Решение по дело №298/2019 на Районен съд - Пазарджик

Номер на акта: 426
Дата: 15 юли 2019 г. (в сила от 20 август 2019 г.)
Съдия: Красимир Димитров Лесенски
Дело: 20195220200298
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 14 февруари 2019 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

гр. Пазарджик, 15.07.2019 г.

 

 

В  ИМЕТО  НА  НАРОДА

 

 

 

РАЙОНЕН СЪД ПАЗАРДЖИК, Наказателна колегия, XX състав в публично заседание на двадесет и трети май две хиляди и деветнадесета година в състав:                                                          

 

 

                                                                       ПРЕДСЕДАТЕЛ: КРАСИМИР ЛЕСЕНСКИ

 

 

при секретаря Десислава Буюклиева, като разгледа докладваното от съдия Лесенски НАХД № 298 по описа на съда за 2019 г., за да се произнесе взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл.59 и следващите от ЗАНН.

С наказателно постановление № 364097-F398836 от 12.10.2018 г. на Началник отдел „Оперативни дейности“ при ТД на НАП Пловдив на основание чл.185, ал.2, вр. ал.1 от ЗДДС е наложена имуществена санкция в размер на 600 лева на „** БГ“ ООД, ЕИК **, със седалище и адрес на управление: село Ивайло, обл. Пазарджик, ул. „**“ № 5, за нарушение на чл.33, ал.1 от Наредба № Н-18/13.12.2006 г. на МФ във връзка с чл.118, ал.4 от ЗДДС.

           Срещу НП е подадена в срок жалба от „** БГ“, в която се излагат доводи за незаконосъобразност и необоснованост на постановлението, както и издаването му в нарушение на процесуалните правила и материалния закон. Моли се да бъде отменено или санкцията да бъде намалена до законовия минимум.

           В съдебно заседание процесуалния представител на дружеството-жалбоподател, поддържа жалбата. Ангажира доказателства и излага допълнителни доводи за отмяна на атакуваното постановление, включително и в писмена защита.

           Ответникът по жалбата чрез процесуалния си представител застъпва становище, с което се иска потвърждаване на постановлението.

          

Съдът, като съобрази доводите на страните и събраните по делото писмени и гласни доказателства поотделно и в тяхната съвкупност, прие за установено следното от фактическа страна:

При извършена проверка от инспектори по приходите, между които и свидетелката Е.Г., на 25.07.2018 г. около 13:15 ч. в търговски обект – туристически офис, находящ се в гр. Пазарджик, ул. "**" № 2, стопанисван от „** БГ“ ООД, е установено, че към момента на проверката дневният оборот от монтирания в обекта ЕКАФП DAISY EXPERT SX - KL с ИН на ФУ DY384251 и ИН на ФП 36517039, съгласно междинен отчет № 000923/25.07.2018 г. от ФП е в размер на 15,00 лв. Проверяващите се обърнали към присъстващата служителка на „** БГ“ ООД – свидетелката К.Б. да изброи наличните пари в касата за целта на проверка. Б. преброила сумата от 545 лв. Така проверяващите приели, че фактическата наличност в касата на обекта е в размер на 545 лв., съгласно изготвен опис на паричните средства. Фискалното устройство притежавало функциите „служебно въведени" и „служебно извадени" суми. Установената промяна в касовата наличност била в размер на 530 лв. и представлявала въвеждане на пари в касата, която не е отразена на фискалното устройство в момента на извършването и с точност до минута. В дадени писмени обяснения Б. посочила, че: „Разликата в касата е поради неотчетени пари към управителя, понеже е в отпуск“. Така проверяващите приели, че дружеството-жалбоподател не е изпълнило задължението си, извън случаите на продажби, да отбележи всяка промяна на касова наличност /начална сума, въвеждане и извеждане на пари във и извън касата/ на ФУ чрез операциите „служебно въведени“ или „служебно изведени“ суми. За резултатите от проверката бил съставен на основание чл.110, ал.4, вр. чл.50, ал.1 от ДОПК Протокол за извършена проверка /Кд78/ cep. АА № 0223653/ 25.07.2018 г. За установено нарушение свидетелката Г. съставила АУАН на дружеството-жалбоподател. Актът е надлежно предявен на управителя, възражения не са постъпили в срок и въз основа на него е издадено атакуваното наказателно постановление.

 

Горната фактическа обстановка съдът възприе въз основа на всички събрани в хода му доказателства - гласни - показанията актосъставителя Е.Г. и свидетелката К.Б., проведената очна ставка между двете и писмените доказателства приложени по делото. Показанията на свидетеля Г. съдът кредитира като ясни, категорични и безпротиворечиви, както вътрешно, така и по отношение на останалите доказателства по делото. Съдът не кредитира показания на Б. в частта, в която твърди, че тези пари не са били в касата на офиса, тъй като противоречат не само на останалите събрани доказателства, но и на дадените от нея писмени обяснения още на 25.07.2018 г., в които собственоръчно е записала, че: „Разликата в касата е поради неотчетени пари към управителя, понеже е в отпуск“. Видно е, че самата Б. в момента на проверката въобще не е отрекла, че посочената сума пари е част от касата на дружеството.

 

С оглед така установеното от фактическа страна, съдът достигна до следните правни изводи:

Категорично се установи, че дружеството-жалбоподател е извършило вмененото му нарушение. В тази насока са всички събрани по делото доказателства – и гласни и писмени. Следва да се отбележи и, че в така подадената жалба изрично не се оспорва обстоятелство, че в офиса е била налични сумата от 545 лв. към момента на проверката. Съгласно разпоредбите на чл.33, ал.1 от  Наредба № Н-18/ 13.12.2006 г. на МФ: „Извън случаите на продажби всяка промяна на касовата наличност (начална сума, въвеждане и извеждане на пари във и извън касата) на ФУ се регистрира във ФУ чрез операциите "служебно въведени" или "служебно изведени" суми. По време на проверката е установена положителна разлика от 530 лв. между изброената фактическа наличност в размер на 545 лв. и разчетената касова наличност от ЕКАФП в размер на 15 лв. Установената касова разлика не е отразена във фискалното устройство, което притежавало функциите „служебно въведени“ и „служебно извадени“ суми. При тези данни от правна страна съдът приема, че нарушението е несъмнено установено и въз основа на събраните в хода на съдебното следствие доказателства. При това положение следва да се приеме от правна страна, че установеното деяние изпълва признаците на нарушението по чл.33, ал.1 от Наредба № Н-18/13.12.2006 г. на МФ, при което правилно е била ангажирана административно-наказателната отговорност на дружеството-жалбоподател. Няма спор, че налагането на административни наказания следва да бъде уредено само със закон, което очевидно е мотивирало и наказващият орган да включи връзка с чл.118, ал.4 от ЗДДС, която сочи, че министърът на финансите издава наредба, с която се определят изискванията за издаване на фискални касови бележки от фискално устройство и касови бележки от интегрирана автоматизирана система за управление на търговската дейност и задължителните реквизити, които трябва да съдържат, макар в конкретния случай това въобще не е било необходимо, тъй като наказващият орган в НП е посочил, че налага наказанието на основание чл.185, ал.2, вр. ал.1 от ЗДДС, а съгласно посочената ал.2 се налага наказание извън случаите по ал.1 на лице, което извърши или допусне извършването на нарушение по чл.118 или на нормативен акт по неговото прилагане. Наредба № Н-18/ 13.12.2006 г. на МФ е именно нормативен акт по прилагането на чл.118 ЗДДС, така че в случая наредбата се явява напълно законен източник за създаване на задължения и налагане на административни наказания.

                Настоящият съдебен състав намира, че в хода на административно-наказателното производство не са допуснати  процесуални нарушения, които да са основание за отмяна на атакуваното НП. АУАН и НП са издадени от надлежните органи в рамките на тяхната компетентност. Подробно са описани обстоятелствата по нарушението. Правилно е приложен материалния закон, както по отношение на дееца, по отношение на нарушените разпоредби, по отношение на санкционната разпоредба и по отношение на вида на санкцията. Неправилно се явява възражението на процесуалния представител на дружеството-жалбоподател, че административно-наказващият орган не е изследвал дали тази сума въобще е част от търговския оборот, дали тези средства не са отчетени в „предишни дни в касовия апарат“ или дали не се дължи разликата на грешка на служителя на дружеството-жалбоподател. В случая доказателствената тежест е обърната – контролните органи са установили наличието на сумата от 545 лв., като е без значение дали тя е била поставена в чекмедже, плик или обособена каса, тъй като самата служителка на дружеството-жалбоподател - свидетелката Б. е изброила парите и предоставила информация за размера на сумата на контролните органи, поради което е в тежест на данъчния субект да ангажира годни доказателства, ако счита че деянието не е осъществено в противоречие с изискванията на материалния закон. В тази насока е налице и съдебна практика – например Решение № 751 от 7.12.2018 г. на АдмС - Пазарджик по к. а. н. д. № 896/2018 г. В случая като доказателства за тези твърдения от страна на дружеството-жалбоподател бяха ангажирани само показанията на Б., като съдът по-горе изложи мотиви защо не ги кредитира в тази им част.

По делото не се установиха и обстоятелства, които да обуславят приложението на чл.28 ЗАНН. Нарушението не се отличава с обществена опасност, която да е незначителна сравнена с други нарушения от подобен тип. Всъщност всяко отклонение от изпълнение на вменените от закона (в случая Наредба № Н-18/ 13.12.2006 г. на МФ)  задължения води до негативни последици – ангажиране на служители на приходната администрация с проверка, изпращане и връчване на покани, съставяне на АУАН и започването на административнонаказателно производство, завършващо с издаването в случая на атакуваното НП. Всички тези действия са в отклонение от нормално предвиденото от законодателя развитие на обществените отношения в тази област, водещи до ангажирането на служители на приходната администрация с извършването им. Дори само това е достатъчно, за да се приеме, че са налице вредни последици от деянието. Без значение в случая е, че нарушението не води до неотразяване на приходи и оттам до липса на вреди за фиска. Точно заради това и законодателят е предвидил в изр. второ от чл.185, ал.2 от ЗДДС, че когато нарушението не води до неотразяване на приходи се налагат по- ниските санкции по ал.1, а не въобще до отпадане на отговорността.

При определяне на наказанието административнонаказващият орган обаче не се е съобразил с разпоредбата на чл.27 от ЗАНН, поради което наложеното наказание се явява неоснователно завишено. За неизпълнение на горепосочените разпоредби на Наредба № Н-18/13.12.2006 г. на МФ санкционната разпоредба на чл.185, ал.2, изр.2, вр. ал.1 от ЗДДС предвижда имуществена санкция за едноличните търговци и юридическите лица в размер от 500 до 2000 лева. Съдът намира, че по отношение на това деяние административнонаказващият орган правилно е издирил приложимия материален закон, като правилно е квалифицирал нарушението и го е санкционирал съобразно санкционната норма на чл.185, ал.2, изр.2, вр. ал.1 от ЗДДС. В същото време обаче липсват каквито и да е мотиви от страна на АНО по отношение на определения размер на санкцията от 600 лева, поради което съдът  може само да гадае защо е наложен подобен размер на санкцията. В НП е посочено, че установеното административно нарушение е за първи път, при което може да се заключи, че нарушителят не е системен такъв. Не са посочени каквито и да е други отежняващи отговорността обстоятелства, които да обуславят определяне размера на санкцията над минималния такъв. С оглед на това съдът намира, че атакуваното наказателно постановление следва да бъде изменено, като размерът на имуществената санкция следва да бъде намален до минималния предвиден в закона, а именно от 500 (петстотин) лева.

Водим от горното и на основание чл.63, ал.1 от ЗАНН Районен съд Пазарджик

 

Р     Е     Ш     И :

 

ИЗМЕНЯ наказателно постановление № 364097-F398836 от 12.10.2018 г. на Началник отдел „Оперативни дейности“ при ТД на НАП Пловдив, с което на основание чл.185, ал.2, вр. ал.1 от ЗДДС е наложена имуществена санкция в размер на 600 лева на „** БГ“ ООД, ЕИК **, със седалище и адрес на управление: село Ивайло, обл. Пазарджик, ул. „**“ № 5, за нарушение на чл.33, ал.1 от Наредба № Н-18/13.12.2006 г. на МФ във връзка с чл.118, ал.4 от ЗДДС, като

НАМАЛЯВА размера на наложена имуществена санкция в размер от 600 (шестстотин) лв. на 500 (петстотин) лв.

            Решението подлежи на обжалване в 14-дневен срок от съобщаването му на страните пред Административен съд Пазарджик.

 

                                                                      

           

                                                                       РАЙОНЕН СЪДИЯ: