Решение по дело №1752/2021 на Административен съд - Пловдив

Номер на акта: 1743
Дата: 27 септември 2021 г.
Съдия: Мария Илиева Златанова
Дело: 20217180701752
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 28 юни 2021 г.

Съдържание на акта Свали акта

РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД - ПЛОВДИВ

Р Е Ш Е Н И Е

№1743/27.9.2021г.

гр. Пловдив,27.09.2021 год.

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД  – ПЛОВДИВ, ХХVI касационен състав, в открито заседание на шестнадесети септември през две хиляди двадесет и първа година, в състав:          

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ: МАРИЯ ЗЛАТАНОВА 

                                                                                                                                                                                                                        ЧЛЕНОВЕ: МИЛЕНА ДИЧЕВА

                            ДАРИНА МАТЕЕВА

 

при секретаря СТАНКА ЖУРНАЛОВА и с участието на прокурора РОСЕН КАМЕНОВ, като разгледа докладваното от ПРЕДСЕДАТЕЛЯ КАНД № 1752 по описа на съда за 2021 г., за да се произнесе, взе предвид следното:

         Производството е по чл. 208 и сл. от АПК, във връзка с чл. 63, ал. 1 от ЗАНН. 

Образувано е по касационна жалба на И.В.Д., ЕГН **********, срещу решение № 260482/20.04.21г, постановено по АНД №2725/2020г. по описа на ПРС, ХVII н.с., с което е потвърдено  Наказателно постановление № 20-1030-002302/10.03.2020 г. на Началник Група при Сектор "Пътна полиция" при ОД на МВР гр. Пловдив, с което на жалбоподателката е наложено административно наказание глоба в размер на 200 /двеста/ лева за нарушение по чл. 50, ал. 1 от Закона за движение по пътищата /ЗДВП/ на основание  чл. 179, ал. 2 вр. ал. 1, т. 5 пр. 4 от ЗДВП.

Жалбоподателката моли да се отмени атакуваният съдебен акт като неправилен и незаконосъобразен и да се отмени наказателното постановление. Като касационни основания за отмяна на решението посочва неправилно приложение на материалния закон.

Ответникът по касационната жалба ОД на МВР – Пловдив,редовно призован не изпраща представител и не дава становище по жалбата.

Участвалият по делото прокурор, представител на Окръжна прокуратура гр. Пловдив, редовно призован, дава заключение, че решението на районния следва да се потвърди като правилно и законосъобразно.

Пловдивският административен съд, като провери законосъобразността на въззивното решение, във връзка с наведените от жалбоподателя оплаквания, и с оглед на приложените към делото доказателства, намери следното :

Касационната жалба е подадена в рамките на преклузивния срок по чл. 211, ал. 1 от АПК и от лице имащо правен интерес - страна в първоинстанционното производство, за която решението е неблагоприятно, поради което е процесуално ДОПУСТИМА.

Разгледана по същество същата се явява НЕОСНОВАТЕЛНА.

Районният съд е бил сезиран с жалба против наказателно постановление № 20-1030-002302/10.03.2020 г. на Началник Група при Сектор "Пътна полиция" при ОД на МВР гр. Пловдив, с което на И.Д. е наложено административно наказание глоба в размер на 200 /двеста/ лева за нарушение по чл. 50, ал. 1 от Закона за движение по пътищата /ЗДВП/ на основание  чл. 179, ал. 2 вр. ал. 1, т. 5 пр. 4 от ЗДВП.

От фактическа страна е установено, че на 20.02.2020 г. около 18.20 ч. от Д., като водач на лек автомобил "Ленд Ровер Рейндж Ровер Ивоук" с рег. № ***е било допуснато нарушение на чл. 50, ал. 1 от ЗДВП, състоящо се в неизпълнение на задължението й да пропусне на кръстовището движещото се по пътя с предимство – по ул. "Васил Левски", в участъка до административен адрес № ***, друго превозно средство – лек автомобил "БМВ" с рег. № ***, управляван от Г.А.. Улицата била с две платна, всяко като еднопосочно с по три ленти за движение в посока. Жалбоподателката се движила по път, идващ от предприятие "Мототехника" към ул. "Васил Левски", пътят по ул. Васил Левски" бил с предимство спрямо този, идващ от предприятието "Мототехника", като за движещите се по последния преди кръстовището с ул. Васил Левски" № *** имало поставен пътен знак от група "Б" – относно предимството – знак "Б-2" – "Спри! Пропусни движещите се по пътя с предимство!". На около 2-3 метра от южна страна на ул. "Васил Левски", от мястото на което се пресичат в това кръстовище ул. "Васил Левски" с улицата, идваща от предприятие "Мототехника", имало пешеходна пътека тип "зебра" – пешеходна пътека "М8. 1" – с широки непрекъснати линии, успоредни на оста на пътя. Водачът Д. спряла на кръстовището на знак "Б-2" – "Спри! Пропусни движещите се по пътя с предимство!", възприела, че от пътя с предимство – ул. "Васил Левски" – западно платно, не идва друго превозно средство /в посоката север-юг/ и предприела маневра за завой надясно като навлязла на същото платно на улица "Васил Левски" с управлявания от нея автомобил. В момента, в който автомобилът й бил вече с предната си част на платното върху пешеходната пътека възникнал удар в предна лява част на автомобила "Ленд Ровер Рейндж Ровер Ивоук" с другия автомобил  "БМВ"  в неговата също предна част. От възникналия лек удар между двете превозни средства настъпили повреди и по двата автомобила – по преден ляв калник и по предна броня в лявата им страна. За да се озове на мястото на пътнотранспортното произшествие /по см. на §. 6, т. 30 от ДР на ЗДВП/, водачът на лекия автомобил "БМВ" предприел маневра за обратен завой от крайна лява лента на източното платно на ул. "Васил Левски" на кръстовището с идващата от запад улица от предприятието "Мототехника", за включване в западното платно на ул. "Васил Левски" в посока север-юг. На това кръстовище за движещите се в посоката на движение като на св. А. нямало изрично поставен знак от Група "В" на чл. 38 от ППЗДВП – за въвеждане на забрана – конкретно пътен знак "В23" – "Забранено е завиването в обратна посока", като и липсвал и пътен знак от Група "Ж" на чл. 38 от ППЗДВП – "За направления, посоки, обекти и други" – знак "Ж9" – указващ специално устроени места за завиване в обратна посока извън кръстовища – доколкото мястото е кръстовище. Наличната регулация на движението чрез пътни знаци предопределяла и възможността за извършване на маневра за обратен завой – в случая от страна и посока на движение.  

Като е прието при тези факти,че е допуснато нарушение на чл. 50, ал. 1 от ЗДВП, състоящо се в неизпълнение на задължението й да пропусне на кръстовището движещото се по пътя с предимство – по ул. "Васил Левски", в участъка до административен адрес № ***, друго превозно средство, е съставен АУАН № № 714039/20.02.2020 г., а въз основа на нето и на останалите материали по административната е издадено атакуваното наказателно постановление.

За да го потвърди, районният съд, след като е обсъдил подробно и мотивирано всички събрани по делото гласни и писмени доказателствени средства, е приел,че нарушението несъмнено е извършено, квалифицирано е правилно и съответно е наложено предвиденото в закона административно наказание. Изложено е, че в хода на административнонаказателното производство не са допуснати процесуални нарушения, представляващи основания за отмяна на НП, спазени са сроковете по чл.34 от ЗАНН, а нормата на чл.28 от ЗАНН не намира приложение.

По отношение на основния спорен въпрос относно наличието на виновно поведение от страна на другия водач, въззивната инстанция е мотивирала,че жалбоподателката не е изпълнила задължението при идването си от пътя от предприятието "Мототехника" и предприета маневра за завой надясно да пропусне движещо се по пътя с предимство пътно превозно средство, от което неизпълнение на това задължение настъпило и пътнотранспортно произшествие по см. на §. 6, т. 30 от ДР на ЗДВП – с настъпили повреди по двете пътни превозни средства. Другият водач на автомобил "БМВ" не е имал забрана /съобразно систематичното тълкуване на чл. 38 и чл. 39 от ЗДВП/ да извърши желаната от него и предприета в случая маневра за обратен завой – маневрата е предприета при движение по главен път /движейки се в най – лявата лента на западното платно на ул. "Васил Левски" в посока юг-север/, на кръстовище /с второстепенния път, идващ от предприятието "Мототехника"/ и при липса на пътен знак от Група "В" на чл. 38 от ППЗДВП – за въвеждане на забрана – конкретно пътен знак "В23" – "Забранено е завиването в обратна посока", като е липсвал и пътен знак от Група "Ж" на чл. 38 от ППЗДВП – "За направления, посоки, обекти и други" – знак "Ж9" – указващ специално устроени места за завиване в обратна посока извън кръстовища – доколкото мястото е кръстовище. Изложено е още,че водачът Д., при изпълнение на задължението си, наложено й от наличния за нея при навлизането в кръстовището с пътя с предимство знак "Б-2" – "Спри! Пропусни движещите се по пътя с предимство!", е следвало да съобрази поведението си с пътните превозни средства в двете посоки на този път с предимство, респ. с всички оказали се в процеса им на движение пътни превозни средства по главния път пред нейното превозно средство, идващо от второстепенен път и като не е осигурила предимството на водача на автомобила "БМВ", намиращ се в зоната на кръстовището, но макар и извършващ маневра за обратен завой и движещ се по главния път с предимство, жалбоподателката е нарушила правило за предимство – в случая чл. 50, ал. 1 от ЗДВП.

Решението е правилно. Касационният съд споделя мотивите на районния съд и препраща към тях. Като допълнение, относно наведеното касационно основание, следва да се добави,че завиването в обратна посока е изведено като маневра със специален регламент – чл. 38 и 39 ЗДвП. В тези норми са уредени основните правила за законосъобразното му извършване така, че водачът да не представлява опасност за движението. Предвидено е да се извършва наляво от най-лявата лента по посока на движението, със задължение да бъдат пропуснати насрещно движещите се пътни превозни средства. Това в случая се установява да се било спазено от другия водач. Местата, на които е забранено завиването в обратна посока, са изчерпателно изброени в нормата на чл. 39 ЗДвП – на пешеходна пътека, железопътен прелез, мост, надлез, в тунел, в подлез, при ограничена видимост или при намалена видимост под 50 метра. Следователно, режимът на тази маневра е, че тя е позволена освен в изрично предвидените случаи, в които е забранена. В разглеждания случай няма данни процесният пътен участък да е от изброените в чл. 39 ЗДвП. Това,че в непосредствена близост има пешеходна пътека не означава, че маневрата е извършена върху пешеходната пътека. Видно е,че се касае за кръстовище с възможност за преминаване в двете платна на движение. Няма и данни, че пътният участник е бил регулиран с пътен знак В23 "Забранено движението в обратна посока". Тоест, забрана за обратен завой не е налице. Това от една страна. От друга страна, дори и да се приеме, че другият водач е бил в нарушение при извършването на обратен завой и така е съпричинил произшествието, то в момента,в който се е намирал вече на пътя с предимство, същият отново е следвало да бъде пропуснат от идващия от път без предимство автомобил. Тоест, жалбоподателката пак е била в нарушение, което е елемент от причинноследствената връзка на случилото се ПТП и, съответно нарушение по чл.50,ал.1 от ЗДвП е налице.

Ето защо обжалваното решение е правилно и ще следва да се остави в сила.

Водим от горното, Съдът

 

 

Р Е Ш И :

 

 

ОСТАВЯ В СИЛА решение № 260482/20.04.21г., постановено по АНД № 2725/2020г. по описа на ПРС, ХVII н.с.

 

 

Решението е окончателно.

 

 

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ:

 

ЧЛЕНОВЕ: