О П Р Е Д Е Л Е Н И Е
№ 5/3.1.2020г. гр. Ямбол
Ямболският административен съд, трети
административен състав в закрито съдебно заседание на трети януари
2020г. в следния състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ:
В. ДРАГАНОВ
Секретар: Ст. Гюмлиева
Като разгледа докладваното от съдия
В.Драганов
адм.д. № 459 по описа за 2019 година
Производството е образувано по
жалба от Н.С.Н. ***, против Разпореждане
№ 2109-28-14#1/03.12.2019г. на ръководителя по пенсионното осигуряване при ТП
на НОИ-Ямбол, с което е оставено без разглеждане заявление с вх.№ 2109-28-14/05.08.2019г.
на жалбоподателя, в което е направено искане за изменение на влязло в сила
разпореждане на осн. 99, ал.1, т.1 от КСО.
При извършената служебна проверка на
редовността и допустимостта на жалбата, съдът
констатира, че същата е недопустима по следните съображения:
Със заявление с вх.
№2109-28-14/05.08.2019г. Н.Н. е поискал от ръководителя по пенсионното осигуряване при
ТП на НОИ-Ямбол да се измени влязлото в
сила разпореждане № 2113-28-148/03.02.2016г., с което му е отказано отпускане
на лична пенсия за осигурителен стаж и възраст по чл. 69 от КСО. За целта към
заявлението Н. е приложил копие от влязло в сила Решение № 48/24.04.2019г. по адм. дело № 80/2019г. по описа на ЯАС.
Съгласно чл.
99, ал. 1, т. 1, б. "а" от КСО (изм. - ДВ, бр. 98 от 2016 г., в сила
от 01.01.2017 г .) влязлото в сила разпореждане по чл.
98
може да се измени или отмени от органа, който го е издал, по заявление на
пенсионера, когато същият представи нови доказателства за: а) осигурителен стаж
и/или осигурителен доход, придобит преди пенсионирането, извън случаите по 70, ал.17. (изм.
– ДВ бр. 99 от 2017 г., в сила от 1.01.2018 г.)
С разпореждане № 2109-28-14#1/03.12.2019г. на ръководителя по
пенсионното осигуряване при ТП на НОИ-Ямбол е оставено без разглеждане
заявлението на основание чл. 99, ал. 1,
т. 1, б. "а" от КСО и чл.27, ал.2, т.6 от АПК, тъй като представеното със заявлението съдебно
решение не представлява ново
доказателство за осигурителен стаж и/или осигурителен доход, придобит от Н. преди
пенсионирането.Адм. орган е посочил също, че
приложените доказателства вече са били използвани от пенсионния орган за
отпускането на пенсия на заявителя и не попадат в хипотезата на чл. 99, ал. 1,
т. 1, б. "а" от КСО, даваща му право да инициира
административно производство по изменение на влязлото в сила разпореждане.
В мотивите на разпореждането си, пенсионният орган се е произнесъл по
съществото на искането, въпреки, че в диспозитива на
същото е посочено, че се оставя без разглеждане заявлението на Н. с вх. №2109-28-14/05.08.2019г., т.е. в
разпореждането са изложени съображения не за недопустимост, а за
неоснователност на искането, като пенсионният орган се е позовал на конкретни
факти и е изложил мотиви по съществото на спорния въпрос относно наличието на
законовите предпоставки за изменение на влязлото в сила разпореждане №
2113-28-148/03.02.2016г.
В разпореждането е посочено едновременно, че то подлежи на
обжалване както по реда на глава десета, раздел IV от АПК, така и по реда на чл. 117, ал. 2 от КСО пред директора на ТП на НОИ –Ямбол в едномесечен срок
от получаването му.
С
оглед констатираното настоящият състав намира, че по отношение на оспореното
разпореждане на пенсионния орган, е неприложим редът на обжалване по чл. 197 и сл. от АПК /обжалване на отказ за разглеждане на искане за издаване на
административен акт/, каквито доводи са изложени в жалбата, а подлежи на
оспорване пред горестоящия административен орган по чл. 117 КСО.
Нормата на чл. 117, ал. 1,
т. 2, б. "а" КСО определя компетентността на Директора на ТП на НОИ
в случаите на разпореждания за отказ или
за неправилно определяне или изменение и за прекратяване на пенсиите, добавките
и компенсациите към тях. Първата
хипотеза на този текст следва да се тълкува във връзка с правомощията на
длъжностното лице, на което е възложено ръководството на пенсионното
осигуряване в териториалното поделение на Националния осигурителен институт да
отпуска, изменя, осъвременява, възобновява, прекратява и възстановява пенсиите
с разпореждане по чл. 98, ал. 1 КСО,
както и с правомощията на цитираното длъжностно лице по чл. 99, ал. 1 КСО,
да измени или отмени влязлото в сила разпореждане по чл. 98. Във всички
тези случаи се касае до актове, с които длъжностното лице, на което е възложено
ръководството на пенсионното осигуряване в териториалното поделение на
Националния осигурителен институт се е произнесло по съществото на спора. Н. е
подал заявление за изменение на влязло в сила разпореждане, по което както бе
посочено има произнасяне по същество с процесното разпореждане
на пенсионния орган, което подлежи на обжалване пред Директора на ТП на
НОИ-Ямбол.
Изчерпването на административния ред за
обжалване е абсолютна положителна процесуална предпоставка за възникване правото
на съдебно оспорване. Депозираната жалба не е подведомствена на съда, поради
което следва да бъде изпратена на Директора
на ТП на НОИ-Ямбол за
произнасяне по реда на чл. 117, ал. 3
от КСО,
а образуваното производство прекратено.
Поради това и на осн.
чл. 130, ал.4 от АПК, ЯАС, трети административен състав
О
П Р Е Д Е Л И :
ПРЕКРАТЯВА производството
по адм. дело № 459/2019г. по описа на ЯАС.
ИЗПРАЩА
жалбата на Н.С.Н. против Разпореждане № 2109-28-14#1/03.12.2019г.
на ръководителя по пенсионното осигуряване при ТП на НОИ-Ямбол, по
компетентност на Директора на ТП на НОИ-Ямбол, за произнасяне по реда на чл. 117, ал. 3
от КСО.
Определението подлежи на обжалване с частна
жалба пред ВАС в
7 дневен срок от съобщаването му на страните.
ПРЕДСЕДАТЕЛ:/п/не се чете