Решение по дело №132/2024 на Районен съд - Оряхово

Номер на акта: 20
Дата: 8 юли 2024 г.
Съдия: Борислав Методиев Методиев
Дело: 20241460200132
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 21 май 2024 г.

Съдържание на акта Свали акта

РЕШЕНИЕ
№ 20
гр. Оряхово, 08.07.2024 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – ОРЯХОВО в публично заседание на трети юли през
две хиляди двадесет и четвърта година в следния състав:
Председател:Борислав М. Методиев
при участието на секретаря Вержиния Ив. Иванова
като разгледа докладваното от Борислав М. Методиев Административно
наказателно дело № 20241460200132 по описа за 2024 година
Производството е по реда на чл. 59 и сл. от ЗАНН и е образувано по
жалба на „ЕКО РЕ” ЕООД с ЕИК:*******, със седалище и адрес на
управление гр. Нови Искър, обл. София ул. „Две могили” №32,
представлявано от управителя В. В. В., чрез адв. В. Ч. от АК-Враца против
Наказателно постановление /НП/ № 16-369-ДТ/26.09.2023г. на Директора на
РИОСВ-Враца.
Жалбоподателят оспорва наказателното постановление като неправилно,
постановено при нарушение на материалния закон и
административнопроизводствените правила.
Излагат се доводи, че наказателното постановление е нищожно, тъй като
е издадено при липса на компетентност на наказващия орган.
На следващо място се твърди, че е допуснато съществено нарушение на
процесуалните правила, изразяващо се в неправилно определяне на субекта на
административнонаказателното производство, доколкото в даденото
предписание от 13.04.2023г. като лице отговорно за изпълнение на дадените
предписания е бил определен управителят на „Еко Ре” ЕООД, а не самото
дружество, което той представлява, а актът за установяване на
административно нарушение и наказателното постановление са насочени към
дружеството.
1
На последно място се твърди, че жалбоподателят е предприел законовите
действия за изпълнение на дадените предписания, като с писмо от 26.04.2023г.
е поискал от „Джиосайкъл България” ЕООД да приеме за последващо
балиране около 200 тона отпадъци от каучук и пластмаса.
Моли се съдът да отмени изцяло обжалваното наказателно
постановление, като незаконосъобразно или да намали глобата от 10000 лв. до
специалния минимум от 5000 лева.
В съдебно заседание жалбоподателят не се явява, не се представлява.
Административнонаказващият орган се представлява от юрисконсулт
Пламена Софиянска, която оспорва жалбата и моли да се потвърди
наказателното постановление като правилно и законосъобразно.
Жалбата е с правно основание чл.59, ал.1 от ЗАНН, подадена в
преклузивния срок по ал.2 от този текст, от легитимиран субект и при наличие
на правен интерес от обжалване, поради което е процесуално допустима.
Разгледана по същество, жалбата е неоснователна.
Съдът, като прецени поотделно и в съвкупност представените по
делото доказателства, намира за установено от фактическа страна
следното:
Жалбоподателят е дружество притежаващо регистрационен документ за
дейности по третиране на отпадъци № 05-РД-140-01 от 16.09.2016г. издадени
от РИОСВ гр.Враца, в имот № 48043.290.59.1, УПИ VIII, кв.КЦХ по плана на
гр. Мизия, представляващ част от територията на бивш КЦХ Мизия.
Поради факта, че „ЕКО РЕ” ЕООД гр. Нови Искър има площадка за
съхранение и третиране на отпадъци, административнонаказващият орган
РИОСВ-Враца е орган, който е законово задължен да прави периодични
проверки.
В тази връзка на 13.04.2023г. Регионална инспекция по околната среда и
водите /РИОСВ/ - Враца с писмо изх.№ УООП-254/13.04.2023 г., дава на
жалбоподателя чрез управителя на дружеството предписания на основание
чл.113 ал.3 от Закона за управление на отпадъците /обн. ДВ бр.53/13.07.2012
г., с изм. И доп/: „Складираните отпадъци с код и наименование 19 12 04 –
пластмаса и каучук, на площадка, находяща се в УПИ № VIII, планоснимачен
№ 48043.290.59.1, кв. КЦХ по плана на гр. Мизия, да се предадат за
2
рециклиране и/или оползотворяване на юридическо лице, притежаващо
необходимите документи по чл. 35 от ЗУО за съответната дейност и код на
отпадъка и да се предоставят в РИОСВ Враца необходимите документи,
доказващи извършеното предаване“ със срок на изпълнение – 12.06.2023 г..
Впоследствие на 19.07.2023г. от РИОСВ-Враца в УПИ № VIII,
планоснимачен № 48043.290.59.1, кв. КЦХ по плана на гр. Мизия е извършена
планова проверка на площадката и едновременно с това е извършена
проверка, относно изпълнението на даденото предписание на управителя на
дружеството с писмото от 13.04.2023г., при която е констатирано, че
балираните отпадъци, класифицирани с код и наименование 19 12 04 –
пластмаса и каучук, продължават да се съхраняват под навес на
регламентираната площадка на дружеството, като същите били преместени от
производственото помещение на дружеството. Констатирано било също че
отпадъците класифицирани с код и наименование 19 12 04 – пластмаса и
каучук, които дружеството следвало да предаде за рециклиране в изпълнение
на даденото предписание в срок до 12.06.2023 г. се намирали в производствена
сграда, собственост на дружеството – ПИ № 48043.290.59.1, разположена от
ляво на инсталацията за третиране на торов отпад. Установено било, че
преместването на отпадъците е извършено с цел освобождаване на свободно
работно пространство за складиране на готовата продукция-почвен
подобрител. При осъществената проверка и констатираните фактически
обстоятелства е установено, че даденото предписание от РИОСВ Враца с
писмо изх. № УООП-254/13.04.2023 г. със срок на изпълнение – 12.06.2023 г.
не е изпълнено в указания срок.
За констатациите от проверката, от служителите на РИОСВ св. Д. В. Т. и
св. П. В. П. в присъствието на представител на дружеството е съставен
Констативен протокол № 369 – ДТ от 19.07.2023 г., препис от който е връчен
на последния.
Въз основа на установеното, на управителя на „ЕКО РЕ” ЕООД гр. Нови
Искър е съставен АУАН № 16-369-ДТ/07.08.2023 г. за това, че при извършена
проверка от експерти на РИОСВ – Враца, на 19.07.2023 г., в УПИ № VIII,
планоснимачен № 48043.290.59.1, кв. КЦХ по плана на гр. Мизия –
собственост на „Еко Ре“ ЕООД, дружество, притежаващо регистрационен
документ за дейности по третиране на отпадъци № 05-РД-140-01/16.09.2016 г.,
3
издаден от РИОСВ Враца, във връзка с осъществяване на последващ контрол
на дадено предписание от Директора на РИОСВ Враца, е установено че
жалбоподателят, на 13.06.2023г. не е изпълнил предписанията, дадени с писмо
изх. № УООП254/13.04.2023 г. на Директора на РИОСВ Враца, със срок на
изпълнение – 12.06.2023 г., а именно складираните отпадъци с код и
наименование 19 12 04 – пластмаса и каучук, на площадка находяща се в УПИ
№ VIII, планоснимачен № 48043.290.59.1, кв. КЦХ по плана на гр. Мизия, да
се предадат за рециклиране и/или оползотворяване на юридическо лице,
притежаващо необходимите документи по чл. 35 от ЗУО за съответната
дейност и код на отпадъка и да предостави в РИОСВ Враца необходимите
документи, доказващи извършеното предаване, в дадения срок до 12.06.2023
г., с което е нарушена разпоредбата на чл. 56, ал. 1 от Закона за управление на
отпадъците /ЗУО/, във вр. с чл. 113, ал. 3 от ЗУО.
Въз основа на акта, административнонаказващият орган – Директорът на
РИОСВ-Враца е издал атакуваното с жалбата Наказателно постановление
№16-369-ДТ от 26.09.23, с което е наложил на „ЕКО РЕ” ЕООД с
ЕИК:*******, със седалище и адрес на управление гр. Нови Искър, обл.
София ул. „Две могили” №32, представлявано от управителя В. В. В.
„Имуществена санкция“ в размер на 10000 лева.
Описаната фактическа обстановка се подкрепя от показанията на
свидетелите Д. В. Т. и П. В. П., както и от събраните по делото писмени
доказателства – административнонаказателната преписка и Трудов договор
№525 от 19.05.2020г. на Николай Георгиев Йорданов – Директор на РИОСВ-
Враца.
При преценка на събраните в хода на съдебното производство гласни
доказателствени средства съдът намира, че показанията на свидетелите Д. В.
Т. и П. В. П. следва да бъдат кредитирани изцяло, доколкото всеки един от тях
е присъствал по време на извършване на проверките при жалбоподателя „ЕКО
РЕ” ЕООД гр. Нови Искър и пресъздава пряко възприетите от него факти и
обстоятелства. Освен това показанията им са еднопосочни, непротиворечиви,
кореспондират помежду си и се подкрепят и от останалия събран по делото
доказателствен материал. Още повече, доколкото посочените свидетели не са
се намирали в никакви особени отношения с нарушителя, от които да
извличат ползи от твърденията си, същите не може да се считат за
4
заинтересувани или предубедени, при което за съда не съществуват основания
да не кредитира дадените показания и приема същите за достоверни и
правдиви.
При така установената фактическа обстановка, настоящият съдебен
състав съобрази следното:
Съдът като съобрази правомощията си на въззивна инстанция и
задълженията си за извършване на цялостна проверка относно
законосъобразността на постановения от административнонаказващия орган
акт, констатира следното:
Актът за установяване на административно нарушение и последващото
го Наказателно постановление /НП/ № 16-369-ДТ/26.09.2023г. на Директора
на РИОСВ-Враца са съставени при спазване на императивните изисквания,
предвидени от законодателя в чл.42 и чл.57 от ЗАНН. Същите съдържат
необходимите реквизити и са издадени от компетентните затова лица, в
съответните срокове, изискуеми от ЗАНН.
Съдът намира, че е неоснователно твърдението на жалбоподателя, че
липсва компетентност на административнонаказващия орган, тъй като
Директорът на РИОСВ е сред изчерпателно изброените в чл.157, ал.4 от
Закона за управление на отпадъците лица да издават наказателни
постановления.
Това обстоятелство се потвърждава и от представения и приет по делото
Трудов договор №525 от 19.05.2020г. на Николай Георгиев Йорданов –
Директор на РИОСВ-Враца, който в случая се явява
административнонаказващ орган.
На следващо място неоснователно е и твърдението на жалбоподателя, че
са допуснати съществени нарушения на административнопроизводствените
правила, тъй като в даденото предписание от 13.04.2023г. като лице отговорно
за изпълнение на дадените предписания е бил определен управителят на „Еко
Ре” ЕООД, а не самото дружество, което той представлява, а актът за
установяване на административно нарушение и наказателното постановление
са насочени към дружеството.
В нормата на чл.113, ал.3 от ЗУО е предвидено, че Директорът на РИОСВ
или оправомощено от него длъжностно лице упражнява контрол за спазване
5
на изискванията за третиране на отпадъци и на условията по разрешението,
съответно по регистрационния документ за дейностите, свързани с
образуване, събиране, включително разделното, съхраняване, транспортиране,
третиране на отпадъци на територията на съответната РИОСВ, както и за
съоръженията и инсталациите за съхраняване и третиране на отпадъци.
Изрично е посочено в ал.3, че въз основа на констатирани нарушения при
извършена проверка Директорът на РИОСВ или оправомощено от него
длъжностно лице дава задължителни предписания с определен срок за тяхното
отстраняване и/или съставя акт за установяване на административно
нарушение.
Даденото с писмо изх.№ УООП-254/13.04.2023 г. на Директора на
РИОСВ-Враца предписание е адресирано до Управителя на „ЕКО РЕ” ЕООД
гр. Нови Искър – г-н В. В., именно като негов представител. Точно той, в
качеството на Управител на посоченото юридическо лице е този, който следва
да предприеме съответните фактически и правни действия по изпълнение на
даденото предписание. Самото предписание е дадено на „ЕКО РЕ” ЕООД гр.
Нови Искър, чрез физическото лице, което го представлява, а именно неговият
управител и поради това той е посочен като отговорник за изпълнението.
Предвид изложеното, настоящият съдебен състав не счита, че е налице
съществено нарушение на административнопроизводствените правила, като
предвид нормата на чл.83, ал.1 от ЗАНН в предвидените от закон случаи на
юридически лица може да се налага имуществена санкция за неизпълнение на
задължения към държавата или общината при осъществяване на тяхната
дейност.
Именно такава е и санкционната норма на чл.156, ал.1 от ЗУО, в която е
посочено, че за неизпълнение на предписание по чл.113, ал.3 на юридическите
лица се налага имуществена санкция в размер от 5000 лева до 20000 лева.
В подкрепа на горното е и издадения на „ЕКО РЕ” ЕООД гр. Нови Искър
регистрационен документ за дейности по третиране на отпадъци № 05-РД-
140-01 от 16.09.2016г. издадени от РИОСВ гр.Враца, в имот № 48043.290.59.1,
УПИ VIII, кв.КЦХ по плана на гр. Мизия, представляващ част от територията
на бивш КЦХ Мизия. Т.е. именно юридическото лице е това, което може да
осъществява тази дейност по третиране на отпадъци, подлежи на проверка от
РИОСВ и съответно на санкции, за допуснати нарушения.
6
Представеното по делото писмо от 26.04.2023г. на жалбоподателя „ЕКО
РЕ” ЕООД гр. Нови Искър, с което е поискал от „Джиосайкъл България”
ЕООД да приеме за последващо балиране около 200 тона отпадъци от каучук
и пластмаса не е изпълнение на дадените от РИОСВ предписания, а именно
складираните отпадъци с код и наименование 19 12 04 – пластмаса и каучук
на площадка, находяща се в УПИ №VIII, планоснимачен №48043.290.59.1, кв.
КЦХ по плана на гр. Мизия да се предадат за рециклиране и/или
оползотворяване на юридическо лице, притежаващо необходимите документи
по чл.35 от ЗУО за съответната дейност и код на отпадъка и да се предоставят
в РИОСВ-Враца необходимите документи, доказващи извършеното
предаване.
Както беше посочено по-горе, съдът намира, че при съставянето на акта
за установяване на административно нарушение и наказателното
постановление не са допуснати съществени нарушения на процесуалните
правила, които да ограничават правото на защита на жалбоподателя.
Административнонаказващият орган първо е дал предписание на „ЕКО
РЕ” ЕООД гр. Нови Искър, чрез неговия Управител В. В. и впоследствие за
неизпълнение на същото го е санкционирал по чл.156, ал.1 от ЗУО.
Видно от писмените доказателства по делото, компетентния за това
орган на 19.07.2023г., е извършил проверка при жалбоподателя и е съставил
необходимия констативен протокол, в който е отбелязано, че балираните
отпадъци, класифицирани с код и наименование 19 12 04 – пластмаса и
каучук, продължават да се съхраняват под навес на регламентираната
площадка на дружеството, като същите били преместени от производственото
помещение на дружеството. Констатирано било също че отпадъците
класифицирани с код и наименование 19 12 04 – пластмаса и каучук, които
дружеството следвало да предаде за рециклиране в изпълнение на даденото
предписание в срок до 12.06.2023 г. се намират в производствена сграда,
собственост на дружеството – ПИ № 48043.290.59.1, разположена от ляво на
инсталацията за третиране на торов отпад.
Този констативен протокол, както и даденото преди него с писмо изх.№
УООП-254/13.04.2023 г. на Директора на РИОСВ-Враца предписание са
връчени на жалбоподателя, като от показанията на св.Д. В. Т. се установи, че
същите не са оспорвани по съответния административен ред, т.е. те са влезли в
7
сила. Също така по делото не бяха представени доказателства в обратна
посока.
Впоследствие, въз основа на констативния протокол от 19.07.2023г., за
неизпълнение на предписанието, на „Еко Ре” ЕООД е съставен акт за
установяване на административно нарушение на основание чл.113, ал.3 от
ЗУО. Въз основа на акта е издадено и атакуваното Наказателно постановление
/НП/ № 16-369-ДТ/26.09.2023г. на Директора на РИОСВ-Враца, с което на
жалбоподателя е наложена „имуществена санкция“ в размер на 10000 лева.
От събраните по делото писмени и гласни доказателства и
доказателствени средства, съдът намира за доказано от обективна и
субективна страна извършеното от „Еко Ре” ЕООД гр. Нови Искър нарушение
на чл.113, ал.3 от ЗУО.
Със Закона за управление на отпадъците се защитават обществени
отношения, свързани с защита на околната среда и човешкото здраве чрез
предоставяне или намаляване на образуването на отпадъци, както и на
вредното въздействие от образуването и управлението на отпадъците, и чрез
намаляване на цялостното въздействие от използването на ресурси и чрез
повишаване ефективността на това използване.
Опазването на околната среда е от изключително важно значение в
световен мащаб. Това, трябва да е приоритет на всяка една нация и всеки един
народ, тъй като то е в пряка свързаност със здравето на хората. Замърсяването
на околната среда крие сериозни рискове за живота и здравето на поколенията,
което изисква повишено внимание и отговорност на всеки член на обществото
и всяка една институция, за опазването на същата.
От събраните по делото гласни доказателствени средства се установи, че
жалбоподателят „Еко Ре” ЕООД гр. Нови Искър съхранява отпадъците, за
които е санкциониран на площадката си в гр. Мизия от 2019г.. Това от своя
страна води до извода, че в период от 5 години горепосоченото юридическо
лице създава опасност за живота и здравето на живущите в съответната
община граждани на Република България, което обстоятелство според
настоящия съдебен състав обосновава наложения от
административнонаказващия орган среден размер на имуществена санкция от
10000 лева.
Предвид изложеното, наказателното постановление, досежно налагането
8
на имуществена санкция по чл.156, ал.1, във вр. чл.113, ал.3 от ЗУО, следва да
бъде потвърдено от настоящата въззивна инстанция, като законосъобразно и
правилно издадено.
По разноските:
Съобразно чл.63д, ал.1 от ЗАНН страните имат право на разноски по
реда на АПК. В настоящия случай при този изход на делото право на разноски
има административнонаказващият орган РИОСВ.
Съгласно нормата на чл.63д, ал.3 от ЗАНН, в полза на юридическите
лица се присъжда възнаграждение в размер, определен от съда, ако те са били
представлявани от юрисконсулт. Предвид посочената норма съдът определя
възнаграждение в размер на 100 лева в полза на РИОВ-Враца, доколкото
същата бе представлявана от юрисконсулт по делото, което следва да бъде
заплатено от жалбоподателя „Еко Ре” ЕОД гр. Нови Искър.
Мотивиран от горното и на основание чл.63, ал.1 от ЗАНН, Районен съд-
Оряхово
РЕШИ:
ПОТВЪРЖДАВА Наказателно постановление /НП/ № 16-369-
ДТ/26.09.2023г. на Директора на РИОСВ-Враца, с което за нарушение на
чл.156, ал.1, във вр. чл.113, ал.3 от Закона за управление на отпадъците, на
„ЕКО РЕ” ЕООД с ЕИК:*******, със седалище и адрес на управление гр.
Нови Искър, обл. София ул. „Две могили” №32, представлявано от управителя
В. В. В. е наложена „имуществена санкция“ в размер на 10000 лв. /десет
хиляди лева/.
ОСЪЖДА на основание чл.63д, ал.3 от ЗАНН „ЕКО РЕ” ЕООД с
ЕИК:*******, със седалище и адрес на управление гр. Нови Искър, обл.
София ул. „Две могили” №32, представлявано от управителя В. В. В. да
заплати на Регионална инспекция по околната среда и водите – Враца
/РИОСВ-Враца/, с ЕИК:*********, със седалище и адрес на управление гр.
Враца ул. „Екзарх Йосиф” №81 сумата от 100 лв. /сто лева/, направени
разноски за юристконсултско възнаграждение.
Решението подлежи на обжалване с касационна жалба пред
Административен съд- гр.Враца в 14- дневен срок от съобщаването му на
9
страните.
Съдия при Районен съд – Оряхово: _______________________
10