МОТИВИ:
НАХ дело № 106/ 2020 г.
Досъдебното производство е
водено срещу обв.А.И.Б., ЕГН -**********, роден на *** ***, обл. Кърджали за
това ,че на 05.01.2019 г. в землището на с. Драганово, общ. Черноочене, обл.
Кърджали, на път III 5071, км. 16 от с.Среднево,
общ. Черноочене за с. Драганово, общ. Черноочене при управление на моторно
превозно средство- лек автомобил марка „Волво", с per.
№ К6699АТ е нарушил правилата за движение:-чл.5,ал.2,т.1 от ЗДвП- Водачът на
пътно превозно средство е длъжен да бъде внимателен и предпазлив към уязвимите
участници в движението, каквито са пешеходците и водачите на двуколесни пътни
превозни средства; -чл. 20 ал. 2 от ЗДвП - Водачите на пътни превозни средства
са длъжни при избиране скоростта на движението да се съобразяват с атмосферните
условия, с релефа на местността, със състоянието на пътя и на превозното
средство, с превозвания товар, с характера и интензивността не движението, с
конкретните условия на видимост, за да бъдат в състояние да спрат пред всяко
предвидимо препятствие. Водачите са длъжни да намалят скоростта и в случай на
необходимост да спрат, когато възникне опасност за движение, и по непредпазливост
е причинил средна телесна повреда на Ф.В.А., ЕГН:********** *** , изразяваща се
в счупване на големия и на малкия пищял на лявата подбедрица, довели до трайно
затрудняване на движението на левия крайник за повече от един месец - престъпление
по чл.343, ал.1, б. „б", предл. 2-ро, вр. чл.342, ал. 1 от НК
Преценявайки,
че са налице изискванията за приложението на чл. 78а от НК, РП Кърджали внася в
съда постановление с предложение за освобождаване от наказателна отговорност с
налагане на административно наказание.
Съдът, като прецени събраните по делото доказателства, приема за установено
от фактическа страна следното:
На 05.01.2019г. обв. А.Б.
управлявал лекия си автомобил марка „Волво С80", с per.
№ К6699АТ, негова собственост от с.Черноочене за с.Три могили, общ.Черноочене.
В землището на с. Драганово, общ. Черноочене, обл. Кърджали, на път III 5071,
км. 16 от с.Среднево, общ. Черноочене за с. Драганово, общ. Черноочене от дясно
на пътното платно обв.Б. забелязал да се движи пешеходец,сам мъж, клатушкайки
се ,а именно Ф. А.. Обв.А.Б. намалил скоростта ,защото валяло сняг.Пътят бил
заснежен.Намирал се е на прав хоризонтален участък ,с двупосочно движение. Обв.Б.
се е движил с ниска скорост, но несъобразена с метеорологичните условия на
снеговалеж, заснежена пътна настилка, със състоянието на пътя, и условия на
тъмнина. Пешеходецът Ф. А. е вървял успоредно пред лекия автомобил, управляван
от обв.Б. в дясната част на пътното платно. На 16км. от посочения път Ф. А.
рязко е сменил посоката си на движение и тръгнал към осевата линия на платното.
Обв.Б. натиснал спирачките рязко ,но не успял да спре и с предната част на
автомобила ударил Ф. А. в лявата подбедрица.От скоростта на автомобила св.А.
паднал на предния капак, плъзнал се по него към челното стъкло, ударил го с
главата и го спукал, след което изпадал на асфалта от дясната страна на
автомобила. Обв.Б. слязъл от автомобила си и отишъл при пострадалия А.. Веднага
бил подаден сигнал на ЕЕН112. Обв.Б. останал на местопроизшествието.
Местопроизшествието е било посетено полицейски служители на „ПП" при
ОДМВР-Кърджали и извършен оглед на ПТП, видно от Протокол за оглед на ПТП от 21.05.2019г
от разследващия орган при РУ-Кърджали. Пострадалият Ф. А. е бил транспортиран с
медицински автомобил и настанен за лечение в МБАЛ-Кърджали.
Обв.А.Б. бил задържан за срок
до 24 часа. Видно от назначената по делото Съдебна автотехническа експертиза
№76/18.04.2019г., нормативно разрешената скорост
в участъка, в който е възникнало ПТП на 05.01.2019г е 90км/ч. Мястото на удара
се намира на път III-5071, км 16+000, на
пътното платно, в лентата за движение в посока с. Драганово. Координатите му
са: Ху - 0,30 м, от мерната линия по посока обратна на огледа
(мерено успоредно на оста на пътното платно)и на Уу - 1,90м, от БЛ навътре към
платното (мерено перпендикулярно на оста му). Лек автомобил „ВолвоС80", К
6699 АТ, управляван от обв.А.Б., се е движил по пътя в посока от с. Черноочене
към с. Драганово. Пешеходецът Ф. А. е вървял успоредно и попътно пред лекия
автомобил в дясната част на пътното платно. На км 16+000 от пътя А.
рязко е сменил посоката си на движение към осевата линия. Възприемайки
възникналата опасност водачът обв. Б. е задействал спирачната уредба. Лекият
автомобил го е ударил с предната си дясна част (предната броня, предните лесен
халоген и мигач) в лявата подбедрица. От постъпателната скорост на автомобила А.
е палнал на предния капак, плъзнал се е по него към челното стъкло, ударил го е
с главата и го е спукал. При намаляващата от спирачките скорост на автомобила и
спирачното закъснение е изпаднал на асфалта от дясната страна на автомобила.
След него автомобилът е спрял и открит в положението след ПТП.Скоростта на
движение на лек автомобил „ВолвоС80 ", К 6699 АТ, в момента на удара на
пешеходеца е била 45,00км/ч. Скоростта на автомобила преди ПТП е била
52,42км/ч. Обв. Б. е имал възможност да предотврати настъпването на ПТП,
със спирачки, ако е реагирал интензивно със спирачната уредба. Не е имал
техническа възможност с други маневри - заобикаляне от дясно/ляво да
предотврати настъпването на ПТП.Непосредствено преди ПТП, лек автомобил
„ВолвоС80", К 6699 АТ, е бил технически изправен. Не е имало технически
неизправности по него, които да са в причинно-следствена връзка с настъпилото
пътно-транспортно произшествие. Видно от посочената експертиза, обв.Б. е имал
възможност да забележи за пешеходеца А., когато фаровете са го осветили ,от
момента на възприемането до мястото на удара пешеходецът е бил на платното за
движение и той е трябвало да се съобразява с него. Правилно е намалил скоростта
на движение ,но не е бил предпазлив към него.Когато пешеходецът А. е сменил
посоката на движение и е навлязъл навътре на платното за движение ,е бил длъжен
да реагира -да спре и недопусне настъпването на ПТП,бил е непредпазлив.
Обв.Б. е нарушил правилата за
движение по пътищата ,а именно : чл.5,ал.2,т.1 от ЗДвП- Водачът на пътно
превозно средство е длъжен да бъде внимателен и предпазлив към уязвимите
участници в движението, каквито са пешеходците и водачите на двуколесни пътни
превозни средства;
-чл. 20 ал. 2 от ЗДвП -
Водачите на пътни превозни средства са длъжни при избиране скоростта на
движението да се съобразяват с атмосферните условия, с релефа на местността,
със състоянието на пътя и на превозното средство, с превозвания товар, с
характера и интензивността не движението, с конкретните условия на видимост, за
да бъдат в състояние да спрат пред всяко предвидимо препятствие. Водачите са
длъжни да намалят скоростта и в случай на необходимост да спрат, когато
възникне опасност за движение.
Видно от протокол за химическа
експертиза №6/2019г.,в пробите кръв взети от обв.А.Б. не е установено наличие
на алкохол.
Видно от протокол за химическа
експертиза №7/2019г., в кръвта на Ф. А. е установено наличие на алкохол в
кръвта в количество 2,18 на хиляда. Видно от съдебно-психиатрична експертиза
№20/2019г. Ф.В.А. се води на диспансерен учет ДПБ-Кърджали от 22.01.1988 г,с
диагноза: Умерена умствена изостаналост.Не е постъпвал за лечение в Държавна
психиатрична болница - Кърджали. Психичното му състояние не позволява да бъде
разпитан, като пострадал по настоящото досъдебно производство, да дава
достоверни показания като такива. Поради установения интелектуален дефицит,
нарушения в когнитивните процеси и внимание. Мисленето, което е с намалена
продуктивност, конкретно-ситуативно с елементи на символност, затруднения във
всички аспекти на паметовата дейност. Страда от умерена умствена изостаналост,
което е медицински критерий за невменяемостта: трайно състояние (задръжка в
умственото развитие), което се дължи на органични поражения или на вродени
дефекти на мозъка, разрушаващи нервната тъкан и препятстващи на нормалното
психическо и в частност умствено развитие на личността. Не е могъл да разбира
свойството и значението на извършеното и да ръководи постъпките си. Няма ясен
спомен за поведението си и за хронологията на последователността на действията,
по време на извършване на деянието и след това. Към дата 05.01.2019 г.
психическото състояние на лицето Ф.В.А., не е позволявало да участва в
наказателното производство като свидетел, пострадал. Психичното заболявания при
освидетелствания води до нарушена способност същия да извършва съзнателни
действия -планиране, организиране на сложни двигателни и поведенчески програми,
неспособност за психична дейност, липсват критични възможности, наблюдава се
невъзможност за възприемане на събития и явления. По горе посочените отклонения
водят до състояние на пълна неспособност освидетелствания правилно да се
ориентира, да извършва обикновени и полезни действия за себе си; да се грижи за
своите работи и интереси, да разбира свойството и значенето на постъпките си,
да защитава свои интереси. Наличието на интелектуален дефицит потвърждава
невъзможността на Ф. А. да разбира свойството и значението на извършеното,
поради което Ф.В.А. не може да участва в наказателното производство като
свидетел, пострадал.
Следствие на
пътно-транспортното произшествие,в резултат на удара,видно от назначената по
делото съдебно- медицинска експертиза №21/2019г., на Ф. А. е било причинено счупване
на големия и на малкия пищял лявата подбедрица, което е довело до трайно
затрудняване на движението на левия крак за повече от един месец.
Тази фактическа обстановка се потвърди и прие от съда след събиране в
съдебно заседание на наличните писмени доказателства. При тяхната оценка съдът
констатира, че всички те са еднопосочни, непротиворечиви и изцяло подкрепят
визираната фактическа обстановка.
Нарушенията на правилата за
движение по пътищата по чл.5,ал.2,т. 1 от ЗДвП и чл.20 ал.2 от ЗДвП, извършени
обв.Б. при управлението лек автомобил марка „Волво С80", с per.
№ К6699АТ се намират в причинна връзка с причинената средна телесна повреда на Ф.
А., изразяващи се в счупване на големия и на малкия пищял на лявата подбедрица,
довели до трайно затрудняване на движението на левия крайник за повече от един
месец .
По така описаният
начин, обвиняемият е осъществил от обективна и субективна
страна състава на престъплението по чл.343 ал.1 б.„б" във вр. с чл.342,ал.1 от НК. За посоченото
престъпление, което е непредпазливо, се предвижда
наказание „Лишаване от свобода" до 3 години или „Пробация". От деянието на обвиняемия Б. не са настъпили
имуществени вреди, подлежащи на възстановяване. Същият не е бил осъждан за престъпление от общ характер и не е бил
освобождаван от наказателна отговорност с налагане на административно наказание
по реда на чл.78а от НК.
С оглед на изложеното съдът намира, че обвиняемият е осъществил от
обективна и субективна страна престъпния състав на текста, по който е предаден
на съд, като на основание чл. 78а от НК следва да бъде освободен от наказателна
отговорност и му бъде наложено административно наказание.
При определяне на наказанието, което следва да бъде наложено на обвиняемия
и базирайки се на двата основни принципа, залегнали в разпоредбата на чл.54 от НК- принципите на законност и индивидуализация, съдът прецени:
- обществената опасност на деянието е типична за този вид престъпления,
засягащи обществените отношения, свързани със сигурността на транспорта.
- обществената опасност на обвиняемия
е занижена: касае се за млад
човек, с чисто съдебно минало, признава
се за виновен и се отнася критично към извършеното, ползва се с добри
характеристични данни по местоживеене.
С оглед на изложеното съдът
намира, че предвиденото в текста на чл.78а от НК наказание „глоба” следва да
бъде определено към минималния размер, а именно 1000 лева. На
основание чл.343г НК подсъдимият следва да бъде осъден с кумулативно
предвиденото наказание “лишаване от право да управлява МПС”, чиито срок с оглед
много добрата му характеристика и липсата на наказания по ЗДвП , следва да бъде
определено в размер на 6 месеца, считано от датата на отнемане на
свидетелството за правоуправление.
Така наложеното наказание напълно
отговаря на извършеното и ще осъществи изцяло целите на личната и генерална
превенция на закона.
Обвиняемият следва да бъде осъден да заплати направените по делото
разноски- по назначените автотехническа и медецинска експертизи общо в размер
на 860,22 лева.
Водим от изложеното, съдът постанови решението си.
Районен съдия: