РЕПУБЛИКА
БЪЛГАРИЯ
АДМИНИСТРАТИВЕН
СЪД ПЛОВДИВ
О
П Р Е Д Е Л Е Н И Е
№ 479
гр. Пловдив, 26 март 2021 год.
В
ИМЕТО НА НАРОДА
ПЛОВДИВСКИЯТ АДМИНИСТРАТИВЕН
СЪД, ІІ отделение, ХVІІ състав, в закрито
заседание на двадесет и шести март през две хиляди двадесет и първа година в състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ: АНЕЛИЯ ХАРИТЕВА
ЧЛЕНОВЕ:
МАРИАНА МИХАЙЛОВА
ТАТЯНА ПЕТРОВА
като разгледа докладваното от чл. съдия ТАТЯНА ПЕТРОВА
административно дело № 767 по описа за 2021 год. на Пловдивския
административен съд, за да се произнесе взе предвид следното:
Производството е по реда на чл. 73 от Изборния кодекс.
Образувано е по жалба предявена от Политическа партия
КОНСЕРВАТИВНО ОБЕДИНЕНИЕ НА ДЕСНИЦАТА (ПП КОД) чрез упълномощения представител К.Н.Д.против Решение № 130-НС/14.03.2021 г.
на Районната избирателна комисия Седемнадесети избирателен район – Пловдивски (РИК
17), потвърдено с Решение № 2271-НС/19.03.2021 г. на Централната избирателна
комисия (ЦИК).
Пловдивският
административен съд, като обсъди данните по делото намира за установено
следното:
Районната избирателна
комисия Седемнадесети избирателен район – Пловдивски е била сезирана с жалба предявена
от ПП КОД чрез упълномощения представител К.Н.Д., с искане „…комисията да се
произнесе с решение извършени ли са нарушения на изборното законодателство от
г-жа Д.С.К., водач на листата на коалиция ГЕРБ-СДС, регистрирана с решение №
91-НС/01.03.2021 г. на РИК 17“ и дали е налице „…възползване от служебно
положение за осъществяване на допълнително нерегламентирано отразяване на
регистриран кандидат за народен представител в качеството му на областен
управител в отпуск“.
След анализ на събраните
по административната преписка доказателства, РИК 17 се е произнесла с Решение №
130-НС/14.03.2021 г., с което жалбата на Политическа
партия „КОНСЕРВАТИВНО ОБЕДИНЕНИЕ НА ДЕСНИЦАТА“, е отхвърлена поради липса на
извършено нарушение на чл. 161, ал. 1 от Изборния кодекс от Д.С.К..
С оглед на наличието на
трудовоправни отношения между Д.С.К. в качеството й на Областен управител на
област Пловдив и Министерски съвет на Република България, РИК 17 е приела, че
решението й следва да бъде препратено по компетентност на Министерски съвет, с
оглед наличните данни за извършване на дисциплинарни нарушения по смисъла на
Кодекса на труда.
Решение № 130-НС/14.03.2021
г. на РИК 17, е оспорено от политическата партия пред Централната избирателна
комисия, която с Решение № 2271-НС/19.03.2021 г. е оставила без разглеждане
жалбата на ПП КОД. За да постанови този резултата ЦИК е приела следното от
правна страна:
Жалбоподателят в
производството пред РИК 17 е сезирал комисията със сигнал за извършени
нарушения от страна на кандидата за народен представител Дани Каназирева, за която
се твърди, че е продължила да изпълнява правомощията си като областен
управител, възползвайки се от служебното си положение, въпреки задължението й
съгласно чл. 161, ал. 1 от Изборния кодекс.
В тази връзка е
посочено, че подалото сигнала лице обаче съгласно константната практика в това
отношение на съдилищата, включително и на Върховния административен съд, не
придобива качеството на страна в административнонаказателното производство.
Ролята на това лице се изчерпва със сезирането на компетентния за произнасяне
орган и не продължава по-нататък в производството.
Ето защо е формиран
извод, че подателят на жалбата пред ЦИК не разполага с активна легитимация.
При това положение е
прието, че жалбата е подадена от лице без правен интерес, поради което се явява
недопустима и като такава е оставена без разглеждане.
С оглед изложеното,
следва да се констатира, че с Решение № 2271-НС/19.03.2021 г. на ЦИК, Решение №
130-НС/14.03.2021 г. на РИК Седемнадесети избирателен район – Пловдивски, не е потвърдено,
както е приел жалбоподателя.
При така установената
фактическа обстановка съдът съобрази следното от правна страна:
Съобразно чл. 73, ал. 1 изр.
второ от ИК предмет на обжалване по реда на чл. 98, ал. 2 от АПК пред тричленен
състав на административния съд по местонахождение на съответната РИК е решението
на районната избирателна комисия, потвърдено с решение на Централната
избирателна комисия. В случая с решението на ЦИК обаче жалбата е оставена без
разглеждане, което определя и предмета на текущия спор.
Действително следва да
се констатира, че жалбоподателят изрично е заявил, че оспорва Решение №
130-НС/14.03.2021 г. на РИК 17, потвърдено с Решение № 2271-НС/19.03.2021 г. на
ЦИК, но от съдържанието на жалбата, с която е сезиран съдът по безпротиворечив
начин се установява, че искането на жалбоподателя е жалбата му срещу Решение №
130-НС/14.03.2021 г. на РИК 17 да бъде разгледана по същество, което очевидно
не е сторено от ЦИК (доколкото каза се ЦИК е приела жалбата на ПП КОД за
недопустима и не е разгледала същата).
При това положение, като
бъде съобразено и че в решението на ЦИК неправилно (в противоречие с разпоредбата на чл. 73, ал. 1, изр. второ и трето от ИК) е посочено, че „решението на РИК
подлежи на обжалване пред Административен съд – Пловдив, чрез РИК – Пловдивски,
в тридневен срок от обявяването му“, и доколкото според чл. 171, ал. 5 АПК Съдът
е длъжен да съдейства на страните за отстраняване на формални грешки и неясноти
в изявленията им, в случая следва да се приеме, че предмет на настояващото
съдебно производството е Решение № 2271-НС/19.03.2021 г. на ЦИК, с което
жалбата на ПП КОД срещу Решение № 130-НС/14.03.2021 г. на РИК 17, е оставена
без разглеждане.
В тази връзка е необходимо да се посочи, че обжалването на решенията на РИК
по административен ред не е факултативно, а е задължително, като в зависимост
от произнасянето на ЦИК се определя предмета на жалбата и компетентния съд,
който може да я разгледа по чл. 73, ал. 1 от ИК. Казано с други думи, административното
обжалване е процесуална предпоставка за допустимост на съдебното, което означава,
че за да бъде разгледан спорът по същество от съда, преди това същият следва да
бъде разгледан по същество от ЦИК, а това обуславя необходимостта от
разрешаване на спора по допустимостта на жалбата, с която е сезиран ЦИК.
Разрешаването на този
спор според настоящия съдебен състав е от компетентността на Върховния
административен съд на Република България (ВАС) с оглед разпоредбата на чл. 73,
ал. 1, изр. второ и трето ИК, според която решението на РИК,
потвърдено с решение на ЦИК, подлежи
на обжалване по реда на чл. 98, ал. 2 от АПК пред тричленен състав на
административния съд по местонахождение на съответната РИК, а в останалите случаи решението на ЦИК се
обжалва пред ВАС.
Каза се, с Решение № 2271-НС/19.03.2021 г. на ЦИК жалбата на ПП КОД срещу Решение №
130-НС/14.03.2021 г. на РИК Седемнадесети избирателен район – Пловдивски, е
оставена без разглеждане, т.е. решението на РИК 17 (№ 130-НС/14.03.2021 г.) не е потвърдено с
решението на ЦИК (№ 2271-НС/19.03.2021 г.), което определя последното
като такова постановено в останалите случаи и подлежащо на обжалване пред ВАС.
Ето защо, разглеждането
на жалбата на Политическа партия КОНСЕРВАТИВНО ОБЕДИНЕНИЕ НА ДЕСНИЦАТА (ПП КОД)
е от компетентността на Върховния административен съд, независимо че тя е
адресирана до Административен съд - Пловдив.
При това положение образуваното пред Пловдивския
административен съд производство по посочената жалба, следва да бъде прекратено
поради липса на подсъдност като процесуална предпоставка за допустимостта й, а
делото следва да бъде изпратено по компетентност на Върховния административен
съд.
Така мотивиран, на основание чл. 135, ал. 2 от АПК,
Пловдивският административен съд
О П Р
Е Д Е Л И :
ПРЕКРАТЯВА производството по адм. дело № 767/2021 год. по описа на Пловдивския административен съд.
ИЗПРАЩА делото по подсъдност на Върховен административен съд на Република България.
ОПРЕДЕЛЕНИЕТО е окончателно и не
подлежи на обжалване.
ПРЕДСЕДАТЕЛ: ЧЛЕНОВЕ: 1.
2.