Разпореждане по дело №431/2018 на Административен съд - Кърджали

Номер на акта: 22
Дата: 10 януари 2019 г.
Съдия: Ангел Маврев Момчилов
Дело: 20187120700431
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 10 декември 2018 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р А З П О Р Е Ж Д А Н Е

 

 

Номер

 

     Година

10.01.2019 г.

    Град

Кърджали

 

Административен

Съд                   

 

Състав

 

На

10.01.

                                          Година

2019 г.

 

В

Закрито

заседание и следния състав:

 

                                    Председател

Ангел Момчилов

 

                                           Членове

 

 

                                    Съдебни заседатели

 

 

 

 

 

 

Прокурор

 

 

 

като разгледа докладваното от

Съдията

 

 

Адм.

дело номер

431

По описа за

2018

 година.

 

Производството е образувано по жалба от Ш.А.К. ***, против Акт за прекратяване на ангажимент по мярка 10 „Агроекология и климат“ от програмата за развитие на селските райони за периода 2014 – 2020 за кампания 2017 с изх. № 02-090-6500/1510 от 14.11.2018 г., издаден от заместник изпълнителния директор на ДФ „Земеделие“ гр.София, с който е прекратен поетият ангажимент по депозираното от жалбоподателката Заявление за подпомагане с УИН 09/120617/94056 и Приложение за кандидатстване по мярка 10 „Агроекология и климат“ за кампания 2017 с направление „Възстановяване и поддържане на затревени площи с висока природна стойност (ВПС-1)“.

Счита, че административният акт е незаконосъобразен и постановен в нарушение на материалния закон и подлежащ на отмяна, поради неспазване на установената форма и несъответствие с целта на закона. Изводите на административния орган се явявали необосновани и неправилни, поради неправилното тълкуване и прилагане на закона, вследствие на допуснати съществени нарушения на административно производствените правила в хода на административното производство, довели до необосновани материалноправни изводи. В оспорения акт административният орган не бил изложил мотиви и не бил съобразил доказателствата по административната преписка. Това само по себе си опорочавало административното производство, тъй като административният орган се бил позовал на извършени административни проверки на основание чл. 52, ал.1 от Наредба № 7 от 24.02.2015 г. за прилагане на мярка 10 "Агроекология и климат" от Програмата за развитие на селските райони за периода 2014 - 2020, които били извършени на подаденото заявление, включващи автоматично географско сравнение на одобрените/референтните парцели по мярка 10 по направление „Възстановяване и поддържане на затревени площи с висока природна стойност (ВПС-1)" и тези, които са заявени по направлението през текущата кампания в интегрираната система за администриране и контрол. Посочено било, че процентът на припокриване на площта от пресичане на заявените от жалбоподателката през текущата кампания парцели, спрямо одобрените (референтните) парцели за участие по направление „Възстановяване и поддържане на затревени площи с висока природна стойност (ВПС-1)" бил 83.48 %, видно от Приложение 1, без обаче да ставало ясно, кога и от кого са били извършени процесините проверки. В тази насока липсва какъвто и да е документ и доказателства в подкрепа на твърденията в атакувания акт.

Въвежда доводи, че констатациите на административния орган не кореспондирали с доказателствата по административната преписка, а оспореният акт за прекратяване на ангажимент, макар и издаден в предвидената писмена форма, бил без задължителни реквизити в съдържанието си.

Налице било отменителното основание по смисъла на чл. 146, т. 2 от АПК, поради неспазване на императивните изисквания на чл. 59, ал. 2, т. 4 и 5 от АПК за мотивиране на административния акт, в който и липсвала ясна и конкретна разпоредителна част. В случая била налице и неяснотата по отношение на поетия ангажимент. Административният орган се е задоволил единствено да посочи само Заявление за подпомагане с УИН: 09/120617/94056 и Приложение за кандидатстване по мярка 10 " Агроекология и климат" за кампания 2017 с направление „Възстановяване и поддържане на затревени площи с висока природна стойност (ВПС-1)", като не бил взел предвид следните обстоятелства:

През 2015 г. Ш.К. подала Заявление за подпомагане по мярка 10 „Агроекология и климат", направление „Възстановяване и поддържане на постоянно затревени площи с висока природна стойност (ВПС)". Съгласно чл. 50, ал. 1 от Наредба № 7/24.02.2015 г. за прилагане на мярка 10 „Агроекология и климат" от Програмата за развитие на селските райони (ПРСР) за периода 2014-2020 г., Държавен фонд "Земеделие" - разплащателна агенция, изпращала на земеделските стопани уведомително писмо за одобрените и неодобрените за участие площи и животни по мярка 10 "Агроекология и климат" в срок до 30 ноември на годината на подаване на "Заявление за подпомагане". В посоченият срок, респ. до 30 ноември 2015 г, жалбоподателката не била уведомена от Държавен фонд „Земеделие" за одобрените и неодобрените за участие площи по направление „ВПС", поради което приела непроизнасянето на фонда в срок за мълчалив отказ по смисъла на чл. 58, ал. 1 от Административнопроцесуалния кодекс (АПК). Тъй като не била обжалвала посочения мълчалив отказ, то същият бил влязъл в законна сила и за нея не съществувал поет агроекологичен ангажимент по направление „ВПС" през 2015 г.

През 2017 г. подала ново заявление за подпомагане по направление „ВПС" от мярка 10 „Агроекология и климат", като заявила и площи, за които през 2016 г. бил изтекъл ангажимента й по направление „ВПС" от мярка 214 „Агроекологични плащания" от ПРСР 2007-2013, съгласно т.2, буква Б) от Заповед № РД-09/361 от 13.04.2017 г., издадена от Министъра на земеделието и храните, като поискала да бъде одобрена за подпомагане всички парцели, заявени от нея през 2017 г., тъй като следвало да се приеме, че 2017 г. е първа година от поемането на агроекологичен ангажимент със заявените от нея площи по направление „ВПС" от мярка 10 „Агроекология и климат". В тази връзка депозирала няколко възражения до изпълнителния директор на ДФ„Земеделие“, които не били уважени, видно от изпратените уведомителни писма с изх. № 02- 090-6500/1510 от 21.02.2018 г., получено на 12.03.2018 г. и изх. № 02-090-6500/1510 от 11.04.2018 г., получено на 27.04.2018 г.

Излага съображения, че не е уведомявана по надлежния ред за това, по административното производство да са извършвани допълнителни проверки или да е изисквана допълнителна информация по смисъла на чл. 50, ал. 2 от Наредба № 7, както и по реда на чл. 54, ал. З от АПК за спиране на производството на основание чл. 54, ал.1 от АПК. Предвид това в случая не намирала приложение нормата на чл. 57, ал. 8 от АПК.

Предвид горното, твърди, че през 2017 г. правилно е подала ново Заявление за подпомагане по направление „ВПС" от мярка 10 ,Агроекология и климат", като заявила и площи, за които през 2016 г. е изтекъл ангажиментът й по направление „ВПС" от мярка 214 „Агроекологични плащания" от ПРСР 2007-2013, съгласно т.2, буква Б) от Заповед № РД-09/361 от 13.04.2017 г., издадена от Министъра на земеделието и храните.

Възразява относно изложените в оспорения акт доводи за прекратяване на ангажимент за кампания 2017г., основани на данни за географското припокриване на заявените парцели. В тази връзка твърди, че не разполага със специализиран софтуер, който да изчислява площта на припокриване на заявените парцели. Предупреждението в системата за очертаване се извеждало при всяко едно разместване, дори и минимално от само няколко квадратни метра, като системата не посочвала, какъв точно е процента на припокриване на референтните парцели. Такива предупреждения се извеждали в подаваните от нея заявления всяка година, без да се посочва конкретно за кои парцели и за кое направление, и независимо дали ставало въпрос за мярка 214 „Агроекологични плащания" от ПРСР 2007-2013, или за мярка 10 „Агроекология и климат" от ПРСР 2014-2020. Следвало да се има и предвид факта, че съществували постоянни и неразрешени проблеми със софтуера в ДФ "Земеделие" за правните основания, както и със софтуера за очертаването, поради което всяка година при заявяването на площите се получавали големи закъснения и конфликти, а кампаниите се удължавали през всяка от последните няколко години. В резултат на това софтуерът за очертаване всяка година извеждал голям брой грешки от най-различно естество и не било възможно всеки път да се възприемат и правилно да се осмислят всички предупреждения за грешки. С други думи счита, че проблемът със софтуера на ДФ "Земеделие", не следва да е основание за прекратяване на ангажимент, за отказ за оторизиране на субсидии и забавяния от страна на административния орган по процедурите, касаещи подадените заявления, защото по този начин се нарушавали правата на всички кандидати за субсидии, в това число и нейните такива.

Въвежда твърдения за настъпването на други неблагоприятни последици, възникващи от непроизнасянето в срок по заявлението за подпомагане по направление ВПС за 2015 г., основани на невъзможност да спази срока па чл. 41, ал. 6 от ЗСПЗП и да планира дейностите в стопанството си и кои пасища и мери да заяви за наемане през следващата година, която била и една от причините да не заяви за подпомагане същите земеделски площи през кампания 2017 г.

Въпреки, че й била оторизирана сума за кампания 2015г. , в последствие възразила срещу полученото уведомително писмо в частта му за оторизираната и изплатена ми сума по направление възстановяване и поддържане на затревени площи с висока природна стойност (ВПС1)", като заявила, че няма поет ангажимент по направление ВПС1 поради мълчалив отказ от страна на административния орган по подаденото от нея заявление за подпомагане по направление ВПС1 за кампания 2015 г. Уведомила административния орган, че не й се дължи финансово подпомагане по съответното направление ВПС1 за 2015 г. и поискала да бъде уведомена за банкова сметка, ***сово подпомагане за кампания 2015 г. по направление „Възстановяване и поддържане на затревени площи с висока природна стойност (ВПС1)" в размер на 337.48 лв. или алтернативно да й бъде удържана сумата от следващи плащания.

Всичко това обуславяло задължението на административния орган да разгледа заявлението й за 2017 г. без да взема предвид обстоятелствата по заявлението за кампания 2015 г., което тъй като не било извършено, водело до наличието на съществено нарушение на административнопроцесуалните правила.

Наличието на фактически заявен отказ, без такъв да е изрично изразен в съдържанието на оспорения акт, сочело липса на ясна, конкретна и точна разпоредителна част по отношение отказаната субсидия, равнозначна на ясно изразена властническа воля, което обосновавало неговата незаконосъобразност.

Твърди, че дари и да се приемело, че с подаването на заявлението за финансиране за 2017г. е нарушила изискванията за допустимост на исканията за подпомагане, то следвало да се има предвид, че тези критерии за допустимост се отнасяли до размера на площите и съответно не попадали в приложното поле на чл. 35 от Делегиран регламент (ЕС) № 640/2014 на Комисията от 11 март 2014 година за допълнение на Регламент (ЕС) № 1306/2013 на Европейския парламент и на Съвета по отношение на интегрираната система за администриране и контрол и условията за отказ или оттегляне на плащанията и административните санкции, приложими към директните плащания, подпомагането на развитието на селските райони и кръстосаното съответствие.

Счита, че в случая се касало за нарушение на изискването на чл. 59, ал. 2, т. 4 от АПК, накърняващо правото й на защита и препятстващо осъществяването на съдебния контрол за законосъобразност, съставляващо отменително основание по смисъла на чл. 146, т. 2 от АПК.

Административния акт бил издаден и в нарушение на разпоредбата на чл. 59, ал. 2, т. 4 от АПК, която норма изисквала същият да съдържа фактически и правни основания за издаването му. Това съставлявало съществено нарушение на административнопроизводствените правила по смисъла на чл. 146, т. 3 от АПК.

Твърди, че административният орган неправилно е приложил материалния закон, като си е позволил да игнорира меродавни факти и не е обосновал фактическите констатации, въз основа на които е изградил правните си изводи. С процесуалното си бездействие, по отношение на релевантните факти, които е следвало да бъдат установени, свързани с вида схема за подпомагане, за установяването на които органът е следвало да бъде активната страна - задължение произтичащо от служебното начало в процеса, административния орган е допуснал съществени нарушения на административнопроизводствените правила, довели до необосновани материалноправни изводи. Това от своя страна водело и до неправилност на административния акт по смисъла на чл. 146, т. 4 от АПК, с оглед обстоятелството, че не било възможно да се формират обосновани и материалноправни изводи за наличието на материланоправните предпоставки за издаването на акт.

Предвид изложеното, моли съда да постанови решение, с което да отмени Акт за прекратяване на ангажимент по мярка 10 „Агроекология и климат“ от програмата за развитие на селските райони за периода 2014 – 2020 за кампания 2017 с изх. № 02-090-6500/1510 от 14.11.2018 г., издаден от заместник изпълнителния директор на ДФ „Земеделие“ гр.София, като незаконосъобразен и при съществени нарушения на административно производствените правила и в противоречие с материалноправните норми, след което да върне административната преписка на изпълнителния директор на Държавен фонд „Земеделие" за произнасяне по същество.

Претендира присъждането на направените деловодни разноски.

С оглед горното и на основание чл. 171, ал. 5 от АПК, съдът намира, че следва да се приемат приложените към административната преписка писмени доказателства, като в съответствие с разпоредбата на чл. 154, ал. 1, във вр. с чл. 153, ал. 1 от АПК, следва служебно да се конституират и страните по делото, а именно: Ш.А.К. ***, в качеството й на жалбодател и органът, издал оспорения административен актзаместник изпълнителен директор на ДФ „Земеделие“ гр.София, като делото следва да се насрочи за разглеждане в открито съдебно заседание с призоваване на страните.

Водим от горното и на основание чл. 154, ал. 1, чл. 157, ал.1, чл. 163, ал. 1 и ал. 2 и чл. 171, ал. 5 от АПК, съдът

 

 

Р А З П О Р Е Д И :

 

 

КОНСТИТУИРА СТРАНИТЕ ПО ДЕЛОТО, както следва:

ЖАЛБОДАТЕЛ: Ш.А.К. ***, със съдебен адрес:***, офис № 3, който да бъде призован на посочения адрес;

ОТВЕТНИК: Заместник изпълнителен директор на ДФ „Земеделие“ гр.София, с адрес гр.София 1618, бул.„Цар Борис III“ 136 декември“ № 12, който да бъде призован чрез пълномощника си юрисконсулт Кристина Стефанова Илчева на адрес: гр.Кърджали, ул.„Миньорска“ № 4.

ПРИЕМА и прилага като ДОКАЗАТЕЛСТВА по делото административната преписка по оспорения акт от 157 стр., съдържаща заверени копия от: Акт за прекратяване на ангажимент по мярка 10 „Агроекология и климат” от Програмата за развитие на селските райони за периода 2014-2020 за Кампания 2017, с изх. №02-090-6500/1510 от 14.11.2018 г.; Приложение 1, УРН и Входящ номер на общо заявление за подпомагане; Таблица на използваните парцели 2016 г. – 9 листа; Таблица за отглежданите животни 2016 г.; Лична карта на Ш.К.А., с №*********; Печат на справка за IBAN *** – Банка ДСК – ЕАД на името на Ш.А.К.; Заявление за подпомагане 2017 – 26.05.2017 г. от Ш.А.К., ведно с Таблица на използваните парцели 2017 г., Таблица на заявените площи по схеми и мерки 2017, Таблица за животните за кандидатстване по схеми/мерки за подпомагане, обвързани с производството 2017, Таблица за отглежданите животни 2017; Приложение за кандидатстване по мярка 10 „Агроекология и климат” 2017, ведно с Общи декларации, Декларации, задължителни за участие по направление „Възстановяване и поддържане на затревени площи с висока природна стойност”, Декларации, задължителни за участие по направление „Контрол на почвената ерозия”, специфични документи по направление „Контрол на почвената ерозия”; Декларация от Ш.А.К. от 26.05.2017 г.; Декларация от Ш.А.К. за запознаване с определенията за нередност; декларация от Ш.А.К., че е запозната с Информация по чл.19 и 20 от ЗЗЛД, ведно с информацията; Резултати от автоматични проверки на въведените данни в заявление за подпомагане по директни плащания за Кампания 2017; Резултати от автоматични проверки на въведените данни по ЗДП в заявление за подпомагане по директни плащания за Кампания 2017; Таблица на заявените площи по направления и дейности от мярка 10 „Агроекология и климат”, ПРСР 2014-2020; Обяснение от Ш.А.К. от 25.05.2017 г.; Карти на блокове на земеделското стопанство – 56 бр.; Заявление за подпомагане 2017 от 13.06.2017 г. от Ш.А. Кючуков; Таблица за използваните парцели 2017 – 2 бр.; Таблица за животните за кандидатстване по схеми/мерки за подпомагане, обвързани с производството 2017; Таблица за отглежданите животни 2017; Приложение за кандидатстване по мярка 10 „Агроекология и климат” 2017, ведно с Общи декларации, Декларации, задължителни за участие по направление „Възстановяване и поддържане на затревени площи с висока природна стойност”, Декларации, задължителни за участие по направление „Контрол на почвената ерозия”, специфични документи по направление „Контрол на почвената ерозия”; Декларация от Ш.А.К. от 13.06.2017 г.; Декларация от Ш.А.К. за запознаване с определенията за нередност; Декларация от Ш.А.К., че е запозната с Информация по чл.19 и 20 от ЗЗЛД, ведно с информацията; Заявление за подпомагане 2017 от 13.06.2017 г. от Ш.А.К.; Таблица за използваните парцели 2017; Таблица на заявените площи по схеми и мерки 2017; Таблица за животните за кандидатстване по схеми/мерки за подпомагане, обвързани с производството 2017; Таблица за отглежданите животни 2017; Приложение за кандидатстване по мярка 10 „Агроекология и климат” 2017 от 13.06.2017 г., ведно с Общи декларации, Декларации, задължителни за участие по направление „Възстановяване и поддържане на затревени площи с висока природна стойност”, Декларации, задължителни за участие по направление „Контрол на почвената ерозия”, специфични документи по направление „Контрол на почвената ерозия”; Декларация от Ш.А.К. от 13.06.2017 г.; Декларация от Ш.А.К. за запознаване с определенията за нередност; Декларация от Ш.А.К., че е запозната с Информация по чл.19 и 20 от ЗЗЛД, ведно с информацията; Резултати от автоматични проверки на въведените данни в Заявление за подпомагане по директни плащания за Кампания 2017; Резултати от автоматични проверки на въведените данни по ЗДП в Заявления за подпомагане по директни плащания за Кампания 2017; Таблица на заявените площи по направления и дейности от мярка 10 „Агроекология и климат”, ПРСР 2014-2020; Карти на блокове на земеделското стопанство – 7 бр.

ПРИЕМА и прилага като ДОКАЗАТЕЛСТВА по делото, представените с жалбата писмени доказателства, както следва: оригинал на  Акт за прекратяване на ангажимент по мярка 10 „Агроекология и климат” от Програмата за развитие на селските райони за периода 2014-2020 за Кампания 2017, с изх. №02-090-6500/1510 от 14.11.2018 г., издаден от Заместник изпълнителен директор на ДФ „Земеделие“ гр.София, ведно с приложение № 1; Възражение от Ш.А.К. от 31.08.2018 г.; Уведомително писмо от ДФ „Земеделие“ гр.София с изх. № 02-090-6500/5878 от 13.08.2018 г.; Възражение от Ш.А.К. от 03.05.2018 г.;  Уведомително писмо от ДФ „Земеделие“ гр.София с изх. № 02-090-6500/1510 от 11.04.2018 г.; Възражение от Ш.А.К. от 19.03.2018 г.; Уведомително писмо от ДФ „Земеделие“ гр.София с изх. № 02-090-6500/12947 от 16.03.2018 г. за одобрение и неодобрение за участие по мярка по мярка 10 „Агроекология и климат” от Програмата за развитие на селските райони за периода 2014-2020; Уведомително писмо от ДФ „Земеделие“ гр.София с изх. № 01-6500/1350 от 21.02.2018 г., ведно с приложение № 1.

УКАЗВА на жалбоподателя Ш.А.К. ***, чрез процесуалния й представител, че носи доказателствена тежест за установяване съществуването на фактите и обстоятелствата, изложени в жалбата, от които черпи благоприятни за себе си правни последици.

УКАЗВА на ответника, че на основание чл. 170, ал. 1 от АПК, в негова тежест е да установи в процеса съществуването на фактическите основания, посочени в обжалвания административен акт, както и изпълнението на законовите изисквания при издаването му.

ЗАДЪЛЖАВА ответника в двуседмичен срок от връчване на настоящето разпореждане да представи по делото изразеното от Д „Правна“ при ДФ „Земеделие“ гр.София писмено становище във вр. с подадените писмени възражения от Ш.А.К., против връчените и уведомителни писма/ в случай, че съществува такова становище/.  

УКАЗВА на ответника по жалбата, че в 14/четиринадесет/ - дневен срок, считано от получаването на препис от жалбата и от настоящото разпореждане, може да представи писмен отговор по жалбата, съгласно разпоредбата на чл. 163, ал. 2 от АПК, както и да посочи писмените доказателства, които да приложи към отговора.

НАСРОЧВА делото за разглеждане в открито съдебно заседание на 31.01.2019 год. от 10.05 часа, за която дата и час да се призоват страните.

Преписи от разпореждането, на основание чл. 138, ал. 1 от АПК, да се връчат на страните по делото.

Разпореждането не подлежи на обжалване.

 

Председател: