Решение по дело №55/2020 на Административен съд - Силистра

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 18 август 2020 г. (в сила от 18 август 2020 г.)
Съдия: Елена Стойнова Чернева
Дело: 20207210700055
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 26 юни 2020 г.

Съдържание на акта

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

 62

гр. Силистра, 18 август 2020  година

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

СИЛИСТРЕНСКИЯТ АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД, в публично заседание на дванадесети август през две хиляди и двадесета година в състав:

                                       ПРЕДСЕДАТЕЛ:  Павлина Георгиева-Железова

                                                      ЧЛЕНОВЕ:  Валери Раданов

                                                                     Елена Чернева

при секретаря Румяна Пенева и с участието на прокурора от Окръжна прокуратура Стефка Ганчева,  като разгледа докладваното от съдия  Чернева КАНД № 55 по описа на съда за 2020 година, за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл. 208 и сл. от Административнопроцесуалния кодекс (АПК), вр. чл. 63 от Закона за административните нарушения и наказания (ЗАНН).

Образувано е по касационна жалба на И.А.П. с ЕГН ********** ***,  против Решение № 18  от 10. 04. 2020 г. на Районен съд - Дулово, постановено по АНД № 152 по описа на съда за 2019 г., с което е потвърдено наказателно постановление (НП) № 39-0000174, издадено на 26.09.2019 г. от началника на Областен отдел “Автомобилна администрация” – гр. Силистра.

Касаторът прави оплаквания за постановяване на съдебното решение в нарушение на закона и процесуалните правила - касационни основания по чл. 348, ал.1, т.1 и 2 НПК във вр. с чл. 63, ал.1, изр. второ от ЗАНН. Счита, че без експертно мнение съдът не би могъл да извърши преценка на приложените по делото тахографски листи и на релевантните за делото обстоятелства, в това число и кога е била последната седмична почивка и от кога започва да се брои срокът по чл. 8, § 6, предл. последно от Регламент № 561 / 2006 г. Твърди, че при издаването на НП е допуснато съществено процесуално нарушение на чл. 57, ал. 1, т. 5 и 6 от ЗАНН, тъй като нарушението не е описано по достатъчно пълен, ясен и недвусмислен начин, като е допуснато разминаване между законовите разпоредби, които се твърди, че са нарушени, и описанието на нарушението от фактическа страна. Счита, че е налице неяснота и относно обстоятелствата кога точно е възникнало задължението да ползва седмичната си почивка, от какъв вид е следвало да бъде почивката и съответно с колко е скъсена, което не позволява да бъде определена датата на нарушението. Посочва, че множеството процесуални нарушения са довели и до неправилно приложение на материалния закон. Моли за отмяна на съдебното решение и на потвърденото с него наказателно постановление.

Ответната страна Областен отдел „Автомобилна администрация” гр.Силистра не е представила отговор на касационната жалба и не изпраща представител в съдебно заседание.

Прокурорът от ОП - Силистра дава заключение, че жалбата е неоснователна. Излага становище, че решението е постановено при изяснена фактическа обстановка и правилни и последователни изводи на първоинстанционния съд, поради което следва да бъде оставено в сила като законосъобразно.

Касационната жалба е постъпила от надлежна страна, в законния срок поради което е ДОПУСТИМА. Разгледана по същество, жалбата е основателна по следните съображения.

Производството пред районния съд е образувано по жалба на И.А.П. против НП  39-0000174 / 26.09.2019 г. на Началника на в ОО ”Автомобилна Администрация” - Силистра, с което на основание чл. 93б, ал.10 т. 3 от  ЗАвПр на касатора е наложено административно наказание „глоба” в размер на 1 000.00 лева за това, че като водач, извършващ превоз, попадащ под обхвата на Регламент (ЕС) № 561/06 на Европейския парламент и на Съвета от 15 март 2006 година за хармонизиране на някои разпоредби от социалното законодателство, свързани с автомобилния транспорт, за изменение на Регламенти (ЕИО) № 3821/85 и (ЕО) № 2135/98 на Съвета и за отмяна на Регламент (ЕИО) № 3820/85 на Съвета, не е спазил изискванията за намалена седмична почивка съгласно чл. 8, § 6 предл. второ от цитирания регламент, като намалението на времето е с 5 часа и 10 минути за периода от 22. 08. 2019 г. до 28. 08. 2019 г. от изискуемият 28-дневен период, който е от 07. 08. 2019г. до 04. 09. 2019г.

Въззивният съд е възприел фактическите констатации на наказващия орган. За да стигне до този извод въз основа на събраните в хода на производството писмени и гласни доказателства съдът е установил, че на 04.09.2019 г. двама служители при ОО “АА” – Силистра извършвали проверка на преминаващите водачи на МПС по път I-7 Силистра – Шумен, на км. 47+793м., отклонение за с.Раздел, общ.Дулово. На същото място около 9. 40 ч. спрели за проверка касатора, в качеството му на водач на товарен автомобил от категория №3, ***, с прикачено полуремарке от категория 04, оборудван с аналогов тахограф. На проверяващите били предоставени 7 бр. тахографски листи за периода от 22.08.2019 г. до 28.08.2019 г.  От информацията съдържаща се в тях се установявало, че за този период водачът не е спазил изискванията за намалена седмична почивка, като намалението на времето е с 5 часа и 10 минути, от изискуемият 28-дневен период, който е от 07.08.2019г. до 04.09.2019 г. Въз основа на установеното бил съставен АУАН, срещу който водачът не е депозирал възражения. Въз основа на акта било издадено и НП № 39-0000174 /  26.09.2019 г., с което наказващият орган ангажирал административнонаказателна отговорност на водача на основание чл. 93б, ал. 10, т. 3 от Закона за автомобилните превози за нарушение на разпоредбата на чл.8, §6, второ тире, изр.1 от Регламент/ЕО/ 561/06г. на Съвета във вр. с чл.78, ал.1, т.1 от ЗАвПр., като му наложил глоба в размер на 1000,00 лева. Съдът е коментирал, че образуваното и водено административнонаказателно производство е протекло законосъобразно, при спазване изискванията и сроковете на ЗАНН и без процесуални нарушения, довели до ограничаване правото на защита на санкционираното лице. Във връзка с материалноправната законосъобразност и обоснованост на издаденото НП съдът е коментирал детайлно нормата на чл.8, § 6 от Регламент (ЕС) № 561/06 съпоставяйки я с дефинициите по чл. 4, б.“з“ от същия регламент, като е достигнал до извода, че в период от две  последователни седмици, ако водачът е работил през първите шест дни, той е длъжен да направи почивка, която може да е 45 часа или 24 часа и след това да работи още не повече шест 24 часови периода и отново да направи почивка, която е обусловена от предходната почивка: ако предходната почивка е била нормална – 45 часа, то следващата може да е също 45 часа или не по-малко от 24 часа, но ако предходната почивка е била 24 часа, следващата в рамките на двете седмици задължително трябва да е 45 часа. Съдът е приел, че като е предприел управление преди да изтекат задължителните 24 часа за намалена седмична почивка, жалбоподателят е нарушил въведеното с разпоредбата на  чл.8 § 6 от Регламент 561/06г. на Съвета задължително изискване за продължителността на седмичната почивка. Посредством това действие и предвид срока,с който е намалена почивката, жалбоподателят в качеството си на водач е осъществил обективните признаци от състава на нарушението по чл.93б ал.10 т.3 от ЗАвПр. По тези съображения е потвърдил оспорения акт.

Настоящият състав, след проверка на касационните оплаквания и в обхвата на правомощията си от чл.218 АПК за контрол относно допустимостта, валидността и съответствието на оспореното решение с материалния закон, намира за установено следното:

Всички оплаквания на касатора гравитират около липсата на конкретни фактически установявания на съставомерните елементи на деянието и обстоятелствата, при които е извършено. Оплакването е основателно. Още във въззивната жалба водачът е изложил доводи от подобно естество, налагащи изследване на информацията, съдържаща се в приложените по делото тахографски листи.  При обсъждането на фактите и обстоятелствата по делото съдът е възпроизвел установената в акта и НП фактическа обстановка,  позовавайки се е бланкетно на приложените по делото 7 бр. тахографски листи с констатацията, че същите  установяват периода на последната седмична почивка, без обаче да посочи конкретно началото и края на периода на намалената седмична почивка, респ. да посочи точните часове, в които е ползвана, за да може да се прецени с колко е намалена.  Липсва анализ на данните, съдържащи се в тахографските листи, и изложени съображения кога точно в посочения седмодневен период от 22.08.2019 г. до 28.08.2019 г.   е извършено нарушението и кога са изтекли шестте 24-часови периода от време, след които водачът не е почивал поне 24 часа, респ. липсва и отговор на оплакванията на жалбоподателя в тази насока. Липсата на формирани фактически констатации относно тези въпроси опорочава съдебното решение и прави невъзможен касационния контрол по чл. 218, ал. 2 от АПК за съответствието на обжалваното съдебно решение с материалния закон, с оглед разпоредбата на чл. 220 от АПК и въведеното с нея изискване преценката за прилагането на материалния закон да се извършва въз основа на фактите, установени от въззивният съд.

Предвид гореизложеното настоящата инстанция приема, че решението на Районен съд - Дулово е неправилно, като постановено при допуснато съществено нарушение на процесуални правила по смисъла на чл. 348, ал. 3, т. 2, предложение "първо" от НПК. Съдът има задължение да разкрие обективната истина и да събере и анализира всички необходими доказателства за установяване на релевантните обстоятелства за решаване на спора, като решението му следва да е основано на обективно, всестранно и пълно изследване на всички обстоятелства по делото, като се ръководи от закона. Като е изложил формално мотиви съдът е постановил решение в нарушение на принципа, предвиден в чл. 14 от НПК.

В заключение на изложеното касационната жалба се явява основателна. Обжалваното решение е постановено в нарушение на чл. 348, ал. 1, т. 2 от НПК. Същото е неправилно и следва да бъде отменено на основание чл. 221, ал. 2 от АПК, а делото следва да бъде върнато за ново разглеждане от друг състав на въззивния съд, на основание чл. 222, ал. 2, т. 1 от АПК. При повторното разглеждане, съдът, след анализ на всички събрани по делото доказателства и най-вече на приложените тахографски листи, следва да обсъди изцяло законосъобразността на обжалваното наказателно постановление. Необходимо е да се установят обстоятелствата, посочени по-горе в мотивите на решението, като в случай на затруднения при разчитането на тахографските листи следва да се назначи експертиза. Освен това съгласно чл. 3, ал. 2 ЗАНН съдът следва да съобрази  изменението на чл. 93б, ал. 10 от  ЗАвПр с ДВ, бр. 60/ 2020 г., в сила от 07.07.2020 г., като редуцира размера на санкцията.

Воден от горните мотиви и на основание чл. 63, ал. 1, изречение "второ" от ЗАНН, във връзка с чл. 208 и следващите от АПК, Административен съд Силистра

 

РЕШИ:

 

ОТМЕНЯ решение № 18  от 10. 04. 2020 г. на Районен съд - Дулово, постановено по АНД № 152 по описа на съда за 2019 г.

 

ВРЪЩА делото на Районен съд Дулово за ново разглеждане от друг състав, като се съобразят дадените по-горе указания по тълкуване и прилагане на закона.

 

Решението е окончателно.

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ:                                   ЧЛЕНОВЕ:  1.                                 2.