Решение по дело №1629/2020 на Районен съд - Шумен

Номер на акта: 3
Дата: 16 февруари 2021 г.
Съдия: Диана Кирилова Георгиева
Дело: 20203630201629
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 11 септември 2020 г.

Съдържание на акта Свали акта

РЕШЕНИЕ
№ 3
гр. Шумен , 16.02.2021 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – ШУМЕН, II-РИ СЪСТАВ в закрито заседание на
шестнадесети февруари, през две хиляди двадесет и първа година в следния
състав:
Председател:Диана К. Георгиева
като разгледа докладваното от Диана К. Георгиева Административно
наказателно дело № 20203630201629 по описа за 2020 година
Производството е по чл.59 и сл. от ЗАНН.
Обжалвано е Наказателно постановление № 11-01-65/30.07.2020г. на Директора на
Агенцията за държавна финансова инспекция /АДФИ/ – София, с което на С. С. К., с ЕГН
**********, с адрес: гр. Шумен, ул. А I № 29 е наложено административно наказание
„глоба“ в размер на 1 120 лева на основание чл.250 от ЗОП във връзка с чл.261, ал.2 от ЗОП
за нарушение на чл.18, ал.1, т.13 от ЗОП във връзка с чл.182, ал.1, т.1 от ЗОП /обн. ДВ,
бр.13/16.02.2016г. в сила от 15.04.2016г./. В жалбата са изложени доводи за нарушения на
процесуалните правила в хода на административно наказателното производство и за
материална незаконосъобразност на наказателното постановление. Изложени са и доводи за
липса на мотиви от страна на АНО за приложение на чл.28 от ЗАНН. Моли съда да отмени
НП като необосновано и незаконосъобразно. В съдебно заседание, жалбоподателя не се
явява лично, изпраща процесуален представител, който изцяло поддържа жалбата.
За Агенцията за държавна финансова инспекция /АДФИ/ гр. София -
административно-наказващ орган, издал наказателното постановление, призован съгласно
императивната разпоредба на чл.61,ал.1 от ЗАНН в съдебно заседание се явява процесуален
представител, който моли съда да потвърди изцяло атакуваното НП.
Жалбата е подадена в срока по чл.59,ал.2 от ЗАНН от надлежна страна, отговаря на
изискванията на чл.84 от ЗАНН, във вр. чл.320 от НПК, поради което се явява процесуално
допустима. Разгледана по същество същата е основателна.
Съдът, като прецени събраните по делото доказателства поотделно и в тяхната
1
съвкупност, намира за установено следното от фактическа и правна страна следното:
„Комплексен онкологичен център - Шумен“ ЕООД (КОЦ-Шумен ЕООД), гр. Шумен
е юридическо лице, с адрес на управление: гр. Шумен, ул. В.А. № 63. КОЦ-Шумен ЕООД е
регистрирано по реда на Търговския закон, като Община Шумен е 100% собственик на
капитала и е акредитирано лечебно заведение по реда на Закона за лечебните заведения.
Управителят на дружеството, в качеството си на представляващ лечебното заведение -
търговско дружество по чл.37 от Закона за лечебните заведения, собственост на общината,
на което повече от 50 на сто от приходите са от бюджета на Националната
здравноосигурителна каса, има качеството на възложител на обществени поръчки по
смисъла на чл.5, ал.2 т.16 от Закона за обществените поръчки (обн. ДВ бр.13/2016 г., в сила
от 15.04.2016 г.).
Източниците на финансиране на дейността на лечебното заведение са целеви
средства от общинския бюджет, приходи от Националната здравноосигурителна каса
(НЗОК) по сключени договори за оказване на медицинска дейност, директни плащания от
физически и юридически лица за оказване на специализирана медицинска помощ и дарения.
В края на 2019г- свидетелката П. И. С. – старши финансов инспектор при АДФИ
извършила финансова инспекция съгласно Заповед № ФК-10-1182 от 14.11.2019г.
В хода на извършената финансова инспекция, свидетелката П.С. установила, че с
Решение № 004 от 09.05.2018 г. д-р С.К., управител на КОЦ-Шумен ЕООД открил
процедура за възлагане на обществена поръчка по реда на ЗОП, с предмет „Доставка на
лекарствен продукт по техническа спецификация - приложение № 1”. Обектът на поръчката
бил доставки по чл.3, ал.1, т.2 от ЗОП, а видът на процедурата - пряко договаряне, съгласно
чл.182, ал.1, т.1 от същия закон. Процедурата била регистрирана в електронния регистър на
АОП с номер 00979-2018-0004 и публикувана в профила на купувача на КОЦ-Шумен.
Решението за обществената поръчка било изпратено за публикуване в регистъра на
обществените поръчки на 11.05.2018 г. Решението е публикувано в РОП с ID № 846424 на
11.05.2018г.
В досието на обществената поръчка била приложена Регистрационна форма за
случаен избор на процедура, подлежаща на предварителен контрол с идентификационен
номер 20180503-00979-0034 и дата на регистриране 03.05.2018 г.
Процедурата била обявена с основен CPV код 33600000 „Фармацевтични
продукти”, с прогнозна обща стойност 18 671,67 лв. без ДДС. Предмета на поръчката,
касаел доставка на лекарствен продукт - Cyclophosphamide, powd.inj. 500 mg, като
необходимото ориентировъчно количество за период от 12 месеца било 850 флакона.
В раздел V. Мотиви от решението за откриване на процедурата били посочени
следните мотиви: „настоящата процедура се открива на основание чл.182, ал.1, т.1 от ЗОП,
поради необходимост от неотложно възлагане, при което не е възможно да бъдат спазени
сроковете по чл.178, ал.2 и 3 от ЗОП. Лекарственият продукт, който лечебното заведение
прилагаше до края на м.април 2018 г. е заличен от Позитивния лекарствен списък, което
означава, че НЗОК спира да заплаща този медикамент за лечението на пациенти с
химиотерапия. На негово място е регистриран медикамент, със същото международно
непатентно наименование с различно количество на активно лекарствено вещество, който
НЗОК ще заплаща от м.май 2018 г.“.
С решението за откриване на процедурата възложителят одобрил покана за
участие. В решението, възложителят посочил лицата, които са поканени за участие в
договарянето: „Екофарм“ ЕООД, „Софарма Трейдинг“ АД, „Фьоникс Фарма“ ЕООД и
2
„Медекс“ ООД.
Срокът за подаване на оферти бил 22.05.2018 г. а дата на провеждане на
преговорите – 23.05.2018г.
Поканата била изпратена по електронна поща на 11.05.2018 г. до„Екофарм“ ЕООД,
„Софарма Трейдинг“ АД, „Фьоникс Фарма“ ЕООД и „Медекс“ ООД.
Възлагането на обществената поръчка било инициирано от д-р М.П., началник на
отделение „Отделение по медицинска онкология“ с рапорт вх.№ 185/20.04.2018г. Видно от
рапорта, в Приложение № 2 от ПЛС, актуален към 02.04.2018г. бил заличен лекарствен
продукт Endoxan от 200 мг, като в приложението бил актуален Endoxan от 500 мг, който „до
момента не бил включен в процедурата по ЗОП. От 01.05.2018г. НЗОК ще заплаща само
този медикамент - Endoxan 500 мг“. В рапорта на началник отделение било посочено, че за
лечението на пациенти с химиотерапия, в която влиза Endoxan са необходими за 1 година
около 850 флакона от 500 мг, което налага закупуването на медикамента и обявяването на
поръчка по ЗОП в най-кратък срок.
В техническата спецификация на откритата с Решение № 012 от 10.11.2016г.
открита процедура за доставка на лекарствени продукти (№ в АОП 00979-2016-0006), в
обособена позиция № 2, номенклатура № 42 бил включен лекарствен продукт с активно
лекарствено вещество Ciclophosphamide, powd.inj. 200 mg. В резултат на проведената
процедура бил сключен договор за възлагане на обществена поръчка № 060/17 от
30.03.2017г. с „Екофарм“ ЕООД за доставка на лекарствен продукт Endoxan, с активно
лекарствено вещество и лекарствена форма Ciclophosphamide, powd.inj. 200 mg.
В техническата спецификация на откритата с Решение № 001 от 12.02.2018г.
открита процедура за доставка на лекарствени продукти (№ в АОП 00979-2018-0001), в
обособена позиция № 2, номенклатура № 39 бил включен лекарствен продукт с активно
лекарствено вещество Cyclophosphamide, powd.inj. 200 mg c ориентировъчно количество 2
000 бр. и съответно номенклатура № 40 с активно лекарствено вещество Cyclophosphamide,
powd.inj. 500 mg - ориентировъчно количество 800 бр.
Във връзка с установяване на причините и мотивите на възложителя, довели до
възлагане на обществена поръчка чрез пряко договаряне за доставка на лекарствен продукт
Cyclophosphamide, powd.inj. 500 mg, при наличие на открита процедура по реда на чл.73, ал.1
от ЗОП, при която в техническата спецификация за обособена позиция № 2, номенклатура №
40 бил посочен същия лекарствен продукт в същата лекарствена форма, свид. С. изискала
писмени обяснения от управителя на КОЦ-Шумен ЕООД. Съобразно представените
обяснения с изх.№ 020/08.01.2020 г. на д-р С.К. - управител на КОЦ-Шумен ЕООД,
дружеството е доставяло лекарствения продукт Cyclophosphamide, powd.inj. 200 mg в
момента на обявяване на откритата процедура по договор № 060/01.04.2017г. с „Екофарм“
ЕООД. По предложение на началник отделение „Отделение по медицинска онкология“ в
техническата спецификация към документацията на откритата процедура с Решение №
001/12.02.2018 г. са включени Cyclophosphamide, powd.inj. 200 mg и Cyclophosphamide,
powd.inj. 500 mg. B обяснението е посочено, че с този медикамент през този период се
лекуват 53 бр. пациенти, като от тях на 24 пациента лекарството е приложено през м.април.
От протокола на първото заседание на комисията от 22.03.2018г. председателят на
комисията - магистър фармацевтът е установил, че единственият притежател на
разрешението за употреба в България - „Екофарм груп“ АД и търговската му фирма
„Екофарм“ ЕООД не са подали документи за участие за горепосочените лекарствени
продукти, предвид което „след приключване на процедурата лечебното заведение ще се
лиши от доставка на медикамента в двете му разфасовки - 200 мг и 500 мг“. Същевременно
считано от 02.04.2018г. в ПЛС е заличен Cyclophosphamide, powd.inj. 200 mg, което води до
факта, че считано от 01.05.2018 г. НЗОК ще спре да заплаща медикамента закупуван от
3
КОЦ- Шумен ЕООД за лечение на пациенти. С рапорти на началник отдел ОМО с вх.№
185/20.04.2018 г. и на магистър фармацевта - началник Аптека с вх.№ 178/17.04.2018 г. д-р
С.К. бил уведомен за възникналите проблеми. В обяснението е посочено, че горепосочените
факти и обстоятелства, независещи от възложителя могат да доведат до възникване на
опасност за здравето на хората.
Съгласно чл.182, ал.1, т.1 от ЗОП възложителят може да проведе пряко договаряне с
определени лица при наличие на някое от основанията по чл.79, ал. 1, т. 3 и т. 5 - 9 или
когато е необходимо неотложно възлагане на поръчката поради изключителни
обстоятелства и не е възможно спазване на сроковете по чл.178, ал.2 и 3; обстоятелствата, с
които се обосновава наличието на неотложност, не трябва да се дължат на възложителя. За
да се проведе процедура по този ред е необходимо да са налице едновременно изброените
условия. Съобразно чл.182, ал.2 от ЗОП с решението за откриване на процедурата
възложителят мотивира приложимото основание по ал. 1. Съгласно чл.20, ал.2, т.2 от ЗОП
възложителите прилагат процедурите по чл. 18, ал.1, т.12 или т.13, когато обществените
поръчки имат прогнозна стойност без ДДС при доставки и услуги от 70 000 лв. до 264 033
лв.
