РЕШЕНИЕ
№ 85
гр. Ямбол , 29.06.2021 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – ЯМБОЛ, IX СЪСТАВ в закрито заседание на двадесет и
девети юни, през две хиляди двадесет и първа година в следния състав:
Председател:Николай Ив. Кирков
като разгледа докладваното от Николай Ив. Кирков Административно
наказателно дело № 20212330200541 по описа за 2021 година
Съдебното производство е образувано по въззивна жалба на “Водоснабдяване и
канализация „ЕООД гр.Ямбол, ЕИК ********* против наказателно постановление
№34/05.05.2021 издадено от Председателя на Комисията за енергийно и водно регулиране
гр.София, с което на дружеството за нарушение на чл.11,ал.5,вр. чл.9,ал.2,т.4 от ЗРВКУ, на
основание чл.31,ал.1 от същия Закон е наложена имуществена санкция в размер на
20 000лв.
С банкетна жалба се иска НП да бъде отменено.В съдебно заседание процесуалния
представител на жалбоподателя моли съда да отмени наказателното постановление ,като в
представените писмени бележки релевира довод за нарушение на разпоредбата на чл.34 от
ЗАНН.Излага се ,че посочената квалификация на нарушението от АНО не е съобразена със
закона ,тъй като изпълнението на заложените показатели се отнася до съвкупността им, а не
на всеки годишен показател отделно.
Въззиваемата страна,чрез процесуалния си представител оспорва жалбата.Намира ,че
в хода на административно-наказателното производство не са допуснати съществени
нарушения на процесуалните правила.Излага ,че АУАН и НП са издадени от компетентни
органи и нарушението е безспорно установено, поради което се иска жалбата да бъде
оставена без уважение, а НП като правилно и законосъобразно да бъде потвърдено.
След цялостна преценка на представените по делото доказателства, съдът приема за
установено от фактическа страна следното:
С Решение № БП-Ц-1 от 10.04.2019 г., КЕВР е одобрила на „Водоснабдяване и
1
канализация“ ЕООД, гр. Ямбол бизнес план за развитие на дружеството за периода 2017 -
2021 г., с включени в него индивидуални годишни целеви нива на показатели за качеството
на ВиК услугите по години, съгласно чл.9,ал.2 от ЗРВКУ .В одобрения бизнес план на
„Водоснабдяване и канализация“ ЕООД, гр. Ямбол за показателя ПК46 - общи загуби на
вода във водоснабдителните системи (ВС) и срокове за тяхното намаляване за единица
мярка (%) за 2019 г. е заложено годишно целево ниво - 69,80%.
На 15.04.2020 г., на основание чл. 32, ал. 1 от НРКВКУ, „Водоснабдяване и
канализация“ ЕООД, гр. Ямбол е предоставило в КЕВР (с писмо с вх. № В-17-89-
4/15.04.2020 г.) Годишен доклад на „Водоснабдяване и канализация“ ЕООД, гр. Ямбол за
изпълнението на бизнес плана на дружеството за 2019 г. и таблични справки в електронен
модел, в които се съдържа и отчет за постигнатите годишни целеви нива на показателите за
качество на ВиК услугите за 2019 г. спрямо заложените показатели по бизнес плана на
дружеството.
В годишния доклад в справка № 3„Показатели за качество на предоставяните ВиК
услуги за 2019 г.“ „Водоснабдяване и канализация“ ЕООД, гр. Ямбол е отчело към
31.12.2019 г. постигнато годишно ниво на показател ПК46 - общи загуби па вода във
водоснабдителните системи и срокове за тяхното намаляване (%) 76.88%.
В изпълнение на Заповед № З-В-6 от 01.06.2020 г., изменена и допълнена със Заповед
№ З-В-14 от 30.07.2020 г. и Заповед № З-В-17 от 17.08.2020 г. на Председателя на
Комисията, е извършена проверка на отчетните доклади за изпълнението на бизнес плана на
„Водоснабдяване и канализация“ ЕООД, гр. Ямбол през 2019 г.В хода на проверката се
установило ,че ВиК операторът „Водоснабдяване и канализация“ ЕООД, гр. Ямбол, не е
изпълнил заложеното в одобрения бизнес план за развитие на дружеството годишно ниво на
показателя за качество ПК46 общи загуби на вода във водоснабдителните системи и
срокове за тяхното намаляване- при заложено ниво от 69,80%, общите загуби са 76,88%.
Проверката приключила със съставяне на констативен протокол, който бил връчен
на дружеството-жалбоподател,който в определения му срок не е представил доказателства
за изпълнение на годишното целево ниво на показателя ПК 4б- общи загуби на вода.
За така констатираното нарушение на чл.11,ал.5 от ЗРВКУ на дружеството-
жалбоподател бил съставен АУАН.
В последствие при идентично фактическо и юридическо описание на нарушението е
издадено и обжалваното наказателно постановление.
Горната фактическа обстановка съдът прие за установена от показанията на
разпитания по делото свидетел, от приложените и приобщени по делото писмени
доказателства .
При така установената фактическа обстановка, съдът прави следните правни
2
изводи:
Жалбата е с правно основание чл. 59, ал. 1 от ЗАНН, подадена в преклузивния срок
по ал. 2 от този текст, от легитимиран субект и при наличие на правен интерес от
обжалване, поради което е процесуално допустима, а по същество – неоснователна, поради
следните съображения:
При съставянето на акта за установяване на административно нарушение и
издаването на атакуваното НП са спазени изискванията, визирани в разпоредбите на чл.42 и
чл.57 от ЗАНН. Не са налице формални предпоставки за отмяна на НП, тъй като при
реализирането на административно-наказателната отговорност не са допуснати съществени
процесуални нарушения, които да водят до опорочаване на производството. НП е издадено
от компетентен орган. Както в АУАН, така и в НП, нарушението е описано прецизно, с
неговите фактически признаци от обективна страна, установени в състава на чл.11,ал.5,вр.
чл.9,ал.2,т.4 от ЗРВКУ,а така също са посочени и останалите компоненти – време и място на
извършване на нарушението. Нарушената правна норма е посочена точно и пълно, без да
има противоречие между фактическо и юридическо обвинение.Възражението на
процесуалния представител ,че в случая не е спазен тримесечния срок по чл.34 от ЗАНН за
съставяне на АУАН от откриване на нарушителя е неоснователно.Това е така , тъй като
нарушителят е бил открит на 21.08.2020г.,когато е приключила плановата проверка на
дейността на дружеството и е съставен констативния протокол, а не както се твърди от
постъпването в КЕВР на годишния доклад за изпълнение на бизнес плана на
15.04.2020г.Неоснователно е и възражението ,че квалификацията на нарушението от АНО
не е съобразена със закона ,тъй като изпълнението на заложените показатели се отнася до
съвкупността им, а не на всеки годишен показател отделно.В разпоредбата на чл.9,ал.2 от
ЗРВКУ са посочени 15 показателя за качество ,които операторите са задължени да
изпълняват стриктно и кумулативно за да бъде определена като качествена предоставената
Вик услуга ,като липсата на който и да е от тях е основание за ангажиране на отговорността
им. Противното би довело до невъзможност постигане целите на закона за качествена В и
К услуга ,доколкото изпълнението на кумулативните показатели при липса на санкцията за
тяхното комплексно неизпълнение би имало само пожелателен характер за оператора.
От материална страна така установената с акта от АНО фактическа обстановка в
наказателното постановление съдът намира за безспорно установена. Същата се
потвърждава, както от писмените доказателства по делото, така и от гласните- показанията
на свидетеля К..
Съгласно разпоредбата на чл.11,ал.5 от ЗРВКУ В и К операторите са задължени да
спазват показателите за качество на В и К услугите посочени в чл.9,ал.2 от ЗРВКУ.В
чл.9,ал.2 са посочени 15 показателя за качество на В и К услугите ,като в т.4 са посочени
общите загуби на вода на водоснабдителните системи.
3
В конкретния случай съгласно приетия бизнес план на дружеството допустимите
нива на загуба на вода за 2019г.са определени на 69,80% , а при извършената проверка е
установена обща загуба на вода на 76,88%, т.е. дружеството е допуснало неизпълнение с
9,21% на годишното ниво на показателя по одобрения бизнес план, като по този начин е
осъществил от обективна страна посоченото нарушение.
За извършеното нарушение административнонаказващият орган е наложил на
дружеството наказание- имуществена санкция от 20000 лв. Съдът намира, че при определяне
на административното наказание наказващият орган е съобразил изискванията на чл. 27, ал.
1 от ЗАНН.Съгласно разпоредбата на чл. 31,ал.1 от ЗРВКУ на В и К оператор, който не
изпълнява задължението по чл. 11, ал. 5, се налага имуществена санкция в размер от 20 000
до 50 000 лв.В случая на дружеството е наложена санкция в минимален размер и същата не
може и не следва да бъде изменена.
Съдът счита, че в случая не са налице предпоставките за приложение на чл. 28 от
ЗАНН, доколкото деянието не се отличава с по- ниска степен на обществена опасност с
обикновените случаи на нарушения от този вид и предвид обстоятелството ,че засягат
важни обществени отношения свързани с правилното и справедливо ползване на подземните
води,които са национален природен ресурс.
По изложените съображения и на основание чл. 63, ал. 1 от ЗАНН, съдът
РЕШИ:
ПОТВЪРЖДАВА наказателно постановление №34/05.05.2021 издадено от
Председателя на Комисията за енергийно и водно регулиране гр.София , с което
на“Водоснабдяване и канализация „ЕООД гр.Ямбол, ЕИК *********, за нарушение на
чл.11,ал.5,вр. чл.9,ал.2,т.4 от ЗРВКУ, на основание чл.31,ал.1 от същия Закон е наложена
имуществена санкция в размер на 20 000лв.
Решението може да се обжалва пред Административен съд – Ямбол, в 14 - дневен
срок от получаване на съобщението, че е изготвено.
Съдия при Районен съд – Ямбол: _______________________
4
5