Определение по дело №136/2023 на Административен съд - Силистра

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 6 ноември 2023 г.
Съдия: Маргарита Русева Славова
Дело: 20237210700136
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 14 юли 2023 г.

Съдържание на акта

О П Р Е Д Е Л Е Н И Е      №535

гр.Силистра, 06.11.2023г.

          Административният съд гр.Силистра,в закрито заседание на шести ноември през две хиляди двадесет и трета година,в състав:съдия Маргарита Славова,при секретаря Виолина Рамова, разгледа постъпилото адм.дело №136 по описа на съда за 2023г. и установи:

 

          Делото е образувано по жалба на „Водоснабдяване и канализация“ООД гр.Силистра срещу Решение от 22.05.2023г. на Ръководителя на Управляващия орган на Оперативна програма „Околна среда 2014-2020г.“,с което е определена финансова корекция в размер на 25% от стойността на засегнатите от нарушението и признати от УО на ОПОС за допустими за финансиране разходи по обособена позиция 2 – Договор №00513-2020-0007-02/08.10.2020г., сключен с изпълнител ДЗЗД“КВ Силистра 2020“ на стойност 18 693 843.66 лева без ДДС и, по обособена позиция 3 - Договор №00513-2020-0007-03/08.10.2020г. с ДЗЗД„КВ Силистра 2020“ на стойност 17 116  239.02 лева без ДДС,с предмет:Инженеринг за обект:“Реконструкция и доизграждане на ВиК мрежи в гр.Силистра, с.А.и с.К.“ по обособени позиции, с уникален номер 00513-2020-0007“.

          Оспорва се по същество релевираното нарушение на чл.107 т.2 б.“а“ ЗОП, защото не се установявали процесните факти (идентични за двата договора,сключени по ОП №2 и ОП №3): - участникът в обществената поръчка, в нарушение на т.3.3 от Документацията, не е включил в представената оферта минималното изискване за „Организационна схема…“ с посочени взаимовръзки с подизпълнителя „Евронет“ ЕООД;                        - в раздел 3 от Техническото задание на Възложителя са посочени частите на „Техническия проект“, които са различни от представените такива в предложението на избрания изпълнител и по двете обособени позиции.В Организационната схема на ДЗЗД“КВ Силистра 2020“ са включени експерти по допълнителни части - „архитектура“, „електрическа“, „КИП и А“, „ОВК и ЕЕ“ и „озеленяване“, които нямат отношение към предмета на поръчката;

 - участникът е установил, че акт образец №15 и Сертификат

за приемане на обекта, се издават на една и съща дата - 07.06.2022г. (за ОП №2) и 26.03.2022г. (за ОП №3),с което е нарушил изискването: графикът да показва технологична съвместимост на отделните строителни операции и съответствие с технологичните правила и стандарти.Предложената в графиците последователност на дейностите по извършване и подписването на протокол №17, издаването на Сертификата за приемане и акт образец №15, противоречат на последователността по клауза 10.1 от проекта за договор.

          Съпоставяйки последователността на инвестиционния процес, нормирана със ЗУТ,вкл. нейното документиране посредством актовете, протоколите и другата съпътстваща документация, съставени по време на строителството от инженера по договора, сключен по правилата на Международната федерация на инженерите консултанти (ФИДИК), жалбоподателят твърди,че било налице съответствие с техническото предложение на изпълнителя, съгласно което се предвижда издаването на акт образец №15 и Сертификат за приемане от инженера,да съвпадат по време с посоченото в линейния график. Видно от Обявлението за процесната обществена по-ръчка (л.1870-л.1877) и Решението за нейното откриване (л.1878-л.1880) е,че същата е описана, както следва:т.II.2.4)“В предмета на поръчката по обособена позиция №2 [] като цялостното изпълнение на дейностите от предмета на съответния договор е подчинено на „Договорни условия за технологично оборудване и проектиране – строителство на електро и машинно-монтажни работи и за строителни и инженерни обекти, проектирани от Изпълнителя“ ФИДИК - жълта книга. Същото условие е записано и относно ОП №3, в част II.2.4) от Раздел II.2) „Описание на обособена позиция №3“.

Доколкото няма данни правилата на ФИДИК да са въведени във вътрешното ни законодателство, а процесната ОП е обявена с изискване за съблюдаването им,основателно е искането на жалбоподателя за доказване на съответствие (евентуално) на конфликтните моменти по делото: необходимостта изобщо от експерт проектант по част „Проектно-сметна документация“ и ролята му за изпълнение на ОП; както и относно представената последователност при подписване на акт обр.№15; извършване на 72-часовите проби и подписване на протокол №17, с правилата на ФИДИК. За установяване на тези си твърдения с писмена молба в открито съдебно заседание, настоява за допускане на Съдебно-техническа експертиза, по поставени два въпроса, срещу което доказателствено средство ответният орган принципно възразява. В срока, предоставен на процесуалния му представител за изразяване на писмено становище по задачите на СТЕ, такова е постъпило,с поставени допълнителни задачи към вещото лице,при условие,че съдът не възприеме аргументите за недопустимост изобщо на поисканата експертиза.

С протоколно определение в съдебно заседание на 25.10.2023г. и, доколкото извършването на съдебна експертиза е допустимо доказателствено средство, чието заключение, по аргумент от чл.202 ГПК, не обвързва съда, отчитайки спецификата на предмета на настоящия спор и необходимостта от специални знания в областта на строителството,респ. при прилагането на правилата на FIDIC,е допусната Съдебно-техническа експертиза; назначено е вещото лице и е определен депозитът,вносим от жалбоподателя,който е и внесен (платежно нареждане с печат на ЦКБ от 26.10.23г.) Настоящият състав, съобразявайки становищата на страните и, на основание чл.197 ГПК, във връзка с чл.144 АПК

 

                                                             О П Р Е Д Е Л И :                                   

               

Вещото лице инж.В.Д.К. ***, назначено по допуснатата Съдебно-техническа експертиза,след като се запознае с материалите по делото, относими към процесните две обособени позиции: ОП-2 и ОП-3 (за с.А.и за с.К.) да даде заключение по следните въпроси:

1.Какви инженери за отделните части е предложил в офертата си избраният за изпълнител и има ли предложено лице на длъжност „експерт проектант по част „Проектно-сметна документация (ПСД)“? Каква е неговата роля за организацията на изпълнението на поръчката?;

2.В таблица 1от Техническите предложения за изпълнителя (по ОП-2 и ОП-3) предвидени ли са някакви задължения, дейности или функции за експерта по част „ПСД“ за изпълнение на поръчката и ако са предвидени - да се посочат конкретно.В същата Таблица №1 посочени ли са взаимовръзките между експерта по част „ПСД“ с другите експерти?;

3.Офертата на избрания за изпълнител съответства ли на правилата на FIDIC и на приложимата нормативна уредба за този вид дейност?;

4.Съгласно Документацията за ОП, участникът бил ли е длъжен да представи „организационна схема“ за изпълнение на поръчката,включваща длъжностите и взаимовръзките между подизпълнителите (ако се предвиждат) и другите участници в строителния процес - възложител, изпълнител, членове в обединението, ръководител на екип,както и с другия ключов персонал? Посочени ли са в организационните схеми към Техническото предложение (и за двете обособени позиции) на изпълнителя, какви функции ще изпълнява подизпълнителя „Евронет“ЕООД и взаимовръзките му с другите страни в строителния процес?;

 5.Съобразявайки Документацията и за двете обособени позиции по процесната обществена поръчка, да даде заключение: - възложителят в каква последователност е предвидил подписването на акт обр.№15, провеждането на 72-часовите проби и подписването на протокол обр.№17 и съответно: - в офертата на изпълнителя в какъв ред (последователност) е предвидено подписването на акт обр.№15, провеждането на 72-часовите проби и подписването на протокол №17. Вещото лице да по-сочи конкретните документи и страниците от тях,където е разписан въпросният ред.

 

Поставените въпроси към СТЕ от ответния орган са свързани с преценка единствено на документите по делото, без изискване за специални познания в областта на прилагане на правилата на FIDIC,което налага определяне на допълните- лен депозит за вещото лице, в размер на 500 (Петстотин) лева, вносим от ответника, в 7-дневен срок от получаване на настоящото определение.

За да бъде изготвена в срока от чл.199 ГПК допуснатата експертиза, вещото лице следва да бъде уведомено незабавно, след представяне на платежния документ за внесения допълнителен депозит от ответния орган,

            

          Ново съдебно заседание по делото е насрочено на 13.12.2023г. от 14:00 часа, което предвид обема и спецификата на задачите на експертизата,налага в ускорен порядък, да бъде уведомен назначеният експерт за изготвяне на възложеното му заключение,чиито краен срок за представяне по делото е 05.12.2023г.,съгласно чл.199 ГПК.

 

Определението е по хода на съдебното производство и не подлежи на самостоятелно обжалване,по аргумент за противното от чл.229 АПК.Препис да се връчи на страните по реда на чл.137 АПК на посочените по делото адреси.

                                     

        

 

                                                                                  СЪДИЯ: