Решение по дело №497/2020 на Административен съд - Плевен

Номер на акта: 501
Дата: 3 август 2020 г.
Съдия: Снежина Мойнова Иванова
Дело: 20207170700497
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 18 юни 2020 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ

№ 501

град Плевен, 03.08.2020 година

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

Административен съд – Плевен – втори касационен състав, в съдебно заседание на седми юли две хиляди и двадесета  година в състав:

ПРЕДСЕДАТЕЛ:

 ДАНИЕЛА ДИЛОВА

ЧЛЕНОВЕ:

1. ЦВЕТЕЛИНА КЪНЕВА

2. СНЕЖИНА ИВАНОВА

 

при секретар Цветанка Дачева и с участието на прокурор Иван Шарков изслуша докладваното от съдия-докладчика Снежина Иванова по касационно административно дело № 497/2020 г.

 

Производството е по чл.208 и сл. от АПК, във връзка с чл. 63 от ЗАНН.

Образувано е по касационна жалба от Държавен фонд „Земеделие“ гр. Плевен, ул. „Васил Левски“ № 1, ет. 9, срещу решение № 137/10.03.2020 г. на Районен съд – Плевен, постановено по н.а.х.д. № 2657/2019 г., с доводи, че първоинстанционното решение е неправилно поради несъобразяването му с предписанията на материалния закон, процесуалните правила и необоснованост, представляващи касационни основания по чл. 209, т. 3 АПК. Посочва се, че „Димс Милк" ЕООД е регистриран като първи изкупвач и използва специализирани транспортни средства, регистрирани по реда на чл.12 от Закона за ветеринарномедицинската дейност и фигурира в регистъра по чл.55д, ал.4 от ЗПООПЗПЕС. Твърди се, че със Заявление за регистриране на договор/анекс за доставка на мляко с вх. № 291057 от 25.02.2019г. е предоставил копия на всички актуални договори за доставка на мляко, като в секция III от заявление се е подписал, че е запознат с условията за сключване и регистрация на договорите за доставка на сурово мляко, като един от представените договори е Договор за изкупуване на доставка на сурово биволско мляко от 04.02.2019г с продавач И.М.М.. Излагат се доводи, че в случая административното нарушение е формално, на просто извършване и настъпването на каквито и да е вреди от него не само няма отношение към съставомерността, но и техният малък размер или липсата им не могат по никакъв начин да обосноват маловажност на случая. Посочва се, че по делото няма данни и за смекчаващи обстоятелства, които да обусловят по-ниска степен на обществена опасност на конкретното деяние в сравнение с обикновените случаи на административно нарушение от този вид. Твърди се, че нарушението се изразява в неспазване срока за регистрация, указан в чл.55б, ал.5 от ЗПООПЗПЕС. Счита се, че липсата на щети е несъставомерен елемент и по тази причина наличието му не обосновава маловажност на случая, като същото се отнася и до обстоятелството, че нарушението е извършено за първи път. Навеждат се доводи, че последното обосновава налагане на най-ниския предвиден от закона размер на санкцията, което в случая е извършено, т.е. обстоятелството, че нарушението е извършено за първи път касае определянето на размера на наказанието, но не и приложението на чл.28 от ЗАНН. Счита се, че в хода на административно-наказателното производство не са допуснати съществени нарушения на административно производствените правила. Посочва се, че като наказващ орган, правилно е издирен и приложен материалният закон и наложените наказания са определени в законово предвидените рамки и при правилна индивидуализация на същите. Моли съдът да постанови решение, с което да отмени решението на първоинстанционния съд.

В съдебно заседание касаторът - Държавен фонд „Земеделие“ гр. Плевен, ул. „Васил Левски“ № 1, ет. 9, се представлява от юрк Л.Х., която поддържа касационната жалба. Моли съдът да уважи същата по изложените в нея съображения. Счита наказателното постановление за правилно и законосъобразно, издадено от компетентен орган при спазване на административно-производствените правила и в съответствие със закона. Моли съдът да отмени първоинстанционното решение.

В съдебно заседание ответникът – „Димс Милк“ ЕООД, гр. Плевен, ул. „Д. Константинов“, № 23А, ет. 5, офис - 1, се представлява от управителя М.Р.М., който оспорва касационната жалба. Счита обжалваното решение за правилно и законосъобразно. Моли същото да бъде потвърдено.

Представителят на Окръжна прокуратура-Плевен, дава заключение, че решението на първоинстанционния съд е правилно и законосъобразно и следва да бъде оставено в сила.

Административен съд – Плевен, втори касационен състав, като съобрази наведените доводи и провери обжалваното решение при спазване разпоредбата на чл. 218 от АПК, прие за установено следното:

Касационното оспорване е извършено от надлежна страна в срока по чл. 211 от АПК и е процесуално ДОПУСТИМО.

Разгледано по същество е НЕОСНОВАТЕЛНО.

С посоченото решение е отменено наказателно постановление № 01-2600/7055/19.01.2019г. на изпълнителен директор на Държавен фонд „Земеделие“, с което на жалбоподателя „Димс Милк“, ЕООД, с ЕИК: *********, със седалище и адрес на управление: гр. Плевен, ул. „Димитър Константинов“ № 23А, ет.5, офис 1 представлявано от М.Р.М. - управител, за това, че при извършена проверка на място, съгласно Заповед № 373375 от 13.05.2019г., на 20.05.2019г. в гр. Плевен на изкупвач „Димс Милк“ ЕООД, по схема Договорни отношения в сектора на млякото – Изкупвачи (2019) се е установило, че за проверявания период от 01.01.2019г. до 31.03.2019г. включително е наличен договор с И.М.М. от 04.02.2019г., за който има подадено заявление за регистрация в РА на 25.02.2019г., с което не е спазен 14-дневен срок за уведомяване на ДФ „Земеделие“. За целия период на проверката са представени приемо – предавателни документи за доставка на сурово биволско мляко, издадени на И.М.М. преди регистрацията на договора в РА на ДФ „Земеделие“ – нарушение на разпоредбите на чл.72а (ал.1), предложение 2 от ЗПООПЗПЕС за неспазване на срока за регистрация, указан по чл.55б, ал.5, съгласно ЗПООПЗПЕС. Наложено е административно наказание на основание чл.72а, ал.1, вр. чл.74, ал.4 от Закона за прилагане на общата организация на пазарите на земеделски продукти на Европейския съюз (pагл.Изм., бр.99 от 2013г.) – имуществена санкция в размер на 5000 /пет хиляди/ лева, за нарушение на чл.72а, ал.1, предложение 2 от ЗПООПЗПЕС  за неспазване на срока за регистрация, указан по чл.55б, ал.5 съгласно ЗПООПЗПЕС.  

Настоящият съдебен състав намира, че решението е валидно, допустимо  и постановено при правилно прилагане на закона, независимо от факта, че  РС- Плевен е направил повърхностен анализ на събраните по делото доказателства, които всъщност не е обсъдил поотделно, а след съвкупната им преценка е приел, че те не противоречат на фактическата обстановка, отразена в АУАН.

За да отмени оспореното НП съдът е изложил на първо място доводи, че не е посочено в АУАН и НП обстоятелството, дали изкупуването е било с цел препродажба или преработка, а това има значение относно отговорността.

На второ място е изложилдоводи, касаещи приложимостта на чл. 28, б. "а" от ЗАНН, тъй като от описаното в АУАН нарушение не са произтекли никакви вреди и не са налице отегчаващи обстоятелства, но са налице смекчаващи такива- "ДИМС МИЛК" ЕООД е подало заявление на 25.02.2019 година и е следвало административно-наказващият орган да отчете това обстоятелство  и да приеме, че е налице маловажен случай.

Касационната инстанция намира постановеното решение за правилно като краен резултат, макар и не изцяло по съображенията, изложени от РС – Плевен. Първостепенният съд е изпълнил служебното си задължение да проведе съдебното следствие по начин, който е осигурил обективно, всестранно и пълно изясняване на всички обстоятелства, включени в предмета на доказване по конкретното дело, при съблюдаване на процесуалните правила относно събиране и проверка на доказателствата. Относимите за отговорността на дружеството факти са установени и въз основа на тях правилно е изведен правния извод за допуснати съществени нарушения на административно-производствените правила при издаване на НП и при съставяне на АУАН.

Съгласно разпоредбата на чл. 55д, ал. 1 от ЗПООПЗПЕС, суровото краве, овче, козе и биволско мляко се изкупува от първи изкупвачи - физически или юридически лица, които са търговци по смисъла на Търговския закон и чиито обекти са регистрирани по реда на чл. 12 от Закона за храните и/или използват при изкупуването специализирани транспортни средства, регистрирани по реда на чл. 246 от Закона за ветеринарномедицинската дейност. Съгласно ал. 3 и 4 от същия член, лицата по ал. 1 подават в Министерството на земеделието и храните заявление за регистрация по образец, утвърден от министъра на земеделието и храните. Министерството на земеделието и храните създава и поддържа публичен електронен регистър на първите изкупвачи на сурово мляко по ал. 1, който се публикува на интернет страницата на Министерството на земеделието и храните.

В параграф 1 от ДР на Наредба № 1 от 28 януари 2015 г. за договорните отношения в сектора на млякото и условията и реда за признаване на организации на производители, техни асоциации и междубраншови организации в сектора на млякото и млечните продукти съдържа разширително определение на "изкупвач", а именно, изкупвач е физическо или юридическо лице, търговец по смисъла на Търговския закон, което има регистрирани стационарни специализирани транспортни средства по реда на Закона за храните и/или Закона за ветеринарномедицинската дейност и извършва дейност по изкупуване на сурово мляко директно от производителите.

Съгласно разпоредбата на чл. 55е, ал. 1, т, 1 от ЗПООПЗПЕС, първите изкупвачи по чл. 55д, ал. 1 са длъжни да сключват договори за доставка на сурово мляко с производителите, включително от други държави членки на Европейския съюз, при условията и по реда на чл. 55б от ЗПООПЗПЕС. Според ал. 5 на същият текст договорите за доставка на сурово мляко от всички видове млека се регистрират от първия изкупвач в областната дирекция на ДФЗ по адреса на дейността на изкупвача в 14-дневен срок от сключването.

Съгласно разпоредбите на чл. 42, т. 3 и т. 4 и чл. 57, ал. 1, т. 5 от ЗАНН АУАН и НП следва да съдържат описание на нарушенията и обстоятелствата, при които е извършено, като изрично следва да бъдат посочени датата и мястото на извършване на нарушението, както и доказателствата, които потвърждават нарушението. Видно от АУАН и от обжалваното НП, в същото не е посочена конкретна дата на извършване на нарушението, а единствено е посочена датата на извършване на проверката, при която е установено нарушението- 20.05.2019 г. Следва да се има предвид, че при административно нарушение, изразяващо се в бездействие, датата на нарушението е не тази, на която е извършена проверката, а на която е било дължимо предписаното от закона действие. Процесният договор е описан в АУАН, от който е видно, че е сключен на 04.02.2019 г. с дружеството жалбоподател. След като нормата на  чл. 55б ал. 5 от ЗПООПЗПЕС вменява като задължение договора да бъдат регистриран в 14 дневен срок от неговото сключване, то за този договор датата на нарушението ще се определи от момента на изтичане на 14-дневния срок, или датата на нарушението е 18.02.2019 г. Непосочването на датата на извършване на нарушението в АУАН и в НП, представлява съществено процесуално нарушение, което нарушава правото на защита на наказаното лице и възпрепятства съдът да направи преценка спазени ли са давностните срокове по чл. 34 от ЗАНН.

Касационната инстанция констатира и друго допуснато от актосъставителя и от АНО процесуално нарушение при провеждане на административно-наказателното производство. "Нарушена норма" по смисъла на чл. 42, т. 5 и чл. 57, ал. 1, т. 6 от ЗАНН е тази на  чл. 55б, ал. 5 от ЗПООПЗПЕС, а посочената в АУАН и в НП норма на чл. 72а, ал. 1 от Закона за прилагане на Общата организация на пазарите на земеделски продукти на Европейския съюз /ЗПООПЗПЕС/ съставлява санкционната разпоредба, която предвижда наказанието за извършеното нарушение на разписаните правила за поведение. Ето защо неправилно е издирена и посочена нарушената правна норма, което също съставлява съществено процесуално нарушение, обосноваващо отмяна.

Предвид горепосоченото оспореното решение като валидно, допустимо и правилно следва да се остави в сила.

С писменото си становище ответникът по касационната жалба е направил искане за присъждане на всички разноски по делото. Пред настоящата инстанция не са налице представени писмени доказателства за направени от ответника разноски. Същият не е представляван от процесуален представител. В оспореното решение на РС – Плевен също липсва произнасяне по чл. 63, ал. 3 от ЗАНН. В последното по делото заседание такова искане не е правено от жалбоподателя, но е налице в подадената жалба. По делото обаче не са представени каквито и да е доказателства за направени от "ДИМС МИЛК" ЕООД разноски, произнасянето по които по принцип е от компетентността на първостепенния съд. Ето защо настоящият съд намира, че искането за присъждане на разноски от ответника по касационната жалба е неоснователно и следва да бъде отхвърлено като такова.

Водим от горното и на основание чл. 63, ал. 1 от ЗАНН  и чл. 221, ал. 2, предл. първо от АПК, Административен съд – Плевен, втори касационен състав,

РЕШИ:

Оставя в сила решение № 137/10.03.2020г. постановено по н.а.х.д.  № 2657/2019 г., по описа на Районен съд – Плевен.

Решението е окончателно.

Препис от решението да се изпрати на страните и на Окръжна прокуратура – Плевен.

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ:/П/                     ЧЛЕНОВЕ 1./П/

 

                                                                                                      2./П/