Определение по дело №192/2023 на Административен съд - Видин

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 21 септември 2023 г.
Съдия: Росица Христова Славчева
Дело: 20237070700192
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 28 август 2023 г.

Съдържание на акта Свали акта

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – ВИДИН

ОПРЕДЕЛЕНИЕ № 343-РЗ

гр. Видин, 21.09.2023 г.

В ИМЕТО НА НАРОДА

Административен съд – Видин,

Втори административен състав

в закрито заседание на

Двадесет и първи септември

през две хиляди двадесет и трета година в състав:

Председател:

Росица Славчева

при секретаря

 

и в присъствието

на прокурора

 

като разгледа докладваното

от съдия

Росица Славчева

 

Административно дело №

192

по описа за

2023

година

и за да се произнесе, съобрази следното:

 

Настоящото дело е образувано по жалба на Кмета на Община Кула, против Решение № 351 взето с Протокол №59/25.07.23 год. на ОбС Кула, с които на осн. чл. 24, ал. 3, т. 2 от ЗМСМА с поименно гласуване са прекратени предсрочно правомощията на председателя на Общински съвет – Кула.

Жалбоподателят оспорва решението като незаконосъобразно поради нарушение на административно-производствените правила, липса на фактически основания и иска отмяната му.

Жалбата е редовна, но НЕДОПУСТИМА.

Съгласно чл. 24, ал. 1 от ЗМСМА общинският съвет избира от своя състав председател на съвета, с тайно гласуване с мнозинство повече от половината от гласовете от общия брой общински съветници. Същата процедура по ал. 1 се провежда и когато правомощията на избрания председател бъдат предсрочно прекратени в някоя от хипотезите по чл. 24, ал. 3: 1. подаване на оставка; 2. трайна невъзможност или системно неизпълнение на задълженията си като председател за повече от три месеца с решение на общинския съвет, взето по реда на ал. 1; 3. влизане в сила на акт, с който е установен конфликт на интереси по Закона за противодействие на корупцията и за отнемане на незаконно придобито имущество.

В случая предложението за прекратяване на правомощията на Цанков като председател на ОбС – Кула е било направено от група общински съветници и мотивирано с предпоставките по т. 2 – системно неизпълнение на задълженията като председател. Правомощията на председателя на ОС като представителен и ръководен орган са били прекратени, което е израз на суверенната воля на сформиралото се мнозинство от общинските съветници от състава на колективния орган.

Изборът на председател на ОбС и предсрочното прекратяване на правомощията му е от значение за представителството на колективния орган. В разпоредбите на чл. 24 и чл. 25 от ЗМСМА законодателят не е предвидил съдебен контрол върху посочените решения, тъй като решението на ОбС като колективен орган кой да го ръководи и управлява е резултат от суверенната воля на всички общински съветници.

Председателят на ОбС е общински съветник и се избира от състава му по волята на мнозинството от общинските съветници. В този смисъл е "пръв между равни", има представителни и ръководни функции – представлява общинския съвет и ръководи заседанията му.

Затова оспореното решение на ОбС не представлява индивидуален административен акт, който подлежи на оспорване по съдебен ред - не представлява властническо волеизявление, засягащо пряко лични права и интереси на жалбоподателя. Липсата на пряк и личен интерес за оспорващия прави жалбата на кмета на Община Кула недопустима на осн. чл. 159, т. 1 и т. 4 от АПК.

По правило, общинският съвет е орган на местното самоуправление, поради което голямата част от приетите от него решения не представляват административни актове. В частност такива са решенията, които се приемат от общинския съвет, свързани с конституирането му и избор на председател. В случая общинският съвет не действа като административен орган. Затова волеизявленията с такъв предмет нямат властнически характер, т. е. не създават административно правоотношение и не подлежат на съдебен контрол по АПК. Поради това оспореното решение на ОС – Кула не представлява индивидуален административен акт по смисъла на чл. 21 от АПК и не подлежи на контрол за законосъобразност по реда на АПК вр. чл. 45, ал. 3 и ал. 11 от ЗМСМА. Ето защо на осн. чл. 159, т. 1 от АПК и подадената от кмета на общината жалба е недопустима.

В този смисъл е и константната съдебна практика - Опр. № 6610/03.06.2016 г. на ВАС по адм. д. № 5556/2016 г. и др.

Предвид изложеното жалбата следва да се остави без разглеждане, а образуваното съдебно производство да се прекрати.

Водим от горното съдът

 

                                О П Р Е Д Е Л И:

 

ОСТАВЯ БЕЗ РАЗГЛЕЖДАНЕ жалбата на Кмета на Община Кула, против Решение № 351 взето с Протокол №59/25.07.23 год. на ОбС Кула, с което на осн. чл. 24, ал. 3, т. 2 от ЗМСМА с тайно гласуване са прекратени предсрочно правомощията на председателя на Общински съвет – Кула.

ПРЕКРАТЯВА производството по адм. дело № 192/2023 г. по описа на Административен съд – Видин.

Определението може да се обжалва с частна жалба пред Върховен Административен съд, подадена чрез Административен съд – Видин в 7-дневен срок от съобщението.

ПРЕПИС от определението да се изпрати на страните.

 

 

СЪДИЯ: