РЕШЕНИЕ
№ 1251
Бургас, 08.12.2023 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
Административният съд - Бургас - VII-ми състав, в съдебно заседание на четиринадесети ноември две хиляди и двадесет и трета година в състав:
Съдия: |
ЙОРДАНКА МАЙСКА |
При секретар В.Т. като разгледа докладваното от съдия ЙОРДАНКА МАЙСКА административно дело № 20237040701416 / 2023 г., за да се произнесе взе предвид следното:
Производство
е по реда на чл.145 и сл. АПК, вр.чл. 76, ал. 5 от Закона
за здравното осигуряване /ЗЗО/.
Образувано
е по жалба на УМБАЛ „Дева Мария“ ЕООД представлявано от управителя д-р Х.Я.,
чрез адв.Е.К.,***, съдебен адрес ***, офис 309 против Заповед за налагане на
санкции № РД-25- 984/13.07.2023 г. на директора на РЗОК Бургас Д-р Л.Т.,
действащ чрез зам.директор Н.А.за налагане две санкции „финансова
неустойка“,всяка по 200лв. или в общ размер на 400 лв..
В
жалбата се излагат доводи за незаконосъобразност на оспорената заповед за
налагане на санкции, като немотивирана, неправилна и постановена в противоречие
на материалния закон и при съществени процесуални нарушения. Посочва се, че в
случая не се касае за пропуски при извършеното лечение, назначение, дейност
и/или съществено нарушение на правилата на боравене с медицинската документация
и/или правилата за отчитане на дейността. Навежда, че констатациите по т.1 и
т.2 от заповедта касаят констатирано „невписване“ в издадената епикриза на
наименованието на КП и диагнозата с код МКБ, както и придружаващите
заболявания. Счита се, че при констатиране на пропуски е следвало адм.орган да
даде препоръки, насоки или указания, съобразно разпоредбите на НРД. Сочи се
неспазване на принципа на съразмерност. Не се ангажират доказателства.
В съдебно заседание
жалбоподателят чрез процесуален представител, поддържа жалбата. Иска отмяна на
обжалваната заповед за налагане на санкции. Не ангажира доказателства.
Претендира присъждане на разноски в размер на заплатената държавна такса.
Ответникът - директор на
Районната здравноосигурителна каса - Бургас представя административната
преписка, представлява се от процесуален представител, който оспорва жалбата.
Претендира юрисконсултско възнаграждение.
Административен съд Бургас, след като
прецени събраните по делото доказателства, обсъди доводите на страните и
съобрази разпоредбите на закона, установи следното:
Между страните не е спорно, че
жалбоподателят е лечебно заведение по смисъла на чл. 9, ал. 1 от Закона за лечебните
заведения и в това си качество е сключил с Националната здравноосигурителна
каса, индивидуален договор /ИД/ № 020903/20.02.2020 г. за оказване на болнична
помощ по клинични пътеки /КП/, извършване на амбулаторни процедури с НЗОК /АПр/
и извършване на клинични процедури с НЗОК /КПр/, на територията на Районната
здравноосигурителна каса /РЗОК/ – Бургас/л.25-54/.
Със заповед № РД-25-494/07.04.2023г.
/л.16/, директорът на РЗОК-Бургас е наредил да бъде извършена тематична
проверка на жалбоподателя по с поставени четири задачи: 1.Контрол на отчетените
ЛС за лечение за злокачествени заболявания при условията на БМП, които НЗОК
заплаща извън стойността на КП за дейности месец март 2023г.; 2. Контрол
относно спазване на изискванията на НРД за медицинските дейности за 2020-2022г.
и ЗЗО по отношение дейности за м.март 2023 с вложените медицински изделия,
заплащани от НЗОК извън цената на КП; 3.Контрол по писма от Управителя на
лечебното заведение и 4.Контрол по справки от РЗОК-Бургас. Определени са срок
на проверката до 31.05.2023 г. и лицата-контрольори, които да я извършат, като
е посочено, че за резултатите от нея следва да бъде съставен и връчен протокол.
За извършената проверка е съставен
протокол № 680/31.05.2023 г. /л.9/, видно от който са направени констатации за
две нарушения по поставена задача по т.1 от Заповед № РД-25-494/07.04.2023г. на
директора на РЗОК-Бургас, касаещи установени нарушения при работа с болнична
медицинска документация досежно две епикризи, в които не са отразени
наименованието на клиничната пътека, по която пациента е хоспитализиран и
наименованието на диагнозата с КОД по МКБ 10 на придружаващите заболявания, от
които конкретните пациенти страда. Първата епикриза е към ИЗ № 2493 на ЗОЛ
Димитър Манев Димитров, хоспитализиран на 15.03.2023г. до 17.03.2023г. по КП №
240 „Продължаващо системно парентерално лекарствено лечение на злокачествени
солидни тумори и свързаните с него усложнения, а втората епикриза е към ИЗ №
1928 на ЗОЛ Я.Р.Т., хоспитализиран от 27.02.2023г. до 01.03.2023г. по КП №
241.3 „Диагностични процедури за стадиране и оценка на терапевтичния отговор
при пациенти със злокачествени солидни тумори и хематологични заболявания с КТ
на минимум две зони или костномозъчно изследване с МКБ – код 41,31 /30081-00,
30087-00/ при лица над 18 години“.
Всяко от констатациите по посочените
неотразявания в съдържанието на двете епикризи са квалифицирани в така
съставения протокол като нарушения по чл.55, ал.2, т.3 и чл.293, ал.3, т.2 и
т.3 от НРД за медицинските дейности за 2020-2022г..
На 12.06.2023 г. от
дружеството, в срока по чл. 74, ал. 4 от ЗЗО е
подадено възражение/наименовано становище/ вх. № 29-02-803 /л.13/, с което
констатациите на проверяващия орган посочени в т.1 и т.2 от протокол №
680/31.05.2023г. се считат за неоснователни и незаконосъборазни, моли се същите
да бъдат преразгледани, респ. по отношение на тях да не бъде налагана санкция.
От директора на РЗОК – Бургас
с писмо с изх. № 62-01-31/13.06.2023 г. до председателя на Български лекарски
съюз е изпратено искане за определяне на членове за участие в арбитражна
комисия на основание чл. 75, ал. 5 от ЗЗО.
Писмото е получено от БЛС, чрез Валя Бобойчева – технически секретар на
15.06.2023 г. /л.15/. В сроковете по чл. 75, ал. 6 ЗЗО,
съответната съсловна организация не е посочила свои представители за участие в
арбитражна комисия, не е сформирана такава и съответно възражението не е
разгледано от комисията.
По повод констатираните
нарушения е изготвен доклад вх. № 02/РД-25-4945/07.07.2023 г.
от контрольорите в отдел "ДИОКМДПА" до директора на РЗОК – Бургас, в
който са възпроизведени констатациите, отразени в протокол № 680/31.05.2023г..
В заключение са описани констатираните нарушения по протокола и всяка една от
санкциите, на които подлежи изпълнителят на БМП/л.11-12/.
Въз основа на констатациите в
протокол № 680/31.05.2023 г. е издадена от поименно посочен зам.директор на
РЗОК-Бургас по силата на т.6 от Заповед за заместване при отсъствие на директора
на РЗОК № РД-09-44/22.07.2021г./л.24/ и оспорената заповед, с която на
жалбоподателя, на основание чл. 414, ал. 3 от НРД за МД за 2020-2022 г., са
наложени две санкции – финансова неустойка в размер на 200 лева (по т. 1 и т. 2
от заповедта).
Заповедта е получена от
адресата на 17.07.2023г. /известие за доставяне на л.8 по дело/, а жалбата
срещу нея е подадена чрез административния орган на 21.07.2023 г.
При така установеното от фактическа
страна, съдът достигна до следните правни изводи:
Жалбата е депозирана от
надлежна страна, адресат на оспорения административен акт, в законоустановения
срок по чл. 149, ал. 1 от АПК във
вр. чл. 76, ал. 5 от ЗЗО и
против подлежащ на оспорване индивидуален административен акт, поради което е
процесуално допустима и подлежи на разглеждане по същество.
Разгледана по същество, същата
е основателна по следните съображения:
Съобразно разпоредбата на чл. 168, ал. 1 от АПК,
съдът преценява законосъобразността на оспорения административен акт на всички
основания по чл. 146 от АПК.
Оспорената в настоящото
производство заповед е издадена от компетентен по смисъла на чл. 76, ал. 2 от ЗЗО и чл.
422, ал. 1 от НРД за МД за 2020 – 2022 г. орган – директора на Регионална
здравноосигурителна каса – Бургас.
Същата е обективирана в
писмена форма и съдържа предвидените в чл. 59, ал. 2 от АПК
реквизити. Изложени са както фактическите, така и правните основания, като
поотделно за всяка една санкция е посочена конкретната разпоредба, която е
счетена за нарушена, както и констатираните факти. Вписаните фактически и
правни обстоятелства обективират ясно волята на административния орган,
позволяват да бъде упражнено правото на защита на жалбоподателя, както и да
бъде осъществен съдебен контрол за законосъобразност на административния акт.
Проверката е извършена в съответствие с
изискванията на чл.72, ал.2 от ЗЗО от длъжностни лица – служители на РЗОК,
определени със заповед на директора на РЗОК гр.Бургас, като тя е приключила в
определения със заповедта срок. За установените нарушения е съставен протокол
по чл.74, ал.3 от ЗЗО, който е връчен на проверяваното дружество. В предвидения
в чл.74, ал.4 от ЗЗО 7-дневен срок, лицето, обект на проверката, е подало
съгласно правилото на чл. 74, ал. 4 от ЗЗО, писмено
възражение в 7-дневен срок срещу констатациите в протокола. Възражението не е
разгледано от арбитражна комисия, тъй като такава не е била сформирана,
доколкото по делото липсват доказателства РК на БЛС да е посочила
представители, които да участват в комисията. В тези случаи, при невъзможност
да се сформира арбитражна комисия, нормата на чл. 76, ал. 4 от ЗЗО (обн. ДВ, бр.
102/2018 г., в сила от 01.01.2019 г.), изрично сочи, че директорът на РЗОК
издава мотивирана заповед, с която може да наложи санкциите, без да е
необходимо становището по чл. 74, ал. 4 да бъде разглеждано от такава комисия,
какъвто е и настоящият казус. Ето защо, съдът установи, че е спазена посочената в чл.75 от ЗЗО процедура да се поиска от
БЛС определяне на арбитри за произнасяне по становището. Според чл.75, ал.6 от ЗЗО, арбитражът по ал. 1 – 4 не е задължителен, освен ако арбитражната
комисия не се е сформирала при условията на ал. 5 в двуседмичен срок от
писмената покана на директора на съответната РЗОК до съответните лица и
организации. В случая след
началото на административното производство, до РК - Бургас на БЛС е изпратено
писмо – покана за определяне на участници, които да участват в арбитражна
комисия по повод нарушенията, установени при извършената проверка на дружеството
– жалбоподател. Такива участници не са посочени в указания срок и директорът на
РЗОК е приложил хипотезата на чл. 76, ал. 4 от ЗЗО и е издал
оспорената заповед.
В т.1.1. от оспорената
заповед е посочено, че е констатирано нарушение при работа с болнична
медицинска документация - епикриза към ИЗ № 2943 на ЗОЛ, хоспитализирано от
15.03.2023г. до 17.03.2023г. по КП № 240. Посочено е, че в издадената епикриза
липсва отразен задължителен реквизит „наименование на клиничната пътека, по
която пациента е хоспитализиран“ и наименованието на диагнозата по МКБ 10 на
придружаващите заболявания, от които страда пациента, с което е нарушен чл.55,
ал.2, т.3 от ЗЗО, чл.293, ал.3, т.2 и т.3 от НРД за МД за 2020 – 2022 г.
По т.1.2. от заповедта е
посочено, че е констатирано нарушение при работата с болнична медицинска
документация, като в епикриза ИЗ № 1928 на ЗОЛ, хоспитализирано от 27.02.2023г.
до 01.03.2023г. по КП № 241.3. Посочено е, че в издадената епикриза липсва
отразен задължителен реквизит „наименование на клиничната пътека, по която
пациента е хоспитализиран“ и наименованието на диагнозата по МКБ 10 на
придружаващите заболявания, от които страда пациента, с което е нарушен чл.55,
ал.2, т.3 от ЗЗО, чл.293, ал.3, т.2 и т.3 от НРД за МД за 2020 – 2022 г.
Прието е че констатираните нарушения не
представляват маловажен случай, съгласно легалната дефиниция дадена в § 1, т.4
и т.4.2 от ДР на НРД, поради което и на основание чл.414, ал.3 от НРД за МД за
2020-2022 г. е наложена финансова неустойка в размер на 200,00 лева за всяко от
тях.
По така констатираното нарушение не е
налице спор по фактите, като от събраните по делото доказателства се
установява, че в издадената на всяко от посочените по-горе две ЗОЛ епикриза към
ИЗ № 2493 и епикриза към ИЗ № 1928, не е отразено наименованието на клиничната
пътека, като тя е посочена с нейния номер, а именно КП 240/за първата/ и КП №
241.3/за втората/, като в епикризите не са изписани наименованието на диагнозата
с код по МКБ 10 на придружаващите заболявания, от които страдат двамата
пациенти.
Като първо правно основание е посочена
нормата на чл.55, ал.2, т.3 от ЗЗО, съгласно която НРД съдържа условията и реда
за оказване на отделните видове медицинска помощ по чл.45. Видно от
съдържанието посочената норма, законодателят е очертал принципното съдържанието
на НРД, но не и конкретни права и задължения за отделните лечебни заведения,
които да е нарушил жалбоподателя.
Втората посочена норма е тази на чл.293, ал.3,
т.2 и т.3 от НРД, съгласно която, при дехоспитализация изпълнителят на БМП предоставя на пациента епикриза с машинен текст,
която съдържа окончателна диагноза, заболяване с код по МКБ 10 и номер на КП –
наименование; придружаващи заболявания с изписано наименование на диагнозата с
код по МКБ 10.
Съгласно чл.414, ал.3 от НРД, когато изпълнител
на болнична медицинска помощ наруши условията и реда за оказване на
медицинска помощ по чл.55, ал.2, т.2 от ЗЗО, определени в този НРД,
управителят на НЗОК, съответно директорът на РЗОК, налага санкция „финансова
неустойка“ в размер от 200 до 500 лв.
Съгласно чл.416, ал.3 от НРД, когато
изпълнител на болнична медицинска помощ наруши установените изисквания за
работа с медицинска или финансова документация, с изключение на случаите на
явна фактическа грешка, управителят на НЗОК, съответно директорът на РЗОК,
налага санкция „финансова неустойка“ в размер от 200 до 500 лв.
Съпоставката на чл.293, ал.3, т.2 и т.3, чл.414, ал.
3 и чл.416, ал.3 от НРД за МД за 2020 г. -2022 г. показва, че в конкретния
случай нарушението е свързано с неизпълнение на изискванията, установени за
точно и пълно документиране на извършено лечение с посочване на наименованието
на клиничната пътека, по която е проведено лечение. Това нарушение не е
свързано с условията и реда за оказване на медицинска помощ на пациентите, т.
е. с неизпълнение на част или на целия установен алгоритъм на лечение по
клиничната пътека, а представлява нарушение на изискванията за работа с
медицинската документация. Ето защо, в случая е налице неправилна правна квалификация на нарушението и при
определяне на санкциониращата норма по чл.414, ал.3, вместо по чл.416, ал.3 от
НРД, съответно налагане на санкция при несъобразяване с приложимото материално
право, без значение, че санкциите и по двете норми са в еднакви граници. При
установени фактически и правни основания за нарушение на установените
изисквания за работа с медицинска документация, жалбоподателят с оспорената
заповед е санкциониран по чл.414, ал.3 от НРС за нарушение на условията и реда
за оказване на медицинска помощ. Липсата на единствено между описаната
фактическа обстановка и приетата за нарушена правна норма е и съществено
процесуално нарушение, тъй като нарушава правото на защита на санкционираното
лице да разбере за което точно нарушение е санкционирано, за това което е
описано в мотивите на заповедта или за това което е посочено в приетата за
нарушена норма, което нарушение води до незаконосъобразност на процесната
заповед и в частта по т.1 и по т.2.
С оглед на изложеното, жалбата на „УМБАЛ
Дева Мария“ е основателна и на основание чл.172, ал.2 от АПК, обжалваната
заповед, в частта по т.1.1. и т.1.2., следва да бъде отменена, като
незаконосъобразна.
При този изход на спора и на основание
чл.143, ал.1 от АПК, в полза на жалбоподателят следва да бъдат присъдени
направените по делото разноски в размер на 50,00 лева, платената държавна такса
за образуване на съдебното производство и 100лв. за юк.възнаграждение, тъй като
жалбоподателят е представляван от юрисконсулт в съдебното производство.
Мотивиран от изложеното, Административен
съд -Бургас, VII състав
Р Е Ш И:
ОТМЕНЯ заповед за
налагане на санкции № РД-25-984/13.07.2023 г. издадена от директора на РЗОК
гр.Бургас, в частта по т.1.1 и т.1.2., в които на „Университетска многопрофилна
болница за активно лечение Дева Мария“ ЕООД, на основание чл.414, ал.3 от НРД
за МД 2020-2022 г. са наложени две финансови неустойки в размер на 200,00 лева,
всяка една от тях.
ОСЪЖДА Регионална
здравноосигурителна каса гр.Бургас да заплати в полза на „Университетска
многопрофилна болница за активно лечение Дева Мария“ ЕООД с ЕИК-*********,
гр.Бургас, кв.Ветрен, ул.Ал.Стамболийски, представлявано от управителя д-р
Христо Кръстев Якимов, разноски по делото за настоящата инстанция в размер на
150,00лв./сто и петдесет/ лева.
Решението може да се обжалва пред
Върховния административен съд в 14-дневен срок от съобщаването му на страните.
Съдия: |
|