с което съществено е нарушено правото на защита на наказаното лице касатора Е.В.,***, се изразява в това, че от предписани за извършване на три действия в едно предписание, не е изпълнено само едно действие и то частично, а останалите две действия изобщо не са проверявани. В този смисъл твърдението в касационната жалба за нарушено право на защита, се явява основателно.

            По изложените по-горе съображения решението на РС-Враца следва да се отмени, като неправилно,  а НП се отмени, като незаконосъобразно.

           Воден от горното и на основание чл.221 ал.2 от АПК, съдът      

             

Р  Е  Ш  И :

 

              ОТМЕНЯ РЕШЕНИЕ № 260203 от 29.05.2021г., постановено по АНД № 32/2021г. по описа на Районен съд  Враца, потвърждаващо НП № 12-259-ПП от 31.12.2020г. на Директора на РИОСВ-Враца, с което на Е.С.В., в качеството му на Кмет на с.П., общ. Враца, за нарушение по чл.166 т.3 вр. чл.165 ал.1 от ЗОСС е наложено административно наказание – глоба в размер на 2 000 /две хиляди / лева  и вместо него ПОСТАНОВЯВА:

 

              ОТМЕНЯ НП № № 12-259-ПП от 31.12.2020г. на Директора на РИОСВ-Враца.

 

                 Решението е окончателно и не подлежи на обжалване и протест.

 

 

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ:

 

 

   ЧЛЕНОВЕ:  1.

 

 

  2.