АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – ВИДИН |
|||||||||
ОПРЕДЕЛЕНИЕ № 343-РЗ |
|||||||||
гр.
Видин, 21.09.2023 г. |
|||||||||
В ИМЕТО НА НАРОДА |
|||||||||
Административен съд – Видин, |
Втори административен състав |
||||||||
в закрито заседание
на |
Двадесет и първи септември |
||||||||
през две хиляди двадесет и трета година в състав: |
|||||||||
Председател: |
Росица Славчева |
||||||||
при секретаря |
|
и в присъствието |
|||||||
на прокурора |
|
като разгледа докладваното |
|||||||
от съдия |
Росица Славчева |
|
|||||||
Административно дело № |
192 |
по описа за |
2023 |
година |
|||||
и за да се произнесе,
съобрази следното: |
|||||||||
Настоящото дело е образувано по жалба на Кмета на Община Кула, против Решение № 351
взето с Протокол №59/25.07.23 год. на ОбС Кула, с които на осн. чл. 24, ал.
3, т. 2 от ЗМСМА с поименно гласуване са прекратени предсрочно правомощията
на председателя на Общински съвет – Кула. Жалбоподателят оспорва решението като
незаконосъобразно поради нарушение на административно-производствените правила,
липса на фактически основания и иска отмяната му. Жалбата е редовна, но НЕДОПУСТИМА. Съгласно чл. 24, ал.
1 от ЗМСМА общинският съвет избира от своя състав председател на
съвета, с тайно гласуване с мнозинство повече от половината от гласовете от общия
брой общински съветници. Същата процедура по ал. 1 се провежда и когато правомощията
на избрания председател бъдат предсрочно прекратени в някоя от хипотезите по чл.
24, ал. 3: 1. подаване на оставка; 2. трайна невъзможност или системно неизпълнение
на задълженията си като председател за повече от три месеца с решение на общинския
съвет, взето по реда на ал. 1; 3. влизане в сила на акт, с който е установен конфликт
на интереси по Закона за
противодействие на корупцията и за отнемане на незаконно придобито имущество.
В случая предложението за прекратяване
на правомощията на Цанков като председател на ОбС – Кула е било направено от група
общински съветници и мотивирано с предпоставките по т. 2 – системно неизпълнение
на задълженията като председател. Правомощията на председателя на ОС като представителен
и ръководен орган са били прекратени, което е израз на суверенната воля на сформиралото
се мнозинство от общинските съветници от състава на колективния орган. Изборът на председател на ОбС и предсрочното
прекратяване на правомощията му е от значение за представителството на колективния
орган. В разпоредбите на чл. 24 и
чл. 25 от
ЗМСМА законодателят не е предвидил съдебен контрол върху посочените
решения, тъй като решението на ОбС като колективен орган кой да го ръководи и
управлява е резултат от суверенната воля на всички общински съветници. Председателят на ОбС е общински съветник
и се избира от състава му по волята на мнозинството от общинските съветници. В
този смисъл е "пръв между равни", има представителни и ръководни функции
– представлява общинския съвет и ръководи заседанията му. Затова оспореното решение на ОбС не
представлява индивидуален административен акт, който подлежи на оспорване по съдебен
ред - не представлява властническо волеизявление, засягащо пряко лични права и
интереси на жалбоподателя. Липсата на пряк и личен интерес за оспорващия прави
жалбата на кмета на Община Кула недопустима на осн. чл. 159, т.
1 и т. 4 от АПК. По правило, общинският съвет е орган
на местното самоуправление, поради което голямата част от приетите от него решения
не представляват административни актове. В частност такива са решенията, които
се приемат от общинския съвет, свързани с конституирането му и избор на председател.
В случая общинският съвет не действа като административен орган. Затова волеизявленията
с такъв предмет нямат властнически характер, т. е. не създават административно
правоотношение и не подлежат на съдебен контрол по АПК. Поради това оспореното
решение на ОС – Кула не представлява индивидуален административен акт по смисъла
на чл. 21 от
АПК и не подлежи на контрол за законосъобразност по реда
на АПК вр. чл. 45, ал.
3 и ал. 11 от
ЗМСМА. Ето защо на осн. чл. 159, т.
1 от АПК и подадената от кмета на общината жалба е недопустима. В този смисъл е и константната съдебна
практика - Опр. № 6610/03.06.2016 г. на ВАС по адм. д. № 5556/2016 г. и др. Предвид изложеното жалбата следва
да се остави без разглеждане, а образуваното съдебно производство да се прекрати. Водим от горното съдът О П Р Е Д Е Л
И: ОСТАВЯ БЕЗ РАЗГЛЕЖДАНЕ жалбата на Кмета на Община Кула, против
Решение № 351 взето с Протокол №59/25.07.23 год. на ОбС Кула, с което на осн.
чл. 24, ал.
3, т. 2 от ЗМСМА с тайно гласуване са прекратени предсрочно
правомощията на председателя на Общински съвет – Кула. ПРЕКРАТЯВА производството по адм.
дело № 192/2023 г. по описа на Административен съд – Видин. Определението може да се обжалва с
частна жалба пред Върховен Административен съд, подадена чрез Административен
съд – Видин в 7-дневен срок от съобщението. ПРЕПИС от определението да се изпрати
на страните. СЪДИЯ: |
|||||||||
Определение по дело №192/2023 на Административен съд - Видин
Номер на акта: | Не е посочен |
Дата: | 21 септември 2023 г. |
Съдия: | Росица Христова Славчева |
Дело: | 20237070700192 |
Тип на делото: | Административно дело |
Дата на образуване: | 28 август 2023 г. |