Определение по дело №71/2020 на Административен съд - Ловеч

Номер на акта: 256
Дата: 4 март 2020 г. (в сила от 25 март 2020 г.)
Съдия: Димитрина Василева Павлова
Дело: 20207130700071
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 18 февруари 2020 г.

Съдържание на акта

                                      ОПРЕДЕЛЕНИЕ №

 

      гр. Ловеч, 04.03.2020 година

 

   ЛОВЕШКИ АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД, четвърти административен  състав в закрито заседание на четвърти март две хиляди и двадесета година, с

  

                             ПРЕДСЕДАТЕЛ:  ДИМИТРИНА ПАВЛОВА

 

като съобрази представените по адм. д. № 71 по описа за 2020 год. на Ловешкия административен съд доказателства, на основание данните по делото и закона, установи следното: 

             Производството е по реда на чл.107 и чл.156 и сл. от ДОПК, във връзка с чл.4 ал.1 от Закона за местните данъци и такси /ЗМДТ/. 

   Административното дело е образувано по жалба, подадена от П.С.П., ЕГН: ********** с  адрес: ***,  чрез адв. К.Д. ***, съдебен адрес:*** срещу посочен в жалбата Акт за установяване на задължения /АУЗ/ № 599-1/30.03.2016 г.  по описа на Дирекция „Местни приходи“  към Община Априлци.

      Жалбата е постъпила с административната преписка по издаване на оспореният акт. Тъй като в същата фигурира АУЗ № 599-1 от дата 30.08.2016 г.  по описа на Дирекция „Местни приходи“  към Община Априлци, който не кореспондира с посочения в жалбата АУЗ/ № 599-1/30.03.2016 г., поради което с Определение от 18.02.2020 г. по горепосоченото административно дело съдът е оставил жалбата без движение е изискал от оспорващата да уточни обжалваният административен акт и в тази връзка в какво се състои искането.

         С молба-уточнение вх.№1034/02.03.20г. оспорващата, чрез процесуалният си представител уточнява, че в жалбата е допусната техническа грешка в посочването на датата на издаване на оспорения административен акт. В тази връзка моли жалбата да се счита подадена срещу АУЗ № 599-1/30.08.2016г. по описа на Дирекция „ Местни приходикъм Община Априлци с искане, на основание чл. 146, т. 3 и т. 4 АПК, съдът да прогласи нищожността на АУЗ № 599- 1/30.08.2016г. по описа на Дирекция „Местни приходи към Община Априлци, поради противоречието на акта с материалния закон - чл. 11 ЗМДТ и същественото опорочаване на административнопроизводствените правила.

       С Определение от 18.02.2020 г. по горепосоченото административно дело съдът е изискал справка от директора на дирекция Местни данъци и такси при Община Априлци, обжалван ли е Акт за установяване на задължения /АУЗ/ № 599-1/30.08.2016 г.  по описа на Дирекция „Местни приходи“  към Община Априлци, пред горестоящият административен орган - директора на МДТ, респ. ако е обжалван има ли произнасяне, като се изпрати заверен препис от акта. В тази връзка по делото е постъпила молба с вх. № 973/26.02.2020г. от кмета на Община Априлци, с приложено към нея мотивирано решение № 325/19.02.2020г. на Д.Д. - старши специалист „МДТ“ в Община Априлци по подадена в деловодството на Община Априлци първоначална жалба с вх. № 36/20.12.2019г. от П.С.П., с адрес: *** срещу Акт за установяване на задължение по чл.107, ал.3 от ДОПК № 599-1/30.08.2016г., издаден от П.Б., на длъжност ст. специалист „МДТ и ОП“ и жалба ат 20.12.2019г. на П., по което е произнесено.

     В молбата се твърди, че  преди да е изтекъл преклузивния 60 - дневен срок по чл. 155, ал. 1 от ДОПК, чрез община Априлци до Административен съд - Ловеч е подадена последваща жалба с вх. № 3/11.02.20г. от П.С.П., с адрес: *** срещу Акт за установяване на задължение по чл. 107, ал. 3 от ДОПК № 599- 1/30.08.2016г., преписката по която е изпратена по делото с опис.

               Излага се, че към 11.02.2020 г. органът по чл. чл. 4, ал. 5 и чл. 96 от ЗМДТ в община Априлци все още е бил в срок за произнасяне с мотивирано решение. Последващата жалба с вх. № 3/11.02.20г. от П.С.П. е недопустима, тъй като е насочена срещу негоден за обжалване акт пред съда. На съдебен контрол пред административен съд подлежи решението по чл.155 от ДОПК и изрично в чл. 156, ал. 6 от ДОПК е посочено, че ревизионният акт не може да се обжалва по съдебен ред в частта, в която не е обжалван по административен ред. Сочи се, че мотивирано решение № 325/19.02.2020г. на органа по чл.4, ал.5 и чл.96 от ЗМДТ в Община Априлци все още не получено от П.С.П. и срокът за неговото обжалване не е започнал да тече, поради което се иска  прекратяване на основание чл.156, ал.1 и ал.6 от ДОПК производството по делото, тъй като не е налице годен за обжалване административен акт, който да подлежи на съдебен контрол.

    Настоящият съдебен състав, като взе предвид изложените доводи, представените по делото писмени доказателства и приложимите правни норми, намира, че жалбата на П.С.П., срещу Акт за установяване на задължения /АУЗ/ по чл.107 ал.3 от ДОПК № 599-1/30.08.2016г. по описа на Дирекция „Местни приходикъм Община Априлци на старши специалист ”МДТ и ОП” в “Местни данъци и такси” /МТД/ към Община Априлци, е процесуално недопустима, поради което ще следва да се остави без разглеждане, а производството по делото да се прекрати, по следните съображения:

              Предмет на производството пред настоящия съд е акт за установяване на задължение по подадена декларация по чл.14 от ЗМДТ, издаден от старши специалист ”МДТ и ОП” в “Местни данъци и такси” /МТД/ към Община Априлци, с който са определени задължения за дължимият данък върху декларирания от жалбоподателката  недвижим имот в с.Велчево, представляващ земя и сграда и дължимата такса битови отпадъци в общ размер на 382.12 лева.

               Оспореният АУЗ е издаден на основание чл.4, ал.1 и чл.9б от ЗМДТ, чл.107, ал.3 от ДОПК и във връзка с подадена декларация по чл.14 от ЗМДТ с вх.№ 69/17.02.2009г. В случая се касае за определяне на задължения за данък и такса битови отпадъци за имот и сграда по реда на чл. 107, ал.3 от ДОПК - служебно поради неплатено в срок задължение, което е посочено и в самия акт.

               Задълженията за данъци и такса битови отпадъци върху земя и сграда представляват публични общински вземания, което е изрично регламентирано в чл. 162, ал.2, т.1 и т.3 ДОПК. Според чл. 166, ал. 1 ДОПК установяването на публичните вземания се извършва по реда и от органа, определен в съответния закон. Относно вземанията за данък върху превозни средства този ред е предвиден в чл.4, ал. 1 ЗМДТ, според който установяването, обезпечаването и събирането на местните данъци се извършва от служители на общинската администрация по реда на ДОПК, като обжалването на свързаните с тях актове се извършва по същия ред. Според ал.3, в производствата по ал.1 служителите на общинската администрация имат правата и задълженията на органи по приходите, а според ал.4, тези служители се определят със заповед на кмета на общината. Последният, съгласно ал. 5 упражнява правомощията на решаващ орган по чл. 152, ал. 2 ДОПК, а ръководителят на звеното за местни приходи в съответната община - на териториален директор на Националната агенция за приходите. Същевременно в чл.107, ал.3 ДОПК е регламентирано, че по искане на задълженото лице или служебно /в определените хипотези/, органът по приходите може да издаде акт за установяване на задължението, когато размерът му се установява по данни от декларация. Този акт може да се обжалва в 14-дневен срок от получаването му пред директора на териториалната дирекция.

     С изменението в ЗМДТ /в сила от 01.01.2011г./ е предвидено, че установяването, обезпечаването и събирането на данъци и местните такси по този закон се извършват по реда на чл.4, ал.1-5, т.е. по реда на ДОПК, приложим до този момент само за установяването, обезпечаването и събирането на данък върху превозните средства. Прието е също така обжалването на актовете за установяване на задълженията за такса битови отпадъци да се извършва по същия ред, т.е. по реда на ДОПК. Оспореното пред съда задължение за данък и ТБО върху земя и сграда е установено на 30.08.2016 г. с АУЗ № 599-1.

    Безспорно с доказателствата към административната преписка се установява, че този акт е обжалван от П. по административен ред с  жалба – 36/20.12.2019г. на Община Априлци. Производството е по реда на Дял трети, Глава осемнадесета от ДОПК. Началник отдел „МДТ“ в качеството си на решаващ административен орган в това производство не се е произнесъл на основание чл.155, ал.1 от ДОПК към датата на подаване на жалбата до АдмС-Ловеч, като законоустановения срок за произнасяне не е изтекъл. Поради което в случаят, не е спазен реда на обжалване, като преди да е изтекъл преклузивния 60 - дневен срок по чл. 155, ал. 1 от ДОПК, чрез община Априлци до Административен съд - Ловеч е подадена последваща жалба с вх. № 3/11.02.20г. от П.С.П., с адрес: *** срещу Акт за установяване на задължение по чл. 107, ал. 3 от ДОПК № 599- 1/30.08.2016г., преписката по която е изпратена по делото с опис.

              Към 11.02.2020 г. органът по чл. чл. 4, ал. 5 и чл. 96 от ЗМДТ в община Априлци все още е бил в срок за произнасяне с мотивирано решение. При това последващата жалба с вх. № 3/11.02.20г. от П.С.П. е недопустима, тъй като е насочена срещу негоден за обжалване акт пред съда. На съдебен контрол пред административен съд подлежи решението по чл.155 от ДОПК и изрично в чл. 156, ал. 6 от ДОПК е посочено, че ревизионният акт не може да се обжалва по съдебен ред в частта, в която не е обжалван по административен ред. При тези обстоятелства мотивирано решение № 325/19.02.2020г. на органа по чл.4, ал.5 и чл.96 от ЗМДТ в Община Априлци все още не получено от П.С.П. и срокът за неговото обжалване не е започнал да тече, поради което жалбата срещу него е преждевременно подадена, без да е налице годен за обжалване административен акт, който да подлежи на съдебен контро, поради което и на основание чл.156, ал.1 и ал.6 от ДОПК производството по делото следва да се прекрати.

     Предвид представените доказателства, Съдът намира, че към датата на постановяването му, актът за установяване на задължение за данък и такса битови отпадъци по декларация се издава и подлежи на обжалване по реда на ДОПК. В разпоредбата на чл.156, ал.2 от ДОПК, приложима на основание чл.144 от ДОПК и при обжалване на други актове по реда на ДОПК, е предвидено, че ревизионният акт не може да се обжалва по съдебен ред в частта, в която не е обжалван по административен ред. И в двата случая, и при АУЗД, и при ревизионния акт, приложим за обжалването им е редът, установен в ДОПК /чл.4, ал.1, изр. последно от ЗМДТ и чл.9б, изр. последно от с.з./, различен е обаче по-горестоящият орган, компетентен да разгледа жалбата по административен ред.

    Актът за установяване на задължения по чл.107, ал.3 от ДОПК, вр. с чл.4, ал.5 от ЗМДТ подлежи на задължително обжалване по административен ред пред ръководителя на звеното за местни приходи в съответната община, а ревизионният акт – пред кмета на общината. Едва след изчерпване на горната процедура, въведена с цитираните разпоредби на чл.4 от ЗМДТ, вр. с чл.107 от ДОПК, административният акт, установяващ задължение за данък върху превозни средства, ще подлежи на съдебен контрол пред съответния първоинстанционен административен съд, в случая – пред настоящия съд. Следователно, обжалването по административен ред е абсолютна процесуална предпоставка за допустимостта на обжалването на акта по съдебен ред, доколкото в чл. 144 от ДОПК се съдържа общо препращане към реда за обжалване на ревизионните актове, за които това изискване е безспорно установено в чл. 156, ал. 1 от ДОПК.

        По изложените съображения съдът намира, че подадената пред него жалба против Акт за установяване на задължения по чл.107 ал.3 от ДОПК АУЗ № 599- 1/30.08.2016г. по описа на Дирекция „Местни приходи към Община Априлци, издаден от старши специалист „МДТ и ОП”, е недопустима, тъй като актът е обжалван по административен ред, като не е приключило административното производство, не е изтекъл предвидения законов срок към момента на подаване на жалбата пред съда, а постановеното мотивирано решение е в процедура по връчването. След връването на същото за оспорващата ще са налице законовите предпоставки за оспорване на акта пред съда, при което жалбата се явява преждевременно подадена.

      Съгласно чл.107, ал.4 от ДОПК актът за установяване на задължение може да се обжалва в 14-дневен срок от получаването му пред директора на териториалната дирекция, а в чл.4, ал.5 от ЗМДТ е предвидено, че правомощията на териториален директор се изпълняват от ръководителя на звеното за местни приходи в съответната община.

   По изложените съображения и на основание чл.159, т.1 и чл.130, ал.4 от АПК, Ловешки административен съд, четвърти административен състав,

 

ОПРЕДЕЛИ:

 

    ОСТАВЯ БЕЗ РАЗГЛЕЖДАНЕ жалба на П.С.П., ЕГН: ********** с  адрес: ***,  чрез адв. К.Д. ***, съдебен адрес:***, срещу Акт за установяване на задължения по чл.107 ал.3 от ДОПК № 599- 1/30.08.2016г. по описа на Дирекция „Местни приходи към Община Априлци, издаден от старши специалист „МДТ и ОП”, е недопустима, като не е приключило административното производство, не е изтекъл предвидения законов срок към момента на подаване на жалбата пред съда, а постановеното мотивирано решение е в процедура по връчването.

  ПРЕКРАТЯВА адм. дело № 71 по описа за 2020 година на Административен съд Ловеч.   

  Определението подлежи на обжалване в 7-дневен срок от съобщаването му с частна жалба пред Върховния Административен съд на РБългария.

  Копие от определението да се изпрати на жалбопадателката, и на Началника на “Местни данъци и такси” при община Априлци.

 

 

                                    АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: