Решение по дело №331/2021 на Административен съд - Кърджали

Номер на акта: 48
Дата: 18 февруари 2022 г. (в сила от 10 март 2022 г.)
Съдия: Айгюл Аптула Шефки
Дело: 20217120700331
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 29 ноември 2021 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

гр. Кърджали, 18.02.2022 г.

В ИМЕ­ТО НА НА­РО­ДА

Административен съд - Кърджали в публично заседание на двадесет и шести януари през две хиляди двадесет и втора  година в състав:

              ПРЕДСЕДАТЕЛ: АНГЕЛ МОМЧИЛОВ

                      ЧЛЕНОВЕ: АЙГЮЛ ШЕФКИ

                                       МАРИЯ БОЖКОВА

при секретаря Мелиха Халил, като разгледа докладваното от съдия Шефки адм.д  331  по описа на КАС за 2021 г., с участието на прокурор Димитрина Делчева от ОП-Кърджали и за да се произнесе  взе предвид следното:

Производството е по реда на чл. 185-196 от АПК.

Делото е образувано по протест от прокурор при Окръжна прокуратура - Кърджали против разпоредбите на чл.20; чл.21; чл.64, ал.1; чл.65, ал.1, в часттаподпомаган от председателския съвет“ и ал.4 от Правилник за организацията и дейността на Общински съвет-Кърджали, неговите комисии и взаимодействието му с общинската администрация за мандат 2019-2023 г., приет с Решение11/04.12.2019 г. на Общински съветКърджали. В протеста се твърди незаконосъобразност на горните разпоредби, поради несъответствието им със Закона за местното самоуправление и местната администрация /ЗМСМА/. Иска се отмяната на оспорените разпоредби от правилника. В съдебно заседание прокурорът поддържа протеста, по изложените в него съображения. Претендира и направените в производството разноски за съобщаване на оспорването.

ОтветникътОбщински съвет Кърджали, чрез процесуалния си представител, намира протеста за неоснователен. Счита, че с процесните текстове от правилника е уреден статутът на Председателския съвет, като помощен и консултативен орган към председателя на общинския съвет. Позовава се на текста  чл.6 от Европейската харта за местното самоуправление, съгласно който: Без да се изключва приложението на по-общи законови разпоредби, органите на местно самоуправление трябва да могат сами да определят вътрешните административни структури, които смятат да създадат, за да могат да ги приспособят към своите специфични нужди и за да осигурят ефективно управление. Счита, че в случая не е ясен и обществения интерес който протестиращата страна защитава, каквото е изискването на чл.8, ал.3 от Хартата. 

Административният съд, като взе предвид събраните по делото доказателства, намира за установено следното:

С т.1 от Решение №11/04.12.2019 г. на Общински съвет - Кърджали, на основание чл.21, ал.3 от ЗМСМА, е приет Правилник за организацията и дейността на Общински съвет-Кърджали, неговите комисии и взаимодействието му с общинската администрация за мандат 2019-2023 г. 

Видно от приложения по делото протокол №3 от проведеното на 04.12.2019 г. заседание на ОбС- Кърджали,  решението е прието с поименно гласуване, при необходимия кворум и мнозинство, с 24 гласа „за“, от присъствалите при гласуването 38 общински съветници. 

Решението е прието по предложение на председателя на нарочно създадената временна комисия за актуализация на правилника, съдържащо мотиви за приемането му. В тези мотиви е посочено, че на основание чл.26, ал.4, изр.2-ро от ЗНА, на гражданите и заинтересованите лица се предоставя 14-дневен срок, считано от 14.11.2019 г. до 29.11.2019 г., за предложения и становища по предложения проект.  

Видно от приложеното по делото извлечение от интернет страницата на Община Кърджали, проектът на правилника, ведно с мотивите за приемането му, са публикувани на 14.11.2019 г.

По делото са приложени и предложения от общинските съветници - Д. Д. и Р. М., за изменение на текстове на публикувания проект на правилника. На заседание на временната комисия, проведено на 02.12.2019 г., предложенията са обсъдени, но не са приети.   

При тази фактическа обстановка и след проверка на оспорения административен акт, съобразно  чл. 168, ал.1 АПК, съдът прави следните правни изводи:

Оспорването е допустимо. Протестът е подаден от прокурор, който съгласно чл.186, ал.2, вр. с чл.16, ал.1, т.1 от АПК, разполага с правомощието да оспори пред настоящия съд процесния правилник, приет от ОбС- Кърджали, като това оспорване, според чл.187, ал.1 от АПК, не е ограничено със срок.  

По силата на чл. 21, ал.3 от ЗМСМА, общинският съвет е оправомощен да приема правилник за организацията и дейността на общинския съвет, неговите комисии и взаимодействието му с общинската администрация, респ., оспореният акт е издаден от компетентен орган.  

Съгласно чл. 7, ал.1 от Закона за нормативните актове, правилникът е нормативен акт, който се издава за прилагане на закон в неговата цялост, за организацията на държавни и местни органи или за вътрешния ред на тяхната дейност. В тази връзка, оспореният нормативен акт е подчинен на правилата, посочени  в глава Пета, раздел III /чл.75-80/  от АПК, като за неуредените случаи се прилагат разпоредбите на Закона за нормативните актове. 

При приемането на правилника, съдът констатира съществено нарушение на процесуалните правила.

Съгласно  относимия текст на чл. 26, ал. 4 от ЗНА /нова – ДВ, бр. 34/2016 г., в сила от 04.11.2016 г./,  приложим по силата на препращащата норма на чл. 80 от АПК, срокът за предложения и становища по проектите, публикувани за обществени консултации по ал. 3, е не по-кратък от 30 дни. При изключителни случаи и изрично посочване на причините в мотивите, съответно в доклада, съставителят на проекта може да определи друг срок, но не по-кратък от 14 дни.

Според представеното извлечение от интернет страницата на Община Кърджали, проектът на правилника, ведно с мотивите за приемането му, са публикувани на интернет страницата на общината на 14.11.2019 г., а процесният правилник  е приет на 04.12.2019 г., с т.1 от Решение №11 на ОбС-Кърджали. В публикуваните мотиви към проекта на правилника, е определен 14-дневен срок за предложения и становища по проекта, без да са посочени каквито и да било причини, обосноваващи определянето на срок, по-кратък от обичайния. Видно от съдържанието на чл.26, ал.4, изр. 2-ро ЗНА, възможността за  определянето на по-кратък срок, е предвидено само в изключителни случаи и след изрично посочване на причините в мотивите. При така установеното съдът намира, че не са били налице и предпоставките на чл.26, ал.4, изр.2-ро от ЗНА, за определяне на срок, по-кратък от законоустановения, тъй като липсват каквито и да било данни, случаят да е „изключителен“, по смисъла, вложен в  закона. Респ., по отношение на публикувания проект на правилника е приложим 30-дневния срок за предложения и становища, предвиден в чл.26, ал.4, изр. 1-во от ЗНА, а това законово изискване в случая не е спазено. Последното задължение е императивно и има за цел да гарантира прилагането на принципите на обоснованост, стабилност, откритост и съгласуваност, установени в чл.26, ал.1 ЗНА, а неизпълнението му засяга правото на участие на заинтересованите лица, в производството по изготвяне на проектите на нормативни актове. В тази връзка, нарушенията на правилата на  чл. 26, ал. 4 от ЗНА, са съществени и опорочават акта до степен, налагаща неговата отмяна /в какъвто  смисъл е и трайната съдебна практика, по този вид дела/.

        По изложените съображения настоящият съдебен състав приема, че оспорените текстове на чл.20; чл.21; чл.64, ал.1; чл.65, ал.1, в часттаподпомаган от председателския съвет“ и ал.4 от Правилник за организацията и дейността на Общински съвет-Кърджали, неговите комисии и взаимодействието му с общинската администрация за мандат 2019-2023 г., са приети при съществено нарушение на административнопроизводствените правила - основание за отмяна по чл.146,т.3 АПК.  

             При този изход на делото, в полза на ОП - Кърджали следва да бъдат присъдени направените по делото разноски за внесена такса за обява в ДВ, в размер на 20 лв., платими от ответника.

Водим от горното и на основание чл. 193, ал. 1 от АПК, Административен съд Кърджали

                                   Р  Е  Ш  И  :

 

ОТМЕНЯ разпоредбите на чл.20; чл.21; чл.64, ал.1; чл.65, ал.1, в часттаподпомаган от председателския съвет“ и ал.4 от Правилник за организацията и дейността на Общински съвет-Кърджали, неговите комисии и взаимодействието му с общинската администрация за мандат 2019-2023 г., приет с Решение11/04.12.2019 г. на Общински съветКърджали.

ОСЪЖДА Общински съвет - Кърджали да заплати на Окръжна прокуратура - Кърджали, разноски по делото, в размер на 20 лева.

Решението може да се обжалва пред Върховния административен съд на РБ в 14-дневен срок от съобщаването му на страните.

След влизането му в сила, решението подлежи на обявяване по реда на чл. 194 от АПК.

         

 

 

 

        ПРЕДСЕДАТЕЛ:                                      ЧЛЕНОВЕ:   1.

 

                                                                                      

                                                                                         2.