Решение по дело №90/2020 на Административен съд - Пловдив

Номер на акта: 1224
Дата: 13 юли 2020 г. (в сила от 27 август 2020 г.)
Съдия: Любомира Кирилова Несторова
Дело: 20207180700090
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 9 януари 2020 г.

Съдържание на акта Свали акта

 

РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД - ПЛОВДИВ

 

Р Е Ш Е Н И Е

 

№ 1224

 

13.07.2020г., гр. Пловдив

 

 

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

 

 

             Административен съд Пловдив, петнадесети състав, в публично заседание на девети юни, две хиляди и двадесета година в състав:

 

                                       Административен съдия: Любомира Несторова

 

При секретаря М.Г.

Като разгледа докладваното АД № 90 по описа за 2020 г., за да се произнесе взе предвид следното:

Производството е по реда на чл. 145, ал. 2 т. 1 от Административнопроцесуалния кодекс.

            Образувано е по жалба на „РЕСУРС 1“ АД, със седалище и адрес на управление: ***, ЕИК200090099, представлявано от изпълнителния директор Г.Н., против Заповед № СОЗ – М – 323 от 25.08.2017г. на Директора на Басейнова Дирекция “Източнобеломорски район” с център Пловдив /БД “ИБР“ – гр. Пловдив/, с която на основание чл.119 ал.4 т.2 от Закона за водите /ЗВ/ и чл.155 ал.1 т.12 от ЗВ, във вр с чл.37 ал.1 от Наредба № 3 за условията и реда за проучване, проектиране, утвърждаване и експлоатация на санитарно-охранителните зони около водоизточниците и съоръженията за питейно-битово водоснабдяване и около водоизточниците на минерални води, използвани за лечебни, профилактични, питейни и хигиенни нужди  /Наредба № 3/2000г./ е  учредена санитарно­охранителна зона (СОЗ) около открити водохващания от събирателна деривация „Бистрица“ на река Грънчарица и нейните притоци: река Малка Река, Везьов Дол и Трълско дере, в землището на село Кръстава, село Грашево,  село Бозьова и село Цветино, Община Велинград, област Пазарджик, за питейно-битово водоснабдяване на град Велинград, община Велинград, Повърхностно водно тяло BG3МА900R198 – река Чепинска и притоци от извори до устието на р. Абланица и Хремщица, съгласно Разрешително за водовземане от повърхностен воден обект № 01410007/16.09.2009г. на Министерството на околната среда и водите, гр.София, със съответно посочени географски координати на водохващанията и съответен охранителен режим в санитарно-охранителната зона.

            Жалбоподателят намира оспорения административен акт за неправилен и незаконосъобразен. Процесуалният  му представител развива съображения в посока нищожност на административния акт. Представя подробни писмени съображения. Претендира съдебни разноски за всички инстанции.

             Ответникът-Директорът на БД “ИБР“, чрез процесуалния си представител, намира жалбата за неоснователна, а издаденият административен акт за правилен и законосъобразен. Излага подробни писмени съображения /л. 37 по настоящото дело/. Не се претендират разноски.

             Водоснабдяване, канализация и териториален водоинженеринг“ ЕООД /“ВКТВ“ ЕООД“/ - встъпило по реда на чл.182 ал.2 изр. 1 от АПК като страна, наред с административния орган /ответника/, чрез процесуалния си представител , намира жалбата за неоснователна. Представя подробни писмени съображения. Претендира разноски за всички инстанции.

             Община Велинград, встъпила по реда на чл.182 ал.3 от АПК като страна, наред с административния орган /ответника/, чрез процесуалния си представител, намира жалбата за неоснователна. Представя подробни писмени бележки. Претендира отхвърляне на жалбата и разноски за всички съдебни инстанции.

             Участвалите в производството физически лица, конституирани по реда на чл.182 ал.3 от АПК като страни наред с административния орган, не изразяват становище по жалбата.

             Съдът намира жалбата за процесуално допустима, тъй като Съдът в производството по АД № 2764 по описа на ПАС за 2017г. е развил подробни съображения, които са изцяло възприети с Решение № 124 от 07.01.2020г на Върховния административен съд, постановено по АД № 8832/2018г.

             Настоящото съдебно производство е в изпълнение на задължителните указания на ВАС, дадени с  Решение № 124 от 07.01.2020г., ето защо не е необходимо да се повтарят съображенията, обосноваващи допустимостта на жалбата.

              Съдът установи следната фактическа обстановка: в полза на „ВКТВ“ ЕООД е издадено Разрешително за водоползване на повърхностен воден обект № 01410007 от 16.09.2009г. на Министъра на околната среда и водите /л.349-352 по АД № 2764/17г./, за което се установи, че е влязло в сила.

            С Разрешително № 01410007 от 16.09.2009г. на “ВКТВ“ ЕООД е разрешено водовземане с цел питейно-битово водоснабдяване и противопожарни нужди от воден обект „язовир „Батак“, изграден на река Мътница, в който, освенен водите от собствен водосбор, постъпват и преработените води от ВЕЦ „Батак“ и водите от: Събирателна деривация /СД/ „Нова махала“, с обща дължина 12 224 м посредством 26 броя водохващания; СД “Равногор“, обща дължина 24 060 м посредством 13 броя водохващания; СД “Бистрица“, обща дължина 33 542 м. посредством 21 броя водохващания и Допълнителни канали посредством 25 броя водохващания.

Като място на водовземането е посочено „Събирателна деривация „Бистрица“ чрез дюкер в местността „Чукура“ на кота 1136,11 м с Qзастр.=15 м3/сек.

Данните от част „Схема и технически параметри на съоръженията: СД „Бистрица“  с Qзастр. - 15 м3/сек, обща дължина 33 542 м – ДюкерЧукура“, водопровод с обща дължина 16 020 м., Ф 400, Qзастр.=0,24 м3/сек“. С разрешен лимит на ползваната вода до 2,0 млн. м3/годишно, с разрешен режим – 24 часа/денонощие, целогодишно, разрешено водно количество до 190 л/сек, с начален срок 16.09.2009г. и краен срок 16.09.2029г.

            По делото е прието и Разрешително за водоползване № 1237/18.10.2002г. на Министъра на Околната среда и водите, издадено на НЕК – ЕАД, Клон „ВЕЦ -Група Родопи“, Гр.Пловдив, с цел на водоползването производство на електроенергия посредством ВЕЦ “Батак“, ВЕЦ “Пещера“ и ВЕЦ „Алеко“, от воден обект в частта- язовир „Батак“, в който постъпват включително и водите от няколко събирателни деривации, включително и СД “Бистрица“ посредством 21 броя водохващания /конкретно посочени от № 5 до № 23/.

             Част от условията на разрешеното за водоползване е това по т.5. „Посредством съоръженията на каскадата да се подават води за: .. т.5.13. Питейно битово водоснабдяване на Велинград от СД „Бистрица“, ДюкерЧукура“ – до 200 л/сек или до 2,4 млн.м3/ годишно, над в-не „Требетушица“ до 200 л/сек или до 6,95 млн.м3/годишно и в-не „Хремщица“ до 450 л/сек или до 8,82 млн.м3/годишно“. Срокът на разрешителното е до 18.10.2008г. /л.353-360 по предходното АД/.

              От страна на Община Велинград, в хода на предходното съдебно производство, е представено и  прието Решение № 8 от 20.01.2009г. на Министъра на Околната среда и водите за изменение и продължаване за срока на коментирания акт, като срокът му е удължен до 18.10.2018г., а съобразно съдържанието му условията по т.5, вкл. и по т.5.13 ,от условията на водоползването, са останали непроменени. Тези административни  актове са влезли в сила, не подлежат на съдебен контрол в настоящото производство, тъй като са извън предмета на правния спор. 

             Въз основа на така издаденото Разрешително за водовземане от повърхностен воден обект № 01410007 от 16.09.2009г. на Министъра на околната среда и водите, съобразно изискването на чл.119 ал.4 т.2 от ЗЗВ и забрана на чл.5 от Наредба № 3/2000г., на 14.06.2016г. в БД “ИБР“ - Пловдив е входиран ненаименуван документ от „ВКТВ“ ЕООД с вх. № СОЗ-21 от 14.06.2016г., с който е поискано издаването на разрешително за изграждане на СОЗ, съгласно приложена документация /л.402 по АД № 2764/2018г./.

            Със Заявление вх. № СОЗ-21/16.06.2016г., с което относно подадено заявление вх. №СОЗ – 21 от 2016г., е поискано издаването на удостоверение по чл.54 ал.5 от АПК, в уверение на това, че е започнало производство по учредяване на СОЗ около следните повърхностни водохващияния: Водохващане с масивен яз и таблен затвор на р.Грънчарница и Водохващане с масивен яз и таблен затвор на Везьово дере. Отговорът е обективиран в  писмо изх. № СОЗ – 21 от 16.06.2016г. на Директора на БД “ИБР“-Пловдив, с което се удостоверява, че „ВКТВ“ ЕООД е входирало преписка за учредяване на СОЗ около речни водохващания на река Грънчарница и река Малка Река за питейно-битово водоснабдяване на гр. Велинград с вх. №СОЗ-21 от 14.06.2016г.

           С писмо изх. № СОЗ-21 от 23.06.2016г. на Директора на БД “ИБР“ – гр.Пловдив, от „ВКТВ“ ЕООД  е изискано да представи документи, включително проект за СОЗ, изработен съгласно изискванията на Наредба № 3 /2000г., да се представи Разрешително за водовземане от повърхностни води за питейно битово водоснабдяване от река Грънчарница и река Малка река и други др. Писмото е връчено на заявителя на 28.06.2016г.

            Установи се, че в БД “ИБР“ – гр.Пловдив са входирани  следните документи: 1.   Преписка по учредяване на СОЗ около речни водохващия на на река Грънчарница и река Малка река за питейно-битово водоснабдяване /ПБВ/ на гр. Велинград с вх.№ СОЗ-21/14.06.2016г. и СОЗ -21/17.08.2016г. от „ВКТВ“ ЕООД , съгласно Разрешително за водовземане от повърхностен воден обект № 01410007/16.09.2009г. на Министъра на Околната среда и водите, които, ведно с приложените документи, са изпратени с писмо изх. № СОЗ-21 и СОЗ-27 от 16/30.08.2016г. във МОСВ, доколкото посочените речни водохващания са част от СД “Бистрица“, част от язовир „Батак“, който е язовир по Приложение № 1 към ЗВ. Посочено е, че водовземането за ПБВ на гр. Велинград е от дюкерЧукура“ на събирателната деривация в местността „Чукура“. Същото е входирано в МОСВ на 31.08. 2016г.; 2. Преписка по учредяване на СОЗ около речно водохващане на река Трълско дере за ПБВ на гр. Велинград с вх. №СОЗ-28 от 20.09.2016г. от „ВКТВ“ ЕООД, съгласно Разрешително за водовземане от повърхностен воден обект № 01410007/16.09.2009г. на Министъра на Околната среда и водите, която ведно с приложените документи е изпратена с писмо изх. № СОЗ-28/16/21.10.2016г. във МОСВ, отново с мотива, че посоченото речно водохващане са част от СД “Бистрица“, част от язовир „Батак“., който е язовир по Приложение № 1 към ЗВ. Посочено, че водовземането за ПБВ на гр.Велинград е от дюкерЧукура“ на събирателната деривация в местността „Чукура“. Същото е входирано в МОСВ на 25.10. 2016г.;с писмо изх. № 05-08-4737 от 04.11.2016г. на Директора на Дирекция „Управление на водите“ към МОСВ коментираните преписки, ведно с приложената документация е върната на БД “ИБР“ – гр.Пловдив, с мотива че в случая СОЗ ще се извърши около речни водохващания извън границите на национални паркове, което е от компетентността на директора на басейнова дирекция, а не около язовир по приложение № 1 на ЗВ, за което компетентен би бил министъра на околната среда и водите. Дадени са указания за продължаване на процедурата по Раздел IV „Учредяване на санитарно-охранителни зони от Наредба № 3 / 2000г.“, което писмо е получено в БД “ИБР“ – гр.Пловдив на 08.11.2016г.

            С писмо изх. № СОЗИ-21, 27 и 28/2016г. от 30.11.2016г. на Директора на БД “ИБР“ – гр.Пловдив на „ВКТВ“ ЕООД са дадени указания относно преработка на документацията и обединяване в една преписка във връзка с учредяване на СОЗ около река Грънчарница и нейните притоци – река Малка река, река Везьов дол и Трълско дере, с общ пояс I на речни водохващания на р.Грънчарница и Везьов дол, самостоятелни пояси I за речните водохващия на р.Трълско дере и р.Малка река, съответно с общи за всички пояси II и III /л.414 по предходното административно дело/.

            С молба вх. № СОЗ-4 от 06.03.2017г. на „ВКТВ“ ЕООД, за откриване на процедура по учредяване на СОЗ на река Грънчарница и нейните притоци р.Малка река, р.Везьов дол и р.Трълско дере, към която е приложена необходимата за целта документация, включително показатели на водата, резултати от предпроектните проучвания, обяснителна записка и изготвен проект за СОЗ на „река Грънчарница“ и нейните притоци р.Малка река, р.Везьв дол и р.Трълско дере“ /л.418 – 829, т.2-4 от АД № 2764/17г.

            От приложената към проекта обяснителна записка – т.1.2 Местоположение и обща схема се установява, че: Осигуряването на вода на ПБВ на гр. Велинград се осъществява от съществуващо водовземно съоръжение на р.Гранчарица, както и от други водохващания на събирателна деривация „Бистрица“. За водопроводната система на „ВКТВ“ ЕООД , гр.Велинград, се използва вода за питейно-битово нужди от изхода шахта на дюкерЧукура“ до 200 л/с, съгласно Разрешително за водоползване № 1237/ 18.10.2002г., изм. и продължено с Решение № 01410007/16.09.2009г. на Министъра на околната среда и водите и до 190л/сек.

            От публичния регистър на издадените разрешителни се установява, че „ВКТВ“ ЕООД  е било титуляр на Разрешително №001494 от 17.03.2003г. на Министъра на Околната среда и водите, с което е разрешено водоползването на воден обект язовир Батак, с цел „ПБВ и противопожарни нужди“ , с място но водоползването гр.Велинград, с място на водовземането СД “Бистрица“, дюкерЧукура“ със срок до 17.03.2009г. /т.е. като сега  действащото, като разликата е в разрешените за ползване водни обеми/, но  издаденото Разрешително за водовземане от повърхностен воден обект № 01410007/16.09.2009г. на Министъра на околната среда и водите  е ново разрешително , а не продължение на предходно такова.

            Съгласно обяснителната записка ДюкерЧукура“ е ХТС/хидро­техническо съоръжение/ за провеждане на повърхностни води на СД “Бистрица“. Самата СД “Бистрица“ е с Qзастр = 15м3/сек и има обща дължина от 33 542 м.  ДюкерЧукура“ – водопровод с обща дължина 16 020 м, Ф 400м и Qзастр = 0, 24 м3/сек. От водохващане Грънчарница започва канал,  който довежда уловените води до входната шахта на дюкерЧукура“, каналът е с дължина от 1802 м. и диаметър Ф 1000 мм,  изграден е от бетонови тръби, оразмерен е за поне 0,75 м3/сек. От водохващане Везьов дол започва къс канал, който зауства в канала на водохващане Грънчарница. Каналът на водохващане Малка река е с дължина 2600 м, диаметър 950 мм и е изграден от бетонови тръби. Трълско дере е застроено посредством къс тръбопровод на тунел „Бистрица“. Водохващанията и каналите са пуснати в експлоатация през 1956-1957г.

            От даденото описание на съоръженията  се установява, че същите са част от СД “Бистрица“, част от язовир Батак. Това се установява и от Разрешително за водоползване изх. № 1237/18.10. 2002г. на Министъра на Околната среда и водите, в което воден обект язовир Батак е описан като изграден на река Мътница, в землището на гр.Батак, в който освен водите от собствен водосбор, постъпват и преработените води от ВЕЦ “Батак“ и водите от „СД Бистрица, посредством 21 броя воходхващия, вкл. тези под № 5 на Река Малка река, под № 7 на Река Грънчарница, под № 8 на река Везьов Дол и под № 9 на Трълско дере“.

            На основание чл.39 ал.1 т.1 от Наредба № 3 е извършено съгласуване на проекта с РЗИ – гр.Пазарджик, с РДГ-Пазарджик, ОД “Земеделие“, откъдето са постъпили съответните положителни становища.

            Проектът за учредяване на санитарно-охранителна зона около открити водохващанията на река Грънчарница, р.Везьов Дол, р.Малка река и р. Трълско дере за питейно-битово водоснабдяване на гр.Велинград е изпратен до Кмета на Община Велинград за публично обявяване по реда на чл.39 ал.1 т.2 от Наредба № 3/2000г.

           От писмо вх. № СОЗ-4 (2017) от 28.07.2017г.  се установи, че е поставено съобщение на таблото за обяви в общинската администрация и в кметството на с. Кръстава на 23.06.2017г. Съобщението е с № 124 от 23.06.2017г. , публикувано е на сайта на Община Велинград. До 24.07.2017г. са постъпили общо 39 броя възражения и становища, включително възражение  и от  „Ресурс 1“ АД.

             С писмо вх. № СОЗ-4 от 02.08.2017г. на Директора на Дирекция „Управление на водите“ при МОСВ са препратени на ДБ “ИБР“ – гр.Пловдив.

            На основание чл.40 от Наредба № 3 / 2000г. е свикван на Басейновия съвет към БД“ИБР“ – гр. Пловдив за разглеждане на постъпилите възражения. Насрочено е заседание на 17.08.2017г., на което са обсъдени възраженията.

            Последвало е издаването на оспорената заповед.

            В хода на предходното съдебно производство  са приети две съдебно - технически експертизи: основна СТЕ / л.959-964 в т.5/ и допълнителна СТЕ /л.985-988, т.5/.

             В хода на настоящото съдебно производство, в изпълнение на указанията на Върховния административен съд, е изслушана и приета допълнителна съдебно-техническа експертиза, изпълнена от вещото лице Р.. Същата не е оспорена от страните и Съдът я кредитира, ведно с приложенията, като компетентно и обективно изготвена и в съответствие с доказателствата по делото.

             Вещото лице посочва, че поради липса на графична основа за отговор на поставените въпроси,  е създаден нов графичен модел на AUTOCAD на целия проект на санитарно - охранителните зони и концесията, които са предмет на СТЕ. За целта експертът използва координатните регистри на ъгловите точки на всички зони, описани в обжалваната заповед така, както те се намират между кориците на делото на хартиен носител, заедно с приложенията /л.12-39 по адм.д. №2764/2017г./ и координатния регистър на ъгловите точки на концесионната площ по Договора за концесия от 16.07.2009г. на жалбоподателя по делото с МИЕ /л.97-116 по адм.д. №2764/2017г./ и Решение на Министерския съвет №372/21.05.2009г. /л.117-124 по адм.д.№2764/2017г./, заедно с техните приложения.

            Експертът изяснява, че територията, описана в процесната заповед, върху която е учредена санитарно - охранителната зона и територията, върху която е учредена концесия с договор от 16.07.2009г. между жалбоподателя и Министерство на икономиката и енергетиката по Решение №372/21.05.2009г. на Министерски съвет, не се припокриват изцяло, а е налице площ, в която се засичат. Засичането е в части от пояс I-ви и пояс II-ри на Санитарно - охранителната зона / СОЗ/.

            СОЗ около открити водохващания от събирателна деривация "Бистрица" на р.Грънчарица и нейните притоци: р.Малка река, р.Везьов дол и р.Трълско дере се състои от три пояса според санитарно - хигиенните изисквания и съответните ограничения и забрани във всеки от тях:

- I-ви пояс - най-вътрешен пояс - за строга охрана непосредствено около водоизточника и/или съоръжението от човешки дейности, които могат да увредят ползваната вода. Пояс I-ви се състои от три участъка, несвързани помежду си: Пояс I-ви около речно водохващане на р.Малка река; Пояс I-ви около речно водохващане на р.Грънчарица и р.Везьов дол; Пояс I-ви около речно водохващане на р.Трълско дере.

- II -ри  среден пояс- за охрана на водоизточника от замърсяване с химични, биологични, бързо разпадащи се, лесно разградими и силно сорбируеми вещества, дейности, водещи до намаляване на ресурсите на водоизточника и/или проектния дебит на водовземното съоръжение и др. дейности, водещи до влошаване качествата на добиваната вода и/или състоянието на водоизточника;

- III-ти пояс - Външен пояс - за охрана на водоизточника от замърсяване с химични, бавно разпадащи се, трудно разградими, слабо сорбируеми и несорбируеми вещества, дейности, водещи до намаляване на ресурсите на водоизточника и/или проектния дебит на водовземното съоръжение и други дейности, водещи до влошаване качествата на добиваната вода и/или състоянието на водоизточника.

