Определение по дело №489/2019 на Административен съд - Велико Търново

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 13 септември 2019 г.
Съдия: Цветомил Борисов Горчев
Дело: 20197060700489
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 22 август 2019 г.

Съдържание на акта Свали акта

О   П   Р   Е   Д   Е   Л   Е   Н   И   Е      № 313

гр. Велико Търново, 13.09.2019 г.

Административен съд – Велико Търново, втори касационен състав в ЗАКРИТО съдебно заседание на 13.09.2019 година в състав:

ПРЕДСЕДАТЕЛ:  ДИАНА КОСТОВА

                                                       ЧЛЕНОВЕ: ЕВТИМ БАНЕВ                                                                                              ЦВЕТОМИЛ ГОРЧЕВ

при секретаря ……. и с участието на прокурора ……, като изслуша докладваното от съдия Горчев АДМ. ДЕЛО № 489/ 2019 г. за да се произнесе взе предвид следното:

Производството е по реда на Раздел ІІІ, чл. 185 - 196 от АПК „Оспорване на подзаконови нормативни актове“.

Жалбоподателят П.Т.З. ***, чрез *** Б.Г.Б. ***, обжалва т. І, подт. 2 – „електронна поща – 1 Мб – 0.30 лв.: заплаща се всеки започнат мегабайт и се използва за информация, съществуваща в електронен вид“ и подт. 3 в частта „5.00 лв.“ от Приложение № 1 към чл. 8, ал. 2 от Вътрешни правила за условията и реда за предоставяне на достъп до обществена информация в Община Свищов, утвърдени със Заповед № 783-РД-01-03 от 05.05.2016 г. на Кмета на Община Свищов. Моли съдът да постанови решение, с което да отмени  посочените разпоредби и да му присъди направените по делото деловодни разноски.

Съдът, като прецени наведените от жалбоподателя доводи и приложените към нея доказателства, приема за установено от фактическа страна следното:

Със Заповед № 783-РД-01-03 от 05.05.2016 година на Кмета на Община Свищов, на основание чл. 44, ал. 1, т. 8 и ал. 2 от Закона за местното самоуправление и местната администрация (ЗМСМА) са утвърдени „Вътрешни правила за условията и реда за предоставяне на достъп до обществена информация от Община Свищов“ (Вътрешните правила).

Последните са издадени на основание чл. 21 от Закона за достъп до обществена информация - § 1 от Заключителните разпоредби и неразделна част от тях се явява и Приложение № 1 към чл. 8 от правилата /разходи за предоставяне на обществена информация и форми за предоставяне на достъп/ - § 2 от Заключителни разпоредби на Вътрешните правила.

С цитираното приложение, в чл. 1 са приети следните разходи за предоставяне на обществена информация, заплащани съгласно Заповед № 10 на МФ от 10.01.2001 година за определяне на нормативи за разходите при предоставяне на обществена информация по ЗДОИ според вида на носителя, а именно:

1.   дискета – един брой – 1.20 лв.;

2.   CD – един брой – 5.00 лв.;

3.   електронна поща – 1 МВ – 0.30 лв.; заплаща се всеки започнат мегабайт и се използва за информация, съществуваща в електронен вид;

4.   разпечатване – една страница (А4) – 0.12 лв.;

5.   ксерокопие – една страница (А4) – 0.09 лв.;

6.   факс – една страница (А4) – 0.60 лв.;

7.   видеокасета – един брой плюс стойността на записа, изчислена в минута запис 4.90 лв. + 0.25 лв. на минута;

8.   аудиокасета – един брой плюс стойността на записа, изчислена в минута запис 1.60 лв. + 0.25 лв. на минута;

9.   устна справка – за 15 минути – 1.50 лв.;

10.       писмена справка – една страница (А4) – 1.59 лв.

 

Видно от изложеното предмет на оспорване са т. 2 и 3 на чл. 1 от Приложение 1.

Като съобрази изложените по-горе обстоятелства и определения с жалбата предмет на спора, съдът прави следните изводи:

Съгласно разпоредбата на чл. 21 от ЗДОИ, в приложимата му към  момента на издаването на оспорения акт редакция / Обн., ДВ, бр. 55 от 7.07.2000 г., изм. …. бр. 13 от 16.02.2016 г., в сила от 15.04.2016 г. /, субектите по чл. 3 са длъжни да обявяват на мястото, където се подават заявленията, възможните форми за предоставяне на достъп до обществена информация, дължимите разходи и начините за заплащането им. Не е спорно Община Свищов да попада в приложното поле на чл. 3 от ЗДОИ.

От изложеното по-горе за Вътрешните правила, в частта относно определянето на нормативи за разходите, става ясно те да съдържат административноправни норми, отнасят се за неопределен и неограничен брой адресати и имат многократно правно действие. Нормативният характер на произтича както от така описаното съдържание, така и от основанието за издаването им, а именно чл. 21 от ЗДОИ. Така очертания предмет на Вътрешните правила, в оспорената част е относим не само към регламентираните задължения за служителите в Общината, но и към правата на лицата, заявители по ЗДОИ. Ето защо настоящият състав не възприема изложеното в жалбата, че оспореният акт е вътрешнослужебен такъв по смисъла на чл. 2, ал. 2, т. 3 от АПК.

По силата на чл. 191, ал. 2 от АПК, при оспорване на нормативни актове на общинските съвети, компетентен за разглеждане на спора като първа инстанция е съответният административен съд.

В разглеждания случай обаче, извършеното от П.Т.З. оспорване не е насочено срещу приет от общинския съвет акт, а срещу утвърдени от Кмета Вътрешни правила, с които е упражнена компетентност по чл. 21 от ЗДОИ, както изрично е посочено в самата жалба. Съгласно чл. 132, ал. 2, т. 1 и чл. 191, ал. 1 от АПК, оспорванията срещу подзаконовите нормативни актове, освен тези на общинските съвети, са подсъдни на Върховния административен съд. Предвид изложеното по-горе, в настоящия случай е налице оспорване на подзаконов нормативен акт, който не е издаден от общински съвет, поради което Административен съд – В. Търново не е компетентен да разгледа същото. Родово компетентен да разгледа жалбата, включително и да се произнесе по допустимостта й, е Върховният административен съд на Република България. 

По тези съображения и на основание чл. 135, ал. 2 от АПК, настоящият състав на АСВТ намира, че делото, образувано по жалба вх. № 3733/22.08.2019 г., подадена от П.Т.З. ***, чрез *** Б.Г.Б. ***, съдържащо и присъединеното адм. дело № 507/2019 година не му е подсъдно, поради което следва да изпрати същото по компетентност на надлежния съд - Върховен административен съд на Република България.

Водим от горното и на основание чл. 135, ал. 2 от АПК, съдът

О П Р Е Д Е Л И:

 

Прекратява производството по административно дело № 489/ 2019 г. по описа на Административен съд – В. Търново.

Изпраща делото по подсъдност на Върховен административен съд на Република България.

Определението да се съобщи на жалбоподателя и на Община Свищов чрез изпращане на препис от него по реда на чл. 137 от АПК.

 Определението не подлежи на обжалване.

 

 

 

                                       ПРЕДСЕДАТЕЛ:

 

 

 

 

ЧЛЕНОВЕ: 1.                                     2.