Р Е Ш Е Н И Е
№
гр. Кърджали, 18.02.2022 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
Административен съд - Кърджали в публично заседание на двадесет
и шести януари през две хиляди
двадесет и втора година в състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ:
АНГЕЛ МОМЧИЛОВ
ЧЛЕНОВЕ:
АЙГЮЛ ШЕФКИ
МАРИЯ БОЖКОВА
при секретаря Мелиха
Халил,
като разгледа
докладваното от съдия Шефки адм.д №331 по описа на КАС за
2021 г., с участието на прокурор Димитрина Делчева от ОП-Кърджали и за да се
произнесе взе предвид следното:
Производството е по реда
на чл. 185-196 от АПК.
Делото е образувано
по протест от прокурор при Окръжна прокуратура
- Кърджали против разпоредбите на чл.20; чл.21; чл.64,
ал.1; чл.65, ал.1,
в частта „подпомаган
от председателския съвет“ и ал.4 от Правилник за организацията
и дейността на Общински съвет-Кърджали, неговите комисии
и взаимодействието му с общинската администрация за мандат 2019-2023 г., приет с Решение №11/04.12.2019 г. на Общински съвет –
Кърджали. В протеста се твърди
незаконосъобразност на горните разпоредби,
поради несъответствието им със Закона
за местното самоуправление и местната администрация
/ЗМСМА/. Иска се отмяната на
оспорените разпоредби от правилника. В съдебно заседание прокурорът поддържа протеста, по изложените
в него съображения. Претендира
и направените в производството разноски за съобщаване на
оспорването.
Ответникът – Общински съвет Кърджали, чрез процесуалния си представител, намира протеста за неоснователен. Счита, че с процесните текстове от правилника е уреден статутът на Председателския съвет, като помощен и консултативен
орган към председателя на общинския съвет. Позовава се на текста чл.6
от Европейската харта за местното самоуправление,
съгласно който: „Без
да се изключва
приложението на по-общи законови разпоредби,
органите на местно самоуправление
трябва да могат сами да
определят вътрешните административни структури,
които смятат да създадат,
за да могат да
ги приспособят към своите специфични
нужди и за да осигурят ефективно
управление. Счита, че в случая не е ясен
и обществения интерес който протестиращата страна защитава, каквото е изискването на чл.8, ал.3
от Хартата.
Административният съд, като
взе предвид събраните по делото
доказателства, намира за установено следното:
С т.1 от Решение №11/04.12.2019 г. на Общински съвет - Кърджали, на основание
чл.21, ал.3 от ЗМСМА, е приет Правилник за организацията и дейността на Общински
съвет-Кърджали, неговите комисии
и взаимодействието му с общинската администрация за мандат 2019-2023 г.
Видно от приложения по делото протокол №3 от проведеното на
04.12.2019 г. заседание на ОбС- Кърджали, решението е прието с поименно гласуване, при необходимия
кворум и мнозинство, с 24 гласа „за“, от присъствалите при гласуването 38 общински
съветници.
Решението е прието по предложение на председателя на нарочно създадената временна
комисия за актуализация на правилника, съдържащо мотиви за приемането му. В тези
мотиви е посочено, че на основание чл.26, ал.4, изр.2-ро от ЗНА, на гражданите и
заинтересованите лица се предоставя 14-дневен срок, считано от 14.11.2019 г. до
29.11.2019 г., за предложения и становища по предложения проект.
Видно от приложеното по делото извлечение от интернет страницата
на Община Кърджали,
проектът на правилника, ведно с мотивите за приемането
му, са публикувани на 14.11.2019 г.
По делото са приложени и предложения от общинските съветници
- Д. Д. и Р. М., за изменение на текстове на публикувания проект на правилника.
На заседание на временната комисия, проведено на 02.12.2019 г., предложенията са
обсъдени, но не са приети.
При
тази фактическа обстановка и след проверка на оспорения административен акт, съобразно чл. 168, ал.1 АПК, съдът прави следните правни
изводи:
Оспорването
е допустимо. Протестът е подаден от прокурор, който съгласно чл.186, ал.2, вр. с чл.16, ал.1, т.1 от АПК, разполага с правомощието да оспори
пред настоящия съд процесния правилник, приет от ОбС- Кърджали, като това оспорване, според чл.187, ал.1 от АПК,
не е ограничено със срок.
По силата на чл. 21, ал.3 от ЗМСМА, общинският съвет е оправомощен да приема правилник за организацията
и дейността на общинския съвет, неговите комисии
и взаимодействието му с общинската администрация, респ., оспореният акт е издаден от компетентен орган.
Съгласно чл. 7, ал.1 от Закона за
нормативните актове, правилникът е нормативен акт, който се издава за прилагане
на закон в неговата цялост, за организацията на държавни и местни органи или за
вътрешния ред на тяхната дейност. В тази връзка, оспореният нормативен
акт е подчинен на правилата, посочени в глава Пета,
раздел III /чл.75-80/ от АПК, като за неуредените случаи се прилагат
разпоредбите на Закона за нормативните
актове.
При приемането на правилника,
съдът констатира съществено нарушение на процесуалните правила.
Съгласно относимия текст на чл. 26, ал. 4 от ЗНА /нова – ДВ, бр.
34/2016 г., в сила от 04.11.2016 г./, приложим по силата на препращащата норма на чл.
80 от АПК, срокът за предложения и становища по проектите, публикувани за обществени
консултации по ал. 3, е не по-кратък от 30 дни. При изключителни случаи и изрично
посочване на причините в мотивите, съответно в доклада, съставителят на проекта
може да определи друг срок, но не по-кратък от 14 дни.
Според представеното извлечение от интернет страницата
на Община Кърджали,
проектът на правилника, ведно с мотивите за приемането
му, са публикувани на интернет страницата на общината
на 14.11.2019 г.,
а процесният правилник е приет на 04.12.2019 г.,
с т.1 от Решение
№11 на
ОбС-Кърджали. В публикуваните мотиви към проекта на
правилника,
е определен 14-дневен срок за предложения и становища по проекта, без да са посочени каквито и да било причини, обосноваващи определянето
на срок, по-кратък от обичайния. Видно от съдържанието на чл.26, ал.4, изр. 2-ро ЗНА, възможността за
определянето на по-кратък срок, е предвидено
само в изключителни случаи и след изрично
посочване на причините в мотивите. При
така установеното съдът намира, че не са били налице и предпоставките на чл.26,
ал.4, изр.2-ро от ЗНА, за определяне на срок, по-кратък от законоустановения, тъй като липсват каквито и да било данни,
случаят да е „изключителен“, по смисъла, вложен в закона. Респ., по отношение
на публикувания проект на правилника
е приложим 30-дневния срок
за предложения и становища, предвиден в чл.26, ал.4, изр.
1-во от ЗНА, а това
законово изискване в случая не е спазено.
Последното задължение е императивно и има за цел да гарантира прилагането на
принципите на обоснованост, стабилност, откритост и съгласуваност, установени в
чл.26, ал.1 ЗНА, а неизпълнението му засяга правото
на участие на заинтересованите лица,
в производството по
изготвяне на проектите на нормативни
актове. В тази връзка, нарушенията на правилата на чл.
26, ал. 4 от ЗНА, са съществени и опорочават
акта до степен, налагаща неговата отмяна /в какъвто смисъл е и трайната съдебна практика, по този
вид дела/.
По изложените
съображения настоящият съдебен състав приема, че оспорените текстове на чл.20; чл.21; чл.64,
ал.1; чл.65, ал.1,
в частта „подпомаган
от председателския съвет“ и ал.4 от Правилник за организацията
и дейността на Общински съвет-Кърджали, неговите комисии
и взаимодействието му с общинската администрация за мандат 2019-2023 г., са приети при съществено нарушение на административнопроизводствените правила - основание за отмяна
по чл.146,т.3 АПК.
При този изход
на делото, в полза на ОП - Кърджали следва да бъдат
присъдени направените по делото разноски
за внесена такса за обява
в ДВ, в размер на 20 лв., платими от ответника.
Водим
от горното и на основание чл. 193, ал. 1 от АПК, Административен съд Кърджали
Р Е Ш И :
ОТМЕНЯ разпоредбите на чл.20; чл.21; чл.64,
ал.1; чл.65, ал.1,
в частта „подпомаган
от председателския съвет“ и ал.4 от Правилник за организацията
и дейността на Общински съвет-Кърджали, неговите комисии
и взаимодействието му с общинската администрация за мандат 2019-2023 г., приет с Решение №11/04.12.2019 г. на Общински съвет –
Кърджали.
ОСЪЖДА Общински съвет - Кърджали да заплати на Окръжна прокуратура - Кърджали, разноски по делото, в
размер на 20 лева.
Решението
може да се обжалва пред Върховния административен съд на РБ в 14-дневен срок от
съобщаването му на страните.
След
влизането му в сила, решението подлежи на обявяване по реда на чл. 194 от АПК.
ПРЕДСЕДАТЕЛ: ЧЛЕНОВЕ: 1.
2.