Решение по дело №2450/2022 на Административен съд - Пловдив

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 23 март 2023 г.
Съдия: Татяна Иванова Петрова
Дело: 20227180702450
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 21 септември 2022 г.

Съдържание на акта

           РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ

        АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД ПЛОВДИВ

 

 

 

 

 

 

                  Р Е Ш Е Н И Е

 

 

№ 556

 

 гр. Пловдив,  23 март 2023 год.

 

 

   В ИМЕТО НА НАРОДА

 

 

 

ПЛОВДИВСКИ АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД, ІІ отделение, ХVІІ състав, в публично заседание на двадесет и трети февруари през две хиляди двадесет и трета година в състав:

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ: ТАТЯНА ПЕТРОВА

 

при секретаря Б.К., като разгледа докладваното от Председателя ТАТЯНА ПЕТРОВА административно дело № 2450 по описа за 2022 год. на Пловдивския административен съд, за да се произнесе взе предвид следното:

І. За характера на производството, жалбата и становищата на страните:

1. Производството е по реда на Дял трети, Глава десета, Раздел първи от Административнопроцесуалния кодекс /АПК/, във връзка с чл. 118 от Кодекса за социално осигуряване КСО/.

2. Образувано е по жалба на К.Л.Г., с ЕГН **********, с адрес ***, чрез адвокат Р.Г., против Решение № 2153-15-257/31.08.2022 г. издадено от Директора на ТП на НОИ Пловдив, с което е оставена без уважение жалба на Г. срещу Разпореждане № 15223109630/01.07.2022 г., издадено от Ръководителя на пенсионното осигуряване при ТП на НОИ – Пловдив.

В жалбата се навеждат доводи за незаконосъобразност на обжалвания административен акт и се иска неговата отмяна.  

Претендира се присъждане на сторените по делото разноски и адвокатско възнаграждение по чл. 38 от Закона за адвокатурата.

3. Ответникът по жалбата – Директорът на ТП на НОИ Пловдив, чрез процесуалния си представител, е на становище, че жалбата е неоснователна и като такава следва да бъде отхвърлена. Поддържа се, че оспореният административен акт е законосъобразен и съдържа фактическите и правни основания за неговото постановяване. Подробни съображения са изложени в писмено становище приложено по делото. Претендира се присъждане на съответното юрисконсултско възнаграждение.

ІІ. По допустимостта:

4. Жалбата е подадена в рамките на предвидения за това процесуален срок и от лице имащо правен ин­терес от оспорването, което налага извод за нейната процесуална ДОПУСТИМОСТ.

ІІІ. За фактите:

5. Както вече бе казано, с Решение № 2153-15-257/31.08.2022 г., Директорът на ТП на НОИ Пловдив е оставил без уважение жалбата на Г. срещу Разпореждане № 15223109630/01.07.2022 г., издадено от Ръководителя на пенсионното осигуряване при ТП на НОИ – Пловдив, с което на основание параграф 7ж от ПЗР на КСО и ПМС № 147/01.07.2022 г. е определен размер от 01.07.2022 г. на лична пенсия за осигурителен стаж и възраст (ОСВ) на К.Л.Г.. За да постанови този резултат, горестоящият в йерархията административен орган е приел следното от фактическа и правна страна:

Със Заявление вх. № 44603/25.07.2008 г. в Дирекция ЕРМД – София, Г. е направил искане за отпускане на лична пенсия за ОСВ по КСО. Декларирал е, че има положен стаж във Франция и желае пенсията му от България да се отпусне в минимален размер по наличните, редовно оформени документи за осигурителен стаж.

С Разпореждане № **********/94С-26048-1/18.02.2010 г. исканата пенсия е отпусната от 04.06.2009 г. на пропорционален принцип, тъй като правото на пенсия се поражда при сумиране на периодите на осигуряване на територията на двете държави. Месечната сума за изплащане е определена като пропорционална част от минималния размер за съответния вид пенсия (пенсия за осигурителен стаж и възраст), с оглед заявеното от Г. обстоятелство. Пропорцията е съотношение между месеците български стаж към общия брой месеци стаж на територията на двете държави.

Констатирано е, че Г. не е правил последващо искане българската му пенсия да бъде изменена в действителен размер, съобразно годините български стаж и полученото възнаграждение по разпоредбите на Кодекса за социално осигуряване.

Считано от 01.07.2022 г. пенсиите, свързани с трудова дейност, отпуснати с начална дата до 31.12.2021 г. по условията на европейските регламенти се осъвременяват по ред описан в ал. 3 от § 7ж от ПЗР на КСО. Съгласно § 7ж, ал. 3 от ПЗР на КСО:

Размерът, определен по реда на КСО към 30 юни 2022 г., на пенсиите, свързани с трудова дейност, отпуснати с начална дата до 31 декември 2021 г. по условията на международен договор, по който Република България е страна, или на европейските регламенти за координация на системите за социална сигурност, се увеличава от 1 юли 2022 г., както следва:

2. за пенсиите, които са определени за общ - български и за чужд осигурителен стаж - с 10 на сто се увеличава размерът на пенсията за общия стаж, след което към него се включва сумата от 60 лева, изплащана на основание Постановление № 479 на Министерския съвет от 2021 г. за одобряване на допълнителен трансфер по бюджета на държавното обществено осигуряване за 2021 г., и сумата по § 7, ал. 1 от преходните и заключителните разпоредби на Закона за бюджета на държавното обществено осигуряване за 2022 г., когато има такава. От така получения размер се изчислява размерът на пенсията, дължим за българския осигурителен стаж. До настоящия момент, на Г. не е изплащана такава добавка от 60 лева, тъй като пенсията му не е изчислена в действителен размер.

Съгласно параграф 7ж, ал. 16 от ПЗР на КСО когато размерът на пенсията, определен по реда на ал. 3 е под минималния размер за съответния вид пенсия, определен по реда на КСО, той се приравнява на него, както следва:

1. за пенсиите по параграф 7ж, ал. 3 от ПЗР на КСО, определени само за български осигурителен стаж - когато условията за придобиване право на пенсия са изпълнени само с българския осигурителния стаж; за определените за общ - български и чужд, осигурителен стаж, приравняване на минимален размер се извършва за общия стаж, когато размерът на пенсията преди изчисляване на дължимата за българския осигурителен стаж пенсия е по-малък от минималния.

С оглед на обстоятелството, че пенсията на Г. е отпусната като пропорционална част от минимален размер за съответния вид пенсия, то същата, считано от 01.07.2022 г. е определена правилно отново като такава.

Сумата от 60 лева по ПМС № 479 на Министерски съвет от 2021 г. би участвала при определяне на размер на пенсията на Г. в случай, че същият направи искане за определяне на пенсията му в действителен размер по чл. 70 от КСО

С тези съображения, жалбата на Г. срещу процесното разпореждане е отхвърлена с оспореното в настоящото производство решение на Директора на ТП на НОИ – Пловдив.

6. В хода на съдебното производството е изготвена съдебно-икономически експертизи (СИЕ), чиито заключени, прието без заявени резерви от страните, се свеждат до следното:

6.1. На К.Л.Г., ЕГН **********, е издадено Удостоверение изх. № 3042-15316 от 04.08.2022 г. относно получени суми от пенсии и добавки към пенсиите за периода от месец септември 2021 година до месец август 2022 година показани подробно в Таблица 1.

 

Таблица 1

Месец, година

Размер на пенсии

/лева/

Добавка за чужда помощ /лева/

Други добавки /лева/

Общо получена сума /лева/

1

2

3

4

5

6

1

09.2021г.

93,75

0,00

50,00

143,75

2

10.2021г.

93,75

0,00

120,00

213,75

3

11.2021г.

93,75

0,00

120,00

213,75

4

12.2021г.

93,75

0,00

120,00

213,75

5

01.2022г.

120,57

0,00

60,00

180,57

6

02.2022г.

115,63

0,00

136,24

251,87

7

03.2022г.

115,63

0,00

98,12

213,75

8

04.2022г.

115,63

0,00

168,12

283,75

9

05.2022г.

115,63

0,00

98,12

213,75

10

06.2022г.

115,63

0,00

98,12

213,75

11

07.2022г.

145,94

0.00

0,00

145,94

12

08.2022г.

145,94

0,00

0,00

145,94

 

Допълнителни средства към бюджета на държавното обществено осигуряване за изплащане на еднократни допълнителни суми към пенсиите са одобрявани с различни нормативни актове.

За периода от месец септември 2021 година до месец юни 2022 година К.Л.Г. е получавал добавки върху пенсията по вид, размер и основание, както следва:

1. За месец 09.2021 г.

Изплатена добавка в размер на 50 лева на основание: РМС по т. 20 от Протокол № 46/01.09.2021 г.

2. За месец 10.2021 г.

Изплатена добавка в размер на 120 лева на основание: ЗИДЗБДОО/2021 г.

3. За месец 11.2021 г.

Изплатена добавка в размер на 120 лева на основание: ЗИДЗБДОО/2021 г.

4. За месец 12.2021 г.

Изплатена добавка в размер на 120 лева на основание: ЗИДЗБДОО/2021 г.

5. За месец 01.2022 г.

Изплатена добавка в размер на 60 лева на основание: РНС от 23.12.2021 г.

6. За месец 02.2022 г.

Изплатени добавка в размер на 60 лева на основание: РНС от 23.12.2021 г.; 2 броя изравнителни добавки по 38.12 лева на основание: § 1, ал. 1 от ПЗР на ЗАКОН за прилагане на разпоредби на Закона за държавния бюджет на Република България за 2021 г., Закона за бюджета на държавното обществено осигуряване за 2021 г. и Закона за бюджета на Националната здравноосигурителна каса за 2021 г. /ЗПРЗДБРБЗБДООЗБНЗОК 2021/.

7. За месец 03.2022 г.

Изплатени добавка в размер на 60 лева на основание: РНС от 23.12.2021 г.; 1 брой изравнителна добавка 38.12 лева на основание § 1, ал. 1 от ПЗР на ЗПРЗДБРБЗБДООЗБНЗОК 2021 година.

8. За месец 04.2022 г.

Изплатени добавка в размер на 60 лева на основание: РНС от 23.12.2021 г.; 1 брой изравнителна добавка 38.12 лева на основание: § 1, ал. 1 от ПЗР на ЗПРЗДБРБЗБДООЗБНЗОК 2021 година и 70 лева великденска добавка на основание ПМС № 43/01.04.2022 година.

9. За месец 05.2022 г.

Изплатени добавка в размер на 60 лева на основание: РНС от 23.12.2021 г., 1 брой изравнителна добавка 38.12 лева на основание § 1, ал. 1 от ПЗР на ЗПРЗДБРБЗБДООЗБНЗОК 2021 година.

10. За месец 06.2022 г.

Изплатени добавка в размер на 60 лева на основание РНС от 23.12.2021 г.; 1 брой изравнителна добавка 38.12 лева на основание § 1, ал. 1 от ПЗР на ЗПРЗДБРБЗБДООЗБНЗОК 2021 година.

Получените от жалбоподателя добавки към пенсията са показани подробно в табличен вид в Таблица 1. Номерацията на отделните месеци по-горе, съответства на номерацията на редовете в Таблица 1. Общият размер на получените добавки за всеки месец от периода е показан в Таблица 1, колона 5 - „Други добавки".

Считано от 01.07.2022 г. пенсиите, свързани с трудова дейност, отпуснати с начална дата до 31.12.2021 г. по условията на европейските регламенти се осъвременяват по ред описан в ал. 3 от § 7ж от ПЗР на КСО.

Съгласно § 7ж, ал. 3 от ПЗР на КСО:

Размерът, определен по реда на КСО към 30 юни 2022 г., на пенсиите, свързани с трудова дейност, отпуснати с начална дата до 31 декември 2021 г. по условията на международен договор, по който Република България е страна, или на европейските регламенти за координация на системите за социална сигурност, се увеличава от 1 юли 2022 г., както следва:

2. за пенсиите, които са определени за общ - български и за чужд осигурителен стаж -с 10 на сто се увеличава размерът на пенсията за общия стаж, след което към него се включва сумата от 60 лева, изплащана на основание Постановление № 479 на Министерския съвет от 2021 г. за одобряване на допълнителен трансфер по бюджета на държавното обществено осигуряване за 2021 г., и сумата по § 7, ал. 1 от преходните и заключителните разпоредби на Закона за бюджета на държавното обществено осигуряване за 2022 г., когато има такава. От така получения размер се изчислява размерът на пенсията, дължим за българския осигурителен стаж. На Г. не е изплащана такава добавка от 60 лева, тъй като пенсията му не е изчислена в действителен размер.

Съгласно параграф 7ж, ал. 16 от ПЗР на КСО когато размерът на пенсията, определен по реда на ал. 3 е под минималния размер за съответния вид пенсия, определен по реда на КСО, той се приравнява на него, както следва:

1. за пенсиите по параграф 7ж, ал. З от ПЗР на КСО, определени само за български осигурителен стаж - когато условията за придобиване право на пенсия са изпълнени само с българския осигурителния стаж; за определените за общ - български и чужд, осигурителен стаж, приравняване на минимален размер се извършва за общия стаж, когато размерът на пенсията преди изчисляване на дължимата за българския осигурителен стаж пенсия е по-малък от минималния.

6.2. На въпроса „Какъв би бил размерът на пенсията му, ако същият се преизчисли по посочения в жалбата начин?“, вещото лице е дало следния отговор:

При определяне пенсията на жалбоподателя са приложени правилата описан в ал. 3 от § 7ж от ПЗР на КСО „за пенсиите, които са определени за общ - български и за чужд осигурителен стаж - с 10 на сто се увеличава размерът на пенсията за общия стаж, след което към него се включва сумата от 60 лева, изплащана на основание Постановление № 479 на Министерския съвет от 2021 г. за одобряване на допълнителен трансфер по бюджета на държавното обществено осигуряване за 2021 година."

С Разпореждане № 152231109630 от 01.07.2022г. на основание §7ж от предходните и заключителни разпоредби на Кодекса за социално осигуряване и/или ПМС № 147 от 01.07.2022 година за определяне на нов размер на социалната пенсия за старост както следва:

Преизчислена лична пенсия за осигурителен стаж и възраст по чл. 68, ал. 1 и 2 КСО и във връзка с Регламента на съвета /ЕИО/ № 1408/71 и Регламента за прилагане на съвета /ЕИО/ № 574/72 на К.Л.Г. към 30.06.2022 г.

 

Таблица 2

Показател

Стойност

Размер наличната пенсия за осигурителен стаж и възраст по чл.68, ал.1 и 2 КСО и във връзка с Регламент на съвета /ЕИО/ № 1408/71 и Регламента за прилагане на съвета /ЕИО/ № 574/72, към 30.06.2022 г.

370,00

Увеличение размерът на пенсията за общия стаж - 10%

37,00

Изплащане на основание Постановление № 479 на Министерския съвет от 2021 г. за одобряване на допълнителен трансфер по бюджета на държавното обществено осигуряване за 2021 г.

60,00

Нов размер на пенсията към 30.06.2022 г.

467,00

За сметка на Р.България, преизчисляване по съотношение 135/432

145,94

Месечен размер на пенсията 30.06.2023 г.

145,94

 

Пенсията на жалбоподателят К.Л.Г. е отпусната като пропорционална част от минималния размер за съответния вид пенсия и възлиза на 145,94 лева, считано от 01.07.2022 година.

Сумата в размер на 60 лева по ПМС № 479 на Министерски съвет от 2021 г. би участвала при определяне на размер на пенсията на жалбоподателя К.Л.Г. в случай, че бъде определена в действителен размер по чл. 70 от КСО. За целта е необходимо жалбоподателя да предяви искане за определяне на пенсията в действителен размер.

ІV. За правото:

7. Оспореният административен акт – Решението на Директора на ТП на НОИ гр. Пловдив, е постановен от материално компетен­тен орган, в изискуемата от закона форма. Процесното разпореждане е издадено в хода на административно производство развило се на основание § 7ж, ал. 3 от ПЗР на КСО, което е приключило с постановяване на предвидения в чл. 98, ал. 1, т. 1 от КСО административен акт от компетентен орган - длъжностното лице, на което е възложено ръководството на пенсионното осигуряване в ТП на НОИ.  

8. Спорът по делото се концентрира във въпроса правилно ли е определен размерът на пенсията на жалбоподателя с процесното разпореждане.

9. За разрешаване на настоящия административноправен спор е необходимо да се съобрази следното:

На жалбоподателя, както вече бе казано, с Разпореждане № **********/94С-26048-1/18.02.2010 г. е отпусната пенсия считано от 04.06.2009 г. на пропорционален принцип, тъй като правото на пенсия е породено при сумиране на периодите на осигуряване на територията на две държави – Република България и Франция, като месечната сума за изплащане е определена като пропорционална част от минималния размер за съответния вид пенсия (пенсия за осигурителен стаж и възраст).

Не е спорно между страните, че към 30.06.2022 г. размерът на личната пенсия за осигурителен стаж и възраст по чл. 68, ал. 1 и 2 КСО и във връзка с Регламент на съвета /ЕИО/ № 1408/71 и Регламента за прилагане на съвета /ЕИО/ № 574/72, възлиза на 370 лв., от който за сметка на България e 135/432 или 115,63 лв.

При тези данни без всякакво съмнение, пенсията на жалбоподателя следва да бъде увеличена по реда на § 7ж, ал. 3, т. 2 от КСО, според който размерът, определен по реда на този кодекс към 30 юни 2022 г., на пенсиите, свързани с трудова дейност, отпуснати с начална дата до 31 декември 2021 г. по условията на международен договор, по който Република България е страна, или на европейските регламенти за координация на системите за социална сигурност, се увеличава от 1 юли 2022 г., за пенсиите, които са определени за общ – български и за чужд осигурителен стаж – с 10 на сто се увеличава размерът на пенсията за общия стаж, след което към него се включва сумата от 60 лева, изплащана на основание Постановление № 479 на Министерския съвет от 2021 г. за одобряване на допълнителен трансфер по бюджета на държавното обществено осигуряване за 2021 г., и сумата по § 7, ал. 1 от преходните и заключителните разпоредби на Закона за бюджета на държавното обществено осигуряване за 2022 г., когато има такава. От така получения размер се изчислява размерът на пенсията, дължим за българския осигурителен стаж.

С оглед цитираната нормативна уредба, размерът на пенсията за ОСВ на жалбоподателя към 30.06.2022 г., който каза се е 370 лв. следва да се увеличи с 10 %, което е равно на 407 лв. (370 лв. + 37 лв. = 407 лв.). Към тази сума следва да се добави сумата от 60 лв., изплащана на основание Постановление № 479 на Министерския съвет от 2021 г. за одобряване на допълнителен трансфер по бюджета на държавното обществено осигуряване за 2021 г., в резултат на което се получава новият размер на пенсията, а именно 467 лв. (407 лв. + 60 лв.), от който за сметка на България e 135/432 или 145,94 лв.

При това положение следва да се приеме, че размерът на пенсията е правилно определен. В този размер е включена и сумата от 60 лв., изплащана на основание Постановление № 479 на Министерския съвет от 2021 г., каквато впрочем е и претенцията на жалбоподателя, но въпросната сумата от 60 лв. е прибавена към общия размер на пенсията, така както е предвидено в § 7ж, ал. 3, т. 2 от КСО, а не само към размера (на пенсията), дължим за българския осигурителен стаж.

В подкрепа на този извод е и приетата по делото без заявени резерви от страните СИЕ, чието заключение (възпроизведено по-горе в т. 6 от настоящото решение) се възприема от съда като обективно и компетентно изготвено, въвеждащо в процеса с необходимата пълнота релевантни за разрешаване на настоящия административноправен спор факти и обстоятелства.

11. Изложените до тук съображения обосновават крайния извод за законосъобразност на оспореното Решение № 2153-15-257/31.08.2022 г. издадено от Директора на ТП на НОИ Пловдив и потвърденото с него Разпореждане № 15223109630/01.07.2022 г., издадено от Ръководителя на пенсионното осигуряване при ТП на НОИ – Пловдив. Това налага извод за неоснователност на жалбата. Тя ще следва да бъде отхвърлена.

V. За разноските:

12. При посочения изход на спора, на основание чл. 143, ал. 4 от АПК, на Националния осигурителен институт, се дължат извършените разноски по осъществената юрисконсултска защита. Те се констатираха в размер на 100 лв., изчислени съгласно правилото на чл. 24 от Наредбата за заплащането на правната помощ, издадена на основание чл. основание чл. 37, ал. 1 от Закона за правната помощ, при съобразяване на фактическата и правна сложност на делото.

 

Предвид горното и на основание чл. 172, ал. 2 от АПК, Пловдивският административен съд, ІІ отделение, ХVІІ състав

 

Р   Е   Ш   И :

 

ОТХВЪРЛЯ жалбата на К.Л.Г., с ЕГН **********, с адрес ***, чрез адвокат Р.Г., против Решение № 2153-15-257/31.08.2022 г. издадено от Директора на ТП на НОИ Пловдив, с което е оставена без уважение жалба на Г. срещу Разпореждане № 15223109630/01.07.2022 г., издадено от Ръководителя на пенсионното осигуряване при ТП на НОИ – Пловдив.

ОСЪЖДА К.Л.Г., с ЕГН **********, с адрес ***, да заплати на Националния осигурителен институт - гр. София сумата от 100 лева, представляваща равностойността на осъществената юрисконсултска защита.

 

Решението подлежи на касационно обжалване пред Върховния административен съд в четиринадесет дневен срок от съобщаването на страните за постановяването му.

 

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: