Протокол по дело №454/2021 на Окръжен съд - Варна

Номер на акта: 881
Дата: 26 април 2021 г. (в сила от 26 април 2021 г.)
Съдия: Наталия Панайотова Неделчева
Дело: 20213100500454
Тип на делото: Въззивно гражданско дело
Дата на образуване: 18 февруари 2021 г.

Съдържание на акта

ПРОТОКОЛ
№ 881
гр. Варна , 26.04.2021 г.
ОКРЪЖЕН СЪД – ВАРНА, II СЪСТАВ в публично заседание на двадесет и
първи април, през две хиляди двадесет и първа година в следния състав:
Председател:Ирена Н. Петкова
Членове:Наталия П. Неделчева

мл.с. Лазар К. Василев
при участието на секретаря Галина Г. Славова
Сложи за разглеждане докладваното от Наталия П. Неделчева Въззивно
гражданско дело № 20213100500454 по описа за 2021 година.
На именното повикване в 09:52 часа се явиха:
Въззивникът „ЕНЕРГО- ПРО ПРОДАЖБИ“ АД, редовно уведомен, представлява се от
адв. М., редовно упълномощена и приета от съда от днес.
Въззиваемата страна Н. С. О., редовно уведомен, не се явява. За него се явява адв. И.,
редовно упълномощена и приета от първа инстанция.
Вещите лица В.З. и Д.Д., редовно уведомени, се явяват.
СЪДЪТ,
О П Р Е Д Е Л И:
ДА СЕ ЗАЛИЧИ от списъка на лицата за призоваване Я.Н., който е освободен като
вещо лице по делото.

АДВ. М.: Да се даде ход на делото.
АДВ. И.: Да се даде ход на делото.
СЪДЪТ намира, че не съществуват процесуални пречки по хода на делото, поради
което
О П Р Е Д Е Л И:
ДАВА ХОД НА ДЕЛОТО
1

ДОКЛАДВА постъпило заключение вх.№ 6934/13.04.2021г. и констатира, че същото
е депозирано в срока по чл.199 ГПК.
СЪДЪТ ПРИСТЪПВА към изслушване на заключението на вещите лица и сне
самоличността им:

Д. И. Д.- 62г., български гражданин, неосъждан, без родство и дела със страните по
спора, предупреден за наказателната отговорност по чл. 291 НК, обещава да даде
безпристрастно заключение.
ВЕЩО ЛИЦЕ Д.: Поддържам представеното заключение.

В. Г. З.- 51 г., български гражданин, неосъждан, без родство и дела със страните по
спора, предупреден за наказателната отговорност по чл. 291 НК, обещава да даде
безпристрастно заключение.
ВЕЩО ЛИЦЕ З.: Поддържам представеното заключение.
АДВ. М.: На лист 4 от заключението, след таблицата в т. 3 „Съобразителна част“, в
края на абзаца посочвате, че в общия случай може да се осъществи препрограмация, но за
това е необходим достъп до вътрешността на устройството“, т.е. платката и схемата. Какво
означава това? Означава ли, че електромерът следва да бъде отворен?
ВЕЩО ЛИЦЕ З.: Достъп до електрическата част след като самата платка, заедно с
електронните компоненти към нея са колокирани в кутията на електромера, за този достъп е
необходима електрическа връзка, за да може да се осъществи. Тя не може да се осъществи,
без да се отвори кутията и да се осъществи непосредствен достъп до самата печатна платка.
АДВ. М.: А Вие всъщност отговаряте, че не е отварян електромера?
ВЕЩО ЛИЦЕ З.: От данните, приложени в документите по делото, е видно, че при
експертизата на БИМ, която включва външен оглед на електромера, е установено, че няма
нарушение на клемореда на кутията и оттам считаме, че не е извършен неправомерен достъп
до печатната платка и електромерът не е отварян.
ВЕЩО ЛИЦЕ Д.: Няма механични белези, от които да се види, че електромерът е
отварян.
АДВ. М.: На въпрос 2 на лист 5 от заключението в самия отговор казвате цитирам
2
„Това е станало възможно, натрупването в тарифа 3 в резултат на настройка на СТИ,
позволена от производителя при въвеждане на определена парола“. Да разбирам ли, че трета
тарифа по принцип би могла да бъде използвана? В този смисъл ли казвате „позволена от
производителя“, тъй като пък в края на въпроса казвате, че действието е неправомерно?
ВЕЩО ЛИЦЕ З.: Уточнили сме защо го считаме за неправомерно. По принцип СТИ
фабрично се настройват от производителя за нуждите, поръчките на „Енерго- Про“ само за
две тарифи, но зависи от поръчката, която е зададена. По принцип има техническа
възможност за четири тарифи, но понеже тези електромери са за битови нужди и за малки
търговски обекти, са поръчани за две тарифи. Ако нещо се наложи да се претарифират, има
техническа възможност за това, да се включат четири тарифи.
ВЕЩО ЛИЦЕ Д.: За претарифирането си има си парола. Към „Енерго- Про
продажби“ има отдел „Контрол на измерванията“ и ако искат те да претарифират върху
дневна и нощна на електромерите, то става от хора в този отдел. Тук говоря не за
монофазните електромери, а само за трифазните. Паролата, която се предоставя за
претарифиране, се предоставя на хора от този отдел. Тази парола се предоставя от
производителя. Преди монтажа се прави протокол какви тарифи са претарифирани и този
протокол за монтажа се въвежда в компютъра, като се отбелязва претарифирането.
Въпрос на председателя на състава: Този електромер, който сте изследвали сега,
при него как става претарифирането, т.е. има ли техническа възможност той да бъде
претарифиран да не е по две тарифи, а по четири?
ВЕЩО ЛИЦЕ З.: Техническа възможност очевидно е имало за претарифиране и на
процесния монофазен електромер.
Въпрос на председателя на състава: Защо има разлика между претарифирането на
трифазния електромер и на монофазния електромер? Защо при закупуването от дружеството
на различните видове електромери се предоставя парола за достъп за претарифиране на
трифазните, а на монофазните не се предоставя такава?
ВЕЩО ЛИЦЕ Д.: Защото бита работи на дневна и нощна тарифа, само две тарифи.
Има техническа възможност, но КЕВР е приел първа и втора тарифа да бъде за бита.
Търговските обекти мерят само на една тарифа, при тях няма нощна тарифа. КЕВР приема,
че монофазните ще работят само на две тарифи, поради което и няма нужда да се
претарифира. При тях няма опция за много енергии- върхова, дневна, капацитивна енергия.
Въпрос на председателя на състава: По принцип тази парола, която се предоставя
за претарифиране, тя част ли е от продажбата на самото СТИ или не?
ВЕЩО ЛИЦЕ З.: Това не мога да кажа. В дружеството заявиха, че за този тип
електромери /монофазните/ няма парола до достъп до функциите на програмата, за
претарифиране.
3
АДВ. М.: На лист 6 от заключението, въпрос № 8, в отговора ви досежно
възможността за нанасяне на показания пишете, че съгласно протокола за комуникация не се
предвижда такава възможност. Това по принцип ли е или конкретно във връзка със
софтуера, предоставен на „Електроразпределение Север“? Тоест, такава възможност за
нанасяне не е предвидена като опция в софтуера на „Електроразпределение Север“ или
въобще не е предвидена, независимо от софтуера?
ВЕЩО ЛИЦЕ З.: Този стандарт за комуникация през порта, с такива технически
устройства като електромерите, е общовалиден. Той не е само за България, а и за цялата
европейска общност. Неговите функции не предвиждат изобщо да се подава заявка към
вътрешния софтуер за промяна, както и в съдържанието на натрупаната измерена ел.
енергия, така и изобщо в метрологичните параметри в електромера. Тези неща не са част от
възможностите, които предвижда този стандарт.
ВЕЩО ЛИЦЕ Д.: От заводът производител единствено може да трупа киловати
брояча, само ако преминава ел. енергия през него. По никакъв друг начин не може да се
получи натрупване на киловатите на дисплея, да се променят полюси към плюс. Трябва да
има консумация, да го натовариш и да се промени дисплея. Тоест, това е принципно
невъзможно.
АДВ. М.: По отношение на отговора на въпрос № 10, на какво се дължи това
натрупване на енергия в трета тарифа, във връзка с предходния ви отговор?
ВЕЩО ЛИЦЕ Д.: На манипулация, на прехвърляния. От определена част от
денонощието електромерът отчита на невизуализираната тарифа 3, която инкасаторът не я
вижда и не може да бъде отчетена.
АДВ. М.: Тоест, макар да има някаква теоретична вероятност за друга причина в
случая вие я изключвате?
ВЕЩО ЛИЦЕ Д.: Да. На манипулация се дължи натрупването на енергия по
невизуализирания регистър, не е на друга причина.
АДВ. И.: Изследвахте ли вие, вещите лица, физически процесното СТИ.
ВЕЩО ЛИЦЕ З.: Да, изследвахме точно процесното СТИ, фиг.1 е точно на
процесното СТИ, което се намира в БИМ.
ВЕЩО ЛИЦЕ Д.: Когато слезе от контролните органи, електромерът се дава на
ул.“Девня“ № 2, после се изпраща в БИМ за определен период и след това се връща обратно.
В момента се намира на ул.“Девня“ № 2, отдел „Енергиен контрол“.
АДВ. И.: Установихте ли при изследването си този електромер да е бил обслужван
4
след монтажа му и кога, ако да? Установихте ли електромерът да е бил препараметризиран
от датата на монтажа му на процесния обект до датата на демонтажа?
ВЕЩО ЛИЦЕ З.: Само можахме да прочетем съдържанието на регистрите. Тази
програма без парола нищо друго не позволява. Даже не може да се променя час и т.н. Ние
не можем да видим кога е извършвана промяна от тарифната схема.
Въпрос на председателя на състава: Казвате, че трифазните електромери, когато се
претарифират, се прави протокол, който се вкарва в компютъра и може да се види това. Ако
приемем, че това нещо е направено и за монофазен електромер, не би ли трябвало да се
направи по същия ред и дали има данни такива в дружеството, че има протокол за
претарифиране.
ВЕЩО ЛИЦЕ Д.: Няма как да има протокол за претарифиране. Този тип СТИ
излизат със сертификат за първа и втора тарифа. Те не се претарифират. Новите модели ги
правят само на първа и втора тарифи.
АДВ. И.: Установи се безспорно, че СТИ е произведено, за да отчита с минимум 5
тарифи- нощна, дневна, тарифа 3, тарифа 4 и тотал 180, сумарния. След като при протокола
за монтаж са снети показания на първа, нощна тарифа 00002, на дневна 00003, възможно ли
е било да бъдат прочетени и 3, и 4, и тотал в протокола за монтаж.
ВЕЩО ЛИЦЕ З.: В едно производство, по определена бройка от електромера се
слага на стенд и се проверява дали мери точно в границите на параметри плюс минус 1%.
Технически е възможно да бъдат прочетени регистри три и четири при монтажа, но те в
случая, предполагам не са носили устройство за четене и затова са отбелязали само
визуализираните регистри. Според мен не е възможно в скрития регистър да е имало
начислено количество, защото електромерът идва нов от завода производител. Освен това,
казахме вече, че заводът производител ги настройва да могат да се използват само две
тарифи. Тоест, няма как да е натрупало в другите, които изобщо не са включени
първоначално. Говоря ако електромерът е нов и ако е монтиран за първи път на този обект.
Това, което казва колегата за последните цифри, е резултат от проверка.
АДВ. И.: Тарифи 1.83 и 1.84 програмируеми ли са?
ВЕЩО ЛИЦЕ З.: Възможно е да работи само с две или с четири тарифи. Тоест,
настройва се електромерът да работи само с първа и втора или с четири тарифи.
АДВ. И.: По отношение на отговора на въпрос № 1, установен е в констативен
протокол на БИМ намеса в тарифната схема чрез препрограмиране. Вие отговорихме, че
препрограмиране не е възможно без отваряне на електромера.
ВЕЩО ЛИЦЕ З.: Казахме, че без въвеждане на парола не е възможно
претарифиране.
5
АДВ. И.: Как стигнахте до извода, че точно „времеви интервали от денонощието“, а
не примерно други времеви интервали. Възможно ли е това СТИ да се препрограмира така,
че да натрупва Т 3 в понеделник, целия понеделник.
ВЕЩО ЛИЦЕ Д.: Да, възможно е. Може събота и неделя да почива и по празниците.
АДВ. И.: Може ли да измените в такъв случай вашето заключение, защото явно не е
само в определени времеви интервали от денонощието.
ВЕЩО ЛИЦЕ З.: Не, определени от тарифната схема. От тарифната схема се
определят тези времеви интервали от денонощието. Ние тази тарифна схема за процесния
електромер не можахме да я свалим, поради причина, че трябва парола за това. Тоест, може
да се препрограмира да отчита цялата събота, целия вторник, целия месец дори, но не знаем
как става.
АДВ. И.: Можете ли да дадете категорично заключение кога се е отклонявала ел.
енергия към Тарифа 3.
ВЕЩО ЛИЦЕ З.: Виждате, че този електромер четири години е бил в експлоатация и
ние не можем да кажем в тези четири години дали веднъж или няколко пъти е сменяна
тарифната схема. Това е първото, което не можем да кажем. Второ, ние не можахме да
установим последният път кога е направено. Тоест, препрограмиране може да бъде
направено нееднократно.
АДВ. И.: А може ли да бъде направено това примерно от 01.03.2015г. до 16.04.2017г.
ВЕЩО ЛИЦЕ З. Не можем да кажем кога се прави препрограмирането, няма запис.
Може още първия ден след монтажа да се направи, може една година след монтажа.
Предполага се, че електромерът би могъл да покаже кога е последната дата на
параметризация. И дори да може да се каже кога предходния път е бил параметризиран, той
няма да може да ни предостави тази диаграма, която е била преди последната, тоест няма да
може да ни предостави информация в кои часове коя тарифа е била включена преди
последната тарифна схема, монтирана в него.
АДВ. И.: След като при монтажа на СТИ „Енерго- Про продажби“ и
„Електроразпределение Север“ не са имали практика да извличат данните от тарифите Т3,
Т4 и сумарния, тотал, откога те имат необходимия надлежен софтуер или програма, която да
прочете тези показания на тези тарифи.
ВЕЩО ЛИЦЕ З.: Считам, че дружеството още към монтажа е имало начин да
прочете регистрите, съответния софтуер, но предполагам, че не са го носили.
АДВ. И.: Часовникът, който е вграден в самия електромер, отговаря ли на
изискванията на БДС.
6
ВЕЩО ЛИЦЕ Д.: Задължението на часовника е да сменя 22:06 зимен период нощна,
23:07 летен период, сменя тарифата, дневна тарифа. Това е задължението на часовника.
ВЕЩО ЛИЦЕ З.: Всеки часовник си има различен ход, така да се каже или избързва
или изостава за определен времеви интервал различно. В сертификата за изследване на типа
на този електромер са посочили данни за това, каква точност може да се очаква от този
часовник, какви са изискванията към него, колко време батерията трябва да поддържа
датата и часа на този часовник, но така или иначе аз съм обяснил, че този часовник се явява
една самостоятелна скала за време, която не е свързана както компютрите по интернет със
световната скала за време и може да се наложи той да бъде сверяван. Те понякога се
сверяват. Това е извън точността за измерване на електроенергията. Сверяването става от
техник от енергийния контрол, отново с парола за достъп, която важи само за часовника и се
сверява часовника.
АДВ. И.: Възможно ли е СТИ през целия период, докато е отчитал електроенергията
на този адрес на обекта на потребителя или през определен времеви период, да не е отчитал
точно?
ВЕЩО ЛИЦЕ Д.: Правят се две измервания. Първо се прави от еталон и след това се
слага компютъра да чете дали има трета тарифа. Едното е за класна точност, а другото е да
се провери паспорта дали има трета тарифа. БИМ казва, че е в класа си на точност този
електромер. Иначе щеше да каже примерно, че е 3% плюс или 4% минус.
АДВ. И.: Софтуерът, с който е манипулирано СТИ считате ли, че е производен на
VU метър?
ВЕЩО ЛИЦЕ З.: Не можем да кажем нищо за софтуера, с който е манипулиран
електромера, защото за самия процес на параметризация нямаме никакви данни- нито кой,
нито кога го е извършил.
АДВ. М.: Ново ли е било СТИ към датата на монтажа.
ВЕЩО ЛИЦЕ Д.: Ново е било СТИ.
АДВ. М.: Това, че няма връзка със световното време означава ли, че мога примерно
да му задам произволна база, включвайки се към него с устройство? По този начин може ли
да е извършена манипулация през 2018г., а да укажа на електромера, че тази манипулация е
извършена през 2013г. и той да запамети това като дата?
ВЕЩО ЛИЦЕ Д.: Да, възможно е.
АДВ. М.: Във връзка с монтажа, това, което казахте, че е имало възможност да се
прочетат показанията, това ваше предположение ли е или сте запознати, че към този момент
е имало „Енерго- про“ софтуер, към датата на монтажа за прочитане на показанията? Или
7
това е ваше предположение.
ВЕЩО ЛИЦЕ Д.: Смятам, че „Енерго- Про“ е имало софтуер по време на монтажа,
такава е процедурата по принцип.
АДВ. И.: Можело ли е да се чете тарифа 3 и тарифа 4, както тарифа 1 и тарифа 2?
ВЕЩО ЛИЦЕ З.: Не мога да кажа.
АДВ. И.: Сходни ли са тогава този софтуер за четене на тези тарифи, еднакъв ли е,
различен ли е?
ВЕЩО ЛИЦЕ З.: За първа и втора няма нужда, те са със заводска настройка, никакви
други настройки няма.
ВЕЩО ЛИЦЕ Д.: Не сме сигурни дали към момента на монтажа „Енерго- Про
Продажби“ АД е имало софтуер за четене.

Страните заявиха, че нямат други въпроси към вещите лица.

СЪДЪТ намира, че заключението на вещите лица следва да бъде прието към
доказателствата по делото. Доколкото е определен депозит в размер на 200 лева, а видно от
справката- декларация само от вещото лице З. е, че е направило такива разходи, както и
видно от справката- декларация на вещото лице Д. сумата, необходима като
възнаграждение за извършената работа също възлиза в размер на 200 лева, съдът намира, че
следва да бъде извършена корекция на възнаграждението, като бъде определено
окончателно такова в размер на общо 400 лева, поради което

О П Р Е Д Е Л И:

ПРИЕМА И ПРИЛАГА като доказателство по делото заключение вх.№
6934/13.04.2021г.
ОПРЕДЕЛЯ окончателен депозит на вещите лица Д. и З. в размер на 400 лева.
ЗАДЪЛЖАВА „Енерго- Про Продажби“ АД да представи доказателства за внесен
депозит в размер на още 200 лева за изготвяне на СТЕ, след което ще бъдат издадени
разходни касови ордери на вещите лица.
8
АДВ. М.: Представям списък с разноски.
АДВ. И.: Представям списък с разноски.
АДВ. М.: Правя възражение за прекомерност.
АДВ. И.: Правя възражение за прекомерност.

Съдът намира, че следва да бъдат приети представените от страните списъци с
разноски, поради което

О П Р Е Д Е Л И:

ПРИЕМА И ПРИЛАГА по делото списъци с разноски, представени от страните,
ведно с доказателства за извършването им.

Страните заявиха, че нямат доказателствени искания.
Предвид липсата на доказателствени искания съдът счита делото за изяснено от
фактическа страна, поради което

О П Р Е Д Е Л И:
ДАВА ХОД НА СПОРА ПО СЪЩЕСТВО

АДВ. М.: Моля да се произнесете с решение, с което да уважите въззивната жалба,
отмените решението на първоинстанционния съд, като неправилно и незаконосъобразно и
да отхвърлите предявения иск.
От събраните по делото доказателства безспорно се установява, че е налице едно
количество енергия, което е реално потребено, доставено до абоната, поради което и се
дължи заплащането му, като натрупването му в невизиуализиран регистър е пряко следствие
9
единствено и само от извършено неправомерно вмешателство в тарифната схема на
електромера.
Моля да ни присъдите сторените по делото разноски както в настоящото
производство, така и в производството пред районен съд, окръжен съд и ВКС, които са
обективирани в представения в днешно с.з. списък с разноски, като доказателства за
извършването им се съдържат в кориците на делото.

АДВ. И.: Моля да се произнесете с решение, с което да потвърдите
първоинстанционното решение като правилно и законосъобразно, постановено на основание
на законодателство, касаещо регламента на отношенията между страните в настоящото
производство.
Считам, че ответникът пред ВРС и въззивник в настоящото производство, не успя да
проведе главно и пълно доказване на претенцията си за дължимост на сумата. Ето защо,
моля да се произнесете с решение, с което да отхвърлите изцяло въззивната жалба и да
потвърдите решението на първоинстанционния съд.
Моля да ни присъдите сторените в производствата по настоящия спор съдебно
деловодни разноски и адвокатски хонорар така, както съм посочила в представения списък с
разноски, заедно с доказателствата.
Моля за пълнота на изложението ми да ми бъде дадена възможност да представя
писмени бележки.
СЪДЪТ ДАВА ВЪЗМОЖНОСТ на адв. И. в 3- дневен срок от изготвяне на
протокола да депозира писмени бележки.
СЪДЪТ счете делото за изяснено от фактическа и правна страна и обяви, че ще се
произнесе с решение в законоустановения срок.
ПРОТОКОЛЪТ е изготвен в съдебно заседание, което приключи в 10:30 часа.
Председател: _______________________
Секретар: _______________________
10