              С Решение №372/21.05.2009г. на Министерски съвет на Република България е предоставена концесия за добив на метални полезни изкопаеми - волфрамсъдържащи руди от Находище "Грънчарица Център", разположено в землищата на с.Кръстава и гр.Велинград. Площта, покриваща находището е 3,03 кв.км. /3030дка/, а определената концесионна площ е 5,603кв.км. /5603дка/, като освен площта, покриваща находището са включени и необходимите площи за осъществяване на дейността на концесията - 2573дка.

             Вещото лице посочва, че точното изчертаване на обхвата на всеки от поясите по координатите на ъгловите точки и оформяне на чупките на неправилните многоъгълници дава възможност да се пресметнат точно площите на всеки от трите пояса, като I-ви пояс се състои от 3 зони. Нанасяйки координатите на ъгловите точки на площта, определена по концесионния договор, както и ъгловите точки на находището, попадащо в нея, може да се определи зоната, в която СОЗ и концесионната площ се припокриват. За изчертаване на поясите и зоната на концесията експертът е  използвал материалите от адм.д. №2764/2017г. Координатите на ъгловите точки на всеки от поясите са дадени на л.68-70, л.70-73, л.73-75 /за СОЗ - пояс I-ви с трите му участъка/, л.75-78 /за пояс II-ри/, л.79-83 /за пояс III-ти/. Скици на новообразуваните имоти, в рамките на границите на отделните пояси и участъци от пояси, са дадени на л.86-88 /Приложения №1А, 1Б и 1В към заповедта/, л.89-91 /Приложения №2А, 2Б и 2В към заповедта/, л.92-93 /Приложения №3А и 3Б/, л.94 /Приложение №4/, л.95 /приложение №5/. В решението на Министерски съвет за предоставяне на концесия са определени нейните граници, дадени са координатите на ъгловите точки на многоъгълника и те са отразени в графично приложение /л.124/. В договора между жалбоподателя и МИЕ също са дадени площи и контури с ъглови точки и техните координати /л.98/. Към него има две приложения /л.114,115/.

            В графичното приложение към експертизата са обозначени за всеки пояс от СОЗ припокриващите се части с площта от концесията /както и с Находище "Грънчарица Център"/.

           Площи на всеки от поясите по обжалваната заповед. В обжалваната заповед са определени следните граници на отделните СОЗ: СОЗ - I-ви пояс около речното водохващане на р.Малката река - площ 36,388 дка;СОЗ - I-ви пояс около речното водохващане на р.Грънчарица и р.Везьов дол - площ 69,527 дка; СОЗ - I-ви пояс около речното водохващане на р.Трълско дере - площ 35,122 дка; СОЗ - II-ри пояс - площ 20 582 дка; СОЗ - III-ти пояс - площ 14 772 дка.

            Вещото лице  посочва площта на предоставената концесия по решението на Министерски съвет. В текста от решението /л.117/ са определени следните граници: за площта, покриваща находището - 3,03кв.км. /3030дка/; за площта, предоставена на концесия - 5,603кв.км. /5603дка/.

            Сравнителният анализ на зоната, която обхваща всеки от поясите на СОЗ по обжалваната заповед със зоната, зададена по договора за концесия и решението на Министерски съвет, както и площите, които те задават, показва:

- Между индивидуализираните с ъглови точки зони по концесионния договор и по решението на Министерски съвет има точно съвпадение. Съвпадение има както в номерата на ъгловите точки, така и в техните координати;

- СОЗ - I-ви пояс около речното водохващане на р.Малката река не се засяга от площта на концесията, като остава изцяло на север от нея;

- Припокриването между СОЗ - I-ви пояс около речното водохващане на р.Грънчарица и р.Везьов дол по обжалваната заповед и договора за концесия възлиза на 69,528 дка /цялата площ на този участък от I-ви пояс на СОЗ/;

- Припокриването между СОЗ - I-ви пояс около речното водохващане на р.Трълско дере по обжалваната заповед и договора за концесия възлиза на 35,122 дка /цялата площ на този участък от I-ви пояс на СОЗ/;

- Припокриването между СОЗ - II-ри пояс по обжалваната заповед и договора за концесия възлиза на 2 326,179 дка;

- СОЗ - III-ти пояс по обжалваната заповед не се засяга от от площта на концесията, като остава изцяло на запад от нея;

- Общата площ на припокриване между СОЗ от трите пояса по обжалваната заповед и концесионната площ възлиза на 2 431 дка. От СОЗ - I-ви пояс около речното водохващане на р.Трълско дере попадат вътре в концесионната площ. От СОЗ - II-ри пояс в концесионната площ попадат част от точките по номерацията на този пояс и те се явяват гранични, очертаващи крива линия - западна граница на СОЗ - II-ри пояс, попадаща вътре в площта на концесията. Точки с №1,2 и от №18 до №23 от границите на концесията попадат вътре в зоната, очертана за СОЗ - II-ри пояс. Те се явяват гранични от изток и юг за концесионната площ и очертават крива линия, по която зоната на концесията навлиза в СОЗ - II-ри пояс.

             Експертът пояснява, че съгласно процесната заповед, в т.2.2.1. на същата /л.23/ е указано, че във пояс II-ри на СОЗ се ограничава добива на подземни богатства. В проекта, на основата на който е издадена заповедта, още в началото е казано, че изграждането на СОЗ се налага "поради започналата процедура за издаване на разрешително за изпълнение на инвестиционно предложение "Добив и преработване на волфрам съдържащи руди от находище "Грънчарица - Център" /л.422 по адм.д. №2764/2017г./. Така още в началото се установява, че санитарно - охранителната зона се създава поради наличието на вече учредена концесия за добив на подземни богатства в район, от който е разрешено от МОСВ водовземане за питейно - битови и противопожарни нужди.

              Достъп в пояс I имат само съответните длъжностни лица от експлоатиращата фирма и контролните органи. В него са разрешени само дейности, свързани с изпълнението на противоерозионни, залесителни и отгледни горскостопански мероприятия. Ограниченията и забраните в пояси II и III са подробно описани в табличен вид на л.455 по адм.д. №2764/2017г. в технологичната част на проекта за процесната СОЗ. Таблицата е копие от Приложение №1 на "Наредба № 3/16.10.2000 г. за условията и реда за проучване, проектиране, утвърждаване и експлоатация на санитарно-охранителните зони около водоизточниците и съоръженията за питейно-битово водоснабдяване и около водоизточниците на минерални води, използвани за лечебни, профилактични, питейни и хигиенни нужди". Там като точка 1. е записана вид дейност "Добив на подземни богатства", като тази дейност е определена като "Ограничена" и за двата пояса II-ри и III-ти. Съгласно чл.12, ал.5 на наредбата, както е отразено и в проекта, ограниченията имат срок на действие най-много 6 години. В проекта е записано /л.460/, че "осъществяването на дейност в границите на Пояс II, за което е регламентирано "ограничение" или "ограничение при доказана необходимост" се разрешава от засегнатите институции, само ако инициаторите на дейността, с конкретно изследване и доклад за ОВОС, докажат, че дейността няма да доведе до негативни последствия.

             В технологичния проект, който е основа за издаване на процесната заповед, на л.460 по  предходното дело е вписано, че "в пояси I и II няма конкретни замърсители". Същевременно в т.6.3.3 от този проект /л.462-464 по адм.д. №2764/2017г./ е разгледан подробно проблемът с добива и преработката на волфрамсъдържащи руди от находище "Грънчарица", като те са наречени в проекта "Инвестиционно предложение" на "Ресурс 1"АД, без да се посочи, че "Ресурс 1"АД вече има сключен Договор за концесия от 16.07.2009г. с МИЕ /л.97-116/ и е налично Решение на Министерския съвет №372/21.05.2009г. /л.117-124/.

             Проектът описва, че в района на концесионната площ на находище "Грънчарица - Център" има няколко повърхностни водохващания и че части от пояс I и пояс II попадат вътре в зоната на находището. Изчислено е , че засичането между концесионния участък и пояс I и пояс II от СОЗ възлиза на 2 429 дка. Изчисленията на експертизата, отразени графично на Приложение №1 показват, че това засичане е 2 431 дка, което практически съвпада с описаното в проекта за СОЗ /разликата от 2 дка е 0,1% - в рамките на допустимата грешка/. Така засегната от СОЗ площ от концесията възлиза на 2 431 дка от общо 5 603 дка. концесионна площ. Засичащата се площ между СОЗ и концесията е 43-44% от концесионната площ. В проекта не се предлагат конкретни мерки в общата за СОЗ и концесията площ. За тази площ важат всички определени ограничения по "Наредба №3/16.10.2000г." за пояс I-ви и пояс II-ри на СОЗ. В процесната заповед също не се коментира учредената концесия и няма данни тя да е съобразена с добива на полезни изкопаеми в част от учредената територия за СОЗ. Така се стига до извода, че бъдещите ограничения за добив на полезни изкопаеми в пояс II-ри по процесната заповед не са съобразени с площта на предоставената концесия на "Ресурс -1"АД. Процесната заповед води до ограничения на добив на подземни богатства от жалбоподателя.

              От титуляря на Разрешително за водовземане от повърхностен воден обект № 01410007/16.09.2009г., издадено от Министъра на околната среда и водите - "Водоснабдяване, канализация и териториален водоинженеринг" ЕООД /"ВКТВ"ЕООД/ са внесени в БД "ИБР" проекти за СОЗ:

1. СОЗ-21/14.06.2016г. Около речни водохващания на река Грънчарица и река Малка река

2. СОЗ-27/17.08.2016г. около речно водохващане Везьов дол

3. СОЗ-28/20.09.2016г. около речно водохващане Трълско дере

               От страна на БД "ИБР" е направена препоръка на инвеститора „ВКТВ“ ЕООД-гр. Велинград трите проекта: СОЗ-21, СОЗ-27 и СОЗ-28 да се обединят в един, по който да се води процедурата по учредяване на СОЗ, а именно: СОЗ-4/06.03.2017г. на река Грънчарица и нейните притоци: р. Малка река, Везьов дол и Трълско дере. Проектът е изготвен от „Водоканалпроект-чисти води” ООД - град София. Основен водоизточник е СД „Бистрица“ чрез дюкер в местността „Чукура“. Река Грънчарица и нейните притоци: р. Малка река, р.Везьов дол и р.Трълско дере попадат в питейно водно тяло с код BG3MA900R198 – „р.Чепинска и притоци от извори до устие на р. Абланица и р. Хремщица“ - зона за защита на водите в ПУРБ на ИБР. В проекта е отделено значително място на вече учредената концесия за добив и експлоатация на подземни богатства с договор от 16.07.2009г. между концесионера "Ресурс - 1"АД и Министерството на икономиката и енергетиката. Концесионната площ е отразена на чертежите и е описана подробно в обяснителната записка на технологичния проект /л.462-464 по адм.д. №2764/2017г./. Разработен е нарочен чертеж /л.698 по адм.д. №2764/2017г./, наречен "Карта на СОЗ в участъка на концесионно находище "Грънчарица Център". Проектът е разгледан на заседание №23 на Басейнов съвет към БД "ИБР" на 17.08.2017г. Обсъдени са постъпили възражения след съобщаване на проекта от страна на Община Велинград. Обсъден е и проблема със засягането на площта на учредената концесия от проектираните площи на СОЗ. Издадена е процесната Заповед № СОЗ-М-323 от 25.08.2017г. на Директора на Басейнова Дирекция "Източнобеломорски район".

              Вещото лице посочва, че в обжалваната заповед подробно са описани трите пояса на учредената с нея СОЗ. За всеки пояс са дадени координатите на ъгловите точки на очертаващия го многоъгълник, като всички те са извлечени от представения проект. Графични части от проекта са неразделна част от заповедта, дадени като нейни 10 броя приложения. Площите на трите пояса, описани в заповедта също са извлечени от технологичния проект. В нея не е описана площта, изчислена в проекта като обща за учредените пояси на СОЗ и концесията. Тъй като заповедта не взема отношение по въпроса за засичане на СОЗ с концесионната площ, от нея не може да се правят изводи за възпрепятстване или не на ползването от страна на жалбоподателя на терена, определен по неговия договор за добив на подземни богатства.

             Места и съоръжения за водовземане по процесната заповед:

В обжалваната заповед местата на водохващанията, включени в учредената СОЗ не са описани, но с географски координати са описани граничните точки на отделните участъци от пояс I-ви около всяко водохващане, учредени със заповедта. Това са водохващанията на р.Малка река, р.Грънчарица, р.Везьов дол и р.Трълско дере. От проекта е видно, че местата на водохващанията и на съоръженията са определени в част "Геодезия" и са ползвани от част "Технология". Данните са използвани при изготвяне на заповедта. Точните местоположения на водохващанията са дадени в чертежите от проекта: на л.672 е дадено водохващане на р.Малка река, на л.679 - на р.Грънчароца и р.Везов дол, на л.690 - на р.Трълско дере. Съоръженията са описани в текстови вид в обяснителната записка на технологичния проект. В чертежите те са подробно изчертани след извършено заснемане на място от проектанта, тъй като за тях не е имало екзекутивна документация от времето на изграждането им през 1956-1957г.

               Места и съоръжения за водовземане по Разрешително № 01410007/16.09.2009г.:

              В Разрешително № 01410007/16.09.2009г. не са посочени точните места на описаните водовземания и съоръжения за тях. Разрешитилното има стандартен формат, в който се описват само водния обект и наименованията на обектите, от които постъпват в него води. Вписани са само водни количества, разрешения режим на водовземане, технически параметри на съоръженията, срокове на действие, такси и условия на ползване.

             Съгласно Разрешително № 01410007/16.09.2009г. /л.147 по адм.д. №2764/2017г./, издадено от министъра на околната среда и водите на "ВКТВ" ЕООД, за питейно - битово водоснабдяване и противопожарни нужди е разрешено водовземане от повърхностен воден обект с място на водовземането Събирателна деривация "Бистрица" чрез дюкер в местността "Чукура" с Qзастр.=15,0 м³/сек. СД "Бистрица" има обща дължина 33542м. посредством 21 броя водохващания. Всички водохващания и съоръжения са съществуващи, градени в годините 1956г-1957г. Изготвеният проект, по който е издадена процесната заповед не е за всички 21 броя водохващания от събирателната деривация, а само за 4 от тях.

             На Приложение №2 към експертизата е показана схема на всички събирателни деривации, попадащи в обхвата на разрешителното за водовземане на "ВКТВ" ЕООД № 01410007/16.09.2009г. - СД "Нова махала", СД "Равногор" и СД "Бистрица", като разрешителното е и за допълнителни канали посредством 25 водохващания. На схемата са показани всички водовземания от деривацията и всички изградени съоръжения по нея. Всеки елемент е номериран - водовземанията с арабски цифри, съоръженията с римски цифри. Показано е мястото на дюкер "Чукура", където се намира изходната шахта за водопроводната система на "ВКТВ"ЕООД към ПСПВ на гр.Велинград.

             Вещото лице пояснява, че учредената СОЗ с процесната заповед обхваща само най-западната страна на СД "Бистрица" /начало на деривацията/. След края на СОЗ следват още множество водовземания, дюкер, канали и тунели. В проекта за СОЗ са приложени снимки от 4-те водовземания и техните съоръжения /л.429-434 по адм.д. №2764/2017г./ На графичната схема към експертизата - Приложение №2, от показаните позиции на водовземания и съоръжения относими към учредената СОЗ са:

- Водовземания:

• №14 - "Трълско дере"

• №16 - "Малката река"

• №17 - "Везьов дол"

• №18 - "Грънчарица"

- Съоръжения:

• № ХХ - Дюкер "Грънчарица", до който се довеждат води от: водовземане "Малката река" /№16/ по канал №ХХIII с дължина 2600м. и диаметър 0,85м.; водовземане "Грънчарица" /№18/ и водовземане "Везьов дол" /№17/ по канал "Грънчарица" №ХХI с дължина 1802м. и диаметър 1,00м.; водовземане "Камбарско дере" /№15/ по канал №ХХII с дължина 1880м. и диаметър 0,50м. /невключено в проекта за СОЗ и процесната заповед/;

• Тунел 11 с №ХIХ, с дължина 177м. и диаметър 2,40м., в който постъпва вода от водовземане "Трълско дере" /№14/ в зоната след дюкер "Грънчарица.

• Събирателна деривация "Бистрица" продължава след водовземане "Трълско дере" на изток с тунел 10 с №ХVIII, дълъг 3606м. и с диаметръ 2,40м., като се включва и водохващане "Бакалско дере" /№13' - не е предмет на СОЗ/ към водовземане "Софан дере" /№13 - не е предмет на СОЗ/ и т.н. към дюкер "Чукура".

             След изчертаване на поясите от СОЗ по посочените координати на граничните им точки в процесната заповед, експертът определя и точните координати на 4-те водохващания. Макар и в разрешителното за водовземане на "ВКТВ" ЕООД от 2009г. да не са описани координати, а само наименованието на събирателната деривация "Бистрица", част от която са 4-те водохващания по заповедта за СОЗ, може да се установи, че посочените места на водохващанията в процесната заповед и описанието им като част от Разрешително №01410007/16.09.2009г. има съвпадение /в разрешителното са включени и други събирателни деривации и канали, освен тези към учредената СОЗ/. Точни местоположения на отделните съоръжения не са описани в заповедта, но такива не са описани и в разрешителното.

            Подробният преглед, от страна на експерта на проекта, въз основа на който е издадена процесната заповед, показа, че при изготвянето му са спазени всички технически изисквания, по "Наредба № 3/16.10.2000г.". Текстовите и графичните материали, протоколите от изпитвания и приложените скици на имоти са с достатъчна пълнота и точност. Данните от проекта са основа на издадената заповед и може да се приеме, че тя също отговаря на техническите изисквания на Закона за водите и "Наредба № 3/16.10.2000г. за условията и реда за проучване, проектиране, утвърждаване и експлоатация на санитарно-охранителните зони около водоизточниците и съоръженията за питейно-битово водоснабдяване и около водоизточниците на минерални води, използвани за лечебни, профилактични, питейни и хигиенни нужди".

             Вещото лице посочва, че мероприятията, необходими за изпълнение с цел реализиране на СОЗ предвиждат наземни работи върху терена - направа на огради за охрана и поставяне на указателни и забранителни табели по границите на поясите. Няма видове СМР, свързани със сериозни изкопни работи, полагане на бетон или направа на конструкции от стоманобетон или стомана. Мероприятията имат чисто ограничителен характер, степенувани в §1 от ДР на Наредба № 3/16.10.2000г.

            Вещото лице посочва, че участъците от пояс I-ви около речните водохващания на р.Грънчарица и р.Везьов дол и това около р.Трълско дере попадат изцяло в зоната на концесионната площ на жалбоподателя и ще бъдат оградени, като достъп е разрешен само на лицата, свързани с експлоатацията на водоизточника и охранителната зона и контролни органи. Подразбира се, че лица, свързани с добива на полезни изкопаеми от страна на концесионера няма да бъдат допускани в зоната. Забранени са и всякакви дейности, освен свързаните с експлоатацията на водоизточниците. Следователно целите площи на СОЗ от пояс I-ви, около водохващането на р.Грънчарица и р.Везьов дол /69,527дка/ и около водохващането на р.Трълско дере /35,122дка/, ще бъдат напълно недостъпни за външни лица, включително и такива, работещи по дейностите на концесията. В площта от пояс II-ри на СОЗ, в която попада и площ от концесията има редица ограничения, подробно описани в процесната заповед. Между ограниченията изрично е вписаното на първо място - ограничаване на добива на подземни богатства. Това означава, че на жалбоподателя ще бъдат наложени ограничения /от заповедта не е ясно какви точно, защото тя не взема отношение по въпроса с концесията/. Тези ограничения не попадат и в определяните като "ограничения при доказана необходимост", които за пояс II-ри на СОЗ са: полагане на водопроводи, несвързани с водоснабдителната система и лични животновъдни стопанства. Засегнатата част от концесионна площ от учредяването на пояс II-ри на СОЗ възлиза на 2431дка.

                Вещото лице обобщава, че не е възможно да се осъществи изпълнението на СОЗ по обжалваната заповед без да се засягат площите по учредената на жалбоподателя концесия.

               Вещото лице посочва, че санитарно - охранителните зони около водохващанията на р.Грънчарица и нейните притоци се създават, за да се гарантира качествата на водата за водоснабдяване с вода за питейно-битови нужди. Обхваща се акваторията и територията около водоизточниците и съоръженията за питейно-битово водоснабдяване от повърхностни източници чрез: физическа охрана на водоизточника, защита срещу постъпване на замърсени води, гарантиране на проектното количество и качество на водите, запазване на водоизточника в състояние за ползване и в бъдеще. Целта на най-вътрешния пояс I е да се осъществява най-строга охрана, непосредствено около водоизточника или съоръжението от човешки дейности, които могат да увредят ползваната вода. Целта на средния пояс II е да се охранява водоизточника от замърсяване с химични, биологични, бързо разпадащи се , лесно разградими и силно сорбируеми вещества, опазване на водоизточника от дейности водещи до намаляване на ресурсите на водоизточника или проектния дебит, и всякакви други дейности, водещи до влошаване качествата на водата или състоянието на водоизточника. Външният пояс III има за цел охрана на водосбора на водоизточника от замърсяване с химични, биологични, бързо разпадащи се , лесно разградими и силно сорбируеми вещества, опазване на водоизточника от дейности водещи до намаляване на ресурсите на водоизточника или дебита му и други дейности, водещи до влошаване качествата на добиваната вода.

             В сайта на БД "ИБР" е публикуван План за управление на речните басейни в Източнобеломорски район (2016-2021 г.) /ПУРН 2016-2021г./. Като част от ПУРБ са дадени: Схема на обхвата на основните речни басейни на територията на Източно - беломорски район, Схема на повърхностните питейни водни тела на територията на ИБР и карта - обхват на отговорностите по разрешаване и контрол на БД "ИБР".

             От тях е видно, че процесната територия, представляваща учредена СОЗ с 3 пояса по обжалваната заповед, се намира изцяло на територията на БД "ИБР" и не е разположена на територията на повече от една басейнова дирекция.

             В конкретния случай, съгласно Разрешително за водовземане от повърхностен воден обект № 01410007/16.09.2009г., издадено на "ВКТВ"ЕООД от МОСВ, водният обект е язовир "Батак", три събирателни деривации - "Нова махала", "Равноговр", "Бистрица" и допълнителни канали от 25 броя водохващания.

            Язовир "Батак" е водностопанска система, включваща водния обект, определен на картата на повърхностните водни тела с код BG3MA900L192 и попада в регистъра на питейните повърхностни водни тела в ИБР като зона за защита на водите съгласно ПУРБ на ИБР 2016-2021г., Раздел 3, Приложение №10 и Раздел 4, Приложение №52 с код защита BG3DSWMA900L192. В чл.119а, ал.1, т.1 от ЗВ са описани зоните за защита на водите.

             Вещото лице посочва, че съгласно ЗВ язовир "Батак" следва да има санитарно - охранителна зона за опазването на водите, предназначени за питейно-битово водоснабдяване чрез определяне на водните тела като зони за защита на водите. В Приложение №52 на ПУРБ 2016-2021г. за такова е определено водното тяло на р.Чепинска и притоците от извори до устието на Абланица и Хремщица. Посочени са водоизточниците: от Деривация "Бистрица" с №11 и №12. Язовир "Батак" включва освен водния обект и язовирната стена, съоръженията и събирателните деривации. Това обстоятелство определя СД "Бистрица" като част от язовира.

             Същевременно язовир "Батак" представлява комплексен и значим язовир по Приложение №1 към чл.13, т.1 от ЗВ. Като такъв той представлява водностопанска система, състояща се от водния обект с прилежащи съоръжения и събирателни деривации.

             От язовир "Батак", посредством съоръженията на каскадата се подава вода за питейно-битово водоснабдяване и на редица градове и райони, включително и за битово водоснабдяване на гр.Велинград от СД "Бистрица", включително и вода от дюкер "Чукура". Това е разпоредено в Разрешително за водоползване № 1237/18.10.2002г., издадено на НЕК - ЕАД, Клон "ВЕЦ - Група Родопи" /л.136/, изменено и допълнено с Решение №8/20.01.2009г. /л.144/ от министъра на околната среда и водите.

            Повърхностното водно тяло BG3MA900R198 - р.Чепинска и притоци от извори до устие на р.Абланица и р.Хремщица от речния басейн на р.Марица е определено с обхвата си в План за управление на речните басейни 2016-2021г.

             Учредената СОЗ с процесната заповед не засяга непосредствено язовир "Батак", който представлява комплексен и значим язовир съгласно Закона за водите. Със създаването на СОЗ не става разпореждане с водни количества - пренасочване, отнемане или преразпределяне на води. Санитарно - охранителната зона се разпорежда само по отношение на охраната в описаната територия /забрани и ограничения/. Тя засяга само една от събирателните деривации, доставящи вода до язовир "Батак" - СД "Бистрица" и то само в част от нея - най-западната, при началото.

             Съгласно "Наредба №3/16.10.2000г.", язовир "Батак" също следва да има учредена санитарно - охранителна зона с 3 пояса. Условията и изискванията към тях са дадени в чл.18-21 от наредбата. Процесната СОЗ е на значително разстояние от язовира и би попаднала евентуално само в пояс III-ти от неговата СОЗ, което се диктува от чл.20 от наредбата. В СОЗ на язовира попадат по норма водосборните области на събирателните деривации и вливащите се в тях реки. СД "Бистрица" и всички вливащи се в нея реки биха попаднали в СОЗ на язовира със съответни забрани и ограничения.

            От регистрите на МОСВ за издадени разрешителните за водовземане от минерални води - изключителна държавна собственост /публична информация от сайта на МОСВ/ и от регистъра на БД "ИБР" на водовземните съоръжения за минерални води, стопанисвани от тях към 30.09.2019 г. /също публична информация от сайта на БД "ИБР"/ се установява, че през годините от 2000г. до сега са издадени много разрешителни на редица юридически лица за различни цели на ползване. Разрешителните са за: профилактика и отдих, спортни нужди, водоснабдяване с топла вода за хигиенни и битови нужди, бутилиране на минерална вода, газирани и други напитки, за други (промишлени) цели в пералня, за добив на хидрогеотермална енергия, както и за общо водоползване. Списъкът на разрешителните има мого позиции, като експертизата изброи 145 броя. Водовземните съоръжения /водоизточници/ са както стари, съществуващи сондажи и каптажи, така и от нови каптажи и каптирани извори. В района, където се учредява СОЗ по процесната заповед, най-близо се намират 3 водни обекта за ползване на минерална вода /находища/: находище "Велинград-Лъджене", находище "Велинград-Каменица" и находище "Велинград-Чепино". По дадените географски и геодезически координати на съоръженията, предназначени за водовземане се констатира, че находищата на минерална вода се намират най-малко на 10км. североизточно от най-близката точка на учредената СОЗ. Сондажите са подземни съоръжения, на поне 2,00-2,50м. под нивото на терена. Съоръженията и водохващанията на повърхностните води, които се използват от "ВКТВ"ЕООД по разрешително за водовземане № 01410007/16.09.2009г. не могат да засегнат водовземни съоръжения за минерални води.

              В съдебно заседание експертът пояснява, че процесната заповед е издадена въз основа на проекта  като има съответствие между графичната и текстовата част. Разрешителното от 16.09.2009г. има по-малко информация, но описаното в процесната заповед съвпада с описаното съдържание по разрешителното, но последното съдържа по-малко данни за СОЗ, отнася се и за други събирателни деривации и канали. Изрично заявява, че данните по Разрешителното от 16.09.2009г. и относно СОЗ по процесната заповед съвпадат.

            Учредената СОЗ засяга площи от учредената концесия на жалбоподателя в рамките на това, което ще се огради като СОЗ. На стр. 10 от заключението е посочено, че учредената СОЗ не засяга непосредсвено язовир „Батак“.

             При така установеното от фактическа страна се налагат и следните изводи от правна страна:

             Съгласно изискванията на чл.168 ал.1 от АПК, при служебния и цялостен съдебен контрол за законосъобразност, съдът извършва пълна проверка на обжалвания административен акт относно валидността му, спазването на процесуалноправните и материалноправните разпоредби по издаването му и съобразен ли е с целта, която преследва законът, т. е. на всички основания, визирани в чл. 146 от АПК.

             Относно компетентността на административния орган издал процесната заповед:

             Съгласно чл. 13, ал.1, т.1 от ЗВ (Изм. - ДВ, бр. 47 от 2009 г., в сила от 23.06.2009 г.)  публична държавна собственост са следните водностопански системи и съоръжения: комплексните и значимите язовири съгласно приложение № 1, включително водохранилищата им до най-високо водно ниво, прилежащите им съоръжения и събирателните им деривации.

              Съгласно легалното определение дадено в § 1 т.94 от ДР на ЗВ "язовир" е водностопанска система, включваща водния обект, язовирната стена, съоръженията и събирателните деривации, както и земята, върху която са изградени;

             Язовир „Батак“ е включен под № 4 в Приложение № 1 към чл.13 ал.1 от ЗВ, следователно язовир „Батак“ е един от комплексните и значими язовири по смисъла на закона.

              От приетата по делото допълнителна СТЕ се установи, че в конкретния случай, съгласно Разрешително за водовземане от повърхностен воден обект № 01410007/16.09.2009г., издадено на "ВКТВ" ЕООД от МОСВ, водният обект е язовир "Батак", три събирателни деривации - "Нова махала", "Равноговр", "Бистрица" и допълнителни канали от 25 броя водохващания.

             Язовир "Батак" е водностопанска система, включваща водния обект, определен на картата на повърхностните водни тела с код BG3MA900L192 и попада в регистъра на питейните повърхностни водни тела в ИБР като зона за защита на водите съгласно ПУРБ на ИБР 2016-2021г., Раздел 3, Приложение №10 и Раздел 4, Приложение №52 с код защита BG3DSWMA900L192.

              Пак от приетата допълнителна СТЕ в настоящото съдебно производство се установи, че учредената СОЗ с процесната заповед не засяга непосредствено язовир "Батак". Със създаването на СОЗ не става разпореждане с водни количества - пренасочване, отнемане или преразпределяне на води. Санитарно-охранителната зона се разпорежда само по отношение на охраната в описаната в СТЕ територия /забрани и ограничения/. Тя засяга обаче събирателна деривация – СД „Бистрица“. Язовир "Батак" включва освен водния обект и язовирната стена, съоръженията и събирателните деривации. Това обстоятелство определя СД "Бистрица" като част от язовира, а с процесната заповед е учредена санитарно­охранителна зона  около открити водохващания от събирателна деривация „Бистрица“ на река Грънчарска и нейните притоци, следователно компетентен да издаде процесната заповед е Министърът на околната среда и водите, съгласно чл. чл.151, ал.2, т.2, буква "у", подбуква "вв" от ЗВ.           Посочената законова разпоредба изключва приложението на подзаконовата норма на чл. 37, ал.1 от Наредба №3 от 16.10.2000г.

               Освен това  за язовир „Батак“ също следва да има учредена СОЗ и то от Министъра на околната среда и водите.

              СОЗ на язовира следва да е съобразена с изискванията на чл. 18 и сл. от Наредба № 3/16.10.2000 г. От приетата СТЕ се установи, че СД „Бистрица“ би попаднала в границите на пояс III от СОЗ на язовира.

              Съгласно чл. 20 от Наредба №3/16.10.2000г. границите на пояс III се определят при условията на чл. 17 , като се включат и водосборните области на събирателните деривации и вливащите се в тях реки. В СОЗ на язовира попадат по норма водосборните области на събирателните деривации и вливащите се в тях реки. СД "Бистрица" и всички вливащи се в нея реки биха попаднали в СОЗ на язовира със съответни забрани и ограничения.

               При това положение оспорената заповед е издадена от некомпетентен административен орган, следователно е нищожна.

              Административната преписка,  свързана с молбата на „ВКТВ“ ЕООД, гр. Велинград, за учредяване на СОЗ следва да се изпрати на компетентния административен орган- Министърът на Околната среда и водите на основание чл. 173, ал.2 от АПК.

              Във връзка с установената нищожност на оспорения административен акт Съдът не следва да обсъжда оплакванията на жалбоподателя относно материалната законосъобразност на акта.

              При очерталия се изход на правния спор и своевременно предявените претенции за разноски по делото за всички съдебни инстанции от процесуалния представител на жалбоподателя, същите се установиха както следва: по АД № 2764/2017г. съответно 70 лева внесени ДТ /по сметка на Административен съд – Пловдив и по сметка на Народното събрание/, общо 600 лева внесен депозит за вещо лице, юрисконсултско възнаграждение за осъществената защита от юрисконсулт по АД № 2764/2017г. в размер на 150лв. или общо 820лв.; по настоящото дело разноските са общо в размер на 680лв., от които 530лв. внесен депозит за вещо лице и юрисконсултско възнаграждение за осъществената защита от юрисконсулт по АД №90/2020г., определено по правилото на чл.78 ал.8 от ГПК във вр. с чл.37 от Закона за правната помощ във вр. с чл.24 от Наредбата за изплащане на правната помощ конкретно в размер на 150 лв. ; разноски съгласно чл. 226, ал.3 от АПК в размер на 150лв., представляващи юрисконсултско възнаграждение за осъществената защита от юрисконсулт по АД № 8832/2028г. по описа на ВАС.

            Общо ответникът  дължи в полза на жалбоподателя сумата в размер на 1650лв. /хиляда шестстотин и петдесет лева/.

             Мотивиран от гореизложеното Съдът:

 

Р Е Ш И:

 

 

                 ОБЯВЯВЯ за нищожна,  по жалба на  „РЕСУРС 1“ АД, със седалище и адрес на управление: ***, ЕИК200090099, представлявано от изпълнителния директор Г.Н., Заповед № СОЗ – М – 323 от 25.08.2017г. на Директора на Басейнова Дирекция “Източнобеломорски район” с център Пловдив.

                ИЗПРАЩА на основание чл. 173, ал.2 от АПК преписката по молба вх. № СОЗ-4 от 06.03.2017г. на „Водоснабдяване, канализация и териториален водоинженеринг“ ЕООД, гр. Велинград, на компетентния административен орган, който е Министърът на Околната среда и водите, за произнасяне.

                 ОСЪЖДА  Министерството на околната среда и водите да заплати  на  „РЕСУРС 1“ АД, със седалище и адрес на управление: ***, ЕИК200090099, представлявано от изпълнителния директор Г.Н., сумата в размер на 1650лв. /хиляда шестстотин и петдесет лева/.

               Решението може да бъде обжалвано с касационна жалба пред Върховния административен съд на Република България в четиринадесетдневен срок от съобщаването му с препис за страните.

 

              

 

                                             АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ : /П/