В приложение № 2 от ПЛС, актуален към 02.04.2018г., с АТС-код L01AA01 е вписан
като „активен“ лекарствен продукт Endoxan, с активно лекарствено вещество
Cyclophosphamide и с лекарствена форма powd.inj. 500 mg, съгласно решение № НСР-
13864/14.09.2017 г. за вписване в ПЛС.
В приложение № 2 от ПЛС, актуален към 02.04.2018 г., с АТС-код L01AA01 бил
вписан като „заличен“ лекарствен продукт Endoxan, с активно лекарствено вещество
Cyclophosphamide и с лекарствена форма powd.inj. 200 mg, с дата на вписване на
настъпилите промени 02.04.2018 г. и решение № НСР-15268/16.03.2018 г. за заличаване от
ПЛС.
От писмените обяснения на възложителя, свид. С. установила, че в техническата
спецификация на одобрената с решение № 001 от 12.02.2018 г. документация на откритата
процедура с предмет ,Доставка на лекарствени продукти по приложение 1” в обособена
позиция № 2 по предложение на началник отделение ОМО е включен лекарствен продукт
Cyclophosphamide, powd.inj. 500 mg с номенклатура № 40.
От рапорта на П.П. - магистър фармацевт, до управителя на КОЦ-Шумен ЕООД с
вх.№ 178/17.04.2018 г, свид. С. констатирала, че не било отразено, че единственият
притежател на разрешението за употреба в България - „Екофарм груп“ АД и търговската му
фирма „Екофарм“ ЕООД не са подали документи за участие в откритата процедура с
решение от 12.02.2018г., както и същото обстоятелство не е намерило отражение в мотивите
за избора на процедурата чрез пряко договаряне.
При извършената проверка свид. С. установила, че след заличаване на медикамента
Endoxan 200 мг от ПЛС, преди откриване на процедурата на пряко договаряне и до
сключване на договор по нея, лечебното заведение е извършило доставки на лекарствения
продукт през м.май и м.юни на 2018 г. по реда на чл.20, ал.4, т.3 от ЗОП, както следва:

ДоставчикКоли
НаименованиеФактура № и№ и дата на
датадоговор
чество
на
Обща стойност сОснование за сключване на
медикаментДДСдоговора
Ендоксан10000033733/Екофарм501318110/02.05.2018
Чл.20, ал.4, т.З от ЗОП
ЕООДг.
500мг02.05.2018
Ендоксан10000033802/Екофарм501318119/10.05.2018
4
Ендоксан10000033802/Екофарм501318119/10.05.2018
Чл.20, ал.4, т.З от ЗОП
ЕООДг.
500мг10.05.2018
Ендоксан10000033882/Екофарм25658,99129/28.05.2018
ЕООДг.
Чл.20, ал.4, т.З от ЗОП
500мг28.05.2018Ендоксан10000033957/Екофарм401054,39141/05.06.2018
ЕООДг.
Чл,20, ал.4, т.З от ЗОП
500мг05.06.2018
Общо:XX1654349,38XX
Тези данни били извадка от справка изх. № 109/03.02.2020г. за извършените
разходи за доставка на лекарствени продукти от КОЦ-Шумен ЕООД, чрез директно
възлагане по реда на чл.20, ал.4 от ЗОП за периода от 01.01.2018 г. до 31.12.2018 г.
Доставката на лекарствения продукт Ендоксан била от значение за лечението на
пациентите на химиотерапия, което предопределяло неотложността на доставката му, но
свид. С. констатирала, че възложителят бил предприел необходимите действия за
обезпечаване на лечението на пациентите, прилагащи този медикамент чрез доставката му
чрез директно възлагане по реда на чл.20, ал.4, т.3 от ЗОП.
Задължително условие за избора на процедура по чл.182, ал.1, т.1 от ЗОП е да не е
възможно спазване на сроковете по чл.178, ал.2 и 3 от закона. В чл.178, ал.3 е предвидена
възможност при възникване на обстоятелства, които изискват спешно възлагане на поръчка,
поради което е невъзможно спазването на срока по ал. 2 (21 дни), възложителят да определи
срок за получаване на оферти не по-кратък от 10 дни от изпращане на обявлението за
обществена поръчка за публикуване. Заличаването на Cyclophosphamide powd.inj. 200 mg от
Приложение № 2 на ПЛС било с дата на вписване на настъпилите промени - 02.04.2018 г., а
процедурата чрез пряко договаряне била открита с решение № 004 от 09.05.2018 г., т.е.
месец по-късно, достатъчно време да се спази срока по чл.178, ал.2 и съкратените срокове
по ал.3 от ЗОП. Освен това, в досието на обществената поръчка била приложена
Регистрационна форма за случаен избор на процедура, подлежаща на предварителен
контрол с дата на регистриране 03.05.2018г. Свидетелката С. установила, че в случай, че е
бил приложен реда по чл.178, ал.3 от ЗОП, след изтичане на срока от 3 работни дни, на
10.05.2018 г. възложителят би могъл да оповести откриването на процедурата. При
определен срок от 10 дни за получаване на оферти, същият би следвало да бъде до
21.05.2018 г., вкл., а съгласно решение № 004 от 09.05.2018 г. срокът за подаване на оферти
в обявената процедура е 22.05.2018 г., т.е. и при откриване на процедурата на 09.05.2018 г.,
възложителят е имал възможност да спази съкратения срок по чл.178, ал.3 от ЗОП.
От гореизложените фактически обстоятелства следвало, че в случая не са били
налице предпоставките по чл.182, ал.1, т.1 от ЗОП за откриване и провеждане на процедура
за възлагане на обществена поръчка чрез „пряко договаряне”, от което следвало, че
откритата с решение № 004 от 09.05.2018 г. процедура с предмет: „Доставка на лекарствен
продукт по техническа спецификация - приложение № 1”, била неоснователно проведена, в
нарушение на чл.182, ал.1, т.1 от ЗОП.
В резултат на проведената процедура за възлагане на обществената поръчка бил
сключен договор №125/18 от 18.06.2018г. за изпълнение на обществената поръчка с
„Екофарм” ЕООД, гр.София. Прогнозната стойност на договора, съгласно приложение № 1
била 22 406,00 лв. с ДДС.
На 06.02.2020г., свидетелката П.С. в присъствието на нарушителя – Д-р С. С. К.
съставила АУАН № 11-01-65 за нарушение на разпоредбата на чл.18, ал.1, т.13 от Закона за
обществените поръчки (обн. ДВ бр.13/2016 г., в сила от 15.04.2016 г.), във връзка с чл.182,
ал.1, т.1 от ЗОП. АУАН бил подписан от нарушителя без възражения. В срока по чл.44, ал.1
от ЗАНН не било депозирано писмено възражение.
5
Въз основа на съставеният АУАН и материалите по администравно наказателната
преписка било издадено обжалваното НП № 11-01-65 на 30.07.2020г. от Директор на АДФИ
гр. София, с което на С. С. К. е наложена глоба в размер на 1 120, 30 лева на основание
чл.250 от ЗОП във връзка с чл.261, ал.2 от ЗОП за нарушение на чл.18, ал.1, т.13 от ЗОП във
връзка с чл.182, ал.1, т.1 от ЗОП /обн.ДВ.бр.13/2016г., в сила от 15.04.2016г./ за това, че към
09.05.2018г. в „Комплексен онкологичен център – Шумен“ ЕООД гр. Шумен, обл. Шумен,
С. С. К., в качеството си на управител и представляващ лечебното заведение по чл.37 от
ЗЛЗ и възложител на обществени поръчки по чл.5, ал.2, т.16 от ЗОП с Решение № 004 от
09.05.2018г. е открил процедура за възлагане на обществена поръчка чрез пряко договаряне
по чл.18, ал.1, т.13 от ЗОП с предмет: „Доставка на лекарствен продукт по техническа
спецификация – приложение №1“ без да са налице условията, посочени в закона.
Описаната фактическа обстановка се установява от приложените към
административнонаказателната преписка писмени доказателства, надлежно приобщени към
доказателствения материал по делото.
При така установената фактическа обстановка съдът намира следното от правна
страна:
При съставянето на АУАН и издаването на наказателното постановление не са
допуснати съществени нарушения на процесуалните правила от страна на
административнонаказващия орган, които да са довели до ограничаване правото на защита
на касатора. Спазени са сроковете по чл.261, ал.1 от ЗОП. Административнонаказващият
орган при съставяне на АУАН и издаване на НП се е съобразил и с изискванията на чл.42 и
чл.57 от ЗАНН.
На жалбоподателя е вмененото нарушение чл.18, ал.1, т.13 от ЗОП във връзка с
чл.182, ал.1, т.1 от ЗОП /обн.ДВ.бр.13/16.02.2016г., в сила от 15.04.2016г./.
Не се спори по делото, а и от доказателствата по безспорен начин се установява, че
жалбоподателя С. С. К. притежава качеството на възложител на обществени поръчки по
смисъла на чл.5, ал.2, т.16 от ЗОП.
Спорният елемент в настоящият казус е дали за възложителя са били налице
предвидените в закона основания за вземане на решение и откриване на процедура за
възлагане на обществена поръчка чрез пряко договаряне. Разпоредбата на чл.182, ал.1, т. 1
от ЗОП визира възможност възложителя да проведе пряко договаряне с определени лица при
наличие на някое от основанията по чл.79, ал.1, т.3 и т.5-т.9 или когато: 1. е необходимо
неотложно възлагане на поръчката поради изключителни обстоятелства и не е възможно
спазване на сроковете по чл.178, ал.2 и 3, като обстоятелствата, с които се обосновава
наличието на неотложност не трябва да се дължат на възложителя. Легалното определение
на понятието „изключителни обстоятелства“ се съдържа в §2, т. 17 от Допълнителните
разпоредби на ЗОП и това са обстоятелства, предизвикани от непредвидими за възложителя
събития, като природно бедствие, авария или катастрофа, както и други, които увреждат,
непосредствено застрашават или могат да доведат до последващо възникване на опасност за
живота или здравето на хората, за околната среда, за обществения ред, за националната
6
сигурност, за отбраната на страната или могат съществено да затруднят или нормалното
изпълнение на нормативно установени дейности на възложителя.

В случая, от доказателствата по делото, свързани с доставката на лекарствен
продукт Cyclophosphamide, powd.inj. 500 mg, се установява, че тези изключителни
обстоятелства са били налице. Спорен е въпроса било ли е възможно спазването на
сроковете по чл.178, ал.2 и 3 от ЗОП, каквото е изискването на чл.182, ал.1, т.1 от ЗОП.
Съгласно чл.178, ал.2 от ЗОП (обн. ДВ бр.13/2016 г., в сила от 15.04.2016 г.) в обявлението
за оповестяване откриването на процедура публично състезание, възложителят определя
срок за получаване на оферти, който не може да бъде по кратък от 21 дни за поръчки за
услуги и доставки. Ал.3 на чл.178 от ЗОП дава възможност при възникване на
обстоятелства, които изискват спешно възлагане на поръчка и невъзможност за спазване
сроковете по ал.2, възложителя да определи срок за получаване на оферти не по-кратък от
10 дни от изпращане на обявлението за обществена поръчка за публикуване. Както в АУАН,
така и в атакуваното НП е прието, че заличаването на лекарствен продукт Endoxan, с
активно лекарствено вещество Cyclophosphamide и с лекарствена форма powd.inj. 200 mg, от
Приложение № 2 на ПЛС било с дата на вписване на настъпилите промени – 02.04.2018г., а
процедурата чрез пряко договаряне била открита с решение № 004 от 09.05.2018г. – месец
по-късно, т. е. имало е достатъчно време да бъдат спазени сроковете по чл.178, ал.3 от ЗОП.
Действително на заседанието на комисията по откритата процедура с предмет: „Доставка на
лекарствени продукти по Приложение1“, на което са отворени ценовите параметри на
участниците е било проведено на 16.04.2018г. След отваряне на ценовите параметри било
констатирано за кои номенклатурни единици няма направени ценови предложения, вкл. за
номенклатура № 39 - лекарствен продукт с активно лекарствено вещество Cyclophosphamide,
powd.inj. 200 mg и номенклатура № 40 с активно лекарствено вещество Cyclophosphamide,
powd.inj. 500 mg., но това обстоятелство не било вписано в мотивите на възложителя за
откриване и провеждане на процесната процедура за възлагане на обществена поръчка чрез
„пряко договаряне“
С оглед на изложеното до тук съдът намира, че правилно наказващият орган е
приел, че С.К. е допуснал нарушение на чл.18, ал.1, т.13 вр. чл.182, ал.1, т.1 от ЗОП, тъй като
към 09.05.2018г. са били налице изключителни обстоятелства, но не и необходимост от
неотложно възлагане на поръчката по изложените в решението за нейното откриване
мотиви.
Правилно е била определена и санкционната норма, тъй като именно в чл.250,
ал.1 от ЗОП е предвидена санкция за възложител, който проведе процедура по чл.18, ал.1,
т.13 от ЗОП без да са налице условията, посочени в закона. Правилно е бил определен
размера и на наложената "глоба", като е била отчетена стойността на обявената обществена
поръчка.
Съдът обаче като взе предвид събраните по делото доказателства, намира че
административно-наказващият орган е следвало да приложи разпоредбата на чл.28 от
ЗАНН, което не е било сторено. Съгласно ТР № 1 от 12.12.2007г. на НК на ВКС преценката
за "маловажност на случая" подлежи на съдебен контрол. В обхвата на съдебният контрол се
включва и проверка относно законосъобразността на преценката по чл.28 от ЗАНН. Съдът
не може да бъде обвързан от решението на административния орган и не може да бъде
7
възпрепятстван в правомощията си да проучи в пълнота фактите, релевантни за спора, с
който е сезиран. Съдът изследва и решава всички въпроси, както по фактите, така и по
правото, от които зависи изходът на делото. За да се установи дали случая е маловажен или
не, следва да се обсъди степента на обществена опасност на извършеното нарушение, като
негово обективно качество, за да се установи дали е социално необходимо и оправдано да се
прибегне до прилагане на административно наказателната отговорност. Действително,
нарушението е формално по своя характер. В случая обаче следва да се отчете
обстоятелството, че доставката на лекарствен продукт Cyclophosphamide, powd.inj. 500 mg, е
било абсолютно необходимо за запазване здравето и живота на хората – пациентите,
нуждаещи се от този лекарствен продукт. От друга страна по делото не са представени
доказателства за това, че С.К. в качеството си на възложител е допуснал и други нарушения
на ЗОП. Поради изложеното до тук съдът намира, че извършеното от С.К. нарушение е с
незначителна, дори липсваща обществена опасност, с оглед на което следва да се приложи
разпоредбата на чл.28 от ЗАНН и да се приеме, че случаят е маловажен. Наказващият орган
от своя страна в постановлението е посочил, че случаят не е маловажен, тъй като случая не
се отличава с по-ниска степен на обществена опасност на деянието и дееца, в сравнение с
обикновените случаи на нарушения от този вид и засяга съществено обществените
отношения, свързани с разходването на публични средства, с които настоящия съдебен
състав не се солидаризира, но не е обсъдил останалите обстоятелства, визирани в чл.27 от
ЗАНН.
Мотивиран от гореизложеното и на основание чл.63,ал.1 от ЗАНН съдът
РЕШИ:
ОТМЕНЯВА Наказателно постановление № 11-01-65/30.07.2020г. на Директора на
Агенцията за държавна финансова инспекция гр. София, с което на С. С. К., с ЕГН
**********, с адрес: гр. Шумен, ул. А I № 29 е наложено административно наказание
„глоба“ в размер на 1 120 лева на основание чл.250 от ЗОП във връзка с чл.261, ал.2 от ЗОП
за нарушение на чл.18, ал.1, т.13 от ЗОП във връзка с чл.182, ал.1, т.1 от ЗОП /обн. ДВ,
бр.13/16.02.2016г. в сила от 15.04.2016г./, като незаконосъобразно.

Решението подлежи на обжалване в 14 – дневен срок от съобщението до страните за
изготвянето му пред Административен съд Шумен по реда на АПК.


Съдия при Районен съд – Шумен: _______________________
8